• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Dorośli liudzie

    Dlczego tylu dorslych ludzi marnuje swój czas ( za który ja płacę - podatki) na takie BZDETY.Do 2011 to może powstanie ścieżka rowerowa.Ci mądrzy to z Polski wyjechali,pozostały same oszołomy.

    • 0 0

  • Fantastycznie!!!

    Pomysł jest znakomity - na tych trasach korki są powalające. Na samej Spacerowej można utknąć na 2 godziny. I rano i po południu. Koszmar! Wbrew tym narzekaczom, wierzę, że się uda, są pieniądze, jest motywacja - Igrzyska. Nawet jeśli dotychczasowe inwestycje trochę kuleją, to przecież i tak w sumie wszystko idzie ku dobremu i mamy w Trójmieście coraz lepsze trasy. Trzeba być optymistą. Trochę się pomęczymy podczas budowy, ale potem będziemy zadowoleni!

    • 0 0

  • A kto to zbuduje? (1)

    Zzapomnieliscie ile obioektow ma byc wybudowanych do 2012? To juz mniej niz 4 lata.stadionu nie ma, bazy hotelowej takze, nie mowiac o drogach gdzie nie powstal nawet centymetr nowej slowackiego i kosciuszki. Sucharskiego stoi jak stala. Pomarzyc mozna, ale ta kolej to fikcja

    • 0 0

    • jeszcze czekają nas przetargi na BA

      a wtedy to dopierro może być zabawnie i nie 2012 ale 2022 ;) ... no coż ...

      • 0 0

  • Plany - wykonanie

    Tak na razie obecne władze realizują (kończą, planują) stare inwestycje. Gdyby nie zaniedbali swoich obowiązków to trasa WZ byłaby już w latach 80, tunel pod kanałem (Zielona Droga) w latach 90, kolej Metropolitarna w latach 90 (pamiętam jak dziś że na ulicy Podmiejskiej nie wydawano pozwoleń na budowę bo miała iść nitka SKM na Chełm i Orunię Górną) - miał być przystanek SKM Śródmieście itd. Władze odgrzebują stare projekty i wywalają ogromne pieniądze (ładują do swoich kieszeni - projekty już są - kilka poprawek i gotowe).
    Tylko nóż w kieszeni się otwiera i jak najszybciej przepędzić tych darmozjadów - bo utkniemy w korkach na wieki.

    • 0 0

  • ale jest SUPER

    wiec o co ci chodzi?

    • 0 0

  • rrrrrrrewolucja bufetowa (1)

    pozdro dla p. Alicji ;)

    • 0 0

    • Bufetowa nie macza paluszków w TKM

      Pani Bufetowa nie ma nic wspolnego z koleja metropolitalna, chociaz moze pozniej pod nia podlegac.

      • 0 0

  • Brzmi ładnie

    Hasłowo brzmi i wygląda to ładnie. Ciekawe czy skończy się na etapie konsultacji i wizualizacji. Fajnie byłoby gdyby tego typu zamieszania medialne kończyły się przecinaniem wstęg. Mieszkańcom przy nasypie wyrazy współczucia.

    • 0 0

  • gdzie jest zygmunt august?????

    • 0 0

  • dziwnym trafem

    te wszystkie inwestycje kończą się na etapie usług niematerialnych z nimi związanych - doradztwach, konsultacjach, projektach etc. Łatwo się wyprowadza ogromną kasę, nie robiąc praktycznie NIC.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane