• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • a jezioro?

    A jezioro przesuniemy tu.

    BIPP!!!

    • 2 0

  • kokoszki

    A co z innymi dzielnicami typu Kokoszki? PKM nie dojeżdża, tramwaje-można pomarzyć i jeszcze zabierane linie autobusowe !!!! Przecież tam też mieszkają LUDZIE !!!

    • 3 0

  • BRAWO inwestcje komunikacyjne (1)

    dziś przejechałem sie tranwajem 10 i autobusem na ktury przesiadłem się bez przechodzenia na inny przystanek .Tak trzymać i nie patrzeć na maruderów , budować tunel pod pachołkim . wicinać drzewa które stoją na drodze . A maruderzy i ja niech sadzą NOWE DRZEWA . Ja posadziłem na około 200 drzew.

    • 0 5

    • ta trasa a tunel i droga zielona

      to 2 różne bajki. Nowa linia w tej koncepcji jest miastotwórcza a Droga zielona rozwala miasto i wpuszcza ruch należny obwodnicy do środka... Co ciekawe sami piewcy DZ przyznają, że po jej wybudowaniu RUCH W OLIWIE WZROŚNIE!

      • 0 1

  • mocno skomplikowane, ale jest tunel :) (10)

    zastanawiam się kiedy wyrosną te wszystkie drzewa, które są na wizualiizacjach

    • 114 17

    • ale dla tramwajów - nie dla ludzi! (8)

      • 11 1

      • (7)

        tunel ma byc dla urzędników i budowniczych - żeby kasa się zgadzała

        • 6 11

        • (6)

          Brawo dla takich Januszów jak ty, którzy zawsze szukają jakichś błędów i zawsze mają o coś pretensje i zastrzeżenia. Chyba nie zauważyłeś, że takie rozwiązanie wreszcie pozwala na najszybsze i bezpośrednie połączenia południa z wrzeszczem...

          • 14 4

          • (5)

            wcale nie najszybsze - najszybsze było prowadzone w korytarzu Nowej Politechnicznej

            • 7 1

            • nie uzyskaliby napełnień koniecznych do realizacji inwestycji (3)

              Południe - za mała gęstość zaludnienia (jeszcze); Morena - za daleko; pojawia się dopiero krótka relacja atrakcyjna dla studentów Polibudy. Pokazane rozwiązanie łączy zaludnione miejsca miasta i pozwala na bardzo swobodne trasowanie linii - można dojechać do Głównego, Jelitkowa (przez Oliwę lub Zaspę), Nowego Portu. Jednocześnie masz obsłużone oblegane centra medyczne (Przychodnia Morena, Swissmed, GUMED).

              • 10 0

              • A wersja przez Do Studzienki nie zapewnia (2)

                tyvh wszystkich relacji, które podałeś?
                Oczywiście mówię o wersji (nowej) Morena + w dolnej części stara przez Do studzienki.
                Wtedy mamy tylko GMED zamiast Politechniki

                • 0 0

              • przesiadki na estakadzie są niemożliwe, więc już cała Morena odpada (1)

                • 0 0

              • Chyba się nie zrozumielismy

                Bulonska-Jaskowa-Wilenska - OK, ale dalej Sobieskiego - Do Studzienki a nie przy GUMEdzie. I teraz w jaki sposob (dolny) wariant Wilenska-Sobieskiego-Do Studzienki ogranicza relacje w stosunku do Wilenska-GUMED?

                • 0 0

            • to mozna by ocenic tylko zestawiajac konkretne relacje na obu trasach

              Nie ma w tej kwestii za wielu konkretow. Mozna przyblizac porownujac z podobnymi odcinkami dotychczasowych linii.

              • 2 0

    • Nie wyrosną, bo wcześniej uschną lub zostaną wycięte.

      • 1 2

  • Nareszcie sensowna zmiana

    połączenie tras tramwajowych rozwiązałoby by wiele problemów komunikacyjnych mieszkańców "starych" osiedli jak np. Przymorze czy Zaspa i ograniczyło potrzebę korzystania z autobusów

    • 1 4

  • rozum

    Drodzy radni,projektanci,idźcie po rozum do głowy,najlepiej tramwajem do nikąd,czyli na Brętowo,spiszcie się,bo w nowym porcie zabrakło

    • 2 0

  • (6)

    Szok i niedowierzanie. Rozwiązać BRG i realizować te wizje!!!!!

    • 148 17

    • pierwszy raz coś zrobionego przez BPBK mi się podoba (4)

      • 19 4

      • sadze, ze to akurat sciema. Wyjdzie, ze takie cos kosztuje 3x wiecej niz "stara" Nowa Politechniczna (3)

        i bedzie podkladka dlaczego zbudowano jak chcieli - "nie stac nas na budowanie inaczej"...

        • 7 12

        • (2)

          Na pewno będzie drożej co nie znaczy, że nie należy tak budować. Zresztą cóż to jest 400 mln przy 2 mld na tunel pod Pachołkiem. Cytując Adamowicza: "To są grosze".

          • 18 1

          • Ale ja jestem ZA budowa tej trasy tramwajowej

            Chodzi mi o to, ze wszystkie kolejne inwestycje drogowe (czy tez nie tylko drogowe - patrz Forum Gdansk) konczyly sie tym, ze ludziom pokazywano jedno, ustalano drugie, a budowano trzecie :/

            • 1 0

          • Wolałbym 400 mln na sensowną inwestycję niż 100 mln władowanych w megalomańską wizję lotniska pana Szczurka w Gdyni...

            • 6 0

    • he he

      Proszę bardzo tylko, ze takie pomysły w BRG rysowano tak z naście lat temu. Różnica była taka, ze tramwaj szedł od rejony Carrefoura do GUMed-u po terenie Lechii i trafiał w istniejące tory przy Operze.
      Taka prawda :)

      • 7 0

  • jeszcze jakieś "genialne" pomysły ? (11)

    • 53 124

    • (7)

      "Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł"

      To po jaką ch**ę to robić ? no po co ?

      • 11 36

      • (1)

        W Gdyni nie robi się kompletnie nic i jak tylko skończy się dopływ środków z UE, to pan Szczurek ze swoimi wyborcami obudzą się z ręką w nocniku (niewykorzystanych możliwości).

        • 3 1

        • a co konkretnie mialby wybudowac w Gdyni?

          Gdansk mial olbrzymie braki infrastrukturalne. Gdynia byla budowana od razu jako duze miasto, stad tez nie miala takich problemow komunikacyjnych.

          • 1 0

      • (1)

        Po taką, by wreszcie dało się normalnie dotrzeć do największego zespołu szpitalnego województwa!

        • 52 4

        • Ale tym samym omijamy PG

          • 1 3

      • a co w zamian? 3-pasmowa droge przelotowa przez centrum Wrzeszcza? (2)

        • 19 5

        • z ekranami akustycznymi, węzłami bezkolizyjnymi, tunelami dla pieszych (1)

          koniecznie bez ścieżki rowerowej, z wielopiętrowymi parkingami - i bez biurowców, domów i innych generatorów ruchu innego, niż "na wprost"

          • 13 6

          • ma byc nowoczesnie w koncu

            Polska swiatynia sw. Przepustowosci :D

            • 12 3

    • ja mam ja!!!

      Dlaczego nie ma tramwaju Stogi- Chełm przez cały rok???

      • 1 1

    • a co konkretnie proponujesz?

      • 3 0

    • to jest akurat bardzo dobry pomysł!

      • 29 0

  • gryzoń do nory

    tak się pokazuje gryzoniom norę

    • 3 1

  • Tak po ocenach wypowiedzi patrząc.. (3)

    Mam wrażenie, że ktoś tu spamuje w ocenach. Merytoryczne wypowiedzi mieszkańców, zawierające jakąkolwiek krytykę przyjętych rozwiązać są zdecydowanie minusowane. Za to bezwartościowe laurki jak ta:

    "Tramwaje to świetny środek transportu . Same zalety ekologiczny , wygodny , i tani . W Gdańsku w ostatnich latach tramwaje ,,dojechały" na Chełm , Łostowice a ostatnio Morene"

    jest spamowana plusami ?

    O co tu chodzi ?

    • 10 6

    • Chopie

      Sunekury rozdane, wykonawca wybrany. Do zrobienia pozostała specyfikacja przetargowa.

      • 1 1

    • (1)

      Pierdoły i farmazony są łatwiejsze do zrozumienia niż merytoryczne wypowiedzi osób dosyć dobrze zorientowanych w sprawie.

      • 4 1

      • Ja tu wyczuwam lajkową manipulacje. Pewno urzędasy siedzą i minusują wszystkie negatywne wypowiedzi

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane