• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont torów dalekobieżnych w Trójmieście bez opóźnień

Maciej Naskręt
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejarze-budowlańcy z pracami torowymi w Trójmieście, z wyjątkiem stacji Gdańsk-Wrzeszcz, mają uporać się w ciągu roku. Kolejarze-budowlańcy z pracami torowymi w Trójmieście, z wyjątkiem stacji Gdańsk-Wrzeszcz, mają uporać się w ciągu roku.

Spółka PKP PLK podsumowuje dwa lata robót przy przebudowie linii dalekobieżnej w Trójmieście. Kolejarze zapewniają, że prace torowe zakończą się w terminie - w I kwartale 2014 r. Odetchną wtedy mieszkańcy Sopotu - w ich mieście wprowadzano w związku z przebudową największe utrudnienia w ruchu kołowym i pieszym. Wciąż rozkopana jednak będzie stacja Gdańsk-Wrzeszcz, kolejarze z PKP PLK zlecą dostosowanie jej do obsługi planowanej linii PKM.



Materiał archiwalny. Montaż wiaduktu kolejowego w Sopocie.

Na terenie Trójmiasta od marca 2011 r. trwa warta miliard złotych modernizacja głównej magistrali kolejowej na odcinku od Pruszcza Gdańskiego przez Gdańsk, Sopot do Gdyni Chyloni. Dotychczasowy bilans prac to m.in.: remont ponad 50 km torów, 60 km nowej sieci trakcyjnej oraz montaż 111 rozjazdów. Inwestycja nie tylko ma spowodować podwyższenie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej, która pozwoli na szybszą i bardziej sprawną jazdę pociągów.

Na całym obszarze inwestycji kontynuowane są prace związane z przebudową urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz montażem instalacji teletechnicznej. Ekrany dźwiękochłonne oraz zastosowane rozwiązania wytłumienia wibracji zmniejszą hałas generowany przez przejeżdżające składy. Podwyższenie bezpieczeństwa zapewni m.in. modernizacja istniejących i budowa nowych przejść podziemnych oraz kładek dla pieszych.

Przejście podziemne pod linią dalekobieżną na Oruni. Film z lutego 2013 r.

- Na terenie gdańskiej Oruni trwa nadal budowa trzech podziemnych przejść dla pieszych w pobliżu ulic: Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, Junackiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Rejtana. Dwa pierwsze przejścia podziemne znajdują się w końcowym stadium budowy i zostaną wkrótce udostępnione. Zostały one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych czy rodziców z dziećmi w wózkach - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Natomiast tunel w ciągu ul. Rejtana służy mieszkańcom już od listopada 2012 r. Wykonawca nie mógł uporać się z kradzieżami wewnątrz przejścia m.in. balustrad stalowych i kabli doprowadzających prąd do oświetlenia.

Na stacjach: Sopot, Gdynia Główna oraz Gdynia Orłowo budowane są perony oraz modernizowane są podziemne przejścia dla pieszych. Na szlaku kolejowym biegnącym przez Sopot aż do Gdyni Orłowa robotnicy pracują nad mostem kolejowym, trzema wiaduktami oraz przejściem dla pieszych. Trwa także modernizacja infrastruktury torowej. Natomiast na odcinku Gdynia Orłowo - Gdynia Główna prowadzony jest remont zabytkowego mostu nad rzeką Kaczą.

Czy dokucza ci przebudowa linii dalekobieżnej w Trójmieście?

Trwającą od ponad dwóch lat przebudowę linii kolejowej najbardziej odczuwają mieszkańcy Sopotu. Dochodzi tam do najdłuższych zamknięć wiaduktów kolejowych i tuneli dla pieszych. Ruch wtedy jest zamykany na kilka miesięcy, a mieszkańcy muszą chadzać okrężną drogą.

Władze Sopotu wielokrotnie przekonywały, że roboty prowadzone przez kolejarzy trwają zbyt długo. M.in. interweniowały w sprawie tunelu dla pieszych w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino.

Niemniej władze Sopotu dostrzegają pozytywne aspekty prac kolejarzy. - Cieszę się, że ta niezwykle ważna inwestycja jest w ogóle prowadzona i ma się wreszcie ku końcowi. Dobrze, że zastosowane zostają nowe technologie m.in. wyciszenia hałasu, wytłumienia wibracji, zamiast szpecących ekranów dźwiękochłonnych, które zupełnie nie pasują do Sopotu. No i zupełnie nowy wygląd zyskał tunel wychodzący na dolinę pod mostkiem na ul. Obrońców Westerplatte, potocznie zwany przez sopocian "smrodkiem". Pasażerowie zyskają na jakości i szybkości przejazdu, również jego bezpieczeństwie. Ale, niestety, trwało to stanowczo za długo - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Prace na linii dalekobieżnej w Trójmieście mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2014 r. z wyjątkiem stacji Gdańsk - Wrzeszcz.

Dlaczego w gdańskiej dzielnicy przedłużą się prace? - Na tej stacji wciąż będą prowadzone roboty torowe. Związane są one z wpięciem linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Będzie tam prowadzona budowa kolejnych torów i trzeciego peronu - mówi Maciej Dutkiewicz.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Miejsca

Opinie (67) 7 zablokowanych

  • remonty

    Ja sie dziwie co tu robi jeszcze firma FEROCO od Sopotu Do Orlowa wciaz robia jakies poprawki,robilem unich jako podwykonawca,Majstrowie kliniec sprzedawali a teraz brakuje przy torach,powinni ich teraz sciagnac i obciazyc bo widze ze tu nawet ich nie ma,tylko inni i pracownicy nie ci sami,robil tu Majster Wieslaw R.i Majster Roman K..to oni winni tych zaniedban.takich powinno sie ukarac a nie wysylac na inne budowy,i tam robia to samo.Nie wiem czy dyrekcja Feroco Tego nie wie,ze okradaja ich swoji Majstrowie ,bogaca sie tylko .jak sprzedaja,tluczen,kliniec,niesort to powinna firma brac pieniadze,a nie Majstrowie.

    • 0 0

  • Polacy stali się obiektem manipulacji, a to prowadzi do zła "któremu na imię eksploatacja" (7)

    Polacy wymieniają tory kolejowe. Niedługo po tych torach (przez Polskę utrzymywanych) będą jeździć niemieckie pociągi... i wtedy "wreszcie będzie dobrze". Niemcy mają przejąć kontrolę nad tranzytem towarowym wschód zachód, a także na Pomorzu zachodnim oraz na Śląsku.

    • 19 79

    • PKP (1)

      I bardzo dobrze niech przejmuja moze w koncu w cenie biletu bedzie WC.

      • 4 1

      • w WC to palą faje, bo głupiej godziny bez fajki nie potrafią wytrzymać...

        śmierdziochy jedne

        • 2 0

    • Oszołomie, jakie niemieckie pociągi co ty bredzisz o 6 rano. Szkopy kupują polskie pociągi. Czytaj: (1)

      "Pociągi, produkowane w Bydgoszczy, będą jeździć po niemieckich torach. PESA podpisała umowę na dostarczenie blisko pół tysiąca pojazdów niemieckim kolejom. Kontrakt z Deutsche Bahn zawarto podczas targów 'InnoTrans' w Berlinie. (2012)"

      • 14 1

      • No wiesz, dla niego to zdrada, jak możemy nasze pociągi Niemcom sprzedawać!

        Jak możemy cokolwiek Niemcom sprzedawać!?

        Na paranoje nic nie poradzisz, więc nicht füttern den Troll

        • 10 1

    • tak jak mówisz.

      WRESZCIE będą jeździć niemieckie pociągi. I wreszcie skończy się dziadostwo PKP.

      • 15 8

    • Sam jesteś takim przykładem na skuteczność manipulacji

      politycznych:-) Troll.

      • 23 3

    • Oczywiście...

      nawet jeśli tak się stanie, to będą jeździć za darmo, prawda? Kolejny zwolennik teorii spiskowych...

      • 33 7

  • baju baju baju

    nie takie cuda obiecywano,

    • 0 0

  • Uciążliwe, bardzo ! (2)

    Każdy pociąg trąbi sygnalizując, ze nadjeżdża.
    O rany, można bzika dostać.

    • 0 3

    • Pociągi raczj nie trąbią...

      tylko nadają sygnały, w tej sytuacji jest to sygnał "baczność" i niestety maszynista ma obowiązek nadawać ten sygnał w przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia.

      • 0 0

    • Dobrze, że trąbi.

      We Wrzeszczu peron jest bardzo wąski, sygnał dźwiękowy uprzedza pasażerów, żeby nie szli zbyt blisko krawędzi.

      • 0 0

  • Ciężko jest się spóźnić..

    jeśli terminem jest "wieczność"...

    • 0 0

  • Bez opóźnień? (6)

    Kilkadziesiąt lat temu trasę miedzy Gdynią a Gdańskiem zbudowano w rok. Od podstaw! Teraz remont trwa kilka lat i to ma być sukces?

    • 9 8

    • Między Gdynią i Gdańskiem? (4)

      Kilkadziesiat lat temu, od podstaw?

      Masz na myśli linię SKM?

      Otóż kilkadziesiąt lat temu nie zbudowano tej linii w rok od podstaw. Budowa trwała kilka lat i nie od podstaw, tylko dokończono prace rozpoczęte przez Niemców przed pierwszą wojną światową i w trakcie drugiej. Polacy w latach 50-ych mieli już do dyspozycji przygotowane nasypy, wiadukty, podtorze.

      Położono na tym tory, zainstalowano sieć trakcyjną, pobudowano przystanki. Trwało to jakieś 4 - 5 lat. Mówimy o linii długości 22 km...

      • 6 0

      • nie do końca (1)

        źródła podają, że spora część obecnej trasy SKM biegnie nad dawnymi rowami przeciwczołgowymi.

        • 0 0

        • Jakie źródła?

          Nawet jeśli przygotowany wcześniej nasyp, albo wykop został w tym czy innym miejscu przerwany, to nie zmienia faktu, że Polacy pod koniec lat 40-ych mieli już przygotowane podtorze, należało tylko dokończyć tę robotę. Co na szczęscie uczyniono.

          • 0 0

      • do tego dodaj utrudnienia w remoncie lini, ponieważ prace odbywają się równolegle do ruchu pociągów!! a to znacząco przeszkadza

        • 1 0

      • A obecna przebudowa...

        ...to nie tylko nowe tory, sieć trakcyjna i perony, ale też rozbiórka starej infrastruktury, łącznie z obiektami inżynierskimi, i dopiero potem budowanie nowej.

        • 3 0

    • Remont, naprawa bywają bardziej kłopotliwe niż zrobienie czegoś od początku

      Jak nie masz nic i zaczynasz od zera to nic Ci nie przeszkadza. Robisz wg harmonogramu i jest OK. A remont to już dłubanie w czymś istniejącym. Każdy krawiec Ci powie, że woli uszyć coś od początku niż przerabiać... To trochę chyba jak z nauką: lepiej nauczyć się dobrze na początku niż potem likwidować nieprawidłowe nawyki.

      • 1 0

  • perony gdansk glowny (2)

    Mnie tylko zastanawia jedno...na całej trasie z Gdańska do Warszawy przebudowano perony. Są one wysokie. Na jakiś wsiach wybudowano windy. Prosze mi powiedzieć czemu preony w Gdańsku Głównym nie będà wyremontowane i podniesione?! Czemu nie będzie wind?! Czy te perony są taka nowoczesne, że nie wymagają remontu?! I jeszcze jedno...fajnie, że nie ma antresoli w głównym holu dworca...ale Panowie po remonecie zapomnieli chyba wymalować sufit, który jest żółty!!!!!

    • 4 0

    • Prawdopodobnie z powodu zabytkowego charakteru tej stacji. (1)

      Ale czy to słuszne podejście w kontekście wysokości peronów, to nie da się jednoznacznie powiedzieć

      • 0 0

      • ??

        a jaki to zabytek ?! Obecnie to jedyny dworzec gdzie matki z wózkami nie mają jak dotrzeć na perony, a o niepełnosprawnych nie wspomnę...
        W Amsterdamie też jest zabytkowy dworzec, ale perony i informacja "multimedialna " jest nowoczesna ....

        • 0 0

  • to coś podobnego jak premie od poziomu strat Narodowego Stadionu (2)

    buduje/remontuje 3 razy wolniej niż przed i po wojnie .............. i wielkie halo do sukcesu

    • 17 2

    • Przed wojną i zaraz po wojnie kolejarz to był szanowany zawód,. a dziś .... (1)

      • 1 0

      • kiedyś mówiło się: dziesiatego miesiaca czarne i lezy pod płotem?

        kolejarz. Pili jak wszyscy ale dnia nst w pracy na trzeźwo.

        • 0 0

  • praca na torach

    pije do wypowiedzi ps Dojezdzacz .to ty gambeto sie opierdalasz w swojej pracy.wes sie rąb palancie

    • 0 0

  • Zakończenie prac w I kw. 2014?

    Harmonogram zamknięć torowych na rozkład jazdy 2013/2014 zatwierdzony przez PLK nie przewiduje już zamknięć od grudnia 2013 za wyjątkiem przebudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz i remontu wiaduktu nad linią kolejową do Nowego Portu. A więc mamy już opóźnienie do którego nikt nie chce się przyznać.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane