• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda

Michał Brancewicz
14 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po remoncie na Św. Ducha powstała zróżnicowana nawierzchnia, która nie ułatwia poruszania się po ulicy. Po remoncie na Św. Ducha powstała zróżnicowana nawierzchnia, która nie ułatwia poruszania się po ulicy.

Stągiewna, Św. Ducha, Chmielna czy Złotników - przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje wyszły z pewnością na dobre tym ulicom, przynajmniej pod względem wizualnym. Jednak w większości przypadków nie udało się pogodzić przywrócenia dawnego charakteru ze współczesnymi wymogami komfortu, którego oczekują spacerujący nimi przechodnie. Czy taki kompromis jest w ogóle możliwy?



Jak aranżować przestrzeń w historycznych dzielnicach?

Punktem wyjścia tych przemyśleń niech będzie remont ulicy, który jeszcze nie został przeprowadzony, a powodem jest właśnie, nazwijmy to, spór o to, czy należałoby go przeprowadzić zwracając się ku historii miejsca, czy z myślą o teraźniejszych użytkownikach. Tą ulicą jest Ogarna, która biegnie równolegle do ul. Długiej i Długiego Targu.

Planowana na zeszły rok przebudowa została przełożona, bowiem konieczne było przeprowadzenie dodatkowych prac projektowych uwzględniających pasy rowerowe o szerokości 1,5 m, pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny.

Na Ogarnej najważniejszy jest XIX-wieczny bruk



Projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową.

Na takie rozwiązanie nie przystał jednak Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Remont ul. Ogarnej został odłożony w czasie ze względu na różnice w podejściu do tego, jak ma wyglądać nowa nawierzchnia. Remont ul. Ogarnej został odłożony w czasie ze względu na różnice w podejściu do tego, jak ma wyglądać nowa nawierzchnia.
- Pod asfaltem znajduje się oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku. Według konserwatora, planowane przez miasto działania zmieniłyby charakter i wygląd tej ulicy, dlatego stanął na stanowisku, że należy odsłonić oryginalny bruk oraz zachować granitowe krawężniki - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Zobacz także: - Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów. Rozmowa z Igorem Strzokiem, Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków

I tutaj dochodzimy do sedna sprawy - jak należy planować remonty historycznych ulic. Czy dobrym podejściem jest bezkrytyczne patrzenie wstecz, czy dostosowanie przestrzeni do współczesnych wymogów i oczekiwań?

Zobacz także: Metamorfozy ulic w centrum Gdańska

Dotychczasowe przykłady ze Śródmieścia Gdańska pokazują, że trudno jest pogodzić obie opcje.

Cztery różne nawierzchnie na Św. Ducha



  • Ul. Św. Ducha po remoncie
  • Ul. Św. Ducha przed remontem
Przykładem może tu być ul. Św. Ducha, której remont zakończył się pod koniec 2017 roku. Nawierzchnia ulicy zmieniła się z asfaltowej w brukowaną. Co prawda część chodników została wyłożona wygodnymi, płaskim płytami kamiennymi, jednak na przeważającej długości piesi muszą poruszać się po kostce. Jest ona co prawda ścięta, ale ułożono ją z dużymi odstępami.

Czytaj też: Oceniamy remont ulicy Św. Ducha

Prawdziwy miks nawierzchni znajdziemy natomiast w okolicy skrzyżowania z ul. Grobla I, gdzie ułożono płyty kamienne, kostkę łupaną o nieregularnym kształcie, większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.

Dobry przykład ul. Stągiewnej



  • Ul. Stągiewna po remoncie
  • Stągiewna, która stała się deptakiem ożywiła Wyspę Spichrzów.
Inaczej jest w przypadku nagradzanej w konkursach na najlepszą przestrzeń publiczną ulicy Stągiewnej. Jej remont zakończył się latem 2016 roku. Tutaj udało się znaleźć kompromis między oczekiwaniami spacerowiczów i rowerzystów a wymogami wynikającymi z poszanowania historii miejsca.

Po pierwsze zrównana została wysokość nawierzchni ulicy i chodnika. Ta pierwsza zmieniła się co prawda z asfaltowej w brukowaną, ale chodnik wyłożony został płaskimi płytami. Inna sprawa, że w dużej mierze jest on w sezonie zajęty przez ogródki gastronomiczne, ale przecież właśnie o to chodzi w przestrzeń współdzielonej - miejsce jest dla każdego.

Meandrowanie wózkiem po Drodze Królewskiej



Kostka brukowa utrudnia poruszanie się po Długim Targu. Kostka brukowa utrudnia poruszanie się po Długim Targu.
Podobnie jest na Długiej czy Długim Targu, czyli ulicach Śródmieścia, które czekają na modernizację. Tam również wózek skacze jak na wybojach i każdy rodzic gorączkowo szuka jak najrówniejszej ścieżki, co kończy się tym, że musi meandrować od prawa do lewa na całej szerokości Traktu Królewskiego.

A warto przypomnieć, że latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo. Znów poszło o rodzaj nawierzchni. Jasnoszare płyty granitowe, a między nimi czerwona, kamienna kostka nie zyskały aprobaty.

Opinie (216) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Niech ten konserwator pojezdzi sobie przez tydzien na wozku po ciosanej kostce (3)

    Gwarantuje, że zmieni zdanie. No chyba że blokuje bo mu tak PiS rozkazał..

    • 10 4

    • rządy mniejszości nad większością? Nie, (2)

      oszołomie.

      • 0 4

      • przecież właśnie ty popierasz mniejszość i wołasz nie ?

        i jeszcze wyzywasz, zmień dila

        • 0 0

      • sam jesteś oszołomem

        spójrz chociażby na ankietę, może coś zrozumiesz i zobaczysz czego chce większość

        • 3 0

  • (9)

    Jak czytam, że kostka brukowa utrudnia poruszanie się to ręce opadają. Mają być ruchome chodniki?

    • 10 23

    • pchałeś kiedyś wózek z dzieckiem po bruku ? (8)

      • 4 2

      • To jest stare miasto do cholery, ciężko Ci to nie idź! Chcesz mieć asfalt na starym mieście? (5)

        • 3 6

        • Tak, do cholery, chcę asfalt! To miasto jest dla ludzi i to ludziom ma być wygodnie, nie jakiemuś ..dałowi - konserwatorowi

          • 1 0

        • (2)

          Przede wszystkim to jest Główne Miasto, a dokładniej jego niezbyt wierna rekonstrukcja. Pod drugie - tak, ma być tam równa nawierzchnia, przyjazna dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, wózków i rowerzystów.
          Dlaczego w Krakowie jest to możliwe? Dlaczego na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie też się dało?

          • 5 4

          • A płyty na Tkackiej, czy Długiej śliskie w deszczu czy od sniegu ? (1)

            To jest wygodne ? A przecież to płaskie i nie bruk...

            • 2 1

            • Duzo wygodniejsze niz kocie łby

              • 1 1

        • ale ja tam mieszkam i codziennie jeżdżę

          pewnie pan "mądra rada" napisze teraz:
          "to się wyprowadź" ?

          • 2 3

      • (1)

        Pchanie to nie problem, nawet w wózkach z małymi kołami. A dziecko uwielbiało jazdę po bruku, specjalnie chodziłam na Mariacką, bo im większy, tym lepiej :D

        • 0 0

        • a dziecko nie dostało wstrząsu mózgu ?

          • 1 0

  • rok 2020. Dalej nie ma możliwości przejechać/ objechać śródmieścia rowerem (7)

    Czy włodarzom nie wstyd?

    • 53 57

    • jak to nie ma (5)

      lecisz tunelem pod Forum, potem Toruńską i Łąkową. Ewentualnie od drugiej strony Rajska - Podwale - kładka

      • 10 6

      • (2)

        po bruku? po chodniku? szał.
        chodzi o jakiś cywilizowany przejazd ;)
        to że przeprowadzić rower mogę to ja wiem ale mi chodzi o przejazd jakiś cywilizowany.

        • 1 4

        • (1)

          I żeby jeszcze na trasie przejazdu nie padło ale i nie świeciło zbyt mocno słońce. No i żeby nie wiało. Choć tak lekko ale ciepło by mogło wiać. No i żeby żaden pieszy ani samochód nie przecinał tej ścieżki rowerowej. Taką sobie wymarzyłem co? Ogarnij się człowieku. Życie to nie koncert życzeń. Cywilizowany masz. Po błocie nie jedziesz.

          • 3 0

          • jeszcze jakiś ekran, żeby wiatr nie zawiewał , no!

            • 0 0

      • (1)

        Tunelem? A tam można?

        • 0 0

        • Nie ma zakazu więc można .

          • 0 0

    • Dlaczego kłamiesz?

      • 2 6

  • Na ul. Ogarnej nie ma tak dużego ruchu pieszego żeby na niej poszerzać chodniki. Natomiast jezdnia powinna być wyraźnie zaznaczona, a więc utrzymane krawężniki.

    • 2 0

  • ..bruk

    W Oliwie rekonstruowano ulice...Przywrócono bruk...A obok nowy chodnik...Jest zasada ,że ulica wyższej klasy powinna dotrzeć do zakola ulicy o niższej klasie...a tu nowy chodnik i zaraz historyczny bruk...Popatrzcie jak ludzie korzystają z nowości...

    • 2 0

  • Ulica Długa to historyczna wizytówka miasta?

    Tak jak teraz, Długa nigdy nie wyglądała. Same ogródki gastronomiczne. Ciężko przejść .

    • 0 3

  • Stągiewna nagradzana jest w podrzędnych konkursach, a nie w poważnych plebiscytach architektonicznych. (1)

    Jej przestrzeń jest bardzo przeciętnie, wręcz słabo zaprojektowania. Brakuje niskiej i średniej zieleni, ogólnodostępnych ławek oraz funkcjonalnych śmietników. Przestrzeń ulicy Stągiewnej została zaprojektowana tak, aby korzyść czerpali głównie gastronomicy wystawiający swoje ogródki w sezonie letnim. W sezonie zimowym to pusta ponura ulica, na której nie można nawet odpocząć, bo nie ma gdzie usiąść. Podobnie zapowiadają się pozostałe pseudo rewitalizację ulicy Długiej, Długiego Targu i ulicy Szerokiej. Tam pierwszeństwo będą mieli hotelarze i gastronomia, a nie zwykli mieszkańcy, którzy aby spocząć podczas spaceru są zmuszani do zakupów produktów. To samo wydarzyło się już na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Brak średniej i wysokiej zieleni powoduje zwiększone zapylenie oraz znaczne pogorszenie jakości powietrza w okolicach Głównego Miasta.

    • 3 3

    • A na zrewitalizowanej Wajdeloty jest gdzie odpocząć.

      Ulica ma długość około 500 metrów. Jest na niej około 60 ławek i tyle samo nowych drzew.
      Drzewa maja się dobrze. W lato pięknie kwitną. Zapraszam na Wajdeloty pana konserwatora.

      • 0 0

  • A może niech miasto zaproponuje konserwatorowi wyłożenie drogi ruskim węglem ? (1)

    Na to z pewnością będzie zgoda z Nowogrodzkiej

    • 6 3

    • O nie !

      PiS uwielbia elektrownie węglowe.

      • 0 0

  • tylko kostka brukowa (1)

    Ładnie dzięki temu wygląda Gdańsk na zdjęciach

    • 3 3

    • Ale prawdziwa solidna .

      • 0 1

  • Renowacja nawierzchni ulic... (1)

    ... Gdanska. Uważam że na Głównym Mieście i Starym Mieście można przywrócić nawierzchnie ulic tak jak były dawniej czyli kocie łby lub kostka brukowa. Chodzenie po takich nawierzchniach to żaden problem. Oczywiście są wyjątki ale nie przesadzajmy.

    • 3 3

    • Tylko nie kocie łby.

      Takie nawierzchnie ulic były robione przed wynalezieniem bruku.
      Podczas rewitalizacji Wajdeloty ściągnięto asfalt i pokazały się kocie łby z około 1900 roku.
      Nie chciałbyś jeździć, ani chodzić po czymś takim. Dlatego nieociosane kamienie usunięto
      i położono bruk. Niestety nie tej jakości jaki kładziono dawniej....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane