- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (63 opinie)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (284 opinie)
- 3 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (186 opinii)
- 5 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (16 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (270 opinii)
Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą
Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.
Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.
Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście . Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.
Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus
- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.
- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.
- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu
Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.
Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.
- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.
ZKM: rowery będą bezpieczne
Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.
- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.
Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-
Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.
Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.
Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.
Miejsca
Opinie (649) ponad 20 zablokowanych
-
2016-04-14 13:09
Przejazd tunelem powinien być płatny rower 1-2 PLN auto 3-4 PLN (1)
Dlaczego ktoś kto nie będzie korzystał z tunelu ma do niego dokładać???
- 9 15
-
2016-04-14 13:10
Dokładnie tak.
- 2 2
-
2016-04-14 13:01
"Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą" - Znaleźli ? Pieniądze leżały sobie pod tunelem, czy na ulicy?
- 25 2
-
2016-04-14 12:58
Widzę tutaj dwie żenujące kwestie:
1. Brak chodnika w tunelu
2. Wasze komentarze- 11 15
-
2016-04-14 12:58
Wg sondaży najwięcej rowerzystów głosowało na PiS
jw. bez komentarza. Rowerzyści są poniżej krytyki.
- 10 16
-
2016-04-14 12:52
Linia 258 powinna jeżdzić z Wrzeszcza (2)
Dalej Kościuszki / al. Hallera / w dół Kochanowskiego i wtedy żaglowa /marynarki polskiej i ku ujściu
- 4 3
-
2016-04-14 12:56
podoba mi się
jeżdżę z kościuszki/hallera tramwajem nr.5 na około w okolicę galerii lub 124 (rzadkie kursy) brak dopasowania.
a tu 5 min i jestem koło galerii- 0 0
-
2016-04-14 12:55
to po co wogole jezdzic rowerem skoro autobus ma wozil rowery z wrzeszcza , moze z gdyni puscic autobusy.
- 6 0
-
2016-04-14 12:52
Markizy pergole żagle tanio pszedam
- 3 0
-
2016-04-14 12:48
Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu
- 20 3
-
2016-04-14 12:47
We Wrzeszczi.... jo.
- 5 1
-
2016-04-14 12:44
Na odcinku "Ku Ujściu" - rondo Marynarki Polskiej,
przejazd powinien być bezpłatny, zarówno dla pieszych jak i rowerzystów.
Reszta trasy płatna.- 24 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.