• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • A teraz trolejbusy na tory! (13)

    kto jest za tramwajem w gdyni?

    • 73 39

    • (3)

      tramwaj najpierw powinien się ukazać w Sopocie z pętlą przy pętli trolejbusowej, a potem stopniowo przez cały Sopot i do Gdyni

      • 18 2

      • po co??? (2)

        jest SKM

        • 7 16

        • (1)

          No właśnie po co? Latem pływa z Gdańska do Sopotu tramwaj wodny. Jak sama nazwa brzmi to też tramwaj. Teraz czekamy na ruch Gdyni i wprowadzenie trolejbusa wodnego.

          • 18 2

          • Ale ten tramwaj nie poruszą sie po szynach tylko płynie.

            • 0 0

    • Tramwaj w Gdyni

      to świetny pomysł. Trolejbusy są ekologiczne, jednak stoją w korku, tak czy owak. Tramwaj mógłby polecieć przez całą Chwaszczyńską i Wielkopolską do Dąbrowej. Potem wzdłuż Różowej przez Witomino, aż na Chwarzno i Wiczlino. Na Morskiej nie jest potrzebny, bo jest SKM. Do tego Kolej Metropolitarna i korki zmniejszą się znacznie.

      • 1 1

    • moznaby latwo scalic gdanskie tramwaje i gdynskie trolejbusy przy ergo arenie. Puscic tramwaj od Gdanska i trolejbus od Sopotu. Jest tam sporo miejsca i powstalby wezel przesiadkowy.

      • 4 3

    • Gdynia niestety jest za biedna na budowę sieci tramwajowej.

      ale są trajtki zawsze to jakieś urozmaicenie choć w sumie to nawet mniej praktyczne od autobusów ale to już inna bajka

      • 11 2

    • (2)

      wolałbym metro niż tramwaj i to nie tylko w Gdyni ale w całym Trójmieście

      • 15 10

      • Jedną linię metra już masz. Nazywa się SKM.

        • 19 2

      • to sobie jeździj kanałami

        szczurze

        • 6 13

    • (2)

      też jestem za tramwajem w Gdyni , ale tylko gdzie one miałby się pojawić ... w Gdyni nie ma dostatecznej szerokości ulic by wprowadzić tramwaje; może jedynie Morska i al. Zwycięstwa

      • 8 2

      • al. Zwycięstwa, Morska, Wielkopolska to cała prawie Gdynia a na tych ulicach jest miejsce

        • 10 2

      • Olsztyn może (zaczyna budowę)

        to w Gdyni też by dali radę, wystarczy chcieć

        • 15 3

  • czas drogi

    A jeszcze jedno .... fuszerka,w wykonawstwie podobno miało być szybko.a tym czasem tramwaje zwalniają do 5 na godzinę

    • 0 0

  • niedopracowane

    To tak na wypadek,żeby nasi wspaniali tworcy nie mysleli ze wszystko jest ok.Pętla na Lostowicach,to primo,jest naprawdę cool,prima,same plusy,ale skrócenie linii autobusowych,213,275....to porażka,nie ma bezposredniego połączenia Olimpijska-Centrum ! nie ma tez innych bezposrednich połaczeń tylko z przesiadką! Ludzie się przyzwyczaili,a tu klops .Kilka autobusów naprawde mogło by zostań na swoim dawnym kursie.A te przesiadki,naprawde nie skracają tak czasu.I więcej linii ątramwajowych powinnno być .A kiedy pojedzie tramwaj na morenę,też utna połowe linii?

    • 1 0

  • Zaciska się pętla Świętokrzyska-Havla-Małomiejska

    Optymistom gratuluję optymizmu. Planistom gratuluję układu samej drogi i poszczególnych pasów ruchu, z których żaden ze względu na szerokość nie nadaje się do jeżdżenia autobusami (już teraz koszą 2 pasy na każdym łuku). Czy ktoś się w ogóle przyjrzał ile miejsca potrzeba autobusowi aby móc obok niego bezpiecznie jechać samochodem na zakręcie..? Nie wiem - czy ktokolwiek zauważył, że już obecnie - przy braku zmian w kursowaniu niektórych linii autobusowych - nowy węzeł komunikacyjny jest wręcz niemożliwy do przejechania w pewnych godzinach. Jeżeli do tego dodamy zmianę częstotliwości świateł na rzadsze, kilka autobusów, które będą tutaj zjeżdżać na pętlę oraz linie tramwajowe - to będziemy mieć najbardziej zakorkowane skrzyżowanie w Gdańsku.

    • 0 0

  • Kicha na maxa (4)

    I nadal nie ma autobusu Pętla Orunia - osiedla koło outletu!!! A powstaje ich tam mnóstwo..

    • 24 32

    • Tak to jest jak chciało się zaoszczędzić... już teraz wiesz dlaczego płaciłeś tylko 4000 brutto/m2 (1)

      Wiedziałeś co brałeś więc nie myśl sobie, że będziesz żył jak lord.. musiałbyś zapłacić conajmniej 1000 zł więcej do każdego metra żeby mieć autobus.
      Swoją drogą do smrodu się przyzwyczaiłeś to przyzwyczaisz się do braku komunikacji.

      • 11 8

      • ???

        heheh a tobie to tramwaj pod klatke podjedzie ;) zdrówko

        • 0 0

    • to jak powstaną, to się zrobi... (1)

      • 11 1

      • o petle 155 przy Swietokrzyskiej walczylismy 1,5 roku i powstala m.in. dzieki wielkiej pomocy posel Pomaskiej (wowczas radnej). Ale powstala na osiedlu wielka grupa maniakow, ktora to lobbowała. I pisma od nas naprawde "szły" non stop - i drupowo i indywidualnie. Trzeba jednak dodac, ze do Swietokrzyskiej mozna bylo dojechal TYLKO autobusami do Kowal (co 45 min) i PKSem ktory czasem jechal przez Kowale. Walczcie dalej, moze trzeba zaangazowac to radnych? Wowczas padla propozycja,ze moze Kowale sa sklonne partycypowac. Nietety tamta gmina nie byla zainteresowana (i dlatego tez 155 konczylo bieg na petli,gdzie koncza sie granice Gdanska, nie zahaczajac o Kowale).

        • 12 0

  • Przedłużyć linię 156 do Kolbud

    Po dokończeniu środkowego fragmentu ul. Guderskiego można by co prawda jedynie
    do "Jaworzniaków" (pierwsze skojarzenie wielu mieszkańców), ale warto pomyśleć,
    czy nie umożliwić dojazdu do Morskiego Parku Handlowego i Śródmieścia (przez Chełm)
    z pozostałej części Gminy Kolbudy (należy do MZKZG - autobusy ZTM obsługują Otomin, Jankowo i Kowale), tj. z rozbudowujących się: Kolbud, Lublewa i Bąkowa. Obecnie linia 156 jest dosyć krótka.

    • 0 0

  • Czy na nowej pętli tramwaje też będą hałasowac jak na pętli na Chełmie? (8)

    • 25 44

    • nie becz, człowieku

      • 0 0

    • A właśnie niekoniecznie (2)

      bo tam będą smarownice torowe

      • 7 2

      • mądralo na Chełmie też są (1)

        tu chodzi bardziej o dobre wyprofilowanie łuków
        pozdrawiam

        • 7 5

        • ?

          jak się profiluje łuk?

          • 3 1

    • taką mam nadzieję:)

      • 4 1

    • nie ku...a będą się unosić 5 cm nad szynami :) (1)

      • 45 5

      • na malkontentów nie ma rady

        pozdro

        • 19 5

    • tak

      • 19 4

  • ujescisko

    doczekaliśmy się ? czego ? kolejnego autobusu który jezdzi jeden za drugim a następny za 20 min to teraz jak znam życie będą jeździły 3 jeden po drugim co minute i 30 min oczekiwania na kolejny zjazd ztmu

    • 0 0

  • dojazd do Głównego

    Dla mnie jako młodej mamy korzystającej z linii 213 niezbyt trafny wydaje się pomysł aby bawić się w przesiadki mając np. dziecko w wózku. Najpierw do autobusu, później do tramwaju, a jak będę chciała pojechać gdzieś jeszcze dalej to pakować się w kolejną przesiadkę. Poza tym dla osób z bagażem przesiadanie się kilka razy też jest uciążliwe dlatego nie wydaje mi się aby skracanie linii 213 jak i kilku innych było dobrym rozwiązaniem.

    • 1 0

  • Sami malkontenci!

    Co się z Wami porobiło drodzy rodacy? W głowach się już poprzewracało od tego europejskiego dobrobytu? Wolicie te korki jak z przed inwestycji czy rozwojową komunikację?
    Po tygodniu czy dwóch się przyzwyczaicie do zmian i tyle!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane