• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM w Gdyni za 62 mln zł

Michał Brancewicz
25 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku. Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku.

Potrzeba było dwóch lat i trzech przetargów, by wybrać wykonawcę modernizacji dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z remontem peronu SKM Gdynia Główna i stworzeniem centrum monitoringu. Od początku zainteresowanie tym projektem wykazywała jedna firma, która ostatecznie została wybrana, chociaż jej ostatnia oferta była wyższa od budżetu o niespełna 3 mln zł. Prace budowlane ruszą jesienią 2021 roku.



W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na "Budowę zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Potem był on ponawiany w kwietniu 2019 i 2020 roku. Za każdym razem ofertę składała firma T4B z Warszawy, ale wyraźnie rozmijała się ona z budżetem kolejarzy, choć z czasem coraz mniej.

Jak często korzystasz z dworca SKM w Gdyni?

2018

  • budżet SKM - 34,4 mln zł
  • oferta - 59,3 mln zł
  • różnica - 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM - 59,3 mln zł
  • oferta 73,7 mln zł
  • różnica - 14,4 mln zł

2020

  • budżet SKM - 59,4 mln zł
  • oferta - 62,361 mln zł
  • różnica - 2,952 mln zł


W ostatnim przetargu udział wzięły dwa konsorcja, obok T4B i MAXTO Technology propozycję złożyło także Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł.

Odtworzą wygląd dworca sprzed 60 lat



Władze SKM zdecydowały się ostatecznie przyjąć korzystniejszą finansowo ofertę.

- Dostaliśmy zgodę właścicieli na podniesienie budżetu inwestycji i w końcu mogliśmy wybrać wykonawcę - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Po podpisaniu umowy pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na opracowanie projektu. Potem rozpoczną się prace budowlane, które muszą się zakończyć do 31 marca 2023 roku.

Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

34 dni całodobowych utrudnień na torach



Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe oraz dało 11 lat gwarancji jakości i rękojmi za wady systemu integrującego.

Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów. Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (138) 3 zablokowane

  • m

    SUPER inwestycja , super tez album gdynia dawniej i dziś Uranu , Tam pokazano jak było dawniej w Gdyni.

    • 1 1

  • Poprawić błąd projektowy... (3)

    ...obok schodów na piętro zrobić przejście na jednym poziomie do pasażu dworcowego łączącego z dworcem głównym.Obecnie,żeby to zrobić trzeba pokonać kilka chodów,by zaraz z nich schodzić.Róbcie wreszcie coś z głową,i poprawcie ten ewidentny błąd,którym za czasów komuny nikt się nie przejmował.

    • 16 0

    • Niestety zachowają jak jest

      Ale przynajmniej będzie łatwiej wejść od strony przejścia dla pieszych - będzie zlikwidowana buda z kurczakami i będzie dodatkowe wejście, więc będzie mniej naokoło.

      • 0 0

    • Jakis pasazer byl kiedys na tym pietrze? Po co w ogole kolei miejskiej dworzec?

      • 0 1

    • gdynianin

      masz racje tam powinny być nowoczesne szklane rozsuwane drzwi i faktycznie na jednym poziomie ale niestety nasz upierdliwy konserwator zabytków zabroni bo to ku ........ wa straszny zabytek i niech się lepiej ludzie męczą

      • 0 0

  • Niedługo trzeba będzie ogłosić kolejny remont Dworca Głównego. Gołębie wróciły, menele wróciły. Czyli syf wrócił.

    • 4 1

  • (5)

    Dworzec SKM i okolice Głównego to Trzeci Świat. Takiego drugiego zaniedbanego miejsca nie ma w Polsce!

    • 15 6

    • Jest! (3)

      Dworzec PKS w Gdańsku.

      • 4 1

      • (1)

        Tzw. dworzec PKS w Gdyni naprawdę "powala". Idę o zakład (każde pieniądze) , że w Gdańsku szybciej wyremontują najładniejszy dworzec PKP w Polsce i wybudują nowy PKS zanim zrobią to w Gdyni!

        • 2 1

        • W Gdyni dworzec autobusowy

          jest niepotrzebny, bo odjeżdża z niego jedna linia (do Karwi). Wystarczą dwa małe stanowiska...

          • 2 0

      • Tam to jest druga Ukraina, Polaków już rzadko można spotkac

        • 1 0

    • gość z ostrołęki

      jest jest dworzec pkp p dworzec pks ps właściciele działki pks w ostrołęce są pazeroty w czarnych długich sukienkach

      • 0 0

  • Realnie

    Na wiosnę bedą takie oferty w biznesie funkcja czasu to priorytet , trzeba wyczekać i będzie 17 mln nadwyżki w budżecie . Ale zarządzanie pieniędzmi podatnika nie ma nic wspólnego z rzeczywistością

    • 3 0

  • (2)

    wygląd dworca to dramat zburzyć i wybudować mniejszy funkcjonalny zamiast tego potworka

    • 5 11

    • To samo pewnie mówili o Dworcu PKP Gdynia Główna (1)

      Chcieli zburzyć i postawić galerię handlową z aneksem dworcowym. A po remoncie jest ładnie.

      • 2 0

      • Przydało by się na samej górze jedno pięterko cofnięte od zewnętrznych ścian

        bo ten dworzec podmiejski jest naprawdę za mały zwłaszcza na Centrum Koordynacyjne

        • 0 0

  • Gdynia Stocznia Gdynia Grabowek Gdynia Leszczynki Gdynia Obłuże Gdynia Oksywie (1)

    remontowac

    • 7 0

    • Gdynia Obłuże? Gdynia Oksywie? NIe ma tych przystanków i nie będzie.

      Urzędnicy wolą jak ludzie jeżdżą w korkach. Może najwyżej zrobią jeszcze 4 bus pasy i 3 drogi rowerowe po to aby zwiększyć korki. Zresztą najważniejsze drogi to do Wiczlina tam mają swoje domki prominenci z UM Gdynia. Tam musi być dobry dojazd.

      • 3 0

  • Żeby były ścieżki rowerowe!

    • 4 4

  • Ale Loveata to zostawcie! (1)

    Kurczaki niech znikają

    • 6 3

    • Może się przeniosą do środka dworca, tam gdzie był jakiś kiosk albo punkt z drożdżówkami?

      Albo do jednego z lokali w pasażu między Dworcem Podmiejskim a Dworcem PKP - obecnie wszystkie lokale stoją puste.

      • 1 0

  • Przejście na Działki Leśne do remontu

    Warto przy okazji wyremontować przejście podziemnie i schody wychodzące w kierunku Działek Leśnych. Tam aż oczy bolą od brzydoty, syfu, reklam i brudu. A jest to to główna i praktycznie jedyna trasa łącząca Działki i Grabówek ze Śródmieściem.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane