• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Transport PUBLICZNY MA SENS,GDY CZĘSTOTLIWOŚĆ WYNOSI 5-6 MIN.!!!

    W przeciwnym wypadku ZAWSZE szuka się innych rozwiązań i połączeń.A tu?Chyba znów aktualna śpiewka:"PeO marzy..."A wtórują mu `łude donki `z kapelusznikiem adasiem!Żalosne!

    • 0 0

  • .........a za kilka lat (2)

    ....a za kilka lat hucznie rozbierzemy te linie , bo urzędnicy stwierdzą, że nie przynoszą zysków.....ot taka Polska norma. Wcześniej kilku " zaradnych "na tym " Projekcie" obłowi się ....to też ot taka Polska norma. Czy ktoś zrobił symulację rentowności tego przedsięwzięcia - śmiem wątpić? Czyli jak zwykle srutututu.
    Pozdraiwm Pawełka i mojego ulubieńca Antoniego Sz.

    • 0 0

    • rentowność? (1)

      gdyby projekt był rentowny pod względem finansowym to nie miałby szansy na środki unijne.
      w rachunku ekonomicznym uwzględnia się m.in. koszty czasu stracone w korkach, koszty wypadków komunikacyjnych, koszty hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Kolej jako środek bardziej ekologiczny i bezpieczny od samochodu w takim rachunku (oficjalnie rekomendowanym przez Komisję Europejską, tzw. Blue Book, do pobrania w internecie również w wersji polskiej) niezwykle zyskuje. rzadko który projekt infrastruktury transportowej jest rentowny, nawet osławione autostrady wymagają wielkiego wsparcia finansowego. korzyścią trudno wymierną jest m.in. wzrost spójności przestrzennej regionu i lepsza integracja 3miasta ze swym otoczeniem. o konkurencyjności portu lotniczego nie wspominając.
      analizy ekonomiczno-finansowe na etapie wstępnego studium wykonalności zostały oczywiście zrobione

      pozdrowienia

      • 0 0

      • .....a za kilka lat...

        Szanowny Panie Doktorze, niech Pan przypomni sobie kampanię reklamową moich ulubieńców, czyli miłościwie panującego Pawełka i jego wiernego kompana Antosia. Panowie Ci, namawiali mieszkańców Gdańska na pozostawienie swoich samochodów w domu i korzystanie z transportu miejskiego, czyli tramwajów, autobusów oraz SKM-ki. Jaki efekt? Sam pan widzi zapewne jeżdżąc samochodem, a nie tymi środkami transportu. Chciałbym zobaczyć chociaż raz któregoś z włodarzy miasta w tramwaju o godz 15 lub o tej samej porze w SKM-ce. Od dwóch - trzech lat widzę Antosia w kabrioleciku francuskiej marki jak mknie niczym Playboy, przez nasze kochane miasto, nie myśląc nawet o innym środku transportu. Tak więc ładnie opisane przez Pana analizy ekonomiczne maja się nijak do rzeczywistości. Polak po latach komuny i właśnie jazdy tymi wyżej wymienionymi środkami ma ich serdecznie dość. Poczuł się "Europejczykiem". Teraz Polaka " stać" na grata za 5 tysiączków i chociaż miałby umrzeć w autku , będzie nim jeździł nawet do kiosku na drugą stronę ulicy. Jeżeli mieszkańcy Osowy, mają w linii prostej kilka kilometrów do Oliwy przez las autkiem, to daję Panu głowę, że nie wybiorą SKM-ki i drogi okrężnej przez Gdańsk, bądź Gdynię, tylko ten swój pojazd i ukochane koreczki na Spacerowej. Kilka dni temu wróciłem z Kairu, Tam przez ogromną część miasta biegnie gigantyczna estakada, która rozładowuje biegnący pod nią miejski ruch. Również podobnych wiele rozwiązań jest w Ameryce , nie wspomnę już o Azji. Tak więc potrzebna jest zmiana myślenia o rozbudowie dróg, a nie karmienie ludzi historią ( dawna kaszubska kolej - kiedy nie było tylu samochodów ) Włodarze kurczowo powtarzają jak mantrę , że to układ ulic i położenie trójmiasta wymusza takie rozwiązania. Niestety w wielu krajach mają innych urzędników, którzy jak widzą, że się nie da to myślą jak zrobić, żeby dało się i mieszkańcom żyło sie lepiej. Ciągle powtarzam, że do głosu powinno dopuścić się studentów architektury, plastyków,którzy mają zupełnie inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość, a nie słuchać "starego, doświadczonego betonu" Ambicje i gigantomania Pawełka przerosły jego normalne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość. Niech dokończą najpierw to co rozpoczęli. Chwała za ścieżki rowerowe - to jedyny plus tej kadencyjności - zresztą zapoczątkowany za Jamroża ( to trzeba dodać ) Pozdrawiam Pana Doktora serdecznie.

        • 0 0

  • Bravo!!!

    Fantastycznie, znakomita inwestycja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • dr Marcin Wołek (11)

    Czy odchodzimy od koncepcji wcześniej przyjętej łączenia koleją dwóch lotnisk Trójmiasta (Gdn.Rębiechowo i Gdy.Kosakowo)?
    Bo jak mniemam taka pierwsza idea przyświecała temu projektowi.

    • 0 0

    • nie odchodzimy (2)

      jednak ze względu na koszty i zwiększenie szans na znalezienie się projektu KM na tzw. liście indykatywnej projektów za kluczowy uznano tzw. "etap 1". osobiście wolałbym całość, ale zacznijmy od najtrudniejszej części zlokalizowanej na terenie Gdańska. z Gdyni do lotniska Gdynia - Kosakowo infrastruktura istnieje - "wystarczy" modernizacja choć z pewnością nie będzie ona tania.

      to była zaledwie jedna z przesłanek podjęcia studiów nad tym projektem. inne ważne to integracja 3 miasta z Kaszubami i obsługa tzw. Górnego Tarasu.

      pozdrowienia

      • 0 0

      • Przytoczone argument przez Pana są słuszne, jednak

        pozostaje mały niesmak, ponieważ połowiczne inwestycje mogą spowodować, że infrastruktura ta nie spełni w pełni oczekiwań. Tym bardziej, że Gdańsk dostał 3,5 mld. więcej i prawdę mówiąc nie wiadomo czy je będzie mógł je skonsumować. Jak wiemy nic nie dzieje sie z niczego a więc przepadły ambitne plany Wrocławia, ale i Gdyni. Dotychczas Gdynia b.dobrze sie rozwijała w tym też sprawnie wykorzystywała środki pomocowe z unii. To miasto dużo zrobiła, ale też ma b.dużo do zrobienia jak choćby zintegrowanie rozrzuconych w tak odległych osiedlach gospodarki kanalizy i innych mediów, zabudowanych działek ogrodowych oraz tzw. „Meksyk",.. Otworzenie nowych dróg, które posłużą do nowych inwestycji(jak choćby tę z Lęborkiem-Słupskiem i wprowadzenie jej koło Dąbrowy) oraz tak potrzebnej obwodnicy.
        Rozwiązanie Pl. przed dworcem PKP Gł.Osobowa wprowadzenie ruchu po ziemie oraz dużych parkingów nie wspominając spr.modernizacji dookoła obiektu dworcowego jak i przy nowym ratuszu, itd.
        Gdynia to wspaniałe miasto, ale też przede wszystkim dzięki ludziom co jeszcze nie usiedli na laurach a czegoś im się jeszcze chce, mimo "włożenia" wiele dobrego, jak np.: zakończenie Trasy Kwiatkowskiego( pozostał ew.łącznik z lotniskiem). Dalszego rozwija komunikacji trolejbusowej – a nowa zajezdnia jest wspaniała.
        Aktywne wykorzystywane Muzeum Miasta Gdyni i mobilizowanie Muzeum MW w nowym budynku. Modernizacje Bulwaru i ciągłe jego uatrakcyjnianie. Oddanie tak potrzebnych tras Janka Wiśniewskiego i Drogi Różowej, pozostaje rozwiązanie z prawdziwego zdarzenia ścieżek rowerowych z pełną infrastrukturą. Gdyńskie Muzeum Motoryzacji. Pozostaje także rozbudowa Pomorskiego Miasta Zawodów i Parku N-T. Budowa Stadionu, Kładki, Hotelu, Stacji KM w Redłowie. Nowe rozwiązania komunikacyjne na Wzgórzu i wiele, wiele innych.

        • 0 0

      • Dziękuje

        szkoda, bo boom na polskim rynku lotniczym wciąż trwa. Od 2004 roku liczba pasażerów obsługiwanych przez nasze lotniska rośnie bardzo dynamicznie. W 2007 r. była ona ponad dwukrotnie większa niż w trzy lata wcześniej. I choć w tym roku wzrost nieco wyhamuje bo jedno to koszty paliw a drugie opłaty lotniskowe jak w Gdańsku b.wysokie, to według prognozy liczba pasażerów urośnie o 7,92 proc. i osiągnie poziom ok.24 mln.

        Włodarze polskich lotnisk doskonale wiedzą, że bez inwestycji w rozbudowę już wkrótce porty lotnicze mogą zostać sparaliżowane. Dlatego zainwestują m.in. w: nowe terminale, parkingi i płyty postojowe dla samolotów, a rywalizacja regiony kontra stolica pozostaną, choć tu Gdynia miałaby szanse, a tak
        zdecydowanym liderem pod względem ilości obsługiwanych podróżnych pozostaje Okęcie, które w tym roku zbliży się do magicznej granicy 10 mln pasażerów. Przez drugi pod względem liczby obsługiwanych pasażerów port Kraków Balice przewinie się 3,5 mln pasażerów, jako Trójmiasto (GDA i GDY) mielibyśmy szanse a tak o trzecie miejsce rywalizują: katowickie lotnisko w Pyrzowicach i port im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Z tego pierwszego 2 mln 600 tys. pasażerów. Drugi planuje obsłużyć 2 mln 462 tys. osób. Szkoda wielka bo przez tą KM( i zgodę MS,..) mogliśmy być jako region w czołówce, ale dobry i ten tzw."etap 1"
        Dzięki i POZDRAWIAM oraz miłego weekendu życzę.

        • 0 0

    • połączenia (2)

      Lotniska łączy się samolotami przeważnie. Pociągi raczej między dworcami jeżdżą.

      • 0 0

      • no tak, ale lotnisko ma DWORZEC również (1)

        mówi się DWORZEC LOTNICZY

        • 0 0

        • dworce

          Sama nazwa "dworzec" nie jest wystarczającym powodem aby łączyć koleją lotniska między sobą. Kto ma potrzebę podróżowania między lotniskami pociągiem? I jak duży ruch będzie generował?

          • 0 0

    • (2)

      A co, już tam jakiś samolot wylądował?

      • 0 0

      • Przypomne łaskawie, (1)

        że na długo przed Rębiechowem, gdy jeszcze nawet go nie było w planie, tam już samoloty pasażerskie lądowały:))
        A
        "kolejarzu" widziałaś statek na torach??

        • 0 0

        • statkiem

          Podobno jak ktoś wybiera się do Ostródy, a nie bardzo się spieszy, to ma szansę podróżowaćstatkiem po szynach. Jeszcze nie próbowałem :)

          • 0 0

    • Juz nie długo moze profesor Wołek (1)

      Pytajniku drogi - spytaj sie Pana Wołka dlaczego ...

      • 0 0

      • jestem ciekaw

        sam jestem ciekaw, dlaczego...

        • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • baju baj... (4)

    jeszcze troche i znowu napiszą o planach poszerzenia Slowackiego o nowej Kosciuszki o zakryciu peronów PKP w Gdansku Gł i postawieniu tam Hoteli .

    O modernizacji ,,zieleniaka,, , przebudownie węzła okopowa,etc,etc..

    To jest jak jakiś Tok Show z kaznodzieją w roli głownej.....

    • 0 0

    • a tor F1 pod Pruszczem ? (1)

      zapomniał ??:)

      • 0 0

      • tor f1

        nie tor ma być w Maćkowych
        w Pruszczu ma być trzecie lotnisko żeby w śledziowie nie myśleli że tylko nad nimi samoloty latają

        • 0 0

    • no i zagospodarowanie Wyspy Spichrzów (1)

      • 0 0

      • Wyspy mogłeś nie wyciągać :(

        przecież wtajemniczeni wiedzą, że to nie wina prezia, ale pewnej wiedźmy co rzuciła czas zły

        • 0 0

  • Wolas!Wolas!Wolas!

    Yyyyyyyyyyyyy!

    • 0 0

  • Wodolanie (6)

    "306 milionów złotych na PROJEKT budowy Kolei Metropolitalnej".
    Czy chodzi o sam projekt budowlany, czy autor ma na myśli całą inwestycję i to nazywa projektem?

    • 0 0

    • Czytaj uważnie (1)

      Projekt budowy a projekt budowlany to dwie inne rzeczy. A autor ma na mysli całą inwestycję.

      • 0 0

      • rozrózniam to

        Wiem, że to dwie rózne rzeczy, ale autor powinien unikać takich sformułowań, aby czytelnik nie miał wątpliwości, czy autor chciał napisać to co napisał, czy może się pomylił.

        • 0 0

    • Ja wierzę

      że ten 'projekt' zostanie zrealizowany w całości w założonym terminie. Połączenie do i od lotniska będzie miał duże powodzenie. Mam nadzieję, że będzie dwutorówka, a nie jazdy wahadłowe. Perspektywa dojazdu do Gdyni, i na Kaszuby też cieszy. Mieszkam na Morenie, jestem prawie emerytem, ale potanowiłem UWIERZYĆ.

      • 0 0

    • Teraz taka moda,że całe przedsięwzięcie na (1)

      • 0 0

      • Projektem

        • 0 0

    • za formę stylistyczną autor artykułu dostałby 2 w szkole...chaos i jeszcze raz chaos...

      • 0 0

  • co za biedaki

    Co za biedaki z tego skm nawet ich nie stać na zakup nowych kolejek
    widocznie oni mają za mało pieniędzy i woleli wyremątować stare i zniszczone kolejki.

    • 0 0

  • To wspaniała wiadomość:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane