• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem pod prąd w Gdańsku, 5 km/h po Sopocie

Krzysztof Koprowski
26 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć w ciągu ul. Reymonta cały czas można poruszać się tylko w jednym kierunku, wielu rowerzystów łamie ten zakaz. Choć w ciągu ul. Reymonta cały czas można poruszać się tylko w jednym kierunku, wielu rowerzystów łamie ten zakaz.

Gdańsk stara się możliwie jak najbardziej dogodzić rowerzystom poprzez zmianę w organizacji ruchu. Sopot idzie w ślady Gdańska, ale jednocześnie nakłada na nich kolejne ograniczenia.



Gdańsk stawia na kontra ruch
Tzw. kontra ruch obowiązuje na ulicach m.in. Śródmieścia, Wrzeszcza, Oliwy oraz Wzgórza Mickiewicza. W ciągu pięciu lat doszło tylko do jednej niegroźnej kolizji na ulicy z taką organizacją ruchu. Tzw. kontra ruch obowiązuje na ulicach m.in. Śródmieścia, Wrzeszcza, Oliwy oraz Wzgórza Mickiewicza. W ciągu pięciu lat doszło tylko do jednej niegroźnej kolizji na ulicy z taką organizacją ruchu.
Gdańszczanie pod względem infrastruktury rowerowej nie mogą mieć kompleksów wobec mieszkańców innych miast Polski. Oprócz ponad 105 wydzielonych dróg rowerowych, do dyspozycji mają też 127 ulic (o dł. ponad 24 km) z dopuszczeniem jednokierunkowego ruchu aut i dwukierunkowego dla rowerów, czyli takich, gdzie obowiązuje tzw. kontra ruch.

To rozwiązanie, stosowane z powodzeniem w wielu krajach nie tylko sprzyja większemu skupieniu wszystkich uczestników ruchu na bezpiecznej podróży, ale też wbrew pozorom nie przyczynia się do wypadków i kolizji. Jak informują gdańscy urzędnicy, w okresie ostatnich pięciu lat w Gdańsku odnotowano tylko jedną niegroźną kolizję z udziałem rowerzysty poruszającego się w kontra ruchu.

"Pod prąd" przez Reymonta?
Także sami rowerzyści pragną powiększenia liczby ulic z kontra ruchem - Umożliwienie jazdy "pod prąd" na ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska znacznie skróciłoby czas przejazdu z al. Żołnierzy Wyklętych [Trasy Słowackiego] zobacz na mapie Gdańska do al. Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska (poprzez ul. Szymanowskiego), co pozwalałoby na ominięcie czasochłonnych skrzyżowań: al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego i Partyzantów zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzką w rejonie Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz przejazdu przez al. Grunwaldzką i Braci Lewoniewskich w rejonie klubu Żak zobacz na mapie Gdańska - proponuje nasz czytelnik, pan Marek.

W podobnym tonie wypowiada się również pan Jerzy, który jest mieszkańcem bloków w pobliżu ul. Reymonta - Jako nie-rowerzysta uważam, że trzeba uregulować ruch na ul. Reymonta, którą podróżuje wielu rowerzystów do Trasy Słowackiego, gdzie jest droga rowerowa. Dzisiaj rowerzyści, aby nie jechać "pod prąd", decydują się na podróż chodnikiem, co jest bardzo niebezpieczne dla pieszych, a ze względu na zły stan chodnika chyba niezbyt przyjemne także dla miłośników dwóch kółek. Może warto wyznaczyć dla nich pas na jezdni do jazdy "pod prąd"?

Okazuje się, że stosowny projekt organizacji ruchu jest już od dawna gotowy. Przewiduje on, zgodnie z postulatami czytelników, możliwość jazdy rowerami w obu kierunkach po ul. Reymonta.

- Faktycznie, projekt został zrobiony już w marcu 2013 r. i będzie wdrożony do końca br. Oprócz kontra ruchu rowerowego do Trasy Słowackiego, przewiduje się także likwidację świateł na skrzyżowaniu ze "starą" ul. Słowackiego - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni i jednocześnie uspokaja - zmiany w organizacji ruchu nie pociągną za sobą likwidacji miejsc parkingowych.

Rowerem 5km/h w Sopocie

Czy ograniczenia prędkości dla rowerzystów mają sens?

Ułatwienie w poruszaniu się rowerem wprowadza także Sopot, choć w tym przypadku można mówić raczej o taktyce kija i marchewki. I tak, od niedawna miłośnicy podróży na dwóch kółkach mogą wreszcie przejechać szerokim tunelem (przystosowanym, w razie potrzeby, do przejazdu aut służb ratowniczych) pod przystankiem SKM Sopot Kamienny Potok zobacz na mapie Sopotu, co ma szczególnie znaczenie dla użytkowników roweru miejskiego, którego stacja jest zlokalizowana po stronie ul. Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu.

- Wreszcie miasto poszło po rozum do głowy i zrozumiało, że taki zakaz był zupełnie bezsensowny, ale otwierając tunel dla rowerzystów, wprowadziło kolejne kuriozalne ograniczenie - tym razem prędkości. Zgodnie ze znakami rowerzyści mogą poruszać się zaledwie 5 km/h, chociaż określenie "poruszać się" to za dużo powiedziane - tak niewielkiej prędkości nie da się utrzymać na rowerze bez obawy o upadek - nie kryje oburzenia pan Piotr, czytelnik Trojmiasto.pl

Mimo nieżyciowego ograniczenia, sopocki magistrat broni takiej decyzji - Wprowadzone zmiany były konsultowane z różnymi służbami, w tym z policją. Bezpieczeństwo użytkowników tunelu, w tym przede wszystkim bezpieczeństwo tych najsłabszych - pieszych - traktujemy priorytetowo. Ograniczenie zostało wprowadzone jako rezultat rozmów i spotkań z mieszkańcami, które odbyły się na przełomie października i listopada 2013 r. - mówi Justyna Mazur z Biura Prezydenta Sopotu.

Ale takie ograniczenie niesie ze sobą też poważne konsekwencje dla rowerzysty. Wystarczy, że przekroczy on o 10 km/h dozwoloną prędkość (15 km/h to prędkość, przy której rowerzysta może już w miarę stabilnie jechać na rowerze), a już musi liczyć się ryzykiem otrzymania mandatu do 50 zł. Przekroczenie prędkości o 11-20 km/h to już kara od 50 do 100 zł. Z racji tego, że rower nie jest pojazdem silnikowym, nie są nakładane punkty karne, nawet jeżeli właściciel roweru ma prawo jazdy.

- W przypadku, gdy rowerzysta przekroczy prędkość, zastosowanie wobec niego mają takie same przepisy, jakie obowiązują np. kierowców samochodów. To, że ustawodawca nie zobowiązał rowerzysty do wyposażenia roweru w prędkościomierz, nie zwalnia kierowcy jednośladu od stosowania się do przepisów ruchu drogowego, a odzwierciedleniem tego mogą być skazujące rowerzystów wyroki sądów - przestrzega Karina Kamińska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Sopocie.

Sopocka policja przyznaje jednak, że dotychczas nie mierzyła prędkości rowerów radarem, a w przypadku pasa nadmorskiego, gdzie obowiązuje już od 2012 r. ograniczenie prędkości rowerów do 10 km/h, normą są patrole policyjne, które zwracają uwagę na zachowanie rowerzystów.

- Z naszych analiz wynika, że z powodu nadmiernej prędkości nie dochodzi tam do zdarzeń drogowych. Mimo to policjanci bardzo często patrolują ten rejon i natychmiast reagują, gdy prędkość i sposób jazdy rowerzysty zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym - dodaje Kamińska.

Zmiany w ruchu w rejonie molo
W tym roku zmiany wprowadzono również w obrębie molo w Sopocie. Zakaz przejazdu rowerów przez Skwer Kuracyjny zobacz na mapie Sopotu został ograniczony czasowo i obowiązuje tylko w sezonie turystycznym (wcześniej był całoroczny). Poza nim, tj. między 1 października a 30 kwietnia, rowerzyści nie muszą już prowadzić roweru.

Kto jednak myśli, że wzorem lat poprzednich, ominie zakaz i przejedzie rowerem wzdłuż Domu Zdrojowego od strony Placu Przyjaciół Sopotu zobacz na mapie Sopotu, może się zawieść. Tu również ustawiono znak zakazu ruchu rowerów, obowiązujący wyłącznie w sezonie turystycznym. Te jednak wraz z innymi znakami, w tym zakazu ruchu pieszych, zostały tak usytuowane, że nie do końca wiadomo, czy dotyczą tunelu drogowego czy przestrzeni Placu.

- Zakaz ruchu pieszych nie dotyczy Placu, a zabrania jedynie wejścia do tunelu. Choć do tej pory nikt nie zgłaszał wątpliwości co do czytelności takiego oznakowania, w najbliższym czasie zostanie ono inaczej rozmieszczone - uspokaja Mazur.

Czy zatem przez Sopot w sezonie turystycznym, poza odległą od plaży ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu, można jeszcze przejechać rowerem nie zsiadając z siodełka? - Istniejące oznakowanie w żaden sposób nie ogranicza przejazdu rowerem przez tunel w ciągu ul. Grunwaldzkiej i to tędy mogą poruszać się miłośnicy dwóch kółek - zwraca uwagę Mazur.

Opinie (314) 10 zablokowanych

  • (20)

    5km/h rowerem? widać, że urzędasy nigdy na rowerze nie jeździły.

    • 273 47

    • znów niezadowolone święte pedałujące krowy (10)

      rajtuzy znów cisną? chodzi o to matole byś nie uderzył np. dziecka i nie zrobił z niego kaleki. Takiś szybki? To zejdź z siodełka i przeprowadź rowerek, przy okazji pieluchę w rajtuzach sobie przewietrzysz.

      • 43 84

      • chyba nie bardzo rozumiesz w czym rzecz (2)

        ten przepis jest po prostu absurdalny, jechanie 5 kmh na godzinę jest bardziej niebezpieczne jak 10-15, bo przeciętny rowerzysta nie jest w stanie utrzymać przy tej prędkosci rownowagi. wsiadz na rower z licznikiem i sprobuj sie przejchać wzłuz jakichś słupków kontrolując prędkość, ciekawe ile potrącisz i jak szybko się wywalisz.

        albo normalna prędkosc albo zakaz, ale nie jakiś abstrakcyjny przepis zza biurka

        • 69 21

        • Glupis

          5 km/h to nie jest problem! Rownowage traci sie ponizej 2 km/h

          • 2 2

        • 5km/h>? to już babcie z zakupami idą szybciej...

          • 9 2

      • jp nie nauczył się jeździć na rowerze, stąd taki niewychowany i zazdrosny

        • 3 0

      • (3)

        Tu nie chodzi o prędkość, ale o myślenie. Prędkość dostosowuje się do sytuacji i jeździ tam gdzie się nikomu nie przeszkadza. 5km/h nie da się normalnie jechać rowerem.

        • 37 14

        • (2)

          Człowiek który spaceruje idzie z prędkością 5km/h :D 7km/h to już prędkość człowieka z werwą. Rowerem 5km/h? Fajnie.

          • 38 3

          • abstrakcja (1)

            To jest tunel z zakretem i pieszymi chodzacymi w różnych kierunkach. Osobiście jeżdżę tym tunelem, do zakrętu zjeżdża się z góry. Żeby zachować ostrożność i nikogo nie potrącic faktycznie jadę z prędkościa pieszego poruszającego się tunelem jak podepre się noga nic złego się nie dzieje. Można?

            • 19 2

            • a to trzeba np jechać przy ścianie np nie można brać zakrętu z tolerancją że ktoś z przeciwka może się pojawić w chwili kiedy pokonujesz zakręt?Tunel szeroki tak że zmieści się tam wóz strażacki przez większą część dnia jest tam pusto ale jakiś z*** sobie wymyślił 5 km/h pewnie ten sam idiota który mi każe jechać 10 km/h nad morzem o 6 rano w kwietniu kiedy nie ma tam nawet psa z kulawą nogą.Gdzie są granice debilizmu?Ta przygłupia pani pies z sopotu niech te wyroki dokładnie przejrzy nie skazano żadnego rowerzysty za prędkość nigdy i nigdzie w głośnym procesie kościerskim ten strażnik miejski wyszedł na idiotę i nadgorliwego czuba, koszty sprawy 100X przekroczyły kwotę mandatu jaki ten głupi sk..syn chciał temu chłopakowi wcisnąć a w II instancji sąd odstąpił od karania.W drugiej instancji zwykle korygowano debilizm i faszystowską nadgorliwość przygłupów z sądów rejonowych którzy dzielnie walczą o maksymalne dymanie ludzi na mandatach nawet kosztem ośmieszenia tzw wysokiego sądu

              • 20 5

      • czy ty j..nięty idioto potrzebujesz do wszystkiego znaków drogowych i zabawnych przepisów trudnych do egzekwowania?Czy muszę mieć znak ograniczający prędkość do zabawnej wartości przy której 2/3 rowerzystów jeździ wężykiem żeby wiedzieć że w tym tunelu nie należy urządzać sobie wyścigów?Może jakieś znaki i instrukcje wprowadzą ci głupole od karnowskiego w kwestii sikania w miejskich szaletach może jakieś znaki jak sikać optymalnie?Ta mania regulowania wszystkiego znakami przepisami mandatami w tym och..łym kraju sprawia że jest on takim pośmiewiskiem na mapie świata

        • 20 6

      • To trzymaj małpkę na smyczy, ale nie pozwalaj jej leźć gdzie popadnie.

        • 1 4

    • Głupie

      Ale jeszcze gorszy pan Piotr skoro nie potrafi utrzymac sie na rowerze przy 5km/h to znaczy ze nie potrafi jezdzic.

      • 0 0

    • Nie rozumiem uwagi... za szybko czy za wolno ? Mnie nie sprawia trudności jazda nawet z prędkością 2-3 km/godz, (2)

      jak również 40-50. Jak widać, na rowerze należy UMIEĆ jeździć.

      • 12 12

      • (1)

        tylko po co te dekle sopockie dalej brną w te komediowe ograniczenia?Tych 10 km/h nad morzem w d.. ma 99% ludzi i co?Jakieś straszne wypadki są?Od razu było wiadomo że wypadki to żadna wina prędkości rowerzystów tylko zdebilniałych pieszych którzy łazili jak im się podoba

        • 19 4

        • I właśnie tu leży problem, przez te absurdalne znaki spora część ludzi ma także w d*pie znaki które są jak najbardziej wskazane na danym odcinku, np. zakaz ruchu w obu kierunkach w okolicach mola w Sopocie.

          • 7 0

    • mlodzi spoko, ale ktos starszy nie da rady sie utrzymac przy 5km/h (4)

      • 18 7

      • A to jakieś mandaty będą jak rowerzysta sie podeprze nogą? (3)

        to jakas hańba na całe zycie, gdy ten odcinek przejedzie się jak na hulajnodze z jedną noga na ziemi? Nie dajesz rady, zejdź z roweru i poprowadź. Szukacie dziury w całym,zachowujecie się analogicznie jak potępiani przez was kierowcy, a idea tego znaku jest oczywista.

        • 12 14

        • rower nie jest od podpierania się nogą w czasie jazdy tylko dlatego że urzędasy w tej zatęchłej sopockiej wsi mają takie kaprysy

          • 11 3

        • Nie wprowadzaj "Misia" (Tyma i Barei) do realnego życia tym znakiem.

          • 5 0

        • Uważam, że kierowcy aut też mogą przepchnąć auto przez te kilka metrów i krzywdy nie będzie, dlatego wnioskuje o strefy pchania auta na niebezpiecznych skrzyżowaniach.

          • 36 2

  • Chlopcy-radarowcy

    Za zakretem stali - rower mu zabrali - oni juz sie ciesza - cyklista idzie pieszo... parafrazujac ;-)

    • 2 0

  • Jesli pan Piotr nie potrafi jezdzić, to niech nie wsiada na rower,

    • 0 0

  • Rowerzyści to większe osły

    niż ci z pisu.

    • 1 2

  • i po co te ścieżki rowerowe budujecie? (6)

    ..jeżeli idioci i tak jadą po ulicy , a ścieżka obok. żal

    • 11 5

    • jaśkowa (2)

      dokładnie, jaśkowa ma niezłą scieżkę a rowerzyści jadą w dół po ulicy i generują korek

      • 3 2

      • przepis dopuszcza zjazd Jaśkową w dół rowerem, a na pewno ta droga nie nadaje się na wyścigi samochodowe, do tego często kierowcy wymuszają pierwszeństwo i trzeba gwałtownie hamować jadąc z góry

        • 0 1

      • Korek generują?

        Jaśkową w dół po asfalcie robią raczej doświadczeni rowerzyści, a więc tacy, którzy jadą tam 40-50. Skąd więc korek?

        • 4 2

    • nie posprzątane

      po pierwsze nie ścieżka (bo to dla pieszych) tylko droga dla rowerów, a po drugie często po kilka miesięcy nie są sprzątane od szkła, kamieni, piasku, ot i powód

      • 0 1

    • bo takie g.. budują to jeżdżą jezdnią

      • 1 2

    • i po co te chodniki piesze budujecie?

      ..jeżeli idioci i tak idą po ścieżce, a chodnik obok. żal

      • 1 8

  • TAAA!!!

    Postawcie tam policjantow z radarem i niech wlepiaja kary tym co przekrocza 5km/godzine. Pozdrawiam serdecznie .

    • 0 0

  • wprowadzic obowiazkowe OC dla rowerzystow! (5)

    • 15 12

    • Ile razy wam, chcącym obowiązkowego OC trzeba tłumaczyć, że to NIE MA SENSU!

      • 1 1

    • W jakim celu?

      Może podasz liczby chociażby z ostatniego miesiąca ilu to rowerzystów wyrządziło szkodę pieszemu/kierowcy?
      Gromadzenie bzdurnych przepisów niczego nie rozwiąże. Większość rowerzystów to i tak kierowcy, więc OC już mają. Inni zapewne ubezpieczają dom, a tam najczęściej jest też OC w pakiecie. Zostaje garstka bez OC i prawdopodobieństwo, że wyrządzą szkodę jest bliskie zeru. Dużo większe prawdopodobieństwo jest wywołanie szkody przez kierowcę bez ważnego OC.

      • 1 1

    • OC

      hmmmmm...a główka nie boli???

      • 3 3

    • dla pieszego też. w końcu może z własnej woli wpaść pod samochód

      • 3 3

    • po cholerę?

      spowodowanie dużej szkody przez rowerzystę (w odróżnieniu do kierowców samochodów) jest bardzo mało prawdopodobne. Powinno się je posiadać dla własnego spokoju a nie "bo tak"...

      • 4 9

  • Zamiast durnego 5 km/h powinna być tablica z napisem: "zachowaj rozsądek". (4)

    • 24 2

    • PoRD

      DZIAŁ II
      Ruch drogowy
      Rozdział 1
      Zasady ogólne
      Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

      • 0 0

    • Wystarczy istniejący tam znak "ciąg pieszo-rowerowy" bez podziału na strefy. (2)

      Pieszy ma w takim przypadku pierwszeństwo przed rowerem. I to wystarczy. Każda kolizja jest z winy rowerzysty i nie trzeba stosować durnego ograniczenia prędkości.

      • 9 0

      • Powiedz to rowerzystom. (1)

        Którzy po kolizji uciekają z miejsca wypadku.

        • 3 2

        • Tak samo jest z przejazdami rowerowymi. Kierowcy nie rozróżniają przejścia dla pieszych od przejazdu rowerowego.
          O ile większość rowerzystów nie ma żadnych uprawień to rozumiem, ale nie jestem w stanie zrozumieć że kierowcy którzy mają prawojazdy sa po kursach i egzaminach nie znają się na znakach

          • 1 0

  • Spychologia stosowana

    Wprowadzenie takiego ograniczenia jest tylko i wyłącznie spychaniem odpowiedzialności. W przypadku jakiejś kolizji rowerzysty z pieszym, czy innej sytuacji prezydent Sopotu powie "To wina rowerzysty, bo nie zastosował się do ograniczenia prędkości"

    Tak naprawdę Magistrat Sopocki się tylko ośmiesza i pokazuje jacy idioci pełnią tam decyzyjne funkcję. Aby wlepić mandat rowerzyście za przekroczenie prędkości musi mieć on możliwość kontrolowania swojej prędkości. Aby kontrolować swoją prędkość rower musiałby posiadać na wyposażeniu standardowym licznik prędkości, co więcej licznik ten musiałby posiadać specjalny atest.

    Tak więc w tym momencie wydaje się tylko pieniądze na oznaczenia, które nie mają realnego wpływu. Jadąc na rowerze można mieć to w głębokim poważaniu nawet jeżeli masz "Garmina" czy "Brytona". Po prostu mówisz "wg mnie jadę zgodnie z ograniczeniem" i nie przyjmujesz żadnego mandatu =).

    Brawo Sopot, Brawo Prezydent miasta Sopotu. Ośmieszajcie się dalej!

    • 2 1

  • jeszcze raz rowerzysta wjedzie mi pod koła ........ (3)

    na przejściu dla pieszych, to obiecuje nie zahamuje !!!!!!!!!! ZSIADAJ PRZEPROWADZAJ !!!!!!!!!

    • 4 4

    • Tylko pierw się upewnij, że to nie przejazd rowerowy

      na ktorym zsiadać z roweru nie trzeba.

      • 3 0

    • niehamug buraku niechamu a potem sie niewyplacisz buraku i trafisz a kratki

      Masz buraku obowiazek ustapic pierwszeństwa

      • 1 1

    • tabletki odstawione?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane