- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (157 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (252 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (721 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (143 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (64 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda
Stągiewna, Św. Ducha, Chmielna czy Złotników - przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje wyszły z pewnością na dobre tym ulicom, przynajmniej pod względem wizualnym. Jednak w większości przypadków nie udało się pogodzić przywrócenia dawnego charakteru ze współczesnymi wymogami komfortu, którego oczekują spacerujący nimi przechodnie. Czy taki kompromis jest w ogóle możliwy?
Planowana na zeszły rok przebudowa została przełożona, bowiem konieczne było przeprowadzenie dodatkowych prac projektowych uwzględniających pasy rowerowe o szerokości 1,5 m, pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny.
Na Ogarnej najważniejszy jest XIX-wieczny bruk
Projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową.
Na takie rozwiązanie nie przystał jednak Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
- Pod asfaltem znajduje się oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku. Według konserwatora, planowane przez miasto działania zmieniłyby charakter i wygląd tej ulicy, dlatego stanął na stanowisku, że należy odsłonić oryginalny bruk oraz zachować granitowe krawężniki - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Zobacz także: - Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów. Rozmowa z Igorem Strzokiem, Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków
I tutaj dochodzimy do sedna sprawy - jak należy planować remonty historycznych ulic. Czy dobrym podejściem jest bezkrytyczne patrzenie wstecz, czy dostosowanie przestrzeni do współczesnych wymogów i oczekiwań?
Zobacz także: Metamorfozy ulic w centrum Gdańska
Dotychczasowe przykłady ze Śródmieścia Gdańska pokazują, że trudno jest pogodzić obie opcje.
Cztery różne nawierzchnie na Św. Ducha
Przykładem może tu być ul. Św. Ducha, której remont zakończył się pod koniec 2017 roku. Nawierzchnia ulicy zmieniła się z asfaltowej w brukowaną. Co prawda część chodników została wyłożona wygodnymi, płaskim płytami kamiennymi, jednak na przeważającej długości piesi muszą poruszać się po kostce. Jest ona co prawda ścięta, ale ułożono ją z dużymi odstępami.
Czytaj też: Oceniamy remont ulicy Św. Ducha
Prawdziwy miks nawierzchni znajdziemy natomiast w okolicy skrzyżowania z ul. Grobla I, gdzie ułożono płyty kamienne, kostkę łupaną o nieregularnym kształcie, większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.
Dobry przykład ul. Stągiewnej
Inaczej jest w przypadku nagradzanej w konkursach na najlepszą przestrzeń publiczną ulicy Stągiewnej. Jej remont zakończył się latem 2016 roku. Tutaj udało się znaleźć kompromis między oczekiwaniami spacerowiczów i rowerzystów a wymogami wynikającymi z poszanowania historii miejsca.
Po pierwsze zrównana została wysokość nawierzchni ulicy i chodnika. Ta pierwsza zmieniła się co prawda z asfaltowej w brukowaną, ale chodnik wyłożony został płaskimi płytami. Inna sprawa, że w dużej mierze jest on w sezonie zajęty przez ogródki gastronomiczne, ale przecież właśnie o to chodzi w przestrzeń współdzielonej - miejsce jest dla każdego.
Meandrowanie wózkiem po Drodze Królewskiej
Podobnie jest na Długiej czy Długim Targu, czyli ulicach Śródmieścia, które czekają na modernizację. Tam również wózek skacze jak na wybojach i każdy rodzic gorączkowo szuka jak najrówniejszej ścieżki, co kończy się tym, że musi meandrować od prawa do lewa na całej szerokości Traktu Królewskiego.
A warto przypomnieć, że latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo. Znów poszło o rodzaj nawierzchni. Jasnoszare płyty granitowe, a między nimi czerwona, kamienna kostka nie zyskały aprobaty.
Opinie (216) 6 zablokowanych
-
2020-01-14 08:04
Opinia wyróżniona
A może jakiś kompromis? (3)
Gdańsk jest piękny, ale nie da się ukryć, że to powojenna odbudowa. Trochę jak dekoracja teatralna, żeby było i historycznie i ładnie i wygodnie. Każdy oryginalny fragment uwiarygadnia tą odbudowę.
Jak kiedyś Chińczycy postawią u siebie drugą gdańską starówkę to przynajmniej nasza będzie oryginalna. Bez takich elementów obie będą kopiami.Gdańsk jest piękny, ale nie da się ukryć, że to powojenna odbudowa. Trochę jak dekoracja teatralna, żeby było i historycznie i ładnie i wygodnie. Każdy oryginalny fragment uwiarygadnia tą odbudowę.
Jak kiedyś Chińczycy postawią u siebie drugą gdańską starówkę to przynajmniej nasza będzie oryginalna. Bez takich elementów obie będą kopiami. Bruk jest ładny, trwały i w naturalny sposób ogranicza prędkość samochodów - zresztą one powoli będą znikać z historycznych centrów miast więc to chyba problem nie jest. Bruk stanowi kłopot dla ludzi na rowerach i wózkach (inwalidzi i dzieci ) oraz kobiet na obcasach. A może tak wzdłuż oryginalnego bruku zrobić gładkie ciągi pieszo rowerowe wyłożone gładkim kamieniem? Piękny bruk zostanie, ale jednak będzie dostosowanie do współczesnych wymagań.- 80 10
-
2020-01-14 14:03
Gdańsk nie leży w Chinach
Gdańsk jest jednym z najpiękniejszych miast Hanzeatyckich, lecz ci którzy chcą zmienić Gdańsk i sprawić by wyglądał jak wszystkie miasta świata z zazdrością patrzą na układ miejski w całym Gdańsku - są po prostu zachwyceni - dlatego tu przyjeżdżają. Inną sprawą jest rozliczenie się z II wojną światową - a tu nie ma prostoty bo trzeba to co cenne
Gdańsk jest jednym z najpiękniejszych miast Hanzeatyckich, lecz ci którzy chcą zmienić Gdańsk i sprawić by wyglądał jak wszystkie miasta świata z zazdrością patrzą na układ miejski w całym Gdańsku - są po prostu zachwyceni - dlatego tu przyjeżdżają. Inną sprawą jest rozliczenie się z II wojną światową - a tu nie ma prostoty bo trzeba to co cenne uratować od zapomnienia. Wiedział o tym dobrze ksiądz Bogdanowicz chcący ratować dziedzictwo kościoła NMP. Oczywiście ta straszna nawierzchnia na Długim Targu mogłaby być w sposób cudowny i nowoczesny odnowiona już bardzo dawno temu ( za rządów Adamowicza) , ale znów kłaniają się wykopy archeologiczne bo 50 lat minęło. Projekt zabudowy na Polskim Haku OK, ale projekt oceanarium w Gdańsku - to kolejny wciśnięty kit architektoniczny podobny do Muzeum II Wojny Światowej - to jest "kamienna chińszczyzna" z epoki kamienia łupanego - czy taki ma być światły Gdańsk ? Skoro Chińczycy chcą wszystko kopiować -ich sprawa ale Gdańsk leży nad Bałtykiem.
- 5 0
-
2020-01-14 12:39
Tylko konserwator chyba nie zna slowa kompromis
- 5 1
-
2020-01-14 10:47
Chińczycy w XXIw. nowoczesnymi metodami odbudowali spory kawałek Chińskiego Muru
czego się nie robi..... dla turystów !!!
- 4 0
-
2020-01-14 07:56
Opinia wyróżniona
Prawda jest taka... (11)
...że taka nawierzchnia utrudnia przejście tylko w obcasach. Nie zauważyłam żeby ktoś miał problemy z przejściem w plaskim obuwiu.
A jesli chodzi o to, co wizualnie lepiej wygląda to wystarczy spojrzec na zdjecie wyremontowanej ul. Sw. Ducha i zdjęcie ul. Ogarnej z nawierzchnią asfaltową - jak dla mnie odpowiedź jest oczywista która ładniej wygląda i bardziej pasuje do zabytkowych kamienic :)- 79 51
-
2020-01-14 17:49
..na obcasach zdecydowanie, fleki wbijają się w szary odrywając fleki obcas zdarty but do wyrzucenia, jednak ja po tej pie***onej kostce nawet na płaskich nie bardzo mogę po nierównym podłożu..jednak uważam że kostka powinna być zgodna z architekturą oddając jej charakter..natomiast jeśli jest stosowana w nowym budownictwie (nóż mi się w kieszeni otwiera), obniża standard wyglądając szpetnie
- 1 1
-
2020-01-14 10:43
Masz rację (1)
tylko problem polega na tym , że dla ludzi którzy wprowadzili się do Gdańska z wiosek ,asfalt jest wyznacznikiem nowoczesności.
- 7 3
-
2020-01-14 12:01
mała Haidi. Równa nawierzchnia to żaden wyznacznik nowoczesności i można ją uzyskać nie tylko za pomocą asfaltu. Po drugie - a skąd Ty pochodzisz? Bo moja rodzina jest w Gdańsku od niemal 75 lat.
- 3 3
-
2020-01-14 09:28
(4)
Nierówna nawierzchnia przeszkadza nie tylko w chodzeniu na obcasach - ogólnie utrudnia poruszanie się osobom starszym , niepełnosprawnym, rowerzystom... Jakiś czas temu musiałem na ręcznym wózku przewieźć przedmiot o masie ok. 40 kg. Jak wtedy docenia się równy chodnik i jak zauważa się każdą nierówność!
Zabytkowych kamienic? Większość tychNierówna nawierzchnia przeszkadza nie tylko w chodzeniu na obcasach - ogólnie utrudnia poruszanie się osobom starszym , niepełnosprawnym, rowerzystom... Jakiś czas temu musiałem na ręcznym wózku przewieźć przedmiot o masie ok. 40 kg. Jak wtedy docenia się równy chodnik i jak zauważa się każdą nierówność!
Zabytkowych kamienic? Większość tych kamienic pochodzi z lat 50-tych i 60-tych oraz ma niewiele wspólnego z pierwotnymi budynkami. A czy można inaczej? Można. Wystarczy spojrzeć na Krakowskie Przedmieście w Warszawie czy niektóre uliczki Krakowa, gdzie szlifowana kostka brukowa jakoś nie przeszkadza.- 25 6
-
2020-01-14 14:11
Ale nawet jak jesteś pełnosprawny itp (1)
Chodzenie po nierównym bruku w dowolnych butach bez sztywnej podeszwy męczy niesamowicie...
- 8 0
-
2020-01-14 16:19
Chodzenie wogóle męczy.
- 0 3
-
2020-01-14 10:16
ale to nnie problem starego bruku (1)
ten stoi dobrze, za to każdy, absolutnie każda nowa nawierzchnia jest krzywa i z kleksem
- 16 1
-
2020-01-14 12:04
To jest problem starego bruku, bo takie nawierzchnie też się niszczą. Nie wierzysz? Przejedź się miejskim rowerem ulicą Podwale Grodzkie.
- 4 2
-
2020-01-14 08:29
Płaski bruk też dobrze wygląda
A da się na nim jechać wózkiem inwalidzkim lub rowerem
- 21 1
-
2020-01-14 08:00
"ładnie" (1)
jakby ten bruk układali brukarze, a nie jakieś miernoty z łapanki, pod wytyczne wykonawcy, który poleca kłaść tak rzadko, żeby chyba 1/3 kamienia zabrać do swojego ogródka, to by było jeszcze do przyjęcia. Tymczasem oddane w ostatnich latach jezdni z bruku to parodia, chociaż darmozjady z DRMG powiedzą Ci, że to jest "zgodnie ze sztuką". Nie ważne,
jakby ten bruk układali brukarze, a nie jakieś miernoty z łapanki, pod wytyczne wykonawcy, który poleca kłaść tak rzadko, żeby chyba 1/3 kamienia zabrać do swojego ogródka, to by było jeszcze do przyjęcia. Tymczasem oddane w ostatnich latach jezdni z bruku to parodia, chociaż darmozjady z DRMG powiedzą Ci, że to jest "zgodnie ze sztuką". Nie ważne, że wszystkie śrubki z roweru Ci wypadną, jak przejedziesz po tym badziewiu parę razy, albo kółka od wózka będą tkwić między kamieniami, bo takie szpary tam zioną. Jest historycznie. Ma fajnie wyglądać na zdjęciach, a nie służyć mieszkańcom.
- 22 8
-
2020-01-14 12:40
Bruk ciosany jak by nie ulozyc i tak bedzie problem
Pamuetaj, ze ty kiedys tez mozesz jeździć na wózku
- 5 0
-
2020-01-14 07:51
Opinia wyróżniona
remonty brukowanych jezdni to żart (4)
Św. Barbary to chyba najgorszy przykład. Między kamieniami zioną tam szpary szerokości ok 4 cm! Nawierzchnia jest głośna, wibracje w aucie podczas jazdy są znaczące, a rowerem to lepiej w ogóle omijać tą ulicę. Seredyńskiego, kilka skrzyżowań dalej, też jest brukowana i jakoś tam kamienie ściśle przylegają do siebie i jest dość gładko. Ale ta ulica
Św. Barbary to chyba najgorszy przykład. Między kamieniami zioną tam szpary szerokości ok 4 cm! Nawierzchnia jest głośna, wibracje w aucie podczas jazdy są znaczące, a rowerem to lepiej w ogóle omijać tą ulicę. Seredyńskiego, kilka skrzyżowań dalej, też jest brukowana i jakoś tam kamienie ściśle przylegają do siebie i jest dość gładko. Ale ta ulica nie była "remontowana".
Takich partactw znajdzie się więcej: Dziewanowskiego, Toruńska, Chlebnicka, Dolna. Wszędzie tam były wykonywane prace związane z przełożeniem starej nawierzchni na nowo i efekt jest tragiczny. Złotników wyszła jako tako, ale d p y nie urywa.
Z kolei Stągiewna niby drobniejszy bruk na środku, fajnie fajnie, ale jak jest mniej ludzi, poza sezonem, to też nikt nie chodzi środkiem, nawet nie jeździ na rowerze, bo kamienie też są ułożone rzadko. Można sobie porównać z Targiem Węglowym. Tam drobny bruk jest ułożony tak dobrze, że na wrotkach można by jeździć.- 66 10
-
2020-01-14 14:29
W Oliwie brukowane (1)
ulice, które były niedawno remontowane są w kiepskim stanie - duże szpary między kostkami powodują powstawanie dziur. Brakujących kostek i nierówno ułożone 'kocie łby' to standard np na ul. Podhalańskiej, Liczmańskiego, Obrońców Westerplatte. Wykonawcy powinni zostać pociągnięci do naprawy z uwagi na gwarancję, bo chyba takowa jest?
- 5 0
-
2020-01-14 14:56
zapytaj w DRMG
oni Ci powiedzą, że to jest "zgodnie ze sztuką"
- 2 0
-
2020-01-14 11:51
Bzdura. Jadąc z przepisową prędkością (1)
(a to strefa Tempo30) nie ma dokuczliwych wibracji w aucie. No chyba że jeździsz szrotem, który się rozpada, to co innego.
- 4 7
-
2020-01-14 11:53
niech Cie o to głowa nie boli
jadę te 30, fakty mówią same za siebie, spójrz pod nogi i porównaj to ze starymi ulicami, które może i falują, ale bruk jest ułożony starannie
- 7 1
Wszystkie opinie
-
2020-01-14 12:37
Niech ten konserwator pojezdzi sobie przez tydzien na wozku po ciosanej kostce (3)
Gwarantuje, że zmieni zdanie. No chyba że blokuje bo mu tak PiS rozkazał..
- 10 4
-
2020-01-14 12:50
rządy mniejszości nad większością? Nie, (2)
oszołomie.
- 0 4
-
2020-01-15 01:28
przecież właśnie ty popierasz mniejszość i wołasz nie ?
i jeszcze wyzywasz, zmień dila
- 0 0
-
2020-01-14 13:29
sam jesteś oszołomem
spójrz chociażby na ankietę, może coś zrozumiesz i zobaczysz czego chce większość
- 3 0
-
2020-01-14 08:44
(9)
Jak czytam, że kostka brukowa utrudnia poruszanie się to ręce opadają. Mają być ruchome chodniki?
- 10 23
-
2020-01-14 09:05
pchałeś kiedyś wózek z dzieckiem po bruku ? (8)
- 4 2
-
2020-01-14 09:14
To jest stare miasto do cholery, ciężko Ci to nie idź! Chcesz mieć asfalt na starym mieście? (5)
- 3 6
-
2020-01-15 01:11
Tak, do cholery, chcę asfalt! To miasto jest dla ludzi i to ludziom ma być wygodnie, nie jakiemuś ..dałowi - konserwatorowi
- 1 0
-
2020-01-14 09:33
(2)
Przede wszystkim to jest Główne Miasto, a dokładniej jego niezbyt wierna rekonstrukcja. Pod drugie - tak, ma być tam równa nawierzchnia, przyjazna dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, wózków i rowerzystów.
Dlaczego w Krakowie jest to możliwe? Dlaczego na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie też się dało?- 5 4
-
2020-01-14 10:45
A płyty na Tkackiej, czy Długiej śliskie w deszczu czy od sniegu ? (1)
To jest wygodne ? A przecież to płaskie i nie bruk...
- 2 1
-
2020-01-14 14:01
Duzo wygodniejsze niz kocie łby
- 1 1
-
2020-01-14 10:03
ale ja tam mieszkam i codziennie jeżdżę
pewnie pan "mądra rada" napisze teraz:
"to się wyprowadź" ?- 2 3
-
2020-01-14 19:27
(1)
Pchanie to nie problem, nawet w wózkach z małymi kołami. A dziecko uwielbiało jazdę po bruku, specjalnie chodziłam na Mariacką, bo im większy, tym lepiej :D
- 0 0
-
2020-01-14 19:30
a dziecko nie dostało wstrząsu mózgu ?
- 1 0
-
2020-01-14 07:07
rok 2020. Dalej nie ma możliwości przejechać/ objechać śródmieścia rowerem (7)
Czy włodarzom nie wstyd?
- 53 57
-
2020-01-14 07:42
jak to nie ma (5)
lecisz tunelem pod Forum, potem Toruńską i Łąkową. Ewentualnie od drugiej strony Rajska - Podwale - kładka
- 10 6
-
2020-01-14 13:41
(2)
po bruku? po chodniku? szał.
chodzi o jakiś cywilizowany przejazd ;)
to że przeprowadzić rower mogę to ja wiem ale mi chodzi o przejazd jakiś cywilizowany.- 1 4
-
2020-01-14 19:15
(1)
I żeby jeszcze na trasie przejazdu nie padło ale i nie świeciło zbyt mocno słońce. No i żeby nie wiało. Choć tak lekko ale ciepło by mogło wiać. No i żeby żaden pieszy ani samochód nie przecinał tej ścieżki rowerowej. Taką sobie wymarzyłem co? Ogarnij się człowieku. Życie to nie koncert życzeń. Cywilizowany masz. Po błocie nie jedziesz.
- 3 0
-
2020-01-14 22:26
jeszcze jakiś ekran, żeby wiatr nie zawiewał , no!
- 0 0
-
2020-01-14 16:33
(1)
Tunelem? A tam można?
- 0 0
-
2020-01-14 19:32
Nie ma zakazu więc można .
- 0 0
-
2020-01-14 08:39
Dlaczego kłamiesz?
- 2 6
-
2020-01-14 22:22
Na ul. Ogarnej nie ma tak dużego ruchu pieszego żeby na niej poszerzać chodniki. Natomiast jezdnia powinna być wyraźnie zaznaczona, a więc utrzymane krawężniki.
- 2 0
-
2020-01-14 22:18
..bruk
W Oliwie rekonstruowano ulice...Przywrócono bruk...A obok nowy chodnik...Jest zasada ,że ulica wyższej klasy powinna dotrzeć do zakola ulicy o niższej klasie...a tu nowy chodnik i zaraz historyczny bruk...Popatrzcie jak ludzie korzystają z nowości...
- 2 0
-
2020-01-14 21:02
Ulica Długa to historyczna wizytówka miasta?
Tak jak teraz, Długa nigdy nie wyglądała. Same ogródki gastronomiczne. Ciężko przejść .
- 0 3
-
2020-01-14 15:17
Stągiewna nagradzana jest w podrzędnych konkursach, a nie w poważnych plebiscytach architektonicznych. (1)
Jej przestrzeń jest bardzo przeciętnie, wręcz słabo zaprojektowania. Brakuje niskiej i średniej zieleni, ogólnodostępnych ławek oraz funkcjonalnych śmietników. Przestrzeń ulicy Stągiewnej została zaprojektowana tak, aby korzyść czerpali głównie gastronomicy wystawiający swoje ogródki w sezonie letnim. W sezonie zimowym to pusta ponura ulica, na której nie można nawet odpocząć, bo nie ma gdzie usiąść. Podobnie zapowiadają się pozostałe pseudo rewitalizację ulicy Długiej, Długiego Targu i ulicy Szerokiej. Tam pierwszeństwo będą mieli hotelarze i gastronomia, a nie zwykli mieszkańcy, którzy aby spocząć podczas spaceru są zmuszani do zakupów produktów. To samo wydarzyło się już na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Brak średniej i wysokiej zieleni powoduje zwiększone zapylenie oraz znaczne pogorszenie jakości powietrza w okolicach Głównego Miasta.
- 3 3
-
2020-01-14 20:51
A na zrewitalizowanej Wajdeloty jest gdzie odpocząć.
Ulica ma długość około 500 metrów. Jest na niej około 60 ławek i tyle samo nowych drzew.
Drzewa maja się dobrze. W lato pięknie kwitną. Zapraszam na Wajdeloty pana konserwatora.- 0 0
-
2020-01-14 14:09
A może niech miasto zaproponuje konserwatorowi wyłożenie drogi ruskim węglem ? (1)
Na to z pewnością będzie zgoda z Nowogrodzkiej
- 6 3
-
2020-01-14 20:44
O nie !
PiS uwielbia elektrownie węglowe.
- 0 0
-
2020-01-14 16:28
tylko kostka brukowa (1)
Ładnie dzięki temu wygląda Gdańsk na zdjęciach
- 3 3
-
2020-01-14 20:42
Ale prawdziwa solidna .
- 0 1
-
2020-01-14 17:33
Renowacja nawierzchni ulic... (1)
... Gdanska. Uważam że na Głównym Mieście i Starym Mieście można przywrócić nawierzchnie ulic tak jak były dawniej czyli kocie łby lub kostka brukowa. Chodzenie po takich nawierzchniach to żaden problem. Oczywiście są wyjątki ale nie przesadzajmy.
- 3 3
-
2020-01-14 20:40
Tylko nie kocie łby.
Takie nawierzchnie ulic były robione przed wynalezieniem bruku.
Podczas rewitalizacji Wajdeloty ściągnięto asfalt i pokazały się kocie łby z około 1900 roku.
Nie chciałbyś jeździć, ani chodzić po czymś takim. Dlatego nieociosane kamienie usunięto
i położono bruk. Niestety nie tej jakości jaki kładziono dawniej....- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.