- 1 Uniewinnienie ws. śmiertelnego potrącenia (326 opinii)
- 2 Kradzioną kartą płaciła za papierosy (42 opinie)
- 3 Naprawią uszkodzoną jezdnię obwodnicy (35 opinii)
- 4 Tor saneczkowy i trzeci woonerf w Sopocie (60 opinii)
- 5 Napadali na jubilerów, trafią przed sąd (59 opinii)
- 6 Niemieccy żołnierze w mogile w Gdyni (188 opinii)
Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli
Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.
Przypomnijmy:
- Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
- Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
- Potem został przedłużony do końca września 2022.
W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.
- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.
Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku
Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.
- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".
I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.
Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.
- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.
Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022
Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy
Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".
To m.in.:
- wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
- zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
- poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
- ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
- wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.
W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-12 09:27
czas jest drugorzędny (14)
ma być zrobione dobrze i służyć latami a pół roku w lewo czy prawo nie ma żadnego znaczenia - za kilka lat nikomu nie przyjdzie do głowy narzekanie na zbyt długie wykonywanie prac a zobaczą ich jakość tzn jak jakość będzie dobra to nie zwrócą żadnej na to uwagi, bo jeśli coś jest dobrze zrobione to ludziom wydaje się że tak musiało być
- 170 77
-
2022-08-12 09:35
czas jest drugorzędny -dla PKP na pewno :D
szkoda tylko, że zaniechania PKP powodują wzrost kosztów całej inwestycji.- 34 5
-
2022-08-12 10:06
Racja czas i koszty jest tylko ważny jak kontrolujemy inwestycje nie robione przez urzędników z pisu (2)
Wtedy każdy dzień wykraczający poza termin wykonania i każda złotówka więcej to dla nas pisowców skandal.My natomiast nie musimy się z niczym liczyć bo nasz pisowska prokuratura nas obroni nawet jak wyrzucimy w błoto ponad 1mld zł jak w elektrowni Ostrołęka i innych naszych ,,genialnych,,posunięciach
- 17 19
-
2022-08-12 10:14
każda taka inwestycja (niezależnie od opcji politycznych zasiadających w zarządach takich spółek), gdzie wykryto nieprawidłowości powinna być rozliczona i osoby odpowiadające za taki stan rzeczy - pociągnięte do odpowiedzialności.
- 20 1
-
2022-08-13 05:58
Podpowiedź: "niezrobione". Proponuję szkołę podstawową dla dorosłych. Część działaczy POpzpr kontynuuje naukę w takich miejscach.
- 3 3
-
2022-08-12 10:27
Kto to projektował i koordynował? (1)
- 6 3
-
2022-08-12 10:52
biuro projektowe to dwie firmy: Pion i Voeesing
Nadzór i koordynacja (inżynier kontraktu): Multiconsult- 5 0
-
2022-08-12 11:57
Czas jest drugorzedny - czyli niech robia ile chca?
Ja mam dosyc tego co sie dzieje przy wsiadaniu do autobusow przed dworcem, nie mowiac juz o kupowaniu biletow w prowizorycznych kasach, ktorych nie sposob znalezc dla ludzi przyjezdzajacych do nas z zagranicy
- 12 1
-
2022-08-12 13:57
co to jest w ogole czas?
- 5 0
-
2022-08-12 16:53
Dworzec po remoncie
Dworzec będzie piękny/atrakcyjny ! Tylko bez życia bo będzie w nim pusto ! Tak jak w całej Polsce po remontach . Ani kwiaciarni, sklepów, usług, gastronomii -niczego ! PKP nie potrafi niczego wynająć !!!
- 5 1
-
2022-08-12 17:06
Czas jest drugorzędny?
To dlaczego nie dość, że robią wolniej to i tak stwierdzono taką ilość poprawek?
- 1 1
-
2022-08-12 22:36
Gdańszczanie ogarnijcie się.. (1)
Haha, czas jest drugorzędny, może i tak ale pamiętaj, że my za to płacimy. 45 tygodni to nie pół roku tylko prawie rok, potem roszczenia wykonawcy, aneksy do umowy. I kto za to zapłaci? Na pewno nie samorząd, tylko mieszkańcy.
Czy Wy jesteście aż tak głupi, czy tylko "je..ć PiS" a reszta nieważne?
Żal...
Żal...
Żal...- 7 2
-
2022-08-12 23:00
Co ma do tego samorząd czy mieszkańcy? Przecież to jest inwestycją PKP.
- 3 1
-
2022-08-13 05:53
Przy tej inflacji
Pół roku w jedną czy w drugą to konkretne zwiększenie kosztów czyli wyciąganie pieniędzy z naszych kieszeni.
- 3 0
-
2022-08-13 09:10
Pół roku w jedną lub w drugą
Jaki ludzki Pan. A może 2 lub 5 lat w jedną lub w drugą. Dla ludzkiego Pana nadal nie ma to znaczenia? Ja już nie pamiętam kiedy można było korzystać w pełni z dworca w Gdańsku. Tam jeden remont się kończy, a następny zaczyna. A I tak po zrobieniu wszystkiego nie będzie pieniędzy na bieżące utrzymanie, konserwacje I naprawy. Przykład - wiecznie nie działająca winda przy dawnym hotelu Monopol.
- 3 0
-
2022-08-12 07:02
Czas najwyższy tylko czemu tak późno. (4)
Przecież ten dworzec od zawsze jest w remoncie. To nie jest tak duży budynek na tyle lat naprawy. Niech wyjaśnią o co chodzi, ale jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o wiadomo co.
- 215 28
-
2022-08-12 08:40
Prosty człowiek prosta odpowiedź
- 10 5
-
2022-08-12 08:57
(1)
Jak od zawsze jak od 2019. Chyba że ktoś tu mieszka od 2019.
- 12 13
-
2022-08-12 11:01
Praktycznie zawsze jakiś fragment dworca był w trakcie remontu, przebudowy
Główna hala była totalnie przebudowywana w 2013. Samo burzenie antresoli kosztowało ponad 500 tys złotych. Pozostałe koszty tamtego remontu już nie były szeroko upubliczniane
- 14 3
-
2022-08-12 15:23
Firma Bobex zrobiłaby to w trymiga, wiadomo.
- 1 1
-
2022-08-12 07:55
(7)
ten remont tunelu to jakis zart. Ile to trwa 3 lata? sufit podwieszany juz powyginany wszystko zolte. Plytki krzywo poukladane popekane
- 244 11
-
2022-08-12 10:45
to prawda, że remont toalety zwykle nie trwa tak długo
- 17 1
-
2022-08-12 16:39
(3)
Tak to bywa jak się zatrudnia naszych drogich gości, a fachowców wypycha na bezrobocie.
- 7 8
-
2022-08-12 17:23
fachowcy wyjechali na zachód bo nie beda pracowac za psie pieniadze jak nasi goscie
- 13 3
-
2022-08-12 22:24
Tak, chyba raczej jak się zatrudnia "Fachowców" z Kaszub. (1)
Po przebojach jakie ja miałem przy dwóch remontach w domu z kaszubskimi ekipami (nie domykające się drzwi od łazienki, bo źle wypoziomowali, odpadające po 2 miesiącach kafelki w kuchni, po niecałym roku wyciek wody z nowych rur pod umywalką w łazience na piętrze, krzywa ściana w jednym z pokojów, bo tynk nierówno położony) to do ostatniego wziąłem panów z Ukrainy. Ceny podobne, ale już 3 lata od remontu i żadnych usterek ani niedoróbek nie stwierdziłem.
- 3 0
-
2022-08-13 10:04
Jakbys tak poukladal plytki u prywatnego inwestora to nikt by ci nie zaplacil i pogonil z kopem w d..W tym miejscu powinno byc wszystko ekstra
- 2 0
-
2022-08-12 18:45
to zglos to moze? skoro masz uwagi
- 1 0
-
2022-08-15 18:02
Nowy York
Gdyby w USA tak to było wykonane to co stacje metra byłbym remont od 100 lat i tak w nieskończoność! Ile tych remontów, zróbcie raz a dobrze.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.