• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rok 2014 w komunikacji: gotowa kolej dalekobieżna, Tristar, Pendolino do Warszawy

Maciej Naskręt
1 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r. Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r.

W tym roku w Trójmieście mają zakończyć się warte ok. 1,5 mld zł inwestycje w transport. Mieszkańcy odczują poprawę szczególnie podczas podróży koleją. Kierowcy natomiast pojadą dłuższą dwujezdniową ul. Chwarznieńską, a przez korki w Trójmieście poprowadzi ich Tristar. Jeszcze ponad rok poczekamy na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą, PKM oraz linii tramwajowych na Morenę i Przeróbkę.



Rok 2014 nie będzie obfitował w przetargi na wielomilionowe inwestycje w transport. Powód? Budżety poszczególnych samorządów są napięte jak guma procy przed wystrzałem. Ale i tak nie powinno to popsuć nam humoru. W Trójmieście w bieżącym roku zakończą się inwestycje infrastrukturalne warte prawie 1,5 mld zł.

W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Od tego roku nowa jakość na kolei

Już na przełomie marca i kwietnia ma się zakończyć przebudowa linii dalekobieżnej w Trójmieście. Wart ponad 1 mld zł kontrakt spółki PKP PLK (inwestor) i konsorcjum firm: Feroco i Torpol, po trzech latach prac właśnie dobiega końca. Przez Gdynię i Sopot pociągi dalekobieżne poruszają się już docelowo dwoma torami. Za około dwa miesiące ruch podobnie będzie odbywał się na gdańskim odcinku magistrali.

Wciąż jednak do przebudowy pozostanie stacja Gdańsk-Wrzeszcz. Inwestycja opóźnia się z uwagi na planowane wpięcie w tory dalekobieżne linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowego peronu.

Jest też dobra informacja dla pasażerów SKM. Bydgoska spółka PESA zapewniła, że wiosną pojawią się pierwsze spośród 20 modernizowanych składów kolejki SKM. Jedną z nich, zmodernizowaną przed mającą kłopoty finansowe firmę TS Opole, można było obejrzeć jeszcze w starym roku. Do końca przyszłego roku w Trójmieście powinny być wszystkie maszyny.

Zobacz Pendolino od środka.

Natomiast późną wiosną lub latem poznamy firmę, która dostarczy 10 składów spalinowych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że pierwsze składy dotrą do naszej aglomeracji w ostatnich dniach 2014 r, ale pojedziemy nimi dopiero po upływie kolejnych sześciu miesięcy, gdy zostanie oddana do ruchu linia kolejowa między Wrzeszczem a Osową.

Największa zmiana jakościowa pasażerów kolei czeka jednak pod koniec 2014 roku. Wtedy zaczną z Trójmiasta do Warszawy kursować pociągi Express Intercity Premium, nazywane często Pendolino. Do stolicy mamy dojeżdżać w niespełna trzy godziny, a najtańsze bilety będą kosztować ok. 49 zł. W tym samym czasie zostanie ukończona rozbudowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście pod aleją Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, choć nie wszystkie składy będą stamtąd odjeżdżały.

Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
Bez dużych przetargów na drogi

Niestety najmniejsze udogodnienia w przyszłym roku odczują kierowcy. Do ruchu w połowie roku powinna zostać oddana dwujezdniowa ul. Chwarznieńska na odcinku leśnym, czyli między Chwarznem i Witominem. Gdynia zapłaci za realizację inwestycji firmie Strabag 28 mln zł. I to na tyle jeśli chodzi o budowę dwujezdniowych dróg w naszej aglomeracji.

W 2014 r. w Trójmieście nie zostanie ogłoszony żaden duży przetarg na budowę drogi. Kierowcy będą musieli zadowolić się cząstkowymi i bieżącymi remontami dróg - m.in. ul. Małomiejskiej, czy Platynowej (obie w Gdańsku).

Zobacz, jak działa Tristar.

Na osłodę kierowcom Tristar

W Trójmieście w tym roku ma zakończyć się warta 133 mln zł budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem. Elektroniczna sieć połączona światłowodem, niczym system Skynet w filmie pt. Terminator, ma zacząć funkcjonować jesienią 2014 r., czyli trzy miesiące później niż zakładano. Wykonawca - firma Qumak - tłumaczy, że ich prace opóźniały się z powodu innych robót przy skrzyżowaniach.

Uruchomienie systemu zbiegnie się z trwającą wtedy kampanią przed wyborami do samorządów. Gdyby jednak ktoś start systemu chciał przekuć na swój osobisty sukces, powinien pamiętać, że narzędzie do sterowania ruchem miało być gotowe jeszcze przed Euro 2012.

Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego. Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego.
Tunel pod Martwą Wisłą - w tym roku gotowe dwie nitki

W tym roku ma się też zakończyć praca maszyny TBM pod Martwą Wisłą. Drugi tunel powinien powstać jeszcze na długo przed jesienią. Nie oznacza to jednak, że pod gdańską rzeką przejedziemy samochodem w październiku tego roku. Władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne - inwestor - wielokrotnie zapewniały, że bardziej zależy im na wysokiej jakości pracach niż ich wysokim tempie. Stąd przejezdność pod Martwą Wisłą ma być możliwa dopiero w połowie 2015 r.

Uzyskane w ten sposób dodatkowe osiem miesięcy pewnie zostanie spożytkowane na wykańczanie wnętrza tunelu - budowę m.in. przejść ewakuacyjnych czy korpusu jezdni. W tym czasie mają być prowadzone także odbiory techniczne.

Linie tramwajowe i węzły przesiadkowe

2014 rok to okres, w którym kontynuowana będzie budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, warta 116 mln zł. Całość - 3,6-kilometrowy odcinek - ma być gotowa dopiero w połowie 2015 r. Wcześniej, czyli do końca grudnia tego roku, z bydgoskiej Pesy do Gdańska przyjedzie pięć tramwajów Jazz Duo. Jeden pojazd kosztuje ok. 7 mln zł i wszystkie będą obsługiwały nową linię wraz z tramwajami Dortmund.

Prawdopodobnie także w połowie roku miejska spółka GIK ogłosi przetarg na budowę dodatkowej linii tramwajowej na Morenie wzdłuż ul. Bulońskiej. Dojedziemy nią w okolice ul. Myśliwskiej.

Natomiast wiosną tego roku GIK ogłosi przetarg na przebudowę linii tramwajowej na Przeróbce. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą we wspomnianej dzielnicy. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas powodowany przez tramwaje. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach. Jednak na przyjemność z jazdy zmodernizowaną linią będzie trzeba poczekać do 2015 r. Inwestycja wstępnie ma kosztować ok. 42 mln zł.

Kolejne 60 mln zł z kasy Gdańska pochłoną budowy węzłów przesiadkowych w Brętowie, Jasieniu, Kiełpinku i Matarni - tam, gdzie mają powstać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ułatwią one przesiadanie się z autobusów i tramwajów do kolejki. Zakończenie prac? Połowa 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Dalsze prace budowlane przy budowie PKM

Przez cały 2014 r. powinna trwać się budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Warta ponad 900 mln zł inwestycja kolejowa ma być jednak gotowa dopiero za półtora roku. Niemniej jeszcze w tym roku powinno być gotowe torowisko na Matarni i będziemy podziwiać pełną konstrukcję estakady kolejowej przy gdańskim lotnisku.

Spółka samorządu województwa, Pomorska Kolej Metropolitalna - inwestor - wiosną zwróci się też do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Komisji Europejskiej.

Opinie (187)

  • Ważne, że Donek ma fotki w pendolino i jest "pi ar" (3)

    Polska bedzie spłacać miliardy, a Donek już z immunitetem europejskim pomacha nam z Brukseli

    • 56 14

    • matoł do Brukseli

      Do Brukseli to matołów nie potrzebują . Uległych może tak .

      • 0 0

    • no taki jest plan.............tata lubi się wozić za cudze :-) (1)

      a plebs ma płacić buahhahahaha

      • 12 3

      • w sumie racja miliony zł za samolot warszawa gdansk kilka razy w miesiącu

        • 13 3

  • A kiedy remont Jaskółczej w Gdyni ???

    jaskółcza jest to remontu natychmiastowego

    • 0 0

  • do poprawki również

    "Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej" - powinno być Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

    • 0 0

  • sporo się będzie działo na PKM w 2014 roku:)

    "Przez cały 2014 r. powinna trwać się budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Warta ponad 900 mln zł inwestycja kolejowa ma być jednak gotowa dopiero za półtora roku. Niemniej jeszcze w tym roku powinno być gotowe torowisko na Matarni i będziemy podziwiać pełną konstrukcję estakady kolejowej przy gdańskim lotnisku." - z pewnością gotowy będzie Nowy Most Weisera, przejście podziemnie na Strzyży w miejscu dawnego tzw. małego mostu, kładka na Dolnym Migowie ; sporo się będzie działo na PKM w 2014 roku:)

    • 0 0

  • do poprawki

    "Przez cały 2014 r. powinna trwać się budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową." - powinna trwać, a nie powinna trwać się!

    • 0 0

  • Na nowe zakupy tramwjów niech miłośnicy nie przesadzają z niemieckobrzmiącymi nazwami tramwajów!! (6)

    Lepiej brzmi tramwaj PESA czyli wizytówka naszego pięknego Gdańska - Jan III Sobieski czy Jagillończyk niż niemieckie łamane nazwiska.

    • 9 7

    • To są nazwiska historycznych GDAŃSZCZAN... (4)

      ...podczas, gdy żaden polski król nie był gdańszczaninem.

      A że nazwiska niemieckie? Bo taka jest historia Gdańska, czy to komus pasuje, czy nie.

      • 7 5

      • Czy gadńszczaninem był Sobieski? Nie, ale ulica słusznie że jest! (3)

        Pirat Gdański tez jest ok.

        • 3 2

        • Moze jeszcze Batory, który napadł z wojskiem na Gdańsk... (2)

          ...Co za zaslepienie. Nazywane dla żartu patriotyzmem.

          Tramwaje w Gdańsku jeżdżą po Gdańsku i obsługują Gdańsk. A nie Kraków, Warszawę, ani tym bardziej całą Polskę. Więc jesli już koniecznie mają nosic jakies imiona, to GDAŃSZCZAN.

          • 5 1

          • po co nazwy dla tramwajów są nr identyfikacyjne. (1)

            ale jeśli już to wolę pirata gdańskiego niż szkopskie nazwiska

            • 0 2

            • Sam jestes szkopski.

              Czy tam szkopska.

              • 1 0

    • wlasnie !

      • 3 1

  • Gdansk odwraca sie od morza (4)

    Niemcy zbudowali kolej pasazerska Gdansk Glowny przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli.

    • 13 5

    • (3)

      a od kiedy gdanskiem rzadza Polacy?

      • 3 1

      • Od 1945 roku. (2)

        Czyli 69 lat.

        • 1 2

        • W sumie to od 1989. (1)

          W latach 45-89 to w Polsce bardziej ruscy rządzili a oni Gdańska nie cierpieli.

          • 0 1

          • Nie chrzań.

            Rosjanie zniszczyli Gdańsk i okradli w 1945 roku, ale nie chrzań, że wtrącali się w zarządzanie miastem i jego komunikacją. Tym sie zajmowali Polacy i to od samego poczatku.

            Gdyby rządzili Rosjanie jednoczesnie niecierpiąc Gdańska, to wcale nie byłoby ani Głównego Miasta, ani SKM. Tyle, że Polacy też niewiele ponad to zrobili, bo dla nich to tez było obce miasto.

            • 2 2

  • nie zabrakło czegoś? (20)

    Fajne zestawienie, ale czemu ani słowa o budowie dróg rowerowych w 2014? Przecież rowery to też transport. Czyżby nic nie miało powstać w tym temacie? Czy redaktor zwyczajnie zapomniał? ;-)
    Pozdrawiam i życzę bezproblemowych dojazdów w 2014 jakimkolwiek środkiem transportu się poruszacie.

    • 44 51

    • Statystycznie rzecz biorąc, rowerzyści są niczym. Więc i tak dostają więcej niż im się należy. (9)

      Po prostu żałosne, nazywać zabawki "transportem". Zachód cofa się do XIX wieku. Lata siedemdziesiąte były później. Haha.

      • 11 35

      • (8)

        O proszę kto się złowił na moją przynętę...
        Tobie matematyku z bożej łaski tez życzę wszystkiego dobrego w 2014 i wielu udanych trolowań :)
        a czemu się nie udzielasz a temacie urowerowiania Gdyni? brakuje nam tam ciebie :P

        • 16 12

        • Jak zwykle, żadnych argumentów tylko ataki osobiste. Typową cechą rowerzystów jest agresja dla... (7)

          ...każdego kto ich nie hołubi, nie chce być razem z nimi w klubie lizusów i masochistów. Nie wspominając już o prawie Kalego. A ja tylko argumentuję...

          • 18 14

          • Masochizm to reprezentujesz w swoim tedeju wiecznie remontowanym (6)

            Jesteś typowym reliktem PRL-u który wtedy nie mogąc sobie pozwolić na auto teraz już nie odpuści i nie zrozumie dlaczego ktoś woli jechać rowerem to pracy - Przecież auta są na wyciągnięcie ręki a kredyt dają każdemu

            • 12 12

            • Typowy dla rowerzystów chamstki komentarz. Jeśli taki jest ten zgniły Zachód, jesteśmy wyższej kategorii ludźmi. (5)

              Nic rozprawy nad kontrargumentami. Wyznawaj inne poglądy niż rowerzysta, argumentuj jak najlepszy retor, ten powinien dostać zawału.

              A co do lichych argumentopodobnych słów, które tak trudno było wydobyć: Żądasz aby większość cierpiała dla szczęścia mniejszości. Czy to nie tak usilnie zwalczana przez Zachód dyskryminacja? Najgorsza! Bo maksymalizująca liczbę ofiar.

              Dlaczego zapatrzenie w przeszłość musi być automatycznie "be"? Dlaczego wykluczasz, że przyszłość nie popełni błędów? Nie używasz logiki! Tylko najprostszych schematów. I chamstwa. Co zrobisz jeśli Holandia zalegalizuje kanibalizm pedofilię? Tam nic nie jest niewykluczone. Ocenianie książki po okładce jest z definicji głupie. A minę będziesz miał, kiedy zwolennicy będą naśladować Twoje metody.

              Więc ja czegoś nie rozumiem? Fakt. Nie rozumiem dwulicowości rowerzystów. Umartwiają się w transporcie. Ale nie zamienili domów na szałasy...

              • 10 10

              • A jednak relikt PRL-u i do tego frustrat (4)

                Tak skrajnie nie cierpisz rowerzystów że snujesz jakieś czarne wizje o pedofilii i kanibalizmie. Zakrawa to na obłęd.

                Co do cierpień większości dla mniejszości obecnie jest na odwrót. Sam w sezonie często wybieram auto zamiast roweru bo niestety ale ścieżki w Gdyni projektował ktoś twojego pokroju. Nie wiem czy projekt był efektem głupoty czy złośliwości ale często zmusza mnie do potęgowania korków w mieście.

                No i jeszcze ta zmiana domów na szałasy :). Akurat klekot - serce twojego auta wymyślono ponad wiek temu. Natomiast wasz magiczny amulet, tzw. tedej jest tylko unowocześnieniem. Jakbyś nie patrzał rower nie syfi środowiska, zmniejsza korki i przyszłościowo odciąża NFZ bo ruch to zdrowie. Tak więc zmiana domu na szałas należy do was - mistrzów kierownicy z największa ilością wypadków w Europie

                • 8 7

              • Obłędem jest ocenianie książki po okładce. (3)

                Nic innego zwolennicy rowerzystów nie potrafią, nie licząc obrażania każdego kto im nie sprzyja. U mnie możesz liczyć tylko na argumenty. I to Was boli.

                Jeśli moje zdanie o arcyrowerowej Holandii, tak stawianej przez Was za wzór Cię śmieszy, to znaczy że wiem o niej więcej niż Ty...

                Próbuję się zmusić do współczucia Ci. Zmuszają Cię do wyboru willi, zamiast szałasu...

                Rzekome wady auta jakie wyliczyłeś, to tak naprawdę wadziątka po dorzuceniu potężnych zalet:

                -władza nad tym, co dotyczy bezpośrednio
                -jakość podróży
                -nie pilnować dobytku i pasażerów (tak mocno)
                -dzieci mogą przekimać się
                -warunki atmosferyczne niczym, często

                Wady? Phi:

                -Wpływ ludzkości na powietrze jest niczym przym wulkanach. Darmozjady, które jeszcze za mało ukradły lansują, odwrotne tezy.

                -15 minut w korku jest zerową traumą przy 15 sekundach poniżenia się na zabawce

                -rower jest bardzo nie zdrowy dla tych części ciała, z którymi się styka. Pomyśl o siłowni.

                • 3 10

              • Dzwine... (2)

                Ciężko twoje zdanie w jakikolwiek sposób nazwać argumentami ale jeśli już nazywam to z niektórymi się zgodzę.

                Gdynia nie ma ani jednej sensownej ścieżki rowerowej. Mapa ścieżek wygląda jakby projekt robił zezowaty po wypiciu połówki. Może kiedyś osiągniemy namiastkę Holandii o której wspominasz to wtedy będziesz mógł ujadać że rowerzyści dostają więcej niż im się należy. Bo póki co to są najgorsze ścieżki w Polsce, jest ich bardzo mało, za większość płaci Unia a nie twoje podatki i jeszcze jakieś skrajne głosy sprzeciwu są.

                Masz więc rację z roszczeniową postawa rowerzystów, co z tego skoro i tak infrastruktury rowerowej nie ma.

                A teraz na pocieszenie, dziś jadę samochodem. Niestety nie posiadam wiejskiego ksenonu, 5 - metrowej anteny CB i mam benzyniaka zamiast "lpga czy tedeja" ale i tak na dziś pozostaje waszym ziomem.

                • 3 2

              • Narzekaczu bez podpisu...

                zmień miejsce zamieszkania, skoro u was w gdyni nie ma ścieżek rowerowych. Pretensje ślij do szczurasa

                • 0 0

              • Trochę Ci współczuję. Łaskawie obdarzę receptą:

                Wyjedź tam, gdzie ludzie z gustem takim samym jak Twój są większością. My, którzy nie lubimy poniżać się, jesteśmy większością tutaj. Siłą rzeczy, nic nie jesteśmy Tobie winni. A jeśli sie mylę, niech następne wybory wygra partia/kandydat z najmniej licznym elektoratem...

                Większość nie jest winna mniejszości nic. Mniejszość jest winna większości wszystko. Chyba, że wyjedzie.

                • 3 7

    • Drogi rowerowe, kolejne strefy tempo 30, monitorowane parkingi rowerowe w Gdyni, więcej rowerów miejskich w Sopocie. To (8)

      W Gdańsku na wiosnę zostanie ukończona 7-kilometrowa droga technologiczna wzdłuż kanału Raduni - Nie będzie to tradycyjna ścieżka rowerowa, ale dobrej jakości droga z kostki, z której będą mogli korzystać rowerzyści i piesi - mówi Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Trasa będzie prowadziła pasem technologicznym o szerokości 2-3 metrów zbudowanym do obsługi kanału. Po wybudowaniu przez Pruszcz kładki nad kanałem uzyskamy połączenie rowerowe centrum Gdańska z Pruszczem Gdańskim.

      Spośród przyszłorocznych inwestycji warto wymienić drogę rowerową, która będzie biegła przez Piecki-Migowo (połączy ul. Kartuską i ul. Potokową). Długość trasy wraz z odnogami wyniesie blisko 4 km.

      Jest szansa na...

      Do końca 2014 roku uzupełnione zostaną dwa odcinki dróg rowerowych wzdłuż ul. Uczniowskiej i ul. Sucharskiego. Pierwszy będzie miał długość 380 m, drugi ponad 2,5 km.

      - Równolegle ubiegamy się o uzyskanie dofinansowania dla dwóch kolejnych inwestycji, w zakresie których przewidziane są trasy rowerowe - dodaje Kitliński. - W ramach przebudowy linii tramwajowej na Stogi jest szansa na modernizację trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż Siennickiej i Lenartowicza. Na półtorakilometrowym odcinku najważniejszą zmianą będzie poprawa warunków poruszania się pieszych i rowerzystów na Moście Siennickim. Drugie przedsięwzięcie, o które aplikujemy, to budowa ulicy Gronostajowej, stanowiącej dojazd do przystanku PKM Jasień. Ulica będzie wyposażona w pasy rowerowe.

      Kitliński zapowiada także kolejne zmiany organizacji ruchu, w tym nowe strefy tempo 30.

      Gdynia: ścieżki, parkingi, liczniki

      W Gdyni powstaną nowe drogi dla rowerów wzdłuż ulic: Łużyckiej, Puckiej oraz Chylońskiej (prace już trwają). Inwestycja jest częścią projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej. Jej koszt to prawie 6 mln zł.

      Do kwietnia mają powstać wreszcie objęte monitoringiem parkingi rowerowe m.in. na Babich Dołach, na placu Dworcowym w Gdyni-Chyloni, przy stacji SKM Grabówek, przy centrach handlowych Batory i Kwiatkowski, w sąsiedztwie orłowskiego molo, a także przy Bulwarze Nadmorskim. - To będzie duży skok jakościowy - zapowiada Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

      W ramach budowy ul. Chwarznieńskiej w drugiej połowie roku powstanie droga rowerowa łącząca Chwarzno z Witominem o długości ok.1,5 km.

      W przyszłym roku na remonty (obniżanie krawężników, uzupełnianie nawierzchni ścieżek etc.) zarezerwowano w budżecie ZDiZ 1 mln zł.

      W przyszłorocznym budżecie Gdyni zarezerwowano także 150 tysięcy złotych na montaż liczników rowerowych.

      Zostanie też rozstawionych około 500 stojaków rowerowych.

      Sopot postawi na uspokojenie ruchu

      W Sopocie Nextbike - operator Roweru Trójmiejskiego, zgodnie z umową zwiększy liczbę rowerów z 80 do 140.

      W przyszłym roku w kurorcie będzie realizowane uspokajanie ruchu (konsultacje społeczne z mieszkańcami odbyły się w tym roku). - Chcemy doprowadzić do sytuacji, by ruch rowerowy w maksymalnym zakresie odbywał się po jezdni, stąd uspokajanie ruchu - przyznaje Rafał Ejsmont, sopocki oficer rowerowy. - Oczywiście tam, gdzie ze względu bezpieczeństwa będzie to niemożliwe, zostaniemy przy drogach rowerowych.

      za gazeta.pl

      • 9 4

      • Ścieżka wzdłuż szosy (6)

        Może ktoś ze służby zdrowia wypowie się na temat zasadności budowy dróg rowerowych przy jezdniach.Tak miło i zdrowo wdychać spaliny?

        • 5 4

        • (5)

          Drogi buduje się z punktu A do puntu B - tak jak ludzie maja potrzebę przemieszczania się. Drogi rowerowe nie są wyjątkiem i służą (a przynajmniej powinny) do sprawnej komunikacji. Jeśli Twoim priorytetem jest unikanie spalin to możesz jechać na około przez las ale większość ludzi nie ma na to czasu jadąc rowerem np do pracy.
          A spaliny oczywiście są problemem i to jest jeden z wielu powodów bo ograniczać ruch samochodowy - budowanie dróg rowerowych biegnących na około przez las w tym raczej nie pomoże. Rower bywa używany do rekreacji ale w mieście to przede wszystkim po prostu środek transportu.

          • 9 5

          • Nie ma powodów do ograniczania samochodów. Są tylko powodziątka. (4)

            Bo są niczym przy potędze zalet. A, zanudzaj na śmierć ciągle tymi samymi frazesami. Nadal będą niczym przy władzy nad własnym życiem, wygodą i bezpieczeństwem.

            A czym są spaliny? Metr lub dwa za rurą wydechową nie znaczą nic. Ziemia ma aktywne wulkany, o czym ciągle próbujesz zapomnieć.

            • 2 11

            • (3)

              Nie dość że wulkanami syfi nas ziemia to jeszcze z kraterów wydobywają się zużyte opony, smary, oleje, plastikowe kokpity i wiele innych. Jakby tego było mało ziemia ma dziurawe miski olejowe a potem atakuje deszczem i sama zatruwa wodę.

              No i te bezpieczeństwo. Nie prawdą jest że najwięcej ludzi ginie w samochodach, najwięcej śmierci niosą rowery na ścieżkach rowerowych !!!

              A kto nie ma samochodu, jeździ rowerem i nie gra w piłkę ten jest Damian w obcisłym !!!

              • 7 3

              • Według innych statystyk, znacznie więcej wypadków zdarza się w domach niż w pracy. (2)

                Idąc tropem Twojego rozumowania, trzeba wyburzyć wszystko co nie służy do mieszkania. Miejsca tych opon, zużytych olejów... jaki stanowią odsetek powierzchni Ziemi? Nie istnieją technologie utylizacji? Tereny niezmienione przez człowieka nawet za 1000 lat nadal będą miały przewagę w zajmowanej powierzchni bryły świata.

                Choćby w autach ginęło osiemset razy więcej, nadal będą najwydajniejsze w dostarczaniu radości życia. To jest najważniejsze. Rowery są w najwydajniejsze w dostarczaniu bólu egzystencjalnego i poniżenia. Czy to zbrodnia do woli dysponować swoją własnością? Moje życie, moja własność. Jeśli będę chciał grać w bejsbol na polu minowym, wtedy również nie Twoja sprawa. My - większość mamy taki gust i nie mamy obowiązków żadnych wobec Ciebie. Jak się nie podoba, wyjedź tam gdzie będziesz większością.

                • 0 9

              • trak, Twoje zycie i masz prawo jezdzic

                Ale reszta ludzi moze uwazac inaczej i nie zgadzac sie na to, aby inwestycje w drogi drenowaly az tak bardzo budzet.

                Zakladam, ze musisz byc wzglednie inteligentny jako matematyk, pewnie potrafisz tez zamodelowac pewna sytuacje. Kazdy czlowiek w miescie zaczyna myslec jak Ty.

                Pisales tu wielokrotnie o 15-minutowych korkach... Gdyby KAZDY myslal tak jak Ty w korku staloby sie po 2-3h dziennie, nie 15 minut.

                Nie wiem, co widzisz ponizajacego w rowerze. Natomiast skad wniosek, ze jestes w wiekszosci? Zrobiono jakies referendum? Ja o zadnym nie wiedzialem.

                Mam rower, samochod i nawet czasem bilet miesieczny. Uzywam tego, co w konkretnym przypadku jest wygodniejsze. Samochod w godzinach szczytu jest forma kary, nie nagrody jak probujesz to przedstawic. Rower zima jest przecietnym srodkiem lokomocji. Komunikacja miejska bywa zawodna. Wszystko ma swoje wady i zalety.

                Pewnym jednak jest, ze fizycznie w miescie nie zmiesci sie 500 000 samochodow. To nie jest zloscliwosc. To nie sa kompleksy. To jest fakt - nie opienia.

                • 7 1

              • Kamień Pom.: bmw wjechało w ludzi. Sześć osób nie żyje, w tym dziecko. 26-letni kierowca był pijany

                tu sobie potrolluj, biedny, zaślepiony matematyczku...

                • 5 1

      • hehe

        Oficer rowerowy buhahaha

        • 3 7

    • Przecież to Naskręt

      Więc cud, że w ogóle wspomniał o czymś innym niż samochody ;)

      • 12 7

  • (4)

    pendolino czyi wałek nad wałki
    realnie bezprzetargowy zakup pociągu ktorego odpowiednicy sa produkowani w Polsce

    • 56 16

    • jakieś szczegóły? (3)

      czy tak po prostu pier...

      • 9 13

      • Łoj będzie afera,będzie.

        Szczegóły szczochu jak zwykle wyjdą po kontroli CBS.

        • 0 0

      • miały być kołyski więc polskie firmy odpadły (1)

        Potem zmienili że bez kołysek ale było już za późno i polskie firmy nie mogły wziąć udziału w przetargu

        • 11 1

        • która polska fabryka busuje składy o prędkości technicznej ponad 200 km/h...?

          ...nawet bez kołysek?

          • 6 1

  • Światła... (2)

    Dziś po 8 rano jechałem z obwodnicy na Karwiny. Mogłem popatrzeć jak działają światła. Pomimo że na skrzyżowaniach są pętle indukcyjne, kamery (autoscope) to stałem sam na skrzyżowaniu na świetle czerwonym, a z żadnego innego kierunku nic nie jechało. Odbywał się normalny cykl świateł. Jak dla mnie jest to niepojęte, jeżeli na głównej drodze, chcę skręcić w lewo i nic nie jedzie od nastu sekund z przeciwnej strony to powinienem dostać światło zielone, a tak nie jest chociaż stoję na tej pętli indukcyjnej.

    Chyba że w Gdyni to norma.

    • 26 1

    • Piesi

      A zwróciłeś uwagę, czy pali się zielone dla pieszych?

      Jeśli tak, to nie może się ono skończyć po 5s, bo zwyczajnie nie wiadomo czy ktoś akurat przechodzi czy nie, także musisz odstać swoje.

      • 3 0

    • niestety tez tego nie rozumiem

      na zjazdach z obwodnicy na Witomino-Chwarzno, w porach wolnych od duzego ruchu, swiatla zielone sie prawidlowo zalaczaja. Nie ma tam z tym problemow, ale jest jeden warunek do spelnienia: przepisowa predkosc, a nawet troche mniejsza.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane