• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną przystanki PKM w Gdyni. Gotowy tor w torze

Maciej Naskręt
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny. Trwa montaż drugiej wiaty peronowej. W dole widoczny splot torowy.
  • Montaż czerwonej wiaty na przystanku PKM Karwiny.

Kończy się montaż czerwonych wiat na przystankach PKM w Karwinach i przy stadionie. Wykonawcy udało się także oddać do użytku splot torowy, czyli tor w torze. Przystanki mają być gotowe w październiku, ale pasażerowie zaczną z nich korzystać w grudniu.



Czy kolej w Trójmieście może stanowić konkurencję dla samochodu?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków trwa montaż ozdobnych wiat. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka.

- Obecnie trwa montaż wiaty po południowej stronie przystanku w Karwinach. Konstrukcja po drugiej stronie jest praktycznie skończona, pozostaje tylko ułożenie ozdobnych perforacji, co niebawem nastąpi - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy inwestora - spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Ściany wiat przystanku PKM Gdynia Stadion będą nawiązywały do sportowego charakteru okolicy. Dlatego na elewacji pojawią się piktogramy osób uprawiających sport - piłkę nożną, siatkówkę czy pływanie. Natomiast elementy na ścianie wiaty przystanku na Karwinach będą miały przede wszystkim charakter kolejowy. Pojawi się tam czoło współczesnego składu kolejowego, a także parowóz.


298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstaje nie na betonowych podkładach, a drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a na dzień dzisiejszy żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.


Pasażerowie z przystanków odjadą w grudniu

Zgodnie z umową inwestycja na terenie Gdyni ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawcy będzie trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

Jaki jest zatem ostateczny termin zakończenia prac?

- Prace budowlane postanowiliśmy przedłużyć do końca października. To oznacza, że pierwsze pociągi pasażerskie zatrzymają się tam w grudniu - podczas zmiany rozkładu jazdy w całym kraju - zapowiada Tomasz Konopacki.

Miejsca

Opinie (94) ponad 10 zablokowanych

  • Ta rura zostaje.

    Jest to rura z XV wieku.

    • 7 1

  • Czy zardzewiała rura pozostanie na miejscu? (1)

    • 9 2

    • Pewnie tak. Zarządcą rury nie jest PKP czy też SKM więc pewnie "niedasie" będzie górą ... To jest rura na miarę naszych możliwości.

      • 3 1

  • Szpetna rura

    Ładny przystanek na Karwinach a przed nim szpetna rura. Mam nadzieję, że ją wymienią/odmalują.

    • 7 0

  • Jaka zima

    mroz i opady sniegu co za sciema

    • 6 1

  • PKM od Wrzeszcza do Gdyni co 15 minut

    A nie jak dotąd co godzinę czy półtora i czy w końcu ktoś tam tej chorej spółce pójdzie po rozum do głowy i dogada się z własnym operatorem, czyli SKM, by po jej torach PKM-ki kończyły bieg w Gdańsku Głównym? Perony 4 i 5 świecą pustkami.

    • 17 1

  • Hmm (3)

    A wydawało mi się że mieli je oddawać w II kwartale 2017 roku...

    • 8 3

    • Gdynia i wszystko jasne:)! (1)

      • 2 6

      • Polska synu

        • 2 2

    • Hmm

      Poprawka: w III

      • 2 1

  • Wycieranie się uzgodnieniami z zarządcą jest bezczelnością PKM!

    Mogli dać od razu dobry projekt i uzgodnienia byłyby w kilka tygodni. Kto zna historię gdyńskich przystanków ten wie, że miały być uruchomione w 2015 roku. A zima rzeczywiście w tym roku była że Ho Ho!

    • 9 2

  • ehhh

    jakiego śniegu?? przecież zimy w ogóle nie było..

    • 9 2

  • Komunikacja miejska musi być priorytetem

    A nie samochody, uciąć budżet na drogi, i parkingi szczególnie, jak na komunikację brakuje

    • 12 2

  • Jedynie dwa lata opóźnienia

    Ale dobrze, że będą.

    • 30 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane