• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po trasie Kolei Metropolitalnej

Michał Stąporek
4 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Przejazd rowerem po wale, którym pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna, nie był prosty. Przeszkadzał nam śnieg oraz brak wiaduktów, które zostały zburzone przez Niemców.



Postanowiliśmy przejechać nasypem, na którym już za kilka miesięcy zacznie powstawać Kolej Metropolitalna. Nie było łatwo, bo pokonywaliśmy trasę, gdy jeszcze leżał na niej śnieg.



Przebieg trasy PKM z uwzględnieniem przystanków. Przebieg trasy PKM z uwzględnieniem przystanków.
Nasyp, po którym jechał Krzysiek Kochanowicz, czyli redaktor naszego serwisu rowerowego, powstał na potrzeby linii kolejowej z Wrzeszcza do Starej Piły. Decyzję o jej budowie podjęto w połowie 1909 roku, a linię otwarto 1 maja 1914 roku, czyli na kilka miesięcy prze wybuchem I wojny światowej.

Ponieważ na odcinku między Wrzeszczem i Kokoszkami znajdowały się morenowe wzgórza, kolej musiała pokonać różnicę wzniesień przekraczającą nawet 100 metrów. Żeby pokonywać ją łagodnie, tory wybudowano na nasypie, a w miejscach gdzie trasa biegła nad miejskimi ulicami lub wąwozami w lesie, wybudowano wiadukty. Służyły one do wiosny 1945 r. Broniący się przez napierającą Armią Czerwoną Niemcy zburzyli jednego dnia (25 marca) pięć wiaduktów nad al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska (wtedy Hauptstrasse), ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska (Kronprinzenallee), Polanki zobacz na mapie Gdańska (Pelonkerweg), Słowackiego zobacz na mapie Gdańska (Hochstrieß) oraz w Dolnym Migowie zobacz na mapie Gdańska.

Jednak w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy wszystkie te wiadukty zostaną odbudowane, a wał rozebrany i usypany na nowo (to dlatego, że obecnie ma za małą nośność). Zanim to jednak nastąpi, zakończyć się musi wycinka drzew, które porastają nasyp.

Wycinka drzew na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Już wcześniej całą trasę przyszłej Kolei Metropolitalnej rozminowano, znajdując przy okazji kilka niewybuchów i szczątki walczących tu w 1945 żołnierzy.

Ekshumacja ludzkich szczątków, które znaleziono na wale, którym pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna.



Przejazd, który zajął nam ok. 45 minut, zakończyliśmy na poligonie w Jasieniu, gdzie urywa się wał dawnej kolei. Został rozebrany podczas ćwiczeń wojskowych prowadzonych na poligonie w Jasieniu do końca lat 80.

Przeczytaj także relację z innej wycieczki rowerowej "Szlakiem zwiniętych torów".

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Już niebawem Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Opinie (150) 9 zablokowanych

  • jeszcze długo (2)

    będziemy jeździć tylko rowerami po tych nasypach :)

    • 8 4

    • Oby wzdłuż powstały ciągi rekreacyjne... (1)

      ...i dla rowerzystów, rolkarzy, biegaczy a także i spacerowiczów
      Szoda byłoby to zmarnować!

      • 8 1

      • jeśli dostali ten śmieszny certyfikat o unijnym standardzie projektu to są zobowiązani wybudować drogę ewakuacyjną czy ratowniczą czy jak to się tam oficjalnie nazywa

        • 0 1

  • (3)

    Polecam też wycieczkę starym torowiskiem na Mazurach. Dokładnie między Ostródą a Miłomłynem. Jedzie się tam super. 13 km. prostej i płaskiej szutrówki. Dziwne że nie prowadzi tam żadnen szlak rowerowy

    • 0 4

    • Bo na Mazury to jeździ się na żagle, anie na rower. (2)

      Tras rowerowych po dawnych nasypach kolejowych jest znacznie więcej, m.in. na wybrzeżu kaszubskim, niedaleko Ustki, czy nieco niżej między Lęborkiem a Bytowem. Kolejny przykład to świetna trasa ze Swarzewa do Krokowej.
      Nie trzeba więc jeździć aż na Mazury! A jeśli już to korzystając z wiatru.

      • 3 0

      • (1)

        o tym to wiem. Oprócz żagli to rower oczywiście też. Trasa z Krokowej do Swarzewa to jedna z najlepszych tras w Polsce i co najaważniejsze blisko Gdańska

        • 1 1

        • Na rower będzie świetna jak ją połączą z pętlą Północnych Kaszub...

          ...a teraz to idealna trasa na rolki!

          • 3 0

  • (4)

    Dlaczego nie pojechaliście dalej? Przecież można przejechac przez dawny poligon i dotrzeć po stacji za CH Auchan. Jeszce niedawno były tam tory, peron, a w budynkach dawnej stacji mieszkali ludzie.

    • 4 1

    • (3)

      Nadal tam mieszkają

      • 3 0

      • Jak nie dali rady? (2)

        Przejechali ten odcinek, na którym im zależało.
        Podlinkowana wycieczka zaś ujmuje całą historyczną trasę od Gdańska po Starą Piłę. Przejechanie całej trasy w kopnym śniegu poza miastem / cywilizacją byłoby trudne. Ale i tak fajny materiał.

        • 1 0

        • Nie trudne... (1)

          Dalej właśnie łatwiej - od wiaduktu na Wołkowyjskiej aż do obwodnicy była piękna traska ubita przez narciarzy biegowych. Weekend temu, czyli wtedy gdy było to kręcone wybrałem się tam rowerkiem. Zasuwało się jak po asfalcie - 30km/h można było spokojnie jechać.

          • 1 1

          • No i wszystko już jasne!

            Mamy tego co rozjeżdża tory narciarzy biegowych!
            Nieładnie tak nieładnie;(

            • 1 0

  • Hardcore

    Jest rower, jest GoPro. Brakuje tylko Redbulla i kolesia który potrafi jeździć na rowerze.

    Ale abstrahując, dzięki za materiał. Może śmiesznie wykonany ale zobaczyłem pare miejscówek których wcześniej nie widziałem.

    • 1 0

  • Kosztem budowy kolei Gdynia kupiłaby 633 dłuugie autobusy gazowe CNG (2)

    • 5 8

    • tylko że kolejka pomieści 10krotnie więcej ludzi, nie korkuje miasta, i żywotność ma o kilkakrotnie wyższą

      • 5 0

    • Za te pieniądze polecieliby pewnie i na księżyc...

      ...ale co będzie zrobione, to będzie
      W końcu kolej, a nie autobusy korkujące miasto. Przydałoby się jeszcze metro tak jak w wiekszości cywilizowanych miast.

      • 6 1

  • :) (3)

    Fantastyczny pomysł, ale niekoniecznie zimą. Właściwie nie wiem, co chciał osiągnąć autor. Jak się powygłupiać w śniegu to znam lepsze miejsca w Gdańsku. A jeżeli rzeczywiście prezentacja tej, niewątpliwie, ciekawej inicjatywy to może raczej latem i na rowerze. Teraz mógł, ewentualnie, na sankach pozjeżdżać.

    • 5 6

    • (2)

      Latem będzie już budowa kolei

      • 4 0

      • O którym lecie mowa? 2020?

        • 0 3

      • Latem już kiedyś zrealizował te trasę...

        ...jest w artykule link do relacji Grupy Rowerowej 3miasto.
        Gdyby chciał poczekać do tej wiosny czy lata, mógłby napotkać już na spore utrudnienia. Niebawem wjedzie tam ciężki sprzęt i przebycie tej trasy czy to pieszo czy rowerem będzie nierealne.
        PozdRower

        • 4 0

  • warto pocieszyc sie widokami poniewaz pewnie na calej trasie postawia wysokie ekrany akustyczne:-P (1)

    • 10 4

    • Dlatego po wycince drzew lepiej zabrać się za kopanie tunelu za kasę z UE niż potem wydać 2 razy tyle na ekrany, czy w ogóle kolej. Będzie cisza i nad tunelem piękna ścieżka rowerowa.

      • 0 1

  • Rzeczywiscie w ciagu ostatniego roku widac duzy postep w Gdansku (1)

    Zniknely korki,miasto sie rozwija we wlasciwym kierunku ze az milo popatrzec....ale kartoflom to wyraznie nie w smak! oni woleliby zebysmy wrocili do sredniowiecza!!!!!!!!!!!!!

    • 11 15

    • ...tylko dziury takie, że na wiosnę tylko rowerem powoli lub pieszo. SKANDAL, takie brednie pisać, pojedź ul. Sobieskiego i nie pisz więcej głupstw.

      • 4 2

  • moja opinia (9)

    Horrendalnie drogie bzdety. Korzyść znikoma, a koszty niewyobrażalne!

    • 30 117

    • korzysć znikoma? (7)

      powiedz to ludziom mieszkającym wzdłuż przyszłej kolejki.

      Po za wreszcie będzie cywilizowane połączenie z lotniskiem z Gdańska

      • 24 4

      • Kij połączenie z lotniskiem. (5)

        Postawić wielki parking pomiędzy stacją Banino (która będzie w Rębiechowie) a samym Baninem, darmowy dla posiadaczy biletów okresowych, i korki na dojazdówkach z Kaszub zmniejszą się o połowę.

        • 20 1

        • (4)

          "... i korki na dojazdówkach z Kaszub zmniejszą się o połowę." Masz na poparcie tej tezy jakieś badania czy obudziłeś się dziś niewyspany i piszesz żeby coś napisać?

          • 2 9

          • Mam, Londyn choćby, czy inne miasta stosujące Park&Ride. (3)

            Samochodem dojeżdża się do granicy miasta a dalej wsio metrem, a w naszym wypadku PKM+SKM (oby SKM wygrało przetarg na obsługę tak co by był jeden bilet).

            Po tłuc się samochodem do centrum i walczyć o miejsce parkingowe, jak można zostawić go pod miastem i dalej wsio pociągiem, bez korków, bez stresu, bez poszukiwania darmowego miesiąca parkingowego.

            • 12 0

            • Nie masz

              Wystarczy do Warszawy się wybrać i zobaczyć jakie są korki i jak puste są parkingi Park&Ride. Żaden Kaszub nie będzie jeździł koleją, bo trzeba przyświrować furmanką w Galerii Bandyckiej i pisnąć zdartymi oponami w korku od świateł do świateł. Może opłaty za wjazd do miasta w okolicy Niedźwiednika i ZOO pomogą, to następny pomysł Budynia będzie, jak również uwolnienie cen za parkowanie. A kolej będzie służyć pijanej gawiedzi wracającej z dyskotek i pewnie paru rowerzystom.

              • 1 2

            • oby nigdy skm nie wygrało,

              bo za 2 lata nowa pkm będzie jak skm...
              bilety powinny być metropolitarne albo gdańskie( tylko na stacje w obrębie gdańska).

              • 1 2

            • Jak byś nie zauwazył żyjemy w POLSCE.

              To co opisujesz to bajeczka na dobranoc dla grzecznych dzieci. W polskich warunkach się nie sprawdza!!!
              Tak samo pięknie miało być na Świętokrzyska - Havla duży bezpłatny parking (nawet dwa) tramwaj pod nosem, można się przemieszczać po prawie całym Gdańsku. Korki jak były tak są, na parkingu samochody zostawiają lokatorzy pobliskich bloków.

              • 3 3

      • ?

        "Po za wreszcie...".
        Może skup się i spróbuj wyartykułować po ludzku swoje rozproszone myśli?

        • 3 14

    • Do "moja opinia"...

      To może w/g ciebie nie trzeba było odbudowywać Gdańska, czy nawet Warszawy bo to też były koszty niewyobrażalne, a może byłoby lepiej budować w polu byłoby łatwiej bez odgruzowywania.

      • 15 2

  • mosty (2)

    Mosty nie zostały zniszczone przez niemców tylko ruskich aby odciąć możliwość ucieczki wojskom niemieckim.

    • 8 21

    • i nie byli to radzieccy żołdacy

      Niemcy wysadzili lokomotywy razem z wiaduktami

      • 2 1

    • To nie mosty a wiadukty

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane