• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosyjski terminal zagrozi portom Trójmiasta?

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdański terminal DCT. Gdański terminal DCT.

Należący do koncernu logistycznego A.P. Moller-Maersk operator portowy APM Terminals rozważa budowę własnego, dużego terminalu kontenerowego w obwodzie kaliningradzkim. Czy to zagrozi pozycji trójmiejskich portów?



Czy trójmiejskie porty utrzymają swoją pozycję na Bałtyku?

Informację tę podały rosyjskie media, a w ślad za nimi serwis "The Journal of Commerce" i portalmorski.pl. Ogłoszenie zamiaru budowy terminalu nastąpiło tuż przed czwartkową wizytą premiera Rosji Władimira Putina w Kopenhadze, w trakcie której zaplanowano m.in. spotkanie w głównej siedzibie duńskiej firmy A.P. Moller-Maersk.

- Baltijsk to w gruncie rzeczy ostatni na wschodnim Bałtyku niezamarzający port rosyjski - przyznaje Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. - Zgodnie z głoszoną przez premiera Putina polityką, że rosyjskie ładunki mają być obsługiwane w rosyjskich portach, ten terminal ma szansę zdobycia wszystkich kontenerów z Azji i pozostałych regionów świata dostarczanych przez Bałtyk na rynek rosyjski. Ich docelowym, naturalnym kierunkiem jest St. Petersburg czy Ust Luga. To jest kilka milionów kontenerów rocznie.

Co takie sąsiedztwo może oznaczać dla trójmiejskich portów? W Gdyni działają dwa terminale kontenerowe: Gdynia Container Terminal i BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy. Podobnie jest w Gdańsku, gdzie znajdują się Gdański Terminal Kontenerowy i  Deepwater Container Terminal (DCT).

Maersk to jeden z głównych klientów DCT. Właśnie dzięki temu operatorowi, w ubiegłym roku DCT zyskał rangę terminalu oceanicznego, ponieważ Gdańsk został włączony do linii AE 10 (Azja - Europa), czyli połączenia pomiędzy portami wschodniej Azji i Europy. Od maja do DCT zaczną zawijać ogromne kontenerowce Maersk Line przewożące nawet 15,5 tys. kontenerów.

- Nasza współpraca z Maersk Line jest oparta na partnerstwie, a DCT Gdańsk SA jest obecnie najważniejszym portem wymiany handlowej w Polsce oraz dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk, pytany o opinię na temat potencjalnej inwestycji w obwodzie kaliningradzkim. - Wydaje się mało prawdopodobne, by terminal w Kaliningradzie mógłby kiedykolwiek stać się bramą dla Polski lub dla jakiegokolwiek innego kraju Unii Europejskiej.

Dla Polski i Unii może nie, ale dla Rosji? Na czwartkowym spotkaniu z okazji powołania nowego systemu obsługi inwestorów zagranicznych Invest in Pomerania swoją prezentację miał też terminal DCT. Wśród założeń dyrektor Wenzel wymienił m.in. że DCT ma być "nr 1 wśród centrów przeładunkowych na Morzu Bałtyckim dla rosyjskich towarów". Czy tej sytuacji uda się to zrealizować? Nowy terminal to kolejny gracz na rynku. Pytanie - jak duży będzie tort do podziału i o jak duży kawałek zawalczy nowy terminal.

A apetyty są duże. Według źródeł budowa terminalu w obwodzie kaliningradzkim miałaby kosztować 3,5 mld USD, a sam terminal mógłby przeładowywać rocznie do 6 mln TEU. Tymczasem możliwości gdyńskiego BCT to 750 tys. TEU, a najbliższe plany to 1,2 mln TEU. Gdański DCT z kolei w 2012 roku chce osiągnąć poziom 1 mln TEU, a w planach dalekosiężnych zapowiada ekspansję do 8 mln TEU.

- W wyniku tej inwestycji porty hubowe Morza Północnego, takie jak Hamburg, Bremerhaven czy Rotterdam i Antwerpia, dalej Aarhus czy Geteborg, gdański DCT czy powstający terminal w Kłajpedzie, a także aspirujące do roli portów hubowych (transshipmentowych) Ryga czy Tallin, będą tracić, bądź nie pozyskają ładunków tranzytowych do Rosji - twardo ocenia Krzysztof Szymborski. A BCT? - BCT i Gdynia w najbliższych latach nie będzie miała większych możliwości konkurowania o ładunki tranzytowe do Rosji. Nastąpi to w drugiej połowie obecnej dekady, kiedy port zostanie pogłębiony do 15,5 m - dodaje Szymborski.

A na wciąż rozwijającym się rynku kontenerów wszystko jest możliwe, zarówno w skali makro, jak i mikro. Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że to Gdynia będzie "kontenerami stała". Pojawił się jednak australijski kapitał w Gdańsku i w kilka lat DCT wyrosło na lidera w Polsce, a także na terminal z ambicjami bałtyckimi. Z kolei na powstaniu gdańskiego hubu, czyli portu węzłowego, stracą Niemcy (utrata części klientów korzystających z Hamburga) oraz Rosjanie, którzy mają ambicję utworzenia swojego hubu nad Zatoką Fińską.

Być może plany A.P. Moller-Maersk nie kolidują jednak z apetytem DCT. W środowisku mówi się nawet, że Maersk jest zainteresowany DCT nie tylko jako partnerem. Tym bardziej niektórzy eksperci twierdzą, że Maersk nie "odpłynie" z Gdańska, że nasz port będzie hubem, a terminal w obwodzie kaliningradzkim będzie tylko obsługiwał połączenia feederowe. Czy jednak apetyty rosyjskie nie okażą się silniejsze?

- W pierwszym rzędzie nowy terminal [w obwodzie kaliningradzkim - od red.] będzie miał szansę przyjmowania bezpośrednich zawinięć oceanicznych statków Maerska z dalekiego wschodu, które co najmniej przez połowę roku nie będą mogły, ze względu na zalodzenie Bałtyku, płynąć dalej na wschód - ocenia prezes Szymborski. - Istnieje możliwość, że w miarę rozwoju portu Ust Luga część ładunków będzie mogła bezpośrednio tam trafiać również w miesiącach letnich. Z Baltijska kontenery będą przewożone do wymienionych portów rosyjskich mniejszymi statkami dowozowymi, które mają klasę lodową.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • Boris Wenzel nie da się tak łatwo

    Portem w Kłajpedzie też straszyli DCT, że budują i co z tego jak wybudować nie mogą. Oczywiście artykuł bardzo interesujący ale mało prawdopodobny plan. Pytanie nasuwa się jedno, po co MAERSK miał by budować terminal w Rosji ?
    Oni mają tyle kasy, że DCT mogli by kupić i jeszcze raz sprzedać i znowu kupić. I taniej by to ich wyszło.

    • 3 0

  • a bomba dalej skacze

    i juz zabila 7mln Chinczykow

    • 0 0

  • KALININGRAD? ROSJA? TO NASZE TERENY, MUSZĄ WRÓCIĆ DO POLSKI! (3)

    POLSKIE TERENY ZAGARNIĘTE PRZEZ ZŁODZIEJSKĄ ROSJĘ SOWIECKĄ I OBECNĄ ROSJĘ.

    • 5 0

    • Baco zacny, a co byś powiedział jakby Niemcy upomniały się o Wrocław, Szczecin?

      a poza tym Kaliningrad nigdy nie był polski, poczytaj historię

      • 1 2

    • idź do szkoły katoliku (1)

      • 0 0

      • Baca to nie katolik

        ty kielbie we lbie.

        • 0 0

  • czekajcie dalej z drogami, torami, to nic tu nie będą przeładowywać

    same porty nic nie znacza, tzreba potem ten towar rozwieźć

    a jak jest skomunikowane Trójmiasto z resztą Polski (czy nawet wschodem - litwą, Białorusią, Ukraina i Rosja)???

    wcale

    • 5 0

  • ????

    wprowadzić ruskie holowniki do holowań będzie wesoło i WUŻ monopolista dostanie po nosie ha ha ...

    • 0 0

  • dct

    NIKT OD NAS NIE UCIEKNIE BO TYLKO U NAS SĄ TAKIE SUPERANCKIE DZIURY NA SUCHARSKIEGO:) POZATYM NIECH SOBIE STRASZĄ ZANIM ZBUDUJĄ TERMINAL TAM TO JA BĘDE NA EMERYTURZE W DCT HEH :):):):)

    • 1 2

  • dct vs rosja

    Dobrze ze mamy stsy na prąd a nie na gaz heh takze tego :)

    • 0 1

  • Te terminale!

    Żeby miały jakieś znaczenie muszą mieć dojścia transportowe. Układanie kontenerów wzdłuż plaż, i feederowanie do portów o słabych dojściach nie utworzy logistyki. Ten szum to po to by stawać do wyścigu hubowego. Ale tak poważnie - Rotterdam buduje terminal w morzu. Chce przekroczyć 0,5 miliardów ton przeładunku. A dlaczego? Jest to pytanie testowe.

    • 1 0

  • Trzeba sobie powiedziec ze

    Baltyk to nie zadne morze tylko wieksze jezioro. Tak samo jezioro Kaspijskie czy Czarne. Trzy wieksze okrety wojenne w rejonie Danii i Szwecji zablokowaly by nasze statki na Baltyku i co zrobilibysmy. Nic. Rosja ma silna flote to nikt by sie nie odwazyl na cos takiego ale Tuskowi wyznawcy dokumentnie oslabiaja Polske.

    • 1 2

  • Trudno mówić, żebym się nie cieszył z Kaliningradzkiego portu gdyż dla mnie to oznacza tylko miliony tirów z kontenerami mniej

    na Polskich drogach tym samym szybciej dotrę do klienta, spalę mniej paliwa, zaoszczędzę wiecej czasu.
    Same plusy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane