• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • zostawie to bez komentarza....

    ja wiem jedno, jesli japie wiele srok, to nic z tego nie wychodzi.

    gdansk to jeden wielki remont.........

    • 0 0

  • brawo Adamowicz !!!

    nareszcie !!! Zapowiadacie konrety wiec to zrobcie !!!
    Drogi to podstawa, Gdansk jest piekny a ma byc jeszcze piekniejszy :)
    PS
    Panie Prezydencie dostane mieszkanko za ta delikatna "wazelinke" ? :)
    Pozdrawiam

    • 1 0

  • Gdańsk kwitnie

    Codziennie jakieś nowe informacje o remontach czy inwestycjach.
    W Gdyni wielki uśmiechnięty gryzoń od 1,5 roku przetargu na 1 trasę kwiatkowskiego nie potrafi roztrzygnąć.

    • 1 0

  • super

    nareszcie jakaś przemiana

    • 0 0

  • po co nam ulice...

    .. lepiej zamknijmy wszystkie główne i bedziemy chodzic pieszo ... czeka nas k o n g o :)

    • 0 0

  • w końcu

    dobrze że remont się rozpocznie...ale dlaczego w momencie największego ruchu turystycznego? Gdzie tu logika?

    • 0 0

  • W październiku przyszłego roku Podwale ma być oddane do urzutku...!!??

    Czy ich juz do konca popieprzyło ?!! Ponad rok czasu będa kilometrowy odcinek remontowali??!!!!!!!

    Istna paranoja!! Powinni dzien i noc siedzieć zeby w 3y miesiace sie uwineli a nie ponad rok!!

    • 0 0

  • już tu pisałem

    więc tylko pytam ponownie:
    czy tunel będzie tylko odnowiony czy rozbudowany, tzn odgałęzienia porostopadłe do obecnego (pod jezdnią lub przystankami) i dodatkowe wyjście na ulicę Elżbietańską ???
    pytam bo wątpię czy o tym pomyślano, a jest to jedyna okazja aby to newralgiczne przejśie podziemne usprawnić i powiększyć, tym bardziej, że z powodu robót będzie potworny problem dla ruch drogowego przez rok z górą, jezdnie będą nieczynne więc można zrobić wykopy pod nowe przejścia
    to znacznie prościej niż rycie pod ziemią
    powtarzam jedyna okazja aby o tym pomyśleć i to zadanie wykonać
    ale znając nasze realia czarno widzę :-[
    Adamowicz just do it !!!

    • 0 0

  • Robia, zle, nie robia ......... ale porabani jestescie, miasto kwitnie , unowoczesnia a wam to przeszkadza,potrzeba wam stagnacji to wyprowadzcie sie do Gdyni

    • 0 0

  • a co kuźwa z tgramwajmi na Chełm

    tu już 30 istnieje infrastruktura UE dała niby poieniądze i miał to byc priorytet i co??????

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane