• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosyjski terminal zagrozi portom Trójmiasta?

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdański terminal DCT. Gdański terminal DCT.

Należący do koncernu logistycznego A.P. Moller-Maersk operator portowy APM Terminals rozważa budowę własnego, dużego terminalu kontenerowego w obwodzie kaliningradzkim. Czy to zagrozi pozycji trójmiejskich portów?



Czy trójmiejskie porty utrzymają swoją pozycję na Bałtyku?

Informację tę podały rosyjskie media, a w ślad za nimi serwis "The Journal of Commerce" i portalmorski.pl. Ogłoszenie zamiaru budowy terminalu nastąpiło tuż przed czwartkową wizytą premiera Rosji Władimira Putina w Kopenhadze, w trakcie której zaplanowano m.in. spotkanie w głównej siedzibie duńskiej firmy A.P. Moller-Maersk.

- Baltijsk to w gruncie rzeczy ostatni na wschodnim Bałtyku niezamarzający port rosyjski - przyznaje Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. - Zgodnie z głoszoną przez premiera Putina polityką, że rosyjskie ładunki mają być obsługiwane w rosyjskich portach, ten terminal ma szansę zdobycia wszystkich kontenerów z Azji i pozostałych regionów świata dostarczanych przez Bałtyk na rynek rosyjski. Ich docelowym, naturalnym kierunkiem jest St. Petersburg czy Ust Luga. To jest kilka milionów kontenerów rocznie.

Co takie sąsiedztwo może oznaczać dla trójmiejskich portów? W Gdyni działają dwa terminale kontenerowe: Gdynia Container Terminal i BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy. Podobnie jest w Gdańsku, gdzie znajdują się Gdański Terminal Kontenerowy i  Deepwater Container Terminal (DCT).

Maersk to jeden z głównych klientów DCT. Właśnie dzięki temu operatorowi, w ubiegłym roku DCT zyskał rangę terminalu oceanicznego, ponieważ Gdańsk został włączony do linii AE 10 (Azja - Europa), czyli połączenia pomiędzy portami wschodniej Azji i Europy. Od maja do DCT zaczną zawijać ogromne kontenerowce Maersk Line przewożące nawet 15,5 tys. kontenerów.

- Nasza współpraca z Maersk Line jest oparta na partnerstwie, a DCT Gdańsk SA jest obecnie najważniejszym portem wymiany handlowej w Polsce oraz dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk, pytany o opinię na temat potencjalnej inwestycji w obwodzie kaliningradzkim. - Wydaje się mało prawdopodobne, by terminal w Kaliningradzie mógłby kiedykolwiek stać się bramą dla Polski lub dla jakiegokolwiek innego kraju Unii Europejskiej.

Dla Polski i Unii może nie, ale dla Rosji? Na czwartkowym spotkaniu z okazji powołania nowego systemu obsługi inwestorów zagranicznych Invest in Pomerania swoją prezentację miał też terminal DCT. Wśród założeń dyrektor Wenzel wymienił m.in. że DCT ma być "nr 1 wśród centrów przeładunkowych na Morzu Bałtyckim dla rosyjskich towarów". Czy tej sytuacji uda się to zrealizować? Nowy terminal to kolejny gracz na rynku. Pytanie - jak duży będzie tort do podziału i o jak duży kawałek zawalczy nowy terminal.

A apetyty są duże. Według źródeł budowa terminalu w obwodzie kaliningradzkim miałaby kosztować 3,5 mld USD, a sam terminal mógłby przeładowywać rocznie do 6 mln TEU. Tymczasem możliwości gdyńskiego BCT to 750 tys. TEU, a najbliższe plany to 1,2 mln TEU. Gdański DCT z kolei w 2012 roku chce osiągnąć poziom 1 mln TEU, a w planach dalekosiężnych zapowiada ekspansję do 8 mln TEU.

- W wyniku tej inwestycji porty hubowe Morza Północnego, takie jak Hamburg, Bremerhaven czy Rotterdam i Antwerpia, dalej Aarhus czy Geteborg, gdański DCT czy powstający terminal w Kłajpedzie, a także aspirujące do roli portów hubowych (transshipmentowych) Ryga czy Tallin, będą tracić, bądź nie pozyskają ładunków tranzytowych do Rosji - twardo ocenia Krzysztof Szymborski. A BCT? - BCT i Gdynia w najbliższych latach nie będzie miała większych możliwości konkurowania o ładunki tranzytowe do Rosji. Nastąpi to w drugiej połowie obecnej dekady, kiedy port zostanie pogłębiony do 15,5 m - dodaje Szymborski.

A na wciąż rozwijającym się rynku kontenerów wszystko jest możliwe, zarówno w skali makro, jak i mikro. Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że to Gdynia będzie "kontenerami stała". Pojawił się jednak australijski kapitał w Gdańsku i w kilka lat DCT wyrosło na lidera w Polsce, a także na terminal z ambicjami bałtyckimi. Z kolei na powstaniu gdańskiego hubu, czyli portu węzłowego, stracą Niemcy (utrata części klientów korzystających z Hamburga) oraz Rosjanie, którzy mają ambicję utworzenia swojego hubu nad Zatoką Fińską.

Być może plany A.P. Moller-Maersk nie kolidują jednak z apetytem DCT. W środowisku mówi się nawet, że Maersk jest zainteresowany DCT nie tylko jako partnerem. Tym bardziej niektórzy eksperci twierdzą, że Maersk nie "odpłynie" z Gdańska, że nasz port będzie hubem, a terminal w obwodzie kaliningradzkim będzie tylko obsługiwał połączenia feederowe. Czy jednak apetyty rosyjskie nie okażą się silniejsze?

- W pierwszym rzędzie nowy terminal [w obwodzie kaliningradzkim - od red.] będzie miał szansę przyjmowania bezpośrednich zawinięć oceanicznych statków Maerska z dalekiego wschodu, które co najmniej przez połowę roku nie będą mogły, ze względu na zalodzenie Bałtyku, płynąć dalej na wschód - ocenia prezes Szymborski. - Istnieje możliwość, że w miarę rozwoju portu Ust Luga część ładunków będzie mogła bezpośrednio tam trafiać również w miesiącach letnich. Z Baltijska kontenery będą przewożone do wymienionych portów rosyjskich mniejszymi statkami dowozowymi, które mają klasę lodową.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • Za pół roku Jarosław Kaczyński dojdzie do władzy i natychmiast wypowie wojnę Rosji, (5)

    Obwód smoleński i kaliningradzki od razu włączymy w granice IV RP

    • 7 7

    • Jesteś z GW, Mlodych demokratów czy tylko typowym wyborcą PO? (4)

      • 8 4

      • no a jak inaczej chcesz wstrzymać budowę tego terminalu? (3)

        tylko wojna to rozwiąże

        • 0 6

        • trzeba było nie wybierać PO (2)

          • 5 3

          • a co by zrobiła Fotyga i Kaczyński? (1)

            • 4 3

            • Dbają o DŁUGOFALOWY interes Polski.

              Nie to co PO której działacze kupują głosy wyborcze np w Wałbrzychu!

              • 5 4

  • moje trzy grosze

    Jeżeli chodzi o Gdynię to nie widzę problemu, gdyż Gdynia od dawna zrezygnoewala z gospodarki mprskiej, przeznaczajac dawne tereny portowe i stoczniowe na potrzeby deweloperow.

    • 6 0

  • Dobra dobra mądrale a co wy chcecie wojny z Rosją? (1)

    mozemy im naskoczyc wiec lepiej prowadzic politykę cwanej przyjazni,mam gdzieś kaczynskiego i jego fochy,wynik byl taki ze ruscy blokowali nam wszystko od miesa po gaz i rope.
    Nie mozna sie stawiać jak się nie ma ultrasilnego panstwa a my takiego nie mamy wiec bajki Kaczorka i ta jego kogucia postawa mnie smieszy.

    W zyciu trzeba sie ustawić a grac takiej polityki o ktorej tylko pieknie w ksiazkach historycznych lub w wierszach napiszą.
    A my niestety tak mamy,wspominki o grunwaldzie;) lub powstaniach są dobre ale jako bajki na dobranoc.Jedyne co mozemy to powspominać Polskę z przed 500 set laty.żałosne.

    • 7 6

    • Jest zasadnicza różnica między dbaniem o swoje interesy a sprzedawaniem ich za grosze

      • 5 2

  • nie rozumiem (1)

    co tak wielki pesymista jak pan Krzysztof Szymborski robi na stanowisku prezesa BCT ?
    przecież tam już dawno powinien być pogłębiony kanał do 16 metrów i powinni co i rusz pojawiać się nowi klienci
    po coś tę trasę kwiatkowskiego w końcu wybudowali
    ten prezio z DCT przynajmniej nie marudzi, nie straszy tylko robi swoje

    • 8 3

    • Pan Szymborski nie ma nic do gadania w kwestii pogłębienia kanału portowego ponieważ za takie inwestycje odpowiada Port Gdynia a nie BCT

      • 0 0

  • kiejust pisze: "...W zyciu trzeba sie ustawić ..."

    Gdyby tak Cie zamknąc w celi z 4 agresywnymi kochajacymi inaczej, juz Tyw iedzailbys co zrobic...

    ps. 90% tych co siedza to elektorat PO, powinno byc przyjemnie

    • 8 3

  • PO dziękujemy Ci za dbanie o interes Państwa.

    Dziękujemy za Twoją długowzroczność ekonomiczną.

    • 11 2

  • Problemem nie są bajdurzenia Nowaka, Tuska i Rostowskiego, problemem jest głupota wyborców.

    • 13 0

  • prawda jest taka

    że Mearsk ma w pupie czy jest to Gdańsk czy Gdynia czy Kaliningrado wiele ważniejsza jest jakość połączeń kolejowych i cena prądu, a tym niestety nie możemy się poszczycić

    • 12 0

  • brawo dla Putina

    Rosyjskie ladunki do rosyjskich portow, a dlaczego tak nie moze byc u nas? Polskie ladunki powinny byc przeladowywane w polskich portach... Co na to Tusk?

    • 9 0

  • (4)

    Chocby Tusk calkowicie sie skompromitowal - NIGDY nie bede glosowal na Kaczego bo to psychopata, kretacz, mamisynek, pieniacz i karzeł kompromitujacy swoj kraj. Ten facet nie nadaje sie nawet do tego by prowadzic gospodarstwo domowe (w lodowce szukalby agentow) a co dopiero zarzadzac krajem.

    NIGDY - slyszycia pisiory?

    • 8 15

    • Lekarze bezradnie rozkładają ręce?

      • 9 2

    • Najpierw zostań doktorem prawa jak JK a potem krytykuj

      • 5 4

    • Poseł PO Paweł Olszewski o wyjezdzie wielu młodych Polaków do Niemiec i Austrii: "Bardzo dobrze się dzieje, że z powodów otwarcia nowych rynków pracy młodzi ludzie mogą wyjeżdżać z Polski... Polska powinna być dumna, że jej obywatele mają możliwość wyboru, gdzie chcą pracować." Tylko , ze wielu nie ma wyboru bo albo wyjadą albo zdechną w raju PO!

      • 6 0

    • to nazywa się O B S E S J A

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane