• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • a co tam!!! (1)

    na czerwonym można, po chodniku można, pod prąd można, to co w tunelu nie można!!??

    • 1 1

    • można!

      by

      jak by nie było zakazu

      precz z zakazem!

      precz z tymi co zakaz wydali!

      • 1 0

  • ha

    rowerzysci niech placa podwojnie!

    • 1 3

  • W tym tunelu mogli by się swobodnie poruszać rowerzyści i samochody! (1)

    Czemu miasto naciąga rowerzystów na kasę? Nie można było przez kanał techniczny - ewakuacyjny dopuścić ruchu rowerowego, albo wyznaczyć po prawej stronie jezdni pobocza - pasa rowerowego dla chcącego nic trudnego. Ale tu ktoś musi pokryć koszta budowy tunelu i padło na rowerzystów. Może kierowcy też powinni płacić za przejazd żeby było sprawiedliwie!

    • 2 2

    • nawet w Channel Tunnel organizowano masowe przejazdy rowerzystów z Francji do Anglii, własnie tunelem technicznym, a tam jest konkretna odległość, a nie takie piardy. samochodów nigdy nie puszczono a rowery owsźem...

      tunel techniczny i tak będzie oświetlony, wentylowany, utrzymany, dlaczego ta mapia złośliwość żeby nie dopuścić...

      • 1 0

  • skandal skandal i jeszcze raz skandal

    • 1 3

  • "Ponadto brakuje też wydzielonego pasa dla niebieskich samochodów,
    oraz nie ma pasa dla autobusów"

    No to jak niebieskie samochody będą jeżdziły? Jak będą jeździły autobusy? Tragedia panie dzieju, trzeba było zrobić tunel szeroki na 200m, by każdy rodzaj pojazdu miało sobny pas.

    • 1 3

  • Paranoja (10)

    -Za prom trzeba było zapłacić
    -Za rower (jak w artykule napisane) trzeba było kilka tysięcy zapłacić

    I teraz nie ma 3 złote na bilet?
    Kupi rowerzysta godzinny, to pojedzie dalej (jak w przykładzie z linią 8)

    W Polsce jest jadna z najtańszych ofert przewozowych w europie, zapraszam do londynu, niemiec, hiszpanii czy francji, tam komunikacja dzienna kosztuje tyle co u nas miesięczna

    Jak rowerzysta ma rower, to niech jeździ na około, do tej pory tunelu nie było i jakoś rowerzyści żyli

    Dlaczego muszę dopłacać milion, po to, żeby rowerzyści mogli jechać autobusem przez tunel? Autobusy trzeba zmodernizować, tylko dla rowerzystów. Tak samo głupie jak odśnieżanie za kilka milionów ścieżek (z zamiataniem!) rowerowych w Gdańsku, po których mało kto jeździł.

    Też mam rower, i czasami jeżdżę rekreacyjnie, ale to co teraz robi lobby rowerowe, to się w głowie nie mieści.

    • 63 21

    • ciekawe co byś powiedział jakby wprowadzili opłatę dla samochodów (5)

      "-Za prom trzeba było zapłacić" - i ta zasada obowiązywała wszystkich, a teraz płacić będą tylko rowerzyści i piesi.

      • 8 5

      • (3)

        Kierowcy płacą za drogi (w podatku i opłatach za paliwo), a pedalarze za co? Za nic..

        • 1 1

        • (1)

          nie masz pojęęęcia co mówisz
          sam VAT na nasze paliwo to 40%

          • 2 0

          • chiba że to piwo, wtedy mniej

            • 0 0

        • te wasze podatki to jest mit bajeczka rozumiesz to?

          • 0 0

      • a na budowe i utrzymanie składają się wszysscy

        bez znaczenia czy ktoś ma auto czy nie

        • 3 0

    • "W Polsce jest jadna z najtańszych ofert przewozowych w europie, zapraszam do londynu, niemiec, " (1)

      No, a zarabiamy tutaj tyle co Londynie, nieprawdaż?

      • 6 2

      • nawet biorąc pod uwagę te proporcje

        To i tak w Londynie jest drożej.

        Średnie zarobki -1700 GBP

        Bilet na metro - 4 GBP

        • 0 0

    • No to przelicz teraz jak zmieni się czas i koszt przedostania się z Nowego Portu na Westerplatte zwykłego pieszego. Rowerem szybciej może być przez miasto...

      • 0 2

    • "Dlaczego muszę dopłacać milion po to, żeby rowerzyści mogli jechać autobusem przez tunel?"

      Masz wybór. Zamiast dopłacać milion, możesz zapłacić 50mln na wybudowanie szerszych dróg, gdy będziesz płakał, że są większe korki na mieście. A tak, masa osób będzie podróżowała rowerem i nie będzie tobie blokowała ulic. Masa ludzi dojeżdża do pracy rowerami - jeżeli im będzie trudno to robić wsiądą w samochody i zacznie się twój płacz nad Tristar. Pomyślunku.

      • 8 13

  • (2)

    Proponuję consensus: przejazd z rowerem przez tunel za 1,50 zł. Trochę taniej niż promem, nie trzeba drukować biletów wystarczą zwykłe ulgowe. Ważne na odcinku tylko przez tunel. Płacenie 3 złotych za 2 kilometry jazdy to zdzierstwo i rowerzyści słusznie protestują. Podobnie z autobusem linii 100. Ludzie potrafią liczyć i wiedzą że kasowanie za przejazd 2 km przez miasto tak jak za trasę od pętli do pętli oddalonych o ponad 20 km to również zdzieranie z mieszkańców. A w ogóle to czemu w wielu miastach działa bez problemów system czasowy biletów a u nas się już nie da? A może wystarczyłby w tunelu busik z przyczepką na rowery? Bo to nieprawda, że codziennie będą non stop chętni z rowerami.

    • 2 1

    • można jechać naokoło rowerem i to darmo, dla sportu. to tylko 10 kilometrów (1)

      • 0 0

      • codziennie do roboty i z powrotem?

        turystycznie raz można się przejechać, ale codziennie przez te śmierdzące centrum to bym nie chciał

        • 0 0

  • Zastępca prezesa ... Maciej Lisicki ...

    ... ha, ha, ha ...

    • 0 1

  • Największy syf to DDR Pępowo - Żukowo

    Wciśnięta między jezdnię a skarpę. Zjazd, podjazd, zjazd, podjazd. Poprzecinana wyjazdami z posesji. Zero widoczności. Może zza kierownicy to ładnie wygląda bo takie czerwone i pofałdowane. Ale w praktyce bardzo niebezpieczne i męczące.

    • 3 2

  • Mam wrazenie ze wyglada to tak... (5)

    Chcemy 100mln km nowych tras rowerowych, rowery za darmo dla kazdego, wszyscy maja nam ustepowac, i najlepiej zeby rower sam siebie pedalowal zeby niebprzemeczac biednego rowerzysty.

    • 32 7

    • (3)

      mitomanie nikt nie chce niczego za darmo przypomnę ci tylko frajerzyno że jako obywatele rowerzyści płacą takie same podatki miejskie

      • 4 8

      • Szanowny wyznawco pedalarskiego roweru- jest was tylko 3% (2)

        Wasze pedalarskie podatki to tylko 3 % reszty.
        I kto tu jest mitomanem i frajerzyną.
        Proponuje założyć siodełko może łatwiej będzie myśleć.

        • 6 3

        • jakie pedalarskie debilu rowerzyści to tacy sami pracownicy czy przedsiębiorcy jak inni pracujący i płacą takie same podatki

          • 1 0

        • Chciałbym, żeby wydatki na infrastrukturę rowerową również wynosiły te 3%

          Póki co: na tunel 1,5 mld zł się znalazło, na autobus 1,5 mln brakuje.

          • 0 0

    • a i tak będą jechali jezdnią wzdłuż trasy rowerowej w geście protestu

      że są męczennikami, którzy nie dostali wystarczająco dużo.

      • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane