- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (69 opinii)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (53 opinie)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (175 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (52 opinie)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (447 opinii)
Rosną przystanki PKM w Gdyni. Gotowy tor w torze
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat)
Kończy się montaż czerwonych wiat na przystankach PKM w Karwinach i przy stadionie. Wykonawcy udało się także oddać do użytku splot torowy, czyli tor w torze. Przystanki mają być gotowe w październiku, ale pasażerowie zaczną z nich korzystać w grudniu.
Od kilku tygodni na budowie obu przystanków trwa montaż ozdobnych wiat. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka.
- Obecnie trwa montaż wiaty po południowej stronie przystanku w Karwinach. Konstrukcja po drugiej stronie jest praktycznie skończona, pozostaje tylko ułożenie ozdobnych perforacji, co niebawem nastąpi - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy inwestora - spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Ściany wiat przystanku PKM Gdynia Stadion będą nawiązywały do sportowego charakteru okolicy. Dlatego na elewacji pojawią się piktogramy osób uprawiających sport - piłkę nożną, siatkówkę czy pływanie. Natomiast elementy na ścianie wiaty przystanku na Karwinach będą miały przede wszystkim charakter kolejowy. Pojawi się tam czoło współczesnego składu kolejowego, a także parowóz.
298-metrowy splot torowy gotowy
Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.
Co ciekawe, splot torowy powstaje nie na betonowych podkładach, a drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a na dzień dzisiejszy żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.
Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.
Pasażerowie z przystanków odjadą w grudniu
Zgodnie z umową inwestycja na terenie Gdyni ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawcy będzie trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.
Jaki jest zatem ostateczny termin zakończenia prac?
- Prace budowlane postanowiliśmy przedłużyć do końca października. To oznacza, że pierwsze pociągi pasażerskie zatrzymają się tam w grudniu - podczas zmiany rozkładu jazdy w całym kraju - zapowiada Tomasz Konopacki.