• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty kolejowe w Trójmieście wkroczyły w ostatnią fazę

Piotr Weltrowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej. Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy zbliża się powoli do końca. Chociaż w niektórych miejscach opóźnione, prace - przynajmniej w Trójmieście - mają się w większości wypadków zakończyć jeszcze w tym roku, czyli tak, jak zapowiadali to kolejarze kilka lat temu, przed przystąpieniem do realizacji projektu.



Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie. Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie.
Cała inwestycja obejmuje modernizację trasy o długości ponad 350 km i zakłada, że podróż z Gdyni do Warszawy trwać ma poniżej trzech godzin. Póki co jednak, pod koniec tego roku, pozytywne skutki remontów odczujemy tylko częściowo, bo do Warszawy jeździć będziemy koleją w czasie około czterech godzin. Dopiero pod koniec roku 2014 czas podróży stanie się optymalny.

Wszystko w związku z tym, iż trasę podzielono na osiem różnych części, z których każda remontowana jest oddzielnie. Część odcinków jest gotowa już dziś, na innych prace wciąż się toczą. Dla mieszkańców Trójmiasta najważniejsze są remonty prowadzone na dwóch odcinkach: gdańskim i gdyńskim. Ich modernizacja pochłonie ok. 1 mld 167 mln zł.

Powodują one już od dłuższego czasu utrudnienia nie tylko na liniach dalekobieżnych, ale także - głównie przez wyłączenia poszczególnych torów - na liniach obsługiwanych przez SKM. Dobra wiadomość jest taka, że praktycznie wszystkie z nich zakończą się zgodnie z planem, bo jeszcze w tym roku.

Czy po remoncie linii z Gdyni do Warszawy częściej będziesz korzystać z usług kolei?

Prześledźmy więc, co udało się już zrobić i co jeszcze pozostało do zrobienia

Odcinek gdański (patrząc od strony Warszawy) zaczyna się w Pruszczu. Tu udało się już wyremontować jeden z peronów wraz z połową torów. Obecnie modernizowany jest drugi peron oraz pozostałe tory. Całość zostać ma oddana do pełnej eksploatacji pod koniec maja.

Całkowicie gotowa (wraz z torami) jest już stacja rozrządowa Gdańsk Południowy. W Gdańsku Głównym z kolei jeden z modernizowanych w ramach inwestycji torów jest już gotowy, prace nad przebudową drugiego rozpoczną się w marcu, tuż po tym, jak definitywnie zakończą się prace torowe między Gdańskiem Głównym i Wrzeszczem.

W tym miejscu jednak zaczynają się schody. Przebudowa torów i peronu we Wrzeszczu ma niestety około 2-letnie opóźnienie. - Prace ruszą tu dopiero od lutego lub od marca. Wcześniej wszystko było wstrzymane, bo czekaliśmy na projekt zastępczy. Nie mieliśmy na to wpływu, bo musieliśmy czekać na projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Szacujemy, że w tym akurat miejscu wszystkie prace uda nam się zakończyć do połowy przyszłego roku - mówi Andrzej Krawczyński, dyrektor projektu na odcinkach gdańskim i gdyńskim.

Podobnych problemów nie było na szczęście na kolejnych odcinkach. Tory z Wrzeszcza do Sopotu będą w pełni gotowe do końca maja. Wcześniej, bo w lutym, oddane mają zostać do użytku wszystkie przejścia pod torami w Sopocie.

Jeżeli zaś chodzi o sam peron w Sopocie, to trudno się oprzeć wrażeniu, że remontowany jest nad wyraz długo. PKP PLK twierdzi jednak, iż szybciej wykonywać prac się nie dało i w dalszym ciągu nie da.

- Peron objęty jest ochroną konserwatorską, więc jest to inwestycja trudna i szczególna. Obecnie zaczęliśmy zabudowywać go drobną kostką granitową. Jej układanie jest bardzo żmudną pracą i potrwa jeszcze kilka miesięcy, bo wszystko musi się odbywać w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Jeżeli chodzi o wiatę peronową, to słupki już stawiamy, z całością powinniśmy się uporać do połowy roku - zapewnia Krawczyński.

Dopiero teraz, od lutego, PKP PLK zacznie też remontować tory między Sopotem a Gdynią Orłowem. Wcześniej spółka nie uzyskiwała zgody na wyłączenie ich z ruchu. Kolejarze zapewniają jednak, iż wszystkie prace na tym odcinku skończą się do listopada.

Szybciej, bo już za około dwa miesiące, zakończyć ma się remont torów i przebudowa kładki nad torami w samym Orłowie. Już teraz za to gotowe są tory między Orłowem a Gdynią Główną.

W samej Gdyni Główniej prace również mają się już ku końcowi. Zmodernizowane są już trzy z czterech peronów wraz z przylegającymi do nich torami. Do wyremontowania został najmniejszy z nich, 200-metrowy. Tu prace zakończyć mają się najpóźniej w maju.

Nieco gorzej sytuacja wygląda między Gdynią a Gdynią Chylonią. Do tej pory zakończono wszystkie prace towarzyszące i dopiero teraz przyjdzie czas na wybudowanie - w tym wypadku od podstaw - toru łączącego obie te stacje na odcinku ok. 10 km. Ma być on gotowy do końca roku.

Opinie (107) 3 zablokowane

  • KOMUNO..POZWÓL ŻYĆ

    JEZELI TO MA TRWAC TYLE CZASU TO LEPIEJ WCALE NIE RÓBCIE

    • 0 0

  • Te remonty zaczely się w 2008 i caly czas jeszcze trwają ,w normalnym kraju już dawno bylyby zakonczone (15)

    ale tu jest nienormalna Polska i wszystko trwa dluzej niz gdzie indziej

    • 116 78

    • 111 (1)

      to wyjedź - nikt cie tu nie trzyna

      • 1 0

      • I kto bedzie na ciebbie podatki płacił?

        • 2 0

    • to wyjedź do izraela albo innego usa

      może tam będzie ci lepiej

      • 2 0

    • Unia

      Strefa Szengen i wszystko jasne. Możesz spokojnie się spakować i wyjechać, jednej marudy mniej. A jak nie pasuje to zacznij działać i zmieniać to na lepsze.

      • 1 0

    • (1)

      Po pierwsze: to nie remont, tylko modernizacja, jakiej od ponad 100 lat tu nie było, po drugie opisywany w artykule odcinek Gdańsk i Gdynia robią akurat od 2011 roku.

      • 5 1

      • To prawda, że nasz odcinek nie był zaczęty na poczatku ale:
        -czy jakikolwiek odcinek na tej linii jest skończony i mozna jeździć na maksa? Nie, bo nawet jak tory są gotowe to robia wiadukty.
        - Dlaczego nie podają teraz jakie czasy będą z GG do Warszawy. Miało byc 2h, 2h15.
        - Czy odcinek do Tczewa jest odebrany?
        Ja jestem laikiem i znam to trylko z "prasy" ale podejrzewam, że siedzący w temacie mogliby zadać więcej klopotliwych pytań.

        • 3 1

    • (5)

      no taaak... polska nienormalna a Lotnisko Berlin-Brandenburg działa zgodnie z planem już od roku, prawda?

      • 13 8

      • W Niemczech sie zdarza się to raz na 10 lat, (4)

        w Polsce co tydzień. A to wielka różnica

        • 13 9

        • (3)

          tunel kolejowy w Lipsku. Opera w Hamburgu. zawalenie się archiwum w Kolonii. Dworzec Główny w Stuttgarcie... można by wymieniać. Nie tylko u nas wielkie inwestycje idą po grudzie.

          • 18 2

          • to i tak uszczerbek tego co w polsce działa nienormalnie (2)

            • 4 7

            • tak, bo tylko w Polsce jest źle (1)

              i wszystko, co złe zostało stworzone przez Żydów, aby pognębić Polaków :)

              • 10 2

              • No ba!

                Bo to wszystko to jest zaprzaństwo i maskirowka.

                • 2 0

    • liczy się jakosc

      5 lat dopieszczali te tory i peron. obywatelom innych krajow takie tory i peron nawet sie nie snily

      • 24 3

    • (1)

      ...i znacznie drożej

      • 22 8

      • święte słowa

        zawsze drogo jak... i do tego robotników prawie nie widać. Ja tego nie rozumiem

        • 11 6

  • szmaciarze 20 lat to robia dobre (1)

    • 47 17

    • Jakie 20 lat szmaciarzu?

      • 0 1

  • Kiedy w końcu żabianka i wrzeszcz będą mieć normalne perony z ławkami i wiatami??? (1)

    I kiedy na Żabiance odbudowane zostaną SCHODY? Obecnie przejście przez tunel jest koszmarem.

    • 13 1

    • budowlańce, nie jestem, ale wolałbym nie ruszać schodów póki jest mróz, bo jak pójdzie i spadnie deszcz, to schody znów popłyną :) Więc jak na moje oko ze schodami możesz poczekac do wiosny :)

      • 0 0

  • Ale jeden '+' - odpukać - tempo prac na Żabiance bardzo dobre! (3)

    Ci, którzy remontują peron w Oliwie i Sopocie powinni tam chodzić, patrzeć i się uczyć jak szybko można wymienić nawierzchnię na obu stronach peronu, bez potrzeby zostawiania wszystkiego rozgrzebanego na rok czy dłużej.

    Do tego nawierzchnia została zrobiona przed przyjściem mrozu, wiec jest szansa, że się nie rozlezie wszystko po odwilży. Pada śnieg, nie szkodzi, gro prac na górze jest zrobione, przenosimy się na zimę do ciepłego tunelu... A więc jednak można zrobić coś z głową w tym kraju!

    • 5 10

    • ludzie, tam jest remont!!!

      czego Wy oczekujecie? Przecież to trzeba zrobić!

      Zobaczcie jak prace się ślimaczą w Oliwie i Sopocie, to wszystko leży rozgrzebane latami!!!

      Żeby skończyć nawierzchnie i udrożnić ruch napierdzielali tam w nocy, świątki, piątki, codziennie.

      Kasę biletową masz przed wejściem do tunelu, a wzdłuż schodów masz prowizoryczne, ale solidne barierki.

      Fakt, mogli by lepiej odśnieżać schody.

      Jak można tak narzekać? Nie chciałbym robić remontu obok waszego mieszkania...

      • 0 0

    • Do ciepłego tunelu? Na Żabiance? Przecież z niego zostało tylko wąskie przejście,

      reszta zawalona gruzem i zagrodzona dechami. Czy ty w ogóle byłeś w tym tunelu? Bardzo wątpię.

      • 8 0

    • Żaertujesz chyba? Jako codzienny pasażer SKM z Żabianki muszę powiedzieć krótko

      BZDURY. Dworzec jest rozgrzebany od kilku miesięcy, a schody rozwalono jeszcze wcześniej. Kasy biletowej nie ma, a automaty działają jak chcą. To jest PORAŻKA.

      • 7 2

  • moje trzy grosze (2)

    Slyszalem, ze dzięki zastosowaniu krótszych szyn odległośc do Warszawy uda się skrocić o ponad 2o km.

    • 6 1

    • tak bo Ciechanów to już Warszawa (1)

      :)

      • 2 0

      • jest to bardzo prawdopodobne.... em-pirycznie !!

        - tak samo - jak z tym - gdy sie patrzy przed siebie stojąc na torach - to widac wyraźnie jak szyny się zbiegają - "ku sobie" ... a za horyzontem na pewno sie już stykaja ze sobą ! - prawdaż ?? ! :)... :DD !

        • 0 0

  • Kolejowy

    Czy ten kto zaprojektował wiaty na peronie w Sopocie to jakiś daltonista? przecież ten s****zko-niebiski kolor to musiał dobierać jakiś totalny estetyczny idiota, tym bardziej, że na sąsiednim peronie SKM kolor słupów wiaty jest ok. Tak trudno było rozejrzeć się i dać taki sam kolor na obu peronach, a nie brnąć w tą "jedyną oficjalnie słuszną" postsocjalistyczną kolorystykę PKP.

    • 0 0

  • Perony w Gdyni (2)

    Remont peronów na dworcu w Gdyni to totalna porażka!
    Zadaszenie peronów to 2 wiaty oddalone od siebie o kilkadziesiąt metrów. Żeby było ciekawiej to między wejściem na peron a pierwszą wiatą też mamy kilka metrów spaceru "pod chmurką".
    Drewniane ławki na nowych peronach które nie są pod zadaszeniem już uległy zniszczeniu.
    Nawierzchnia peronu to zwykła kostka, która utrudnia ciągnięcie walizek/toreb z kółkami.
    Architektura, funkcjonalność i wykończenie na poziomie nędznej, wiejskiej stacyjki.

    • 24 2

    • i te cudowne białe zegary z mikroskopijnymi wskazówkami i godzinę odczytasz stojąc tylko na wprost (jeśli masz dobre okulary)

      • 1 0

    • na zbity łeb wywalić

      Dyrektora Głuszka ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM ten facio to totalna pomyłka. Doprowadził do rozrostu brzydactwa, braku funkcjonalizmu, rozkwitu tandety, i wszystkiego co złe. Gdyńskie PKP i wszystkie z nimi POwiazane spółki i spółeczki do najgorszego wizerunku i wszystkiego co może kojarzyć się ze złem

      • 2 1

  • "Remonty kolejowe w Trójmieście wkroczyły w ostatnią fazę" (2)

    A brud i smród,spóźnienia i ogólne dziadostwo i tak pozostaną...

    • 88 20

    • Władza nie może nagle zmieniać swojego wizerunku.

      Dziadostwo to znak rozpoznawczy - bez tego wyborcy stracą orientację, na kogo głosować.
      :D

      • 1 0

    • Aby pasażerowie nie doznali szoku płynnie wkroczymy w fazę remontów odcinków, które były modernizowane najpierw...

      • 12 0

  • A co to ma wspólngo z tematem artykułu?

    Ten artykuł nie dotyczy SKM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane