• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbiórka zamiast remontu kładki nad Jana z Kolna? Urzędnicy rozważają taki wariant

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.

Urzędnicy rozważają rozbiórkę kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska. Jak tłumaczą, tory kolejowe można pokonać również Żółtym Wiaduktem, a z będącej w złym stanie technicznym konstrukcji korzysta niewielu pieszych. SKM planuje natomiast dokonać gruntownego remontu przystanku, do którego jedyna droga wiedzie właśnie przez kładkę.



Czy należy dokonać rozbiórki kładki na wysokości SKM Gdańsk Stocznia?

Zapewne nie takiej odpowiedzi oczekiwała radna Anna Golędzinowska (KO), a wcześniej przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Aniołki, gdy kilka tygodni temu składała interpelację w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie miasta na remont nadgryzionej zębem czasu kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia.

W odpowiedzi udzielonej przez Aleksandrę Dulkiewicz, obecnie pełniącą obowiązki prezydenta, a w momencie udzielania odpowiedzi jeszcze funkcję zastępcy prezydenta, nie tylko zabrakło deklaracji o sfinansowaniu remontu, ale nawet padła propozycja jej rozbiórki.

Problemem - w ocenie miasta - jest bowiem spór kompetencyjny o utrzymanie i remont jej poszczególnych elementów.

- Sytuacja ta powoduje, że do chwili rozstrzygnięcia sporu i jednoznacznego wskazania zarządcy kładki lub jej poszczególnych elementów (np. tylko schodów) Gmina nie ma możliwości ponoszenia nakładów na remont infrastruktury, który nie jest jej własnością - czytamy w piśmie podpisanym przez Aleksandrę Dulkiewicz.
Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki. Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki.

Kładka do remontu albo likwidacji



Obecna prezydent wylicza, że całkowity koszt konstrukcji według szacunków z 2017 r. to 8 mln zł, a kwota ta "kontrastuje z niewielkim, zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykorzystaniem kładki jako sposobu przemieszczania się pieszych w tej części miasta".

Zdaniem urzędników w odległości 150 metrów znajduje się Żółty Wiadukt, który również pozwala na pokonanie torów kolejowych (z wyjątkiem osób z niepełnosprawnością ruchową - budowa pochylni lub windy jest na etapie "przygotowania do nowych koncepcji wielobranżowych" bez żadnego terminu realizacji).

Dlatego też proponują, aby dokonać badań natężenia ruchu pieszego i wraz z SKM podjąć decyzję o remoncie kładki lub jej likwidacji.


Brak kładki znacznie utrudni ruch pieszy



- Absolutnie nie dopuszczam pomysłu rozebrania kładki! - mówi stanowczo Anna Golędzinowska - Zapewnia ona dostępność do przystanku SKM, a ponadto połączenie między mającym się rozwijać Młodym Miastemparkiem Steffensów zobacz na mapie Gdańska i dalej przystankiem tramwajowym Chodowieckiego.
Radna PO zwraca ponadto uwagę, że wbrew słowom Dulkiewicz, Żółty Wiadukt oddalony jest nie o 150, lecz ponad 350 metrów, a pokonanie torów oznaczałoby dodatkowo czterokrotne przekroczenie jezdni z sygnalizacją świetlną (ulice: Narzędziowców zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, dwie jezdnie Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska przy Bramie Oliwskiej).

- Takie rozwiązanie byłoby całkowicie sprzeczne z przyjętym w ubiegłym roku Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który kładzie duży nacisk na likwidację barier dostępu do komunikacji zbiorowej oraz komfort przemieszczania się pieszych - dodaje Golędzinowska.
Czytaj też: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie dot. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

  • Konstrukcja kładki z poziomu przystanku SKM.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Zejście na wyłączony z eksploatacji peron SKM do Nowego Portu.

Urzędnicy wyjaśniają: jeżeli rozbiórka, to tylko częściowa



Urzędnicy obecnie przekonują, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji konstrukcji.

- Nie jest brany pod uwagę wariant całkowitego demontażu kładki. Na bieżąco wykonywane są prace utrzymaniowe, polegające na cząstkowych naprawach drewnianej nawierzchni - zapewnia Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Co warto dodać, urzędnicy nie określili, jaki fragment kładki mógłby ocaleć i czy nadal możliwe byłoby pokonanie wszystkich torów kolejowych czy tylko dojście z ul. Jana z Kolna do przystanku SKM.

Remont przystanku SKM za dwa-trzy lata



Jak informuje Szybka Kolej Miejska, wspomniany spór kompetencyjny z miastem dotyczy tylko niewielkiego fragmentu kładki - schodów prowadzących na peron kolejowy.

Kolejarze jednak nie wyobrażają sobie, by z tego powodu demontować kładkę i zarazem likwidować przystanek SKM, do którego dostać można się tylko kładką.

Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta. Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta.
- Nie zamierzamy likwidować przystanku SKM Gdańsk Stocznia, a wręcz przeciwnie - planujemy jego modernizację w latach 2021-2022. W ramach tej inwestycji przewidujemy m.in. dostosowanie przystanku do potrzeb osób niepełnosprawnych i budowę windy łączącej kładkę z peronem - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Biorąc pod uwagę planowaną budowę na pobliskich terenach postoczniowych tzw. Młodego Miasta, uważamy, że liczba pasażerów korzystających z tego przystanku będzie rosła.
Szybka Kolej Miejska oczekuje obecnie od miasta przedstawienia docelowych rozwiązań przestrzennych dla tego rejonu miasta - w tym podjęcia decyzji o budowie nowego dojścia do przystanku lub remoncie kładki.

- Dopiero wówczas będziemy wiedzieli, w którym miejscu i w jaki sposób możemy powiązać nasz zmodernizowany przystanek z infrastrukturą miasta - kończy Złotoś.

Rozkład SKM sprawdzisz na skm.trojmiasto.pl

Opinie (344) 5 zablokowanych

  • (4)

    przejście naziemne zrobić

    • 16 16

    • A potem zbierać zwłoki z torowiska. (1)

      Zbyt wiele torów kolejowych jest w tym miejscu, aby zbudować przejście naziemne.
      Pomyśl zanim cokolwiek napiszesz.

      • 11 2

      • ale ze światłami - aluzji jednak Andzia nie zrozumiała

        • 7 3

    • jasne i proste

      • 1 0

    • Naziemne

      Ale że przez tory? Super pomysł.

      • 3 0

  • (2)

    Rozwalić ten złom.

    • 9 36

    • Nie!

      • 5 0

    • I zbudować nową kładkę.

      • 5 0

  • Te schody w żaden sposób nie likwiduje barier dostępu do komunikacji miejskiej bo te schody same są barierą!! (4)

    te schody są jedną wielką barierą !!Czy ta mądralińska radna znajdzie pieniądze na windy które będzie tam trzeba zamontować!!

    • 14 37

    • Tak kładka stara to najlepiej ją zlikwidować i po problemie... jakie to polskie, cudownie. To co następne do likwidacji...

      • 9 5

    • Skoro schody są barierą, windy drogie w zakupie i późniejszej eksploatacji to może warto zasugerować UM (2)

      projekt kładki dostosowany do wjazdu wózkiem (także inwalidzkim), rowerem? Pomyśleć nad sfinansowaniem, ewentualnym przesunięciem środków, dofinansowaniem choćby z EU. Jesli kładka jest jednak uczęszczana, szkoda likwidować.

      • 7 1

      • A moze walnij sie młotkie w głowe :) Wiesz jak musiał by wygladac podjazd dla wózków ? (1)

        a jak jeszcze bardziej dla rowerzystów .Jak nie masz pojecie to poco piszesz?Tam niema miejsca na żaden podjazd jest tylko miejsce na windę. Skocz na wózek zobaczysz jak przyjemnie sie jedzie podjazdem dla wózków jak one wyglądają
        Jedna widna kosztuje pól miliona! Potrzebne są dwie.

        • 2 7

        • Won prostaku

          • 4 1

  • Jak mało ludzi korzysta? Chyba że dla władz pracownicy stoczni to nie ludzie ? (2)

    • 58 2

    • Tera stoczniowcy dojeżdżają

      Passerati w TDi

      • 1 3

    • To bydlo..dla wiekszosci spoleczenstwa, stoczniowcy to wiesniaki..

      • 0 0

  • co tam kładka liczy sie ECs

    Piękne te nowe porządki ..... Ecs - co-roczne straty 7mln pomnik nicości. A mieszkańcy dla zdrowotności zap... na około

    • 76 11

  • Ta adulkiewicz ledwie została komisarzem już miesza. (1)

    • 45 11

    • Na to co potrzene mieszkańcom szczędzi, a na ECS nieużyteczne dofinansowuje!

      • 23 5

  • Powstaje Młode Miasto. (4)

    Przystanek Gdańsk Stocznia będzie potrzebny nowym mieszkańcom i pracownikom tego miejsca.
    Tak jak kiedyś był potrzebny stoczniowcom.
    Ja widzę tylko dwa rozwiązania: remont starej kładki lub budowa nowej.
    Miasto musi dogadać się z SKM.

    • 59 4

    • Makieta

      Nie żartuj. Młodzi będą poruszać się jachtami i rowerami.

      • 4 0

    • I to jest oczywista sprawa.

      |Ale dla kandydatki na prezydenta miasta już nie.

      Kabaret.

      • 8 0

    • Trafiles w sedno sprawy -umowa z SKM a nie wodzenie tej spółki za nos.
      Niby jak mają planować inwestycje gdy podpisuje się z nimi roczne umowy?

      • 5 0

    • A powstaje? Chciałabym tam kupić mieszkanie, ale żaden z właścicieli tyhc terenów nie ogłosił jeszcze nawet planów, nie ma żadnych mieszkań w ofercie.

      • 1 0

  • Robimy zbiórkę przeciw PiS postawimy nowa kładkę (2)

    • 23 26

    • Płacę podatki.

      To z naszych podatków trzeba wyremontować starą, lub postawić nową.

      • 7 3

    • Cpales cos. Co ma PiS do kladki?

      • 14 6

  • (6)

    Najlepsi wypowiadacze to ci którzy tą kładka nigdy nie szli i nie wiedzą w jakim ona stanie jest. Zezłomowac ja czym predzej

    • 12 42

    • Oj mylisz się bardzo. (3)

      Ta kładka jest potrzebna. Obok przystanku SKM powstaje Młode Miasto.
      Proponujesz złomowanie, a kto potem odbuduje?

      • 16 4

      • Gdzie powstaje (1)

        Ostatnie decyzji powodują to, że ono nie postanie. A to co powstanie to będzie bardzo małe i spokojnie do obsługi wystarczy tramwaj plus autobusy. A odległośc do przystanku Gdańsk Główny lub Politechnika jest bardzo mały.

        • 2 9

        • Ty jesteś bardzo mały. I egocentryczny.

          Tam jest Akademia Medyczna. Wiesz co to jest ?

          Czy tylko podstawówkę skończyłeś ?

          • 5 1

      • Nie powstanie. Bedzie skansen i slamsy dzięki pissuara

        • 0 3

    • Zawsze też miasto może podjąć rozmowy z Skm oraz z Nautą (1)

      • 2 0

      • Ale Dulkiewicz o tym nie wie. I nie potrafi ogarnąć problemu.

        A ma być prezydentem 400-tys miasta.

        Każdy problem w mieście ja tak będzie przerastać ?

        Ona nadaje się do pracy gdzie nie trzeba myśleć i rozwiązywać problemów.

        • 10 0

  • Chore te miato od lat bylo i jest... (4)

    • 44 8

    • Uciekaj przed chorobą. (3)

      Byle jak najdalej. My Gdańszczanie będziemy zdrowsi.

      • 4 13

      • wieśniacka mentalność (1)

        • 2 3

        • wychodzi z ciebie

          • 1 3

      • Wrzeszczanin od jednego pokolenia i siedmiu boleści

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane