• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rok na lotnisku: 3,2 mln pasażerów, prawie 30 mln czystego zysku

Michał Stąporek
22 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port lotniczy w Gdańsku. W tym roku zakończą się tu dwie ważne inwestycje: rozbudowa terminala pasażerskiego i podniesienie systemu wspomagającego lądowanie w trudnych warunkach do poziomu II. Port lotniczy w Gdańsku. W tym roku zakończą się tu dwie ważne inwestycje: rozbudowa terminala pasażerskiego i podniesienie systemu wspomagającego lądowanie w trudnych warunkach do poziomu II.

Prawie 30 mln zł zarobił na czysto Port Lotniczy w Gdańsku. To efekt obsłużenia w ubiegłym roku 3 mln 288 tys. pasażerów. Czy w tym roku uda się obsłużyć 3,7 mln pasażerów?



Czy korzystałeś w tym roku z lotniska w Gdańsku?

Choć rzecznik gdańskiego lotniska Michał Dargacz regularnie przekazuje dziennikarzom dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych na lotnisku, to o swoim wyniku finansowym port lotniczy informuje zwykle raz w roku.

Tegoroczne informowanie można śmiało nazwać "chwaleniem się", bo zysk netto za ubiegły roku wyniósł 29,683 mln zł, czyli aż o 81 proc. więcej niż w 2013 roku, gdy było to 16,38 mln zł.

Co na to wpłynęło? Czynników było co najmniej kilka, ale najważniejszym jest wzrost liczby obsłużonych pasażerów, a co za tym idzie - wzrost dochodów ze sprzedaży.

Czytaj także: Jak i dzięki czemu zarabia lotnisko

Przez Port Lotniczy w Gdańsku przewinęło się w ubiegłym roku 3 mln 288 tys. pasażerów. To o 15,6 proc. więcej niż w 2013 r., gdy pasażerów było 2 mln 884 tys.

Taka liczba pasażerów przełożyła się na przychody ze sprzedaży w wysokości 121 mln 119 tys. zł i ostateczny wynik ze sprzedaży na poziomie 24,535 mln zł.

Tak dobre wyniki Portu Lotniczego są ważne m.in. ze względu na to, że lotnisko spłaca obligacje wyemitowane na pokrycie swoich inwestycji. W 2017 zł płatności z tego tytułu wyniosą ok. 30 mln zł. Wart 160 mln zł program emisji obligacji zaplanowano na 10 lat, ale prawdopodobnie uda się go zakończyć wcześniej.

- Wyniki portu lotniczego w Gdańsku pozwalają mi być dobrej myśli w tej sprawie. Sądzę, że program zakończymy wcześniej - ostrożnie deklaruje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.



Najważniejsze inwestycje i wydarzenia minionego roku

Przede wszystkim rozpoczęła się rozbudowa terminalu pasażerskiego. Z nowej części, która powiększy budynek terminalu o ok. 30 proc., korzystać będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta. Inwestycję wartą ok. 107 mln zł realizuje firma budowlana NDI. Prace są już bardzo zaawansowane, budynek został zamknięty, częściowo jest już nawet ogrzewany.

Prace budowlane zakończą się w czerwcu, a nowa część zostanie oddana do użytku w sierpniu 2015 r.

Montaż trzech rękawów dla pasażerów kosztował 6 mln zł. Montaż trzech rękawów dla pasażerów kosztował 6 mln zł.
Przy istniejącym terminalu pojawiły się trzy rękawy (koszt: 6,2 mln zł), dzięki którym pasażerowie mogą wchodzić na pokład samolotu bez konieczności przechodzenia przez płytę lotniska. Z tego udogodnienia korzystają tradycyjne linie lotnicze, które obsługują na lotnisku ok. 30 proc. pasażerów.

W ciągu roku najwięksi klienci gdańskiego portu lotniczego, czyli Wizzair (zapewnia 47,6 proc. pasażerów) i Ryanair (20,1 proc.) ogłosili informacje o powiększeniu liczby samolotów, które bazują na naszym lotnisku - Wizzair do sześciu, Ryanair zbazował u nas pierwszy samolot. Co za tym idzie, obie linie uruchomiły nowe połączenia: Ryanair do Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Pizy, a Wizzair do Groningen i na Maltę.

Wizzair jest największym klientem Rębiechowa, zapewnia mu ponad 47 proc. pasażerów. Wizzair jest największym klientem Rębiechowa, zapewnia mu ponad 47 proc. pasażerów.
Dzięki temu dziś z Gdańska można dolecieć ośmioma liniami do 57 portów lotniczych w 15 krajach.

Podczas czerwcowych zawodów Red Bull w Gdyni, na lotnisku wykonano rekordową liczbę 226 operacji (czyli startów i lądowań) jednego dnia. W pewnym momencie na płycie stało rekordowe 140 samolotów. Oczywiście były to w znakomitej większości niewielkie samoloty, zabierające na pokład maksymalnie kilka osób.

W październiku rozpoczęła się kolejna, warta ok. 70 mln zł (32 mln zł wsparcia z UE), inwestycja. Chodzi o podniesienie kategorii systemu wspomagającego lądowanie na lotnisku do poziomu II, który pozwala na bezpieczne lądowanie w trudnych warunkach.

5 marca rozpocznie się drugi etap prac, polegających na instalacji oświetlenia w na pasie startowym, na odcinku od strony obwodnicy.

Na przełomie maja i czerwca lampy zostaną zainstalowane na środkowym odcinku pasa - prace będą prowadzone od północy do godz. 6 rano. W weekend przypadający na 13 i 14 czerwca, z powodu tych prac, lotnisko będzie całkowicie nieczynne.

Czytaj także: Samoloty wylądują nawet w gęstej mgle

Inwestycja w rozbudowę Instrument Landing System w Gdańsku. Inwestycja w rozbudowę Instrument Landing System w Gdańsku.
Dokąd najchętniej lataliśmy z Rębiechowa? 86 proc. wszystkich pasażerów skorzystało z połączeń zagranicznych, zaś 14 proc. z krajowych.

400 tys. pasażerów skorzystało z połączeń do Londynu, 350 tys. do Warszawy, 250 tys. do Oslo, a 155 tys. do Monachium.

400 tys. pasażerów poleciało w zeszłym roku z Gdańska do Londynu. To najchętniej odwiedzane miasto w siatce połączeń trójmiejskiego lotniska. 400 tys. pasażerów poleciało w zeszłym roku z Gdańska do Londynu. To najchętniej odwiedzane miasto w siatce połączeń trójmiejskiego lotniska.
Najbardziej wypełnione samoloty latały na Wyspy Brytyjskie. Podczas lotów do Bristolu zajętych było średnio 94 proc. miejsc, do Edynburga - 93 proc., do Birmingham - 92 proc., do Cork - 91 proc., do Dublina - 90 proc.

Bardzo wyraźnie, bo o ok. 40 proc., wzrosła liczba pasażerów korzystających z lotów czarterowych. Warto jednak zauważyć, że 260 tys. pasażerów takich lotów, to wciąż niespełna 8 proc. całego ruchu pasażerskiego w Rębiechowie.

Spośród tych, którzy polecieli na zorganizowane wakacje z Gdańska, 31 proc. wybrało Grecję, 23 proc. Turcję, 18 proc. Egipt i 14,4 proc. Hiszpanię.

Ruch Cargo wzrósł o 15 proc., zdaniem pracowników lotniska - dzięki rozwojowi firm kurierskich.

Jakie plany na przyszły rok?

Zarząd lotniska zakłada, że przez port lotniczy przewinie się ok. 3,7 mln pasażerów. Szanse na to wzrosną, jeśli utrzymają się niskie ceny paliwa lotniczego. - To zawsze zachęca przewoźników do rozwijania siatki połączeń - zaznacza prezes Kloskowski.

Wynik finansowy ma być gorszy niż w ubiegłym roku, ponieważ zakończą się dwie inwestycje: rozbudowa terminalu i system ILS, których amortyzacja obciąży bilans lotniska.

Ponieważ do końca 2015 roku LOT nie może rozwijać siatki połączeń (to konsekwencja udzielenia spółce pomocy publicznej przez polski rząd), Tomasz Kloskowski zakłada, że może to być rok rozmów na temat połączeń, które mogłyby zostać uruchomione w 2016 r. - Ale to zależy od wyboru strategii rozwoju LOT-u i Eurolotu - zastrzega prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Miejsca

Opinie (195) 10 zablokowanych

  • komandosi:)

    Pytanko- dlaczego w polsce na lotniskach sluzby noszą mundury maskujące typu moro, nie zauwazylem na lotnisku bujnej zieleni, duzo lepsze maskowanie zapewnila by im biała koszula jak w cywilizowanych krajach, a tak czujesz sie po wyladowaniu jak w Iraku.

    • 0 0

  • smutna refleksja... (1)

    30 mln czystego zysku tylko dla kogo? czy naprawdę firmy muszą mieć aż takie zyski kosztem pracownika i klienta? czemu nie obniżyć cen? średni koszt życia wcale nie wynosi milionów - a tyle zapewne zarabiają kluczowi zarządzający, jedna osoba nie wie jak ma miesiąc przetrwać a inna trwoni pieniądze na zbędne luksusy...
    i nie o to chodzi żeby komuś zazdrościć albo wypominać, każdy ma prawo zarabiać ile chce i wydawać ile chce... tylko taka refleksja smutna naszła mnie...

    • 0 1

    • Słyszałem,że na Grenlandii nie ma tego problemu,ale to tylko pogłoski...

      • 0 0

  • (1)

    w Gdańsk to można ładować kasę a Gdynia stoi .Wczoraj przejeżdzałam przez Kosakowo i tam żadnej mgły nie było a Gdańsk się skarżył na mgłę, ale kasę dostali bo tyłki uni liżą

    • 4 8

    • Pisze się "oni", a nie "uni", no i twoja składnia pozostawia nieco do życzenia...

      • 0 0

  • (4)

    Wpadam na weekendy, fajne lotnisko, tylko halę przylotów trzeba odpalić nową, bo ta stara to trochę żenująca.

    • 86 6

    • Latam często, ale jakość obsługi "ochrony lotniska" to skandal (1)

      Przykład. Rozkręcono mi wskaźnik laserowy na prezentację pod zarzutem potencjalnego zagrożenia, stałem jak terrorysta bo jeden kretyn z drugim półgłówkiem (wiek ok 30 lat) mieli ubaw w "przetrzymaniu" pasażera. Inny przykład - wychodzę z bagażem, stoi "pogranicznik" w pozycji sturmbanfuhrera, nie wiem dlaczego mnie zatrzymuje i pyta "skąd pan przyleciał" (a ku...wa jeden samolot wylądował z Monachium). Patrzę na jego wyraz twarzy najwyraźniej tęskniący za maturą i odpowiadam - z honolulu przez kotyrbań.... zenada

      • 4 5

      • Popisałeś się kulturą, jak Farage w europarlamencie.

        • 0 2

    • no proszę jak to można zarobić na emigracji
      nie dość, że to co zarobią to na dzień dobry dają zarobić innym
      druga sprawa pewnie ludzie zawijają za 1,2k to lotnisko zarabia odpowiednio

      • 3 8

    • już budują i za parę miesięcy kończą

      • 43 1

  • ) (6)

    Wieczna mgła i miliony emigrantów z kanapkami z jajkiem w reklamówkach ...i klapkami Kubota w walizach. Sukces.

    • 40 103

    • gdyby nie fala emigracji którą załatwił nam Donaldinio to by nic niebyło ztego zysku! (4)

      • 16 11

      • (3)

        Ale były by trzy miliony mieszkań!

        • 10 10

        • było 10 milionów mieszkań leming a juz zapomniałes jak wykupiłes swoją dziuple od spóldzielni (2)

          za kilka złotych!!!Bo leming przygłup hipokryta nic nie pamieta!!

          • 8 3

          • Naucz się poprawnej odmiany rzeczownika "leming" przez przypadki, oraz pisowni "nie" z czasownikami. Nie kalecz języka!

            • 1 0

          • Ty to pewnie dawny czerwony zlodziej albo ZOMO

            A zonka pewnie za komuny sprzedawala w miesnym , szwagier byl konwojentem w sklepie meblowym , lub AGD i za lapowki super sie zylo. Teraz kaza pracowac , czasem w innym kraju i krzywda sie dzieje .

            • 1 4

    • głupiś jak but

      • 9 3

  • Bedzie kiedys ILS CAT III C?

    • 0 0

  • I mgła... (38)

    Która paraliżuje lotnisko!

    To może zmniejszyć zyski i obniżyć ceny za lądowanie, które są głównym powodem drogich biletów lotniczych...

    • 29 142

    • Gdynia (8)

      Właśnie w Gdyni Babich Dołach panuje korzystniejszy mikroklimat na usytuowanie lotniska. Ze względu na bliskość morza, mgły się nie pojawiają, ponieważ ruch mas powietrza zawsze je rozwiewa. Z resztą położone jest wysoko nad poziom morza W Gdańsku nie ma co się dziwić, że występują gdzie lotnisko położone jest na dawnych, szuwarach, łąkach, nieużytkach. A dlatego jest tam lotnisko, ponieważ jest stolicą województwa, i nie mogło by się pogodzić gdyby było w Gdyni.

      • 8 44

      • EPGD (7)

        To dlaczego dzisiaj była tam mgła? Coś tam twoja teoria nie działa. Tam mgły się pojawiają, a Gdańsk niedługo będzie miało ILS II kategorii, będzie dużo mniej przekierowywanych lotów.

        • 22 1

        • (6)

          Może i była ale nie tak często i tak długo trwająca jak w Gdańsku........

          • 2 15

          • minus dla Gdańska (5)

            No właśnie w Gdańsku mgła jest prawie na okrągło, to wielki minus dla lotniska. Jak by było pierwotnie lotnisko w Gdyni i by w nie inwestowali od samego początku, to z pewnością tyle lotów by nie było przekierowywanych i więcej przewoźników widziałoby w nim potencjał ;) Gdańsk musi się ratować i dlatego kupuje te LS II kategorii.

            • 5 22

            • Kosakowo postało po to, żeby samoloty torpedowe miały blisko na poligon doświadczalny (2)

              Rębiechowo powstało w dlatego, że ma korzystny układ wiatrów, co zmniejsza zagrożenie przy operacjach lotniczych. Co ważne, nie każda mgła jest groźna dla lądowania - wiele mgieł widać tylko dzięki poświacie wokół lamp, a też są one liczone do dni mglistych.

              • 15 5

              • Hexengrund, a nie Kosakowo :)

                • 1 1

              • Nie wytlumaczysz

                Oni i tak wiedzą, że hitlerowcy nie wybudowali lotniska w Rębiechowie przez mgły.

                • 2 3

            • (1)

              0,3% odwołanych operacji lotniczych, to jest dla ciebie "na okrągło"? A dodać należy, że nie każda operacja lotnicza jest odwoływana przez mgłę.

              • 3 0

              • A ciekawe ile przekierowanych ;)

                • 1 1

    • (1)

      to lotnisko to badziew, zerowy wybor destynacji, kolejki, chamska obsluga, kiepski dojazd, mgla, która paralizuje wszystko...kurcze tylko dlaczego oni rok w rok zwiekszaja liczbe pasazerow?

      • 10 16

      • No jak? Jaśnie pan nie lata, a oni po chamsku śmią zwiększać liczbę pasażerów!

        • 7 0

    • właśnie budują Ils 2 kategorii i jak skończą nie będzie już odwołanych samolotów przez mgły (8)

      • 60 6

      • ILS- już był... (7)

        A mgła jak każda mgła- paraliżuje lotnisko.

        Ostatnio już chwalili się uruchomieniem ILSa a po kilku dniach przyszła mgła
        I ponoć kabel się przeciął

        NIE PAMIĘTASZ?

        • 10 71

        • gdzieś dzwonią ale gdzie... (4)

          Podniesienie kategorii podejścia to długi proces wymagający przebudowy drogi startowej, co dzieje się od października i skończy w czerwcu. Tak długo dlatego, by nie zamykać na długo drogi startowej (stanie się to tylko na sobotę i niedzielę w czerwcu). Bydgoszcz i Poznań w tym roku zamkną sie na cale tygodnie (Bydgodzcz na 2, Poznań na 3). Ils był i jest, ale kategorii 1. Dzieki pracom będzie podniesiony do 2. A w grudniu po prostu wykonawca głupek rozwalił kabel sterujący istniejącym ilsem i w połączeniu z warunkami wymagającymi ilsa zrobił się na krótko paraliż.

          • 59 1

          • jak oji liczą ten CZYSTY zysk, jeśli ILS2 kosztuje 62 mln zł (3)

            to lotnisko tak zarabia, że trzeba co roku ładować po 100 mln zł, i do tzw. czystego zysku tych milionów nie liczą...

            • 4 34

            • nieprawda (2)

              Od lat Gdańsk - w przeciwieństwie do Gdyni - nie dostał grosza kasy od samorządów.

              • 15 7

              • Ale co ty pitolisz? 500 mln wladowano w ostatnich kilku latach w to lotnisko (1)

                Czy nazwiesz to kieszeń prawa czy lewa... To ile podatku za 2014 zapłaciloi z zysku lotnisko? Znowu zero? Cóż...

                • 4 17

              • jestem za wprowadzeniem podstaw ekonomii do szkół średnich...

                • 6 0

        • Ostra ta mgła była, że aż kabel przecięła (1)

          • 12 4

          • To był rozpylony roztwór brzozy. Drzazga...

            • 5 1

    • nie nudź GD, operacje lotnicze odwołane z powodu mgły to mały ułamek jeśli nie promil (5)

      A poza tym mgły są wszędzie. Np. w Warszawie jak w grudniu i wtedy przekierowano samoloty lecące do WAW na GDN. Za ich przyjęcie i obsługę gdańskie lotnisko dostaje pieniądze.

      • 40 7

      • Panie NIKT (3)

        A jak PKP się znowu opóźni to przewozy autokarowe zarabiają.
        I cieszysz się z tego?

        Lotnisko w całych tych przychodach zapomina o pasażerach- BO NIE MA KONKURENCJI.

        • 7 43

        • mam dziwne wrażenie, że miałeś się podpisać "GA" (1)

          ale szef PR nie pozwolił

          • 15 1

          • Szefowa

            • 3 1

        • ma, koleje i przewozy autokarowe

          • 29 4

      • promil?

        moze odwolane to promil, ale opoznione to juz wiecej
        od swiat dwa razy lecialem z Gdanska do Bristolu - oba z opoznieniem 3 godzin, bo samoloty nie mogly ladowac w godzinach porannych

        • 1 11

    • (2)

      Jedno jest pewne, lotnisko zarabia w większości dzięki emigrantom , tylko czy to jest powód żeby się tym chwalić?

      • 23 24

      • (1)

        Dokładnie,kto lata do rębichowa ten wie.90% to emigracja zarobkowa .O dzięki ci bando POpaprańców za zyski lotniska!!

        • 14 17

        • Dokładnie, wyborcy PiS już piąty rok nie latają, wiadomo, trotyl.

          • 25 0

    • Mgła to jest w krakowie (5)

      Nieraz kilka dni pod rząd bez lądowan. W Gdansku w porównaniu do krk jest super. Poza tym w kosakowie dziś tez rano mgła. Wg depesz metar mieli od 300 do 500 m widzialnosci. Nawet gdyby ils mial w gdyni certyfikacje cywilną (a nie ma) minimum to 800m. Więc taka z Gdyni potencjalna rezerwa jak z trolejbusa tramwaj.

      • 45 4

      • wg depesz to Rosjanie wylądowali już na Marsie (4)

        • 9 16

        • wg depesz Szczurek i ekipa mieli rację w sprawie Kosakowa (2)

          depesz z Piłsudskiego

          • 19 0

          • depesz mode

            • 12 1

          • według tych samych depesz Budyń nie miał siedmiu mieszkań tylko siedmiu krasnoludków miało po jednym mieszkaniu

            • 4 8

        • nie rosjanie tylko ruscy!

          • 4 8

    • Mgłę to ty masz w glowie......podobną do Macierewicza! (1)

      • 25 5

      • jesteś z Rosji, prawda?

        • 1 17

    • Mgła i brzozy to zło.

      • 16 4

  • (4)

    Popieram chory kraj,skoro straz graniczna jest od pilnowania ochrony na lotnisku.
    Widzialm,ze tam pracuje wiekszosc mlodych,sprytnych i nieglupich osob chodzi mi o ochrone i nie potrzeboja strazy granicznej w takiej ilosci do pilnowania.
    No ALE PANSTWOWKA TO PONSTWOWKA ehhh

    • 9 14

    • (1)

      to prawda
      wygląda to tak że
      jak wracałem z UK to czułem się jakbym przyjechał do jakiegoś okupowanego kraju...

      • 0 3

      • To trzeba tam bylo zostac.

        • 3 0

    • (1)

      Straż Graniczna i SOL mają zupełnie inne zadania. Oczywiście panienka jest ekspertem od zabezpieczania lotnisk...

      • 6 2

      • I tak się do

        tej roboty z szkoły spieszyła, że poprawnie pisać się nie naumiała. Sprytem nie nadrobisz braków w wykształceniu.

        • 4 1

  • Po co na lotnisku tyle strazy granicznej (2)

    Po co tyle tam strazy granicznej nierobyyyy
    powinni pomoc sluzbie ochrony w kontroli bezpieczestwa...
    a oni stoja i patrza...I... To wszystko...Chore...

    • 7 20

    • A ty z SOLu (1)

      paździerzu zazdrosny?

      • 4 4

      • a ty z resortu?

        • 0 1

  • Może by się tak ruska swo.łocz wyniosła z Rebiech. Zamiast promować się u nich lotnisko powinno ich nie odprawiać. Niech im Pitler sam lotn zbuduje, jak taki ogier. Ale oni wolą rozbudowywać lotnictwo wojskowe w obw. Kal. Przecież chciwe polaki dla paru ruskich kopiejek, się pożreć żywcem dadzą!

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane