• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • Niebawem

    Tzn kiedy?
    Jutro?
    Za tydzień czy w czerwcu?
    Bo nie wiem czy dookoła jechać rowerem czy zaryzykować, że się nie zmieszczę...

    • 2 6

  • A ja chcę zwrócić uwagę na linie podmiejskie, gdzie w przyszłym roku będą problemy. (4)

    I jest to niemal pewne, gdyż przetarg na obsługę linii podmiejskich wygrała firma spod Lublina, która nie ma żadnego doświadczenia w obsłudze komunikacji miejskiej, zaproponowała bardzo niską stawkę za wozokilometr 5,79 zł, co na takie miasto jak Gdańsk jest stawką wręcz głodową. Nawet w GTiA i PKS brakuje kierowców, a ciekaw jestem jak ta firma przy znacznie niższych niż tam zarobkach chce znaleźć kierowców...

    • 4 5

    • (1)

      Najwidoczniej ta firma spod Lublina może sobie pozwolić na taką stawkę za wozokilometry. Mało tego. Podobno ma zamiar zaproponować kierowcom stawkę godzinową w wysokości 20zł. Gdy na przykład GAiT oferuje kierowcom stawkę 13.50zł. Skąd na to wszystko firma spod Lublina weźmie pieniądze? Być może jest inaczej zarządzana. I na przykład nie zatrudnia tyle osób w biurze co GAiT.

      • 7 0

      • tia dadzą 20 zł ale na własnej działalności jak w irexie w Gdyni

        • 1 0

    • Może nie będą kraść

      Moze

      • 3 0

    • Białorusini i Ukraińcy będą jeździć,a wozy szybko zostaną zajeżdżone,bo przy takiej stawce,to nie ma mowy o porządnym serwisie i przyzwoitych pensjach dla obsługi.

      • 6 1

  • rower w tunelu

    Jak czytam niektóre komentarze,to myślę ze niektórzy rowerzyści mają chyba za małe i za twarde siodełka i zawartość d...y uciska na mózg. Jak rowerzyści żądają przejazdu tunelem,pójdźmy dalej,dajmy zielone światło na drogi ekspresowe i autostrady,w Europie nie widziałem takich rozwiązań,Polska będzie pierwsza.
    PS. moje kondolencje dla kierowców GAiT, z pomysłem przyczepki i rowerów,
    Nie podjął bym pracy,z odpowiedzialnością za rowery,gdzie dzisiaj cena za rower może być nawet powyżej 5 tyś.
    Mam nadzieje,że zdrowy rozsądek będzie górą.
    Pozdrawiam kierowców jak i rowerzystów.

    • 23 2

  • rogerowi sie w d. przewraca - przyczepki pasy

    • 7 5

  • (1)

    Brak promu to żenada UM-podpowiem są małe niskokosztowe promy solarno-spalinowe w internecie ale myślenie urzędników tego nie obejmuje.Analizy i opinie 5-10mln zł koszt promu10% oby nie tak.

    • 18 11

    • i jaki splendor za ekologiczność - Budyń mógłby sobie zdjęcie na promie do plakatu wyborczego zrobić. Prawda jest smutna - nie ma kosztownego "misia" - nie będzie inwestycji

      • 7 1

  • Tunel

    Czegoż to nie zrobią budyniowe ludki dla kilku głosów więcej.

    • 4 5

  • Nowy Port nie chce promu, tylko mniej dymu z Port Pol

    • 11 3

  • Dawać prom!

    Grzelaki

    • 4 6

  • (1)

    Prom powinien być tylko dla pieszych i rowerzystów w miejscu: od końca nowej promenady, przy Porcie do Westerplatte.

    • 9 2

    • i do latarni...

      • 3 0

  • tak to jest

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane