- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (144 opinie)
- 2 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (205 opinii)
- 3 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (90 opinii)
- 4 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (75 opinii)
- 5 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (200 opinii)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (201 opinii)
Gdzie najłatwiej wjechać na rondo w Trójmieście?
Dla niektórych są skomplikowane, innym upłynniają ruch, są też tacy, którzy chcieliby ich w miastach więcej. Ronda, bo o nich mowa, to bardzo popularny rodzaj skrzyżowań w Gdańsku, bo jest ich ponad 80. Dużo mniej rond jest w Gdyni - zaledwie 19. Zaledwie, bowiem znacznie mniejszy Sopot ma ich aż 14.
Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. W sumie takich skrzyżowań w mieście jest ponad 80.
Chcąc czy nie chcąc, kierowcy, którzy zamierzają jeździć po Gdańsku, pokonywanie różnych rond muszą opanować.
Osowa "zakręcona" jak Sopot, w Gdyni rond jest mniej
Najbardziej "zakręconą" dzielnicą w Gdańsku jest Osowa - tam kierowcy mogą trafić na aż 14 rond (to w sumie tyle, ile w całym Sopocie).
Drugi w kolejności jest Jasień, gdzie skrzyżowań o ruchu okrężnym jest 11. Stawkę dzielnic z dużą liczbą rond zamykają Ujeścisko-Łostowice (8 rond) i Chełm (7 takich skrzyżowań).
Co ciekawe, w Gdańsku są dzielnice, gdzie rond nie ma. To m.in. Oliwa, VII Dwór, Orunia św. Wojciech-Lipce, Zaspa czy Brzeźno.
Na ronda zdecydowanie rzadziej stawia Gdynia. Miasto na liście ma takich skrzyżowań w sumie 19, z czego dwa (Rotterdamska-Indyjska oraz Logistyczna-Kontenerowa) są w zarządzie portu, a jedno (Dębińskiego-Sambora) - wybudowane przez dewelopera - nie zostało jeszcze oddane do użytku.
W Sopocie (który rond ma w sumie 14) najbardziej "zakręconą" ulicą jest Bitwy pod Płowcami, gdzie trafić można na aż trzy skrzyżowania o ruchu okrężnym, oraz Armii Krajowej (dwa ronda).
Kolizje i wypadki nie takie rzadkie
I choć zdaniem wielu kierowców ronda są bezpiecznymi i raczej bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, okazuje się, że dla niektórych kierowców są drogowym wyzwaniem.
Policjanci na liście mają m.in. rondo w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.
"Kolizjogenne" są także ronda przy ul. Leszczynowej oraz przy ul. Szczęśliwej.
Skrzyżowania o ruchu okrężnym przez wielu kierowców uważane są mimo wszystko za jedne z najprostszych i najbezpieczniejszych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody wyposażone w kamery. Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opinie wybrane
-
2022-04-11 09:15
Ronda powinny być albo jednopasmowe, albo turbinowe (14)
Dwupasmowe nieturbinowe (jak to przy Auchan) to zło. Legalnie można jeździć w kółko zewnętrznym pasem, a wjazd na wewnętrzny pas na 5 sekund, żeby potem ustępować tym co są na zewnętrznym, nie ma sensu. Co więcej, niektórzy myślą że jadąc wewnętrznym mają pierwszeństwo i zajeżdżają drogę tym na zewnętrznym. Tylko albo jednopasmowe, albo turbinowe gdzie jest dokładnie narysowane kto skąd i gdzie ma jechać.
- 196 9
-
2022-04-11 22:34
Jak się nigdy z jednego miasta nie wyjeżdżało to faktycznie dla niektórych to może być problem. Mnie to śmieszy bo jak ktoś pisze takie komentarze jak Twój tzn. że prawko jazdy chyba w chipsach znalazł.
- 0 0
-
2022-04-11 11:55
O to to, kolego/kolezanko. Mysle dokladnie tak samo. Te ronda starego typu to okropnosc. Turbinowe to bajka.
- 3 1
-
2022-04-11 10:56
(6)
Domyślam się, że nie masz prawa jazdy skoro takie bzdury piszesz!
- 5 7
-
2022-04-11 13:07
O, odezwał się potencjalny sprawca wypadku (1)
Jeśli na rondzie dwupasowym wokół wyspy leci tylko linia przerywana bez żadnych odgałęzień i strzałek, a tak właśnie jest koło Auchan, to jadąc wewnętrznym pasem najpierw należy zmienić pas na zewnętrzny (ustępując temu kto tam jest) a dopiero potem zjechać. A ten kto jedzie prawym może jechać w kółko, bo żadne linie mu tego nie zabraniają. Dlatego takie ronda są bez sensu.
- 13 1
-
2022-04-11 18:14
W końcu jeden mądry chociaż...
Masz rację, ale nikt normalny nie będzie w kółko jeździł prawym pasem dookoła ronda celowo, no chyba, że nie zna zjazdu lub się pomylił. Reszta jest jak najbardziej OK.
- 1 1
-
2022-04-11 11:25
znawcy (3)
Przy zwykłym rondzie dwupasowym, nawet jeżeli zjazdy są dwupasowe zjeżdżać można tylko z pasa zewnętrznego! Chyba że przed rondem są wyznaczone kierunki w jakich można się udać z danego pasa.
- 6 1
-
2022-04-11 13:22
Gadasz bzdury - zjechać możesz z takiego rondo z dowolnego pasa!!!!
Doczytaj. Znafco
- 1 5
-
2022-04-11 13:09
(1)
Wyznaczone kierunki przed rondem oznaczają tylko który pas ronda należy zająć wjeżdżając na rondo. Zjazd z ronda to osobna kwestia i jeśli na rondzie nie ma strzałek, to zjechać można tylko z zewnętrznego.
- 1 4
-
2022-04-11 13:23
Jeżdżąc tak - nikomu nie zagrażasz
Ale nie masz racji. Zjechać można też z pasa wewnętrznego, o ile ustąpisz temu na prawym pasie, który jak zechce może jeździć w kółko.
Oczywiście tylko na rondzie, na którym nie ma "strzałek".- 4 0
-
2022-04-11 10:12
A u podstaw kazdej tej zmiany lezy fakt, ze musi to byc tak skonstruowane, zeby nawet malpa sobie poradzila.
- 5 1
-
2022-04-11 09:45
(2)
wystarczyłby nakaz skrętu pierwsze w prawo z prawego pasa. to by rozwiązało wszystkie problemy.
- 11 4
-
2022-04-11 10:23
(1)
Jeśli wylot jest jednopasowy, to to by oznaczało że z wewnętrznego nie można zjechać z ronda. W ten właśnie sposób powstaje rondo turbinowe :)
- 5 1
-
2022-04-11 10:39
no jak nie? zjeżdżasz na zewnętrzny i skręcasz w prawo. przy dwóch pasach na wylocie można by było również z wew zjechać. same korzyści
- 2 2
-
2022-04-11 09:33
Dokładnie tak!
- 14 2
-
2022-04-11 07:09
Rondo na Kartuskiej przy Auchan dalej jest dla mnie zagadką. (14)
Jak już wydaje mi się że jeżdżę tam prawidłowo, to inni kierowcy jadący nim wybijają mi moją pewność z głowy.
- 95 7
-
2022-04-11 21:56
To jest idealne rondo dla osób, które chcą sobie wyremontować samochód z czyjegoś OC.
Przejeżdżam tam 2 razy dziennie, nie ma tygodnia, żebym nie musiał bronić się przed kierowcami zjeżdżającymi bezpośrednio z wewnętrznego pasa.
- 0 0
-
2022-04-11 21:17
Jak dla mnie to zwykle rondo dwupasmowe- choć słabo oznaczone
Nieważne w którą stronę się jedzie rondo należy opuścić pasem zewnętrznym. Można się sprzeczać czy ktoś skręcający w lewo jadąc całe rondo zewnętrznym pasem popełnia wykroczenie- niby tak ale oznakowanie poziome mu tak naprawdę tego nie zabrania. Ja nigdy nie widziałem problemów na tym rondzie a jeździłem tam dość często.
- 1 0
-
2022-04-11 09:51
(6)
no niestety mało kto się tam stosuje do przepisów i okrążają rondo waląc prawym pasem. W razie wypadku będą głupa rżnąć, że wjechali najbliższym wjazdem. Ciekawie jest też jak jedziesz prawidłowo od oszona i chcesz zmienić pas na zjazd do decathlona - miejsca na ten manewr jest tak mało, że asy przestworzy wlatują w najlepsze z kartuskiej i
no niestety mało kto się tam stosuje do przepisów i okrążają rondo waląc prawym pasem. W razie wypadku będą głupa rżnąć, że wjechali najbliższym wjazdem. Ciekawie jest też jak jedziesz prawidłowo od oszona i chcesz zmienić pas na zjazd do decathlona - miejsca na ten manewr jest tak mało, że asy przestworzy wlatują w najlepsze z kartuskiej i wymuszają pierwszeństwo. Jeżdżę tam codziennie i z raz/dwa na miesiąc widzę, aby ktoś tam jechał zgodnie z przepisami. W dodatku nawet znając doskonale panujące tam zasady, zawsze ze strachem wjeżdżam na ten koszmarek drogowy
- 5 3
-
2022-04-11 10:22
(5)
Pasy namalowane na tym rondzie nie kierują do konkretnych zjazdów, a rondo wygląda jak zwykłe dwupasmowe. Wolę objechać je całe prawym pasem, żeby w razie potrzeby zjazdu nie zablokować się na lewym, czy nie powodować niebezpiecznych sytuacji. Jeśli rondo ma działać jak turbinowe, powinno się zmienić jego oznaczenia poziome.
- 8 2
-
2022-04-11 10:49
(4)
nieważne jak "wygląda", ani co "wolisz". Masz się stosować dzbanie do przepisów. Masz znak, że w lewo wyłącznie z lewego pasa? To tak kuźwa jedź. A nie potem elblągi czy inne warmie powodują stłuczki jadąc niezgodnie z przepisami, bo "tak wolą"
- 4 2
-
2022-04-11 22:30
ty autochton (sprawdz w slowniku) od 7 bolesci
od innych obszarow kraju to ty sie odstosunkuj
mieszkam tu juz 22 lata jestem z zewnatrz ale ile to ja rdzennych "inteligentow" spotkalem na swojej drodze to glowa mała
wielce szanowny gdanszczanin sie znalazl XD- 0 0
-
2022-04-11 13:20
A jak nie na znaku że w lewo wyłącznie z lewego?
Jak się wjeżdża od strony wiaduktu albo od decathlonu, to wloty mają tylko po jednym pasie i żadnych oznaczeń. Czyli wjeżdżając z tych wlotów nie ma żadnego nakazu jazdy w prawo najbliższym zjazdem. Zasady na tym rondzie są różne w zależności z którego wlotu się wjeżdża, co jest oczywistą bzdurą.
- 5 0
-
2022-04-11 11:13
Gratuluję intelektu. (1)
Nie zauważyłeś tylko drobnego szczegółu. Lewy pas kończy się przed rondem i żaden przepis nie nakazuje Ci *nigdy* wjeżdżać na wewnętrzny pas ronda.
- 1 1
-
2022-04-11 11:22
Że co Ci się tam kończy? Masz od oszona dwa pasy. Na oznakowaniu pionowym również, ze wskazaniem obowiązujących kierunków na obu z nich. Co więc ma się tam kończyć?
- 0 0
-
2022-04-11 09:19
to rondo kiedys było
tylko zwykłym rondem 2 pasmowym, potem przerobili je na turbinowe, później je jakoś przemalowali ale nadal było turbinowe tylko pozmieniali zjazdy, a teraz znowu chyba jest "zwykłe"
rzadko tam jeżdżę i za każdym razem mam "niespodziankę ")- 7 0
-
2022-04-11 08:53
Nie wiem po co tam są te dwa pasy na nim, spokojnie by wystarczył jeden. Chyba ktoś się nudził w urzędzie albo chciał sprawdzić w praktyce jak to będzie działać.
- 24 1
-
2022-04-11 07:27
To rondo to jakaś hybryda. (2)
Oznakowanie przed wjazdami jak na turbinowe (ale tylko na dwóch wlotach), samo oznakowanie poziome jak na zwykłym rondzie dwupasmowym. Dodatkowo chyba 3 razy była na nim zmieniana organizacja ruchu. Ale też nie popadajmy w przesadę - kierowcy raczej sobie na nim radzą.
- 28 0
-
2022-04-11 07:54
To prawda (1)
Zgodnie z oznakowaniem jadac z auchan do decathlonu powinno sie korzystac z lewego pasa ale zawsze znajdzie sie taki as który jedzie prawym pasem i przy zjeździe do decathlonu trzeba mu ustąpić zmieniając pas
- 18 2
-
2022-04-11 13:16
Ale już jadąc od strony wiaduktu do Decathlonu można legalnie jechać wciąż zewnętrznym pasem. Więc w zależności od tego, którym wjazdem ktoś wjechał, może jeździć inaczej. To rondo jest ewidentnie źle oznakowane.
- 8 0
-
2022-04-11 07:07
(28)
z wjazdem może mniej ma problemu jak z wyjazdem, co trzeba mieć w głowie, żeby na rondzie włączać lewy kierunkowskaz? Wszyscy wiedzą, że jedziesz w lewo, więc po co?
Inna sprawa to ci którzy kierunków w ogóle nie używają, bo im lampki szkoda...- 129 10
-
2022-04-14 00:15
Na tych mikro rondach nie widać prawo kierunkowskazu i mimo, że tego przepisy nie przewidują to jest to wielkie ułatwia i duże upłynnienie ruchu. W nie których krajach jest to obowiązek czyli jednak ktoś przemyślał tą sprawę na tyle, że jest to uregulowane ustawą.
- 0 0
-
2022-04-11 20:04
Takim trzeba natychmiast walić mandaty po 2 tysi, albo zabierać prawka.
- 0 0
-
2022-04-11 17:25
Lewy kierunkowskaz na rondzie
Lewy kierunkowskaz jest po to, żeby odróżnić się od tych co nie używają kierunkowskazów w ogóle. Więc jeśli widzę lewy kierunkowskaz, to dla mnie znak, że kierowca na pewno nie zjedzie z ronda w prawo. W przypadku braku kierunkowskazu pewności nie mam - taki kierowca moze dalej objeżdżać rondo lub zjechać z ronda. Idealnie byłoby, żeby wszyscy kierowcy sygnalizowali zamiar zjazdu z ronda w prawo PRZED manewrem, a nie po jego zakończeniu.
- 3 1
-
2022-04-11 16:02
Lewy kierunkowskaz - jestem na tak (1)
Naprawdę lubicie się wpatrywać w każdy samochód i czekać czy będzie zjeżdżał czy nie? Przecież lewy kierunkowskaz na rondzie jest oczywistym sygnałem że ktoś dalej po rondzie będzie się poruszał.
- 2 4
-
2022-04-11 16:10
Nie prościej po prostu używać zgodnie ze sztuką prawego?
Póki co nie wrzuca, znaczy nie zjeżdża. Wielu nauczenie się i tego sprawia trudności.
- 8 0
-
2022-04-11 15:47
Przyjedz na Leszczynowa
Wtedy zobaczysz po co się włącza lewy kierunkowskaz, chociaż to niezgodne z przepisami. Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa.
- 2 2
-
2022-04-11 09:35
Kierunkowskaz w lewo na rondzie (2)
W niektórych województwach panuje obyczaj nie wynikający z przepisów a jedynie z ich interpretacji polegajacy na włączaniu kierunkowskazu lewego przy skręcie w lewo lub przy zawracaniu przed wyjazdem na rondo. Przy opuszczaniu i tak trzeba włączyć prawy kierunkowskaz, więc nie stanowi to zbytniego utrudnienia w zrozumieniu zamiaru kierowcy.
- 7 3
-
2022-04-12 08:40
to nie jest żaden zwyczaj, tylko jakiś bzdurny wymóg WORDu który w ogóle nie powinien istnieć. Nie ma takiego przepisu, który by to wymuszał. Pomimo wygranych spraw w sądzie przez egzaminowanych, WORDy dalej tego nie zmienili.
- 0 0
-
2022-04-11 17:01
Kierunkowskazu nie nalezy wlaczac przy opuszczaniu tylko przed opuszczaniem, w tym caly problem, panie instruktor.
- 3 0
-
2022-04-11 08:37
(2)
Na Malcie jest system odwrotny. Do czasu jazdy na rondzie masz obowiązek mieć włączony lewy kierunkowskaz, przed samym zjazdem musisz go wyłączyć. Kierunkowskaz wewnętrzny na rondzie widoczny jest z daleka, zewnętrzny widać w ostatnim momencie. System o wiele lepszy od naszego. Warto to przeanalizować niż się dziwić, ze ktoś włącza lewy kierunkowskaz. (Jak byłem młody tez się z tego śmiałem).
P.s. Na Malcie jeżdżą odwrotnie (dla tego napisałem lewy).- 4 13
-
2022-04-11 10:11
Ten system w niczym nie jest lepszy, a kazdy system jest wielkie g. warty, gdy nikt sie do jego zasad nie stosuje.
- 2 0
-
2022-04-11 09:33
A to mowa o Malcie, czy o Polsce?
- 6 2
-
2022-04-11 08:17
(12)
w niektórych miastach, np. w Elblągu tak wszyscy są uczeni, bo tak na egzaminie jest wymagane. Mimo, że nie ma na to żadnych precyzyjnych przepisów, nawet była sprawa w sądzie o tym i jakoś te standardy nie zostały zmienione.
Co ci przeszkadza ten kierunek? Wprowadza cię w błąd? Nie? To nie ma co się ciskać.- 15 12
-
2022-04-11 09:14
I znowu te dyskusje o kierunkowskazach na rondzie... (8)
A prawidłowy sposób jest jeden - kierunkowskazu używamy tylko przy zjeździe z ronda - koniec, kropka. Był o tym artykuł i nawet sąd to potwierdził. Nie widzę żadnego rozsądnego argumentu, żeby było inaczej. Kompletnie nie rozumiem, po co ktoś miałby włączać kierunkowskaz przed wjazdem? Przecież i tak może jechać tylko w prawo... Po co mi przed
A prawidłowy sposób jest jeden - kierunkowskazu używamy tylko przy zjeździe z ronda - koniec, kropka. Był o tym artykuł i nawet sąd to potwierdził. Nie widzę żadnego rozsądnego argumentu, żeby było inaczej. Kompletnie nie rozumiem, po co ktoś miałby włączać kierunkowskaz przed wjazdem? Przecież i tak może jechać tylko w prawo... Po co mi przed wjazdem wiedza, którym zjazdem będzie ktoś zjeżdżał? Zasady ruchu powinny być uniwersalne - a co w przypadku gdy rondo ma nie 3 ale np 5 lub 6 zjazdów? Ktoś wjeżdża i miga że będzie jechał w lewo - tylko w jakie "lewo" będzie jechał - na 3, 4 czy 5 zjeździe? (tylko on to wie, więc po co lewy kierunkowskaz?).
- 22 2
-
2022-04-11 11:15
Skoro wszyscy tak uważają, to może by ustawodawca łaskawie zapisał to w przepisach. (6)
W tej chwili według PORD powinieneś wjeżdżać na rondo z włączonym prawym kierunkowskazem, bo zmieniasz kierunek jazdy.
- 0 5
-
2022-04-11 13:08
Możesz przytoczyć artykuł PORD który o tym mówi?
- 2 0
-
2022-04-11 12:08
Nie, według ustawy PORD, nie powinieneś wjeżdżać na rondo z jakimkolwiek kierunkowskazem! (4)
W ustawie nie występuje nawet słowo rondo a o używaniu kierunkowskazów jest raptem jeden artykuł - 22.
Ten artykuł (tylko i aż) nakazuje sygnalizować zamiar wykonania manewru. Na rondzie jedynymi możliwymi do wykonania manewrami są zjazd i zmiana pasa ruchu (jeśli rondo jest wielopasmowe).
Wprawdzie niektóre ośrodki kształcenia kierowców nie akceptują tej ustawy i kształcą inaczej ale - UWAGA - przegrywają w sądach!- 5 0
-
2022-04-12 08:15
to nie ośrodki kształcenia nie akceptują tej ustawy, tylko WORDy, które wymagają takich zachowań na egzaminach. Nikomu nie chce się sądzić o takie pierdoły w sądzie. Jasne, była sprawa wygrana na ten temat, ale WORDy dalej mają własne widzimisię i standardy.
- 0 0
-
2022-04-11 16:56
Juz nawet NSA to rozstrzygal, a kmiecie z jednego czy dwoch osrodkow egzaminacyjncyh nadal wiedza lepiej. (2)
Ale niby dlaczego Polska mialaby akurat w tym aspekcie byc inna? Kazdy ch. na swoj stroj, nikt glupiemu nie wmowi, ze nie ma racji, a wyrok najwyzszej instancji sadu to tylko czyjas prywatna opinia.
- 4 0
-
2022-04-12 08:16
wyrok najwyzszej instancji sadu to tylko czyjas prywatna opinia.
i dlatego WORDy dalej robią co chcą. Przepisy nie są precyzyjne i każdy sobie je interpretuje na swój sposób. Dlatego mamy takie fikołki.
- 1 0
-
2022-04-11 17:04
Nie żyjemy w USA i prawo precedensu nie obowiązuje.
Jeden wyrok może być taki, następny zupełnie inny.
Właśnie dlatego prawo powinno być jasne i przejrzyste, żeby pola dla sądów i różnych interpretacji nie zostawiać.- 1 2
-
2022-04-11 09:35
Mało tego, że nic to nie daje.
To również wprowadza w błąd. Po co ten kierowca wrzucił lewy kierunek? Zjeżdża pierwszym zjazdem ale się pomylił? Czy jak już będzie zjeżdżał z tego ronda "w lewo" to zmieni kierunek na właściwy prawy? Jeden z głupszych i najbardziej bezsensownych zwyczajów, powinno się to tępić.
- 9 1
-
2022-04-11 08:44
Nie wprowadza w blad?! Oby nasze drogi nigdy sie nie przeciely, szczegolnie gdy bedziesz prowadzil jakis pojazd, chocby taczke..
- 3 6
-
2022-04-11 08:40
Otóż wprowadza w błąd. (1)
Przynajmniej kilku kierowców widząc włączony kierunkowskaz zachowuje się jak pies Pawłowa i rusza nie zastanawiając się jaki kierunek skrętu jest sygnalizowany. Co z tego, że racja jest po stronie tego na rondzie jak nerwy i czas w razie stłuczki zmarnowany...
- 1 10
-
2022-04-11 10:09
Racja nie jest po stronie tego, ktory sygnalizowal cos innego, niz ostatecznie zrobil. Bynajmniej.
Ale jakos tak nie jestem zaskoczony, ze przecietny Polak jest wlasnie przekonany, iz czego by nie robil, to racja i sprawiedliwosc musza byc po jego stronie. Takie predyspozycje intelektualne.
- 2 0
-
2022-04-11 07:28
Nie szkoda lampki, po prostu niektóre marki (BMW, Audi) nie są wyposażone w takie luksusy, zwłaszcza w wersji podstawowej. (2)
- 36 3
-
2022-04-11 07:55
Wyposażone są,tylko użytkownicy tych pojazdów nie mają lampek w mózgu.
- 13 5
-
2022-04-11 07:55
Wiesz ile jest dopłaty w BMW za opcję kierunkowskazy?
Lepiej kupić za to dobry system audio ;)
- 23 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.