• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • czy melexy mogą przez tunel jechać?

    pewnie tak bo w sobotę jechał taki melex przez środek skrzyżowania przy placu Zebrań Ludowych. To może niech przez tunel wożą rowery. Kto zezwala takiemu badziewiu jeździć po publicznych drogach bez tablic i z turystami? Jak spowodują wypadek to kto zapłaci odszkodowanie Budyń, bo wydał zgodę?

    • 7 0

  • to są jakieś jaja (16)

    Nowy tunel i brak w nim ścieżek rowerowych. Jak trzeba być bezmyślnym żeby o tym nie pomyśleć w fazie projektowania. Następnie sztapel ludzi w urzędzie te projekty widział i o zgrozo zatwierdził !!!! Co więcej wszyscy teraz rowerowi ulice potrafią podzielić na pól i oddzielić pasem białym dla rowerów. Czyli co za dwa lata ktoś pomyśli i zrobi w dwóch kierunkach po pasie dla rowerów. Bo kierowca zdolny i będzie musiał się zmieścić ;) Ja osobiście wolałem jak było kiedyś rowery na ulicach karta rowerowa znali przepisy. Teraz rowery mogą jeździć pod prąd znajdują się tam gzie się ich kierowca nie spodziewa ( ale mogą ) lepiej było że jak jeden kierunek to dla wszystkich.

    • 5 30

    • (2)

      Ogólnie jest zakaz jazdy rowerem w tunelach. Aby był tam dopuszczony ruch rowerów trzeba by zrobić trzeci tunel tylko dla rowerzystów.

      • 9 2

      • bujda! (1)

        nie ma zakazu ruchu rowerów w tunelach. Jest zakaz tworzenia DDR, chodników i torów tramwajowych w tym samym ustroju, co jezdnia.

        • 1 5

        • trzech kretynów nie potrafi zrozumieć, że wymogi techniczne to nie PoRD

          • 1 0

    • jaja to ty opowiadasz (2)

      w zadnymn tunelu tego typu na swiecie nie ma sciezek rowerowych miedzy innymi dlatego zeby rowerzysta jadacy tunelem nie zostal wciagniety pod tira
      nie bede ci wyjasnial czemu tylko w tunelu to sie moze zdarzyc bo tego uczyli w szkole wiec twoje zdziwienie jest absolutnie nie na miejscu

      oczywscie mogli zrobic obok drugi tunel za kolejne grube miliony asle jaki jest sens robienia tunelu dla kilku rowerzystow co tamtedy by przejedzali?

      jak dlamnie to za przyczepke w autobusie rowewrzysci powinni placic bo nie dosc ze specjalnie dla nich musza kupic przyczepke ponosic kosty jej utrzymania i jeszcze zatrudnic kolkejna osobe co bedize im rowery montowala
      czemu reszta spoleczenstwa ma sie na to skladac?

      • 2 1

      • myślenie idioty który patrzy kategoriami dnia dzisiejszego skąd wiesz jakie będzie zapotrzebowanie za 10-20 lat?Minął ledwo rok i już problem widać skoro urzędowe budyniowe głupki robią nerwowe ruchy najpierw autobus z drogimi biletami i żenującą częstotliwością potem jakaś przyczepka a teraz nawet prom- reaktywacja widać że urzędasy nie myślały jak projektowali a teraz nieudolnie próbują wyjść z tego z twarzą

        • 0 0

      • z tym wciąganiem to taka brednia że powtarzać mogą ją tylko skrajni idioci

        • 1 0

    • (6)

      jestes po gimnazjum?

      • 10 2

      • (5)

        ja z rocznika gzie jeszcze gimnazjum nie było

        • 2 6

        • (4)

          Czyli jak podstawówka nie miała nawet 8 klas...
          ok

          • 6 2

          • Pewnie byś nie ukończył, kurzy móżdżku.

            Żeby ukończyć taką podstawówkę trzeba było coś umieć, poza pedałowaniem.

            • 0 0

          • (2)

            miała 8 klas. Tylko nie rozumie chcesz mnie obrazić ? Czy podyskutować na temat tunelu. Może masz inne zdanie chętnie je przeczytam. Ilu Polaków tyle zdań. Napisz co myślisz o tunelu

            • 1 4

            • (1)

              odpowiem za niego
              Tunel nie przewiduje przejazdu rowerów ze względu na aspekt ekonomiczny i bezpieczeństwo - to tak działa nie tylko w Polsce. Twoje pozostałe uwagi są słuszne.

              • 6 1

              • Zaskoczyłeś ( aś ) mnie nie wiem co napisać......... Bardzo logiczna odpowiedz. Zero jadu konkrety. Fajnie że ktoś jeszcze jest normalny ;) nie wiem ile masz lat ale Mądrość bije z Ciebie Pozdrawiam serdecznie

                • 2 1

    • Rowerzyści na Obwodnicy (1)

      Powinni coś podobnego zrobić na Obwodnicy. Specjalny transport dla rowerzystów aby dojechali aż do Gdyni z Pruszcza Gd. Ewentualnie dodatkowy pas dla nich też się przyda

      • 1 4

      • Są ścieżki rowerowe, o które tak płaczecie to nimi jezdzijscie! Jak nie to trzeba znaleźć pracę w Pruszczu Gd.

        • 3 1

    • Ehh masz rację kolego, dodałes ode mnie +, ale dziwnym trafem go nie naliczylo..

      • 0 0

  • Zaraz, zaraz przecież z tamtego promu została tylko kotwica.

    • 0 0

  • (3)

    Super ;), pamiętajmy ze Gdańsk jest miastem turystycznym..

    • 24 12

    • głupek się cieszy ze wszystkiego

      • 0 0

    • Bzdura

      Jeżeli "miasto turystyczne" oznacza utrzymywanie się z _turystyki_ to Gdańsk nie jest i nigdy nie był takim miastem. Pomimo tego, że bardzo wielu turystów tu przyjeżdża. A tunel powstał przede wszystkim z myślą o przemyśle i biznesie.

      • 5 0

    • No i?

      • 6 1

  • (11)

    Urzednicy to potrafia marnotrawic nie swoje pieniadze.

    • 119 22

    • głosowałeś na nich? będziesz głosował dalej?

      • 1 0

    • otwierali 15 razy tunel (2)

      teraz wózek na rowery kupują...Myślenie obce?

      • 6 1

      • Dokładnie zamiast zrobić 3 tunel na rowery i pieszych (1)

        • 4 4

        • "paanietosiętuunasnieda"

          i dało by się wpuścić rowery do tego co jest, nawet teraz i to bez puszczania "tych groźnych rowerzystów" w pobliże tych "kruchych cennych samochodów" prowadzonych przez tych biednych nie dających rady dostrzec przeszkody "kierowców"

          bo w przekroju tunelu,
          przeciętym jezdnią z grubsza na pół
          samochody jadą górą
          a na dole jest TUNEL TECHNICZNY
          niższy i węższy, ale dla rowerzystów wystarczył by "z palcem"

          juz jest tam oświetlenie, tylko wyjąć kciuki z zadków i zlecić jakieś drobne przeróbki nawierzchni, o ile jakieś w ogóle potrzebne. prawie BEZ KOSZTÓW

          • 0 2

    • Gdańsk to takie miasto (5)

      gdzie najpierw robią a potem myślą. Wystarczy przypomnieć sprawę pętli na Jana z Kolna. Zamiast kupować przyczepy wystarczy aby autobusy które wracają i wyjeżdżają z pobliskiej pętli na Hallera przy okazji (tunel jest bardzo blisko) przejeżdżały przez tunel ( autobusy są wtedy puste ) i zabierały tylko cyklistów z ich pojazdami. Rowerzyści chcą przejechać w większości przecież tylko przez tunel. Cykliści sami wnosili by swoje pojazdy (tak jak robią to teraz) więc odpadnie problem ewentualnych uszkodzeń rowerów i roszczeń. Ponieważ byłby to kurs tylko dla rowerzystów odpadnie problem roszczeń normalnych pasażerów ( wiadomo że na rower nie wybierzemy się w garniturze ) bo i ja nie lubię jak ktoś oponą rowerową pobrudzi mi ubranie. Wystarczy że taki autobus w jedną zabierze cyklistów i po drugiej stronie po wysadzeniu I tury zawróci i zabierze chętnych w drugą stronę. Po przejeździe może wracać do bazy na Hallera bądź jechać w swoją trasę. Problem polega na tym że miasto likwiduje zajezdnie. Niestety deweloperzy są przed mieszkańcami. Do tego tutaj wszystko robi się na odwrót.

      • 16 15

      • Rowery to trzeba wywalić z autobusu (2)

        Kto to wymyślił ze by rower był w autobusie jak chce jechać rowerem to niech jedzie rowerem a nie autobusem z rowerem

        • 12 6

        • mózg zatruty spalinami i wszystko jasne

          • 2 3

        • Tępaku, tunelem nie wolno jechać rowerem!!!!

          • 7 7

      • (1)

        dzieki obywatelu!
        nastepnym razem wzor działań wezmiemy od gdyni!
        czuwaj

        • 5 7

        • tunel jest w ciągu

          Ulicy Słowackiego? Chyba za 100 lat

          • 3 0

    • Urzędnicy to maja naprawdę co z głowami

      Przyczepa Hehehe ja pier...

      • 7 1

  • Brawo,tak trzeba. Jeszcze kilkanaście lat i Polska dogoni komunistyczną Kubę. Tam od kilku lat przez tunel przy Hawanie autobus przewozi nie tylko rowery, ale też skutery i motocykle. Może tym razem uda się to w Gdańsku. Jak by były problemy sugeruję szkolenie dla urzędników w Hawanie.

    • 5 0

  • Częstoliwość kursów 158 i 258

    Może warto dodać nieco kursów w sezonie rowerowym w godzinach późnopopołudniowych i wieczornych? Spod stadionu ostatni autobus linii 258 odjeżdża w dni powszednie o 18.36, autobus linii 158 z kolei po godz. 20 jest jeden na godzinę. Wierzę, że można ułatwić powrót mieszkańcom Przeróbki i Stogów z Wrzeszcza czy Zaspy o tej porze.

    • 3 1

  • Xxx

    Dlaczego niema miejsca dla rowerow i pieszych w tunelu co stoi na przeszkodzie by tak bylo

    • 0 0

  • (3)

    Nie bardzo rozumiem po co kierowcy uprawnienia E skoro na oko ta przyszepka ma dmc do 650 kg a w tej wadze można bez kategorii E jeździć.

    • 0 2

    • Nie ważne jest dmc przyczepy. To nie kategoria B tylko D (2)

      Kat. D nie uprawnia do kierowania pojazdów z przyczepą z wyjątkiem tej która jednocześnie napędza pojazd, czyli np. autobus przegubowy, którego silnik zlokalizowany jest właśnie w przyczepie.

      • 0 0

      • Na autobus przegubowy trzeba mieć kategorię E

        • 0 0

      • lekka dmc do 750, a nie 650 kg

        • 0 0

  • Pajace, pajace, pajace z ZTM

    Przejazd trwa 5 min a autobus jezdzi co poł godziny. Och, co to będzie jak kierowca dopilnuje załadunku roweru?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane