• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosyjski terminal zagrozi portom Trójmiasta?

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdański terminal DCT. Gdański terminal DCT.

Należący do koncernu logistycznego A.P. Moller-Maersk operator portowy APM Terminals rozważa budowę własnego, dużego terminalu kontenerowego w obwodzie kaliningradzkim. Czy to zagrozi pozycji trójmiejskich portów?



Czy trójmiejskie porty utrzymają swoją pozycję na Bałtyku?

Informację tę podały rosyjskie media, a w ślad za nimi serwis "The Journal of Commerce" i portalmorski.pl. Ogłoszenie zamiaru budowy terminalu nastąpiło tuż przed czwartkową wizytą premiera Rosji Władimira Putina w Kopenhadze, w trakcie której zaplanowano m.in. spotkanie w głównej siedzibie duńskiej firmy A.P. Moller-Maersk.

- Baltijsk to w gruncie rzeczy ostatni na wschodnim Bałtyku niezamarzający port rosyjski - przyznaje Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. - Zgodnie z głoszoną przez premiera Putina polityką, że rosyjskie ładunki mają być obsługiwane w rosyjskich portach, ten terminal ma szansę zdobycia wszystkich kontenerów z Azji i pozostałych regionów świata dostarczanych przez Bałtyk na rynek rosyjski. Ich docelowym, naturalnym kierunkiem jest St. Petersburg czy Ust Luga. To jest kilka milionów kontenerów rocznie.

Co takie sąsiedztwo może oznaczać dla trójmiejskich portów? W Gdyni działają dwa terminale kontenerowe: Gdynia Container Terminal i BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy. Podobnie jest w Gdańsku, gdzie znajdują się Gdański Terminal Kontenerowy i  Deepwater Container Terminal (DCT).

Maersk to jeden z głównych klientów DCT. Właśnie dzięki temu operatorowi, w ubiegłym roku DCT zyskał rangę terminalu oceanicznego, ponieważ Gdańsk został włączony do linii AE 10 (Azja - Europa), czyli połączenia pomiędzy portami wschodniej Azji i Europy. Od maja do DCT zaczną zawijać ogromne kontenerowce Maersk Line przewożące nawet 15,5 tys. kontenerów.

- Nasza współpraca z Maersk Line jest oparta na partnerstwie, a DCT Gdańsk SA jest obecnie najważniejszym portem wymiany handlowej w Polsce oraz dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk, pytany o opinię na temat potencjalnej inwestycji w obwodzie kaliningradzkim. - Wydaje się mało prawdopodobne, by terminal w Kaliningradzie mógłby kiedykolwiek stać się bramą dla Polski lub dla jakiegokolwiek innego kraju Unii Europejskiej.

Dla Polski i Unii może nie, ale dla Rosji? Na czwartkowym spotkaniu z okazji powołania nowego systemu obsługi inwestorów zagranicznych Invest in Pomerania swoją prezentację miał też terminal DCT. Wśród założeń dyrektor Wenzel wymienił m.in. że DCT ma być "nr 1 wśród centrów przeładunkowych na Morzu Bałtyckim dla rosyjskich towarów". Czy tej sytuacji uda się to zrealizować? Nowy terminal to kolejny gracz na rynku. Pytanie - jak duży będzie tort do podziału i o jak duży kawałek zawalczy nowy terminal.

A apetyty są duże. Według źródeł budowa terminalu w obwodzie kaliningradzkim miałaby kosztować 3,5 mld USD, a sam terminal mógłby przeładowywać rocznie do 6 mln TEU. Tymczasem możliwości gdyńskiego BCT to 750 tys. TEU, a najbliższe plany to 1,2 mln TEU. Gdański DCT z kolei w 2012 roku chce osiągnąć poziom 1 mln TEU, a w planach dalekosiężnych zapowiada ekspansję do 8 mln TEU.

- W wyniku tej inwestycji porty hubowe Morza Północnego, takie jak Hamburg, Bremerhaven czy Rotterdam i Antwerpia, dalej Aarhus czy Geteborg, gdański DCT czy powstający terminal w Kłajpedzie, a także aspirujące do roli portów hubowych (transshipmentowych) Ryga czy Tallin, będą tracić, bądź nie pozyskają ładunków tranzytowych do Rosji - twardo ocenia Krzysztof Szymborski. A BCT? - BCT i Gdynia w najbliższych latach nie będzie miała większych możliwości konkurowania o ładunki tranzytowe do Rosji. Nastąpi to w drugiej połowie obecnej dekady, kiedy port zostanie pogłębiony do 15,5 m - dodaje Szymborski.

A na wciąż rozwijającym się rynku kontenerów wszystko jest możliwe, zarówno w skali makro, jak i mikro. Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że to Gdynia będzie "kontenerami stała". Pojawił się jednak australijski kapitał w Gdańsku i w kilka lat DCT wyrosło na lidera w Polsce, a także na terminal z ambicjami bałtyckimi. Z kolei na powstaniu gdańskiego hubu, czyli portu węzłowego, stracą Niemcy (utrata części klientów korzystających z Hamburga) oraz Rosjanie, którzy mają ambicję utworzenia swojego hubu nad Zatoką Fińską.

Być może plany A.P. Moller-Maersk nie kolidują jednak z apetytem DCT. W środowisku mówi się nawet, że Maersk jest zainteresowany DCT nie tylko jako partnerem. Tym bardziej niektórzy eksperci twierdzą, że Maersk nie "odpłynie" z Gdańska, że nasz port będzie hubem, a terminal w obwodzie kaliningradzkim będzie tylko obsługiwał połączenia feederowe. Czy jednak apetyty rosyjskie nie okażą się silniejsze?

- W pierwszym rzędzie nowy terminal [w obwodzie kaliningradzkim - od red.] będzie miał szansę przyjmowania bezpośrednich zawinięć oceanicznych statków Maerska z dalekiego wschodu, które co najmniej przez połowę roku nie będą mogły, ze względu na zalodzenie Bałtyku, płynąć dalej na wschód - ocenia prezes Szymborski. - Istnieje możliwość, że w miarę rozwoju portu Ust Luga część ładunków będzie mogła bezpośrednio tam trafiać również w miesiącach letnich. Z Baltijska kontenery będą przewożone do wymienionych portów rosyjskich mniejszymi statkami dowozowymi, które mają klasę lodową.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • popelina

    Nic dziwnego,ze nam zagrazaja,jak zwalnia sie ludzi,ktorzy wiedza jak zarzadzac portem zeby przetrwal i rosl w sile.Kumoterstwo i zatrudnianie ludzi nieprzydatnych,doprowadzi do calkowitego upadku portow.Zal i calkowita bzbronnosc pokrzywdzonych,nikogo nie interesuje.Czy ktos pomyslal jak dalej bedziemy zyc bez portow,przemyslu itd........

    • 1 0

  • tera gospodarka (8)

    ruskie zawsze coś wymyślą by w polsce było gorzej....

    • 57 14

    • ruskie zawsze coś wymyślą by w polsce było gorzej

      gorzej to teraz...

      • 0 0

    • hahhaha...

      A byles kiedys w rosji?? widziales jak tam niektorzy ludzie zyja?? wiec lepiej sie ciesz ze mozesz napisac ten komentarz z komputerka bo niektorym nie jest nawet dane w rosji posiadac komputer. A pozatym rosjanie to bardzo sympatyczni ludzie :)

      • 0 0

    • Nie martw się

      Co by nie robili u nich zawsze będzie gorzej - nawet w armii, która jest ich oczkiem w głowie.

      • 3 0

    • trochę inaczej...

      by w Rosji było lepiej, towary dla Rosji przez rosyjskie porty i tyle.

      • 4 0

    • Jasne...idac tym tokiem myslenia Polacy sa natrualnym zagrozeniem dla Niemiec bo buduja terminale...Co za paranoicy. Jak świat, światem takie rzeczy mialy miejsce. Biedni właściciele karawanserajów na Jedwabnym Szlaku. Podli braci Wright wykombinowali samoloty i biznes padł od Syrii po Pekin...

      • 3 3

    • co za głupi komentarz (2)

      wszystkie narody knują przeciwko polsce. O boże, jesteśmy bardziej prześladowani niż żydzi i palestyńczycy razem wzięci.

      • 12 17

      • Twój komentarz jest idiotyczny... koleś nie napisał, że wszystkie narody, tylko jeden konkretny i napisał prawdę, której nie uznają, ale ją widzą...

        • 12 5

      • Wszystkie nie, ale są takie co knują!

        • 21 3

  • Jestem za (6)

    Jestem za budowanie takiego terminalu przez APM Terminals w Rosji.

    Baj Baj DCT :)

    • 15 55

    • Trzeba byc skrajnym kretynem i lokalnym szowinistą aby cieszyc się z konkurencji ze strony roskich dla gdańskiego teminalu (3)

      • 10 1

      • (2)

        skrajnym kretynem hmmm, póki co to wystawiasz sobie sam opinie na taki temat piszac na mnie ze jestem skrajnym kretynem...
        Spojrzmy na to z logiki :)
        A.P. Moller-Maersk czyli APM Terminals to nic innego nie jest jak Maersk, a co za tym idzie uderza to tylko w DCT ponieważ na dzień dzisiejszy hubem dla Maerska jest DCT, nie BCT ani GTK czy GCT.
        Lokalnymi szowinistami to jesteście własnie ludzie z Gdańska, bo po pierwsze z logiki co mozna zaobserwać to:
        1) jeżeli coś sie dzieje w branży morskiej dokładniej transportu kontenerowego zawsze chwalicie się DCT
        2) jeżeli pisze coś o BCT ( zachowujecie się jak typowi szowiniści ze DCT jest super ma maerska i w ogole DCT powinien przejąć wszystko z BCT [po raz kolejny dówod ze ludzie z Gdańska z lokalnymi szowinistami i ty napewno do nich należysz
        3) jeżeli dzieje się coś złego dla DCT redaktor pisze że dla trójmiejskich portów ale jakich? czemu l. m.n została użyta jak Maersk wpływa do DCT ?

        • 1 7

        • (1)

          jesteś bardzo stanowczy w swoich prywatnych osądach.. więc też taki będę: jesteś wyjątkowym kretynem co tylko mówi po polsku

          • 2 0

          • To nie sa prywatne, poprostu trzeba troche popatrzeć globalnie a nie na swój czubek nosa. Jak widać ty tylko widzisz swoj czubek nosa przez co nie ma argumentów żadnych. A to prowadzi że ludzie nie majacy wiedzy/argumentów zaczynaja wyzywać innych. ;)

            • 0 1

    • ^^

      Hello Troll^^

      • 1 2

    • baj, baj, Kuba

      • 4 1

  • To wymysły ale u nas też "Gazoport" przeniesiono do Świnoujścia?.

    Mimo argumentów na "nie". Po pierwsze Gdańsk to jedyny port w Polsce I Rosji tgz. głębokowodny ( porty w Swinoujściu i Gdyni nie sa takie) . Po drugie Państwo mimo że zależne od lat 70-tych budowało miejsce na gazoport w Porcie Północnym. Po trzecie tereny portowe nie mają sygnatury ekologicznej i sa państwowe. Znalazły się mędrcy z PiS co to wszystko odkręcili w drugą stronę. wobec tego i moga inni do Kaliningradu czyli Bałtiiska?.

    • 1 0

  • Interseom zagrozi poszukiwanie łupków w Trójmieście (1)

    Wczoraj podano, że włoska firmra chce wiercić obrębie Trójmiasta, to jeden skandal, że obce firmy dostają prawa i to w miastach ! Zobaczcie na czym to polega i co nam grozi

    • 0 0

    • na moj teren nie pozwole m wejsc

      • 0 0

  • jak moze zagrozic skoro putin to przyjacel naszego premiera? (13)

    widzialem jak sie sciskali. napewno nie sa nam wrodzy

    • 97 49

    • Tusk jest za miękki i nie odważy się wypowiedzieć wojny Rosji (3)

      Potrzeba nam twardego męża stanu jak Jarosław Kaczyński

      • 12 15

      • za to wojne Kaczynski juz poniósł konswekwencje jak inni co byli przeciwko

        • 1 0

      • debil, macie fiola z ta wasza peowska wojna, thuzk nie ma zadnych checi prowadzenia propolskiej polityki tylko antypolska... a ten wyskakuje z wojna jak debil z klozetu

        • 3 2

      • wojne Rosji...

        wystaw glowe ze swojej nory i zobacz co sie dzieje na swiecie i wtedy wypowiadaj 'wojny'

        • 9 2

    • Od milosci tylko krok do nienawisci.

      • 3 0

    • Oczywiście że zagrozi bo nasi włodarze (szkoda że nie ma mniejszej czcionki :) )mają w pupie trasy dojazdowe tylko non stop ecs (emerytom czasami styknie )Lub muzeum II wojenki światowej ? Po kiego grzyba kolejne muzeum ku tej czci ? Mało ich jest w Polsce ?

      • 2 2

    • ...

      jaka pozycje..??? Ja myślałem ,że wszystko do Włoch płynie.. a reszta o Hamburg zachacza a my jednak mamy jakąs pozycje!

      • 0 0

    • Lotos też mogą pochłonąć... gazu niet, ropy niet (1)

      • 10 1

      • Oby do tego niedoszlo...bo to moze miec tragiczne skutki dla naszej gospodarki

        • 9 0

    • krasnoludki też widziałeś ?? i buke z muminków ? (2)

      polityczne jełopy wszędzie swoim g*wnem brudzą.

      • 20 25

      • buka nie ma tu czego szukac

        • 2 0

      • za nerwowa

        ta wypowiedź

        • 24 6

    • tusk-putin dwa bratanki

      • 11 12

  • Jeszcze jedno - paliwo w Rosji po 2.50

    To kto będzie chciał wysyłać towar do Polski, chyba jakiś niedorozwiniety.

    • 2 0

  • Trudno mówić, żebym się nie cieszył z Kaliningradzkiego portu gdyż dla mnie to oznacza tylko miliony tirów z kontenerami mniej

    na Polskich drogach tym samym szybciej dotrę do klienta, spalę mniej paliwa, zaoszczędzę wiecej czasu.
    Same plusy.

    • 2 0

  • KALININGRAD? ROSJA? TO NASZE TERENY, MUSZĄ WRÓCIĆ DO POLSKI! (3)

    POLSKIE TERENY ZAGARNIĘTE PRZEZ ZŁODZIEJSKĄ ROSJĘ SOWIECKĄ I OBECNĄ ROSJĘ.

    • 5 0

    • idź do szkoły katoliku (1)

      • 0 0

      • Baca to nie katolik

        ty kielbie we lbie.

        • 0 0

    • Baco zacny, a co byś powiedział jakby Niemcy upomniały się o Wrocław, Szczecin?

      a poza tym Kaliningrad nigdy nie był polski, poczytaj historię

      • 1 2

  • Trzeba sobie powiedziec ze

    Baltyk to nie zadne morze tylko wieksze jezioro. Tak samo jezioro Kaspijskie czy Czarne. Trzy wieksze okrety wojenne w rejonie Danii i Szwecji zablokowaly by nasze statki na Baltyku i co zrobilibysmy. Nic. Rosja ma silna flote to nikt by sie nie odwazyl na cos takiego ale Tuskowi wyznawcy dokumentnie oslabiaja Polske.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane