- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (51 opinii)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 3 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (506 opinii)
- 4 Z dworca na Jasień 80 zł (501 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
Rozbiórka zamiast remontu kładki nad Jana z Kolna? Urzędnicy rozważają taki wariant
Urzędnicy rozważają rozbiórkę kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia . Jak tłumaczą, tory kolejowe można pokonać również Żółtym Wiaduktem, a z będącej w złym stanie technicznym konstrukcji korzysta niewielu pieszych. SKM planuje natomiast dokonać gruntownego remontu przystanku, do którego jedyna droga wiedzie właśnie przez kładkę.
W odpowiedzi udzielonej przez Aleksandrę Dulkiewicz, obecnie pełniącą obowiązki prezydenta, a w momencie udzielania odpowiedzi jeszcze funkcję zastępcy prezydenta, nie tylko zabrakło deklaracji o sfinansowaniu remontu, ale nawet padła propozycja jej rozbiórki.
Problemem - w ocenie miasta - jest bowiem spór kompetencyjny o utrzymanie i remont jej poszczególnych elementów.
- Sytuacja ta powoduje, że do chwili rozstrzygnięcia sporu i jednoznacznego wskazania zarządcy kładki lub jej poszczególnych elementów (np. tylko schodów) Gmina nie ma możliwości ponoszenia nakładów na remont infrastruktury, który nie jest jej własnością - czytamy w piśmie podpisanym przez Aleksandrę Dulkiewicz.
Kładka do remontu albo likwidacji
Obecna prezydent wylicza, że całkowity koszt konstrukcji według szacunków z 2017 r. to 8 mln zł, a kwota ta "kontrastuje z niewielkim, zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykorzystaniem kładki jako sposobu przemieszczania się pieszych w tej części miasta".
Zdaniem urzędników w odległości 150 metrów znajduje się Żółty Wiadukt, który również pozwala na pokonanie torów kolejowych (z wyjątkiem osób z niepełnosprawnością ruchową - budowa pochylni lub windy jest na etapie "przygotowania do nowych koncepcji wielobranżowych" bez żadnego terminu realizacji).
Dlatego też proponują, aby dokonać badań natężenia ruchu pieszego i wraz z SKM podjąć decyzję o remoncie kładki lub jej likwidacji.
Brak kładki znacznie utrudni ruch pieszy
- Absolutnie nie dopuszczam pomysłu rozebrania kładki! - mówi stanowczo Anna Golędzinowska - Zapewnia ona dostępność do przystanku SKM, a ponadto połączenie między mającym się rozwijać Młodym Miastem a parkiem Steffensów i dalej przystankiem tramwajowym Chodowieckiego.
Radna PO zwraca ponadto uwagę, że wbrew słowom Dulkiewicz, Żółty Wiadukt oddalony jest nie o 150, lecz ponad 350 metrów, a pokonanie torów oznaczałoby dodatkowo czterokrotne przekroczenie jezdni z sygnalizacją świetlną (ulice: Narzędziowców , Jana z Kolna , dwie jezdnie Nowej Wałowej przy Bramie Oliwskiej).
- Takie rozwiązanie byłoby całkowicie sprzeczne z przyjętym w ubiegłym roku Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który kładzie duży nacisk na likwidację barier dostępu do komunikacji zbiorowej oraz komfort przemieszczania się pieszych - dodaje Golędzinowska.
Czytaj też: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie dot. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej
Urzędnicy wyjaśniają: jeżeli rozbiórka, to tylko częściowa
Urzędnicy obecnie przekonują, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji konstrukcji.
- Nie jest brany pod uwagę wariant całkowitego demontażu kładki. Na bieżąco wykonywane są prace utrzymaniowe, polegające na cząstkowych naprawach drewnianej nawierzchni - zapewnia Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Co warto dodać, urzędnicy nie określili, jaki fragment kładki mógłby ocaleć i czy nadal możliwe byłoby pokonanie wszystkich torów kolejowych czy tylko dojście z ul. Jana z Kolna do przystanku SKM.
Remont przystanku SKM za dwa-trzy lata
Jak informuje Szybka Kolej Miejska, wspomniany spór kompetencyjny z miastem dotyczy tylko niewielkiego fragmentu kładki - schodów prowadzących na peron kolejowy.
Kolejarze jednak nie wyobrażają sobie, by z tego powodu demontować kładkę i zarazem likwidować przystanek SKM, do którego dostać można się tylko kładką.
- Nie zamierzamy likwidować przystanku SKM Gdańsk Stocznia, a wręcz przeciwnie - planujemy jego modernizację w latach 2021-2022. W ramach tej inwestycji przewidujemy m.in. dostosowanie przystanku do potrzeb osób niepełnosprawnych i budowę windy łączącej kładkę z peronem - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Biorąc pod uwagę planowaną budowę na pobliskich terenach postoczniowych tzw. Młodego Miasta, uważamy, że liczba pasażerów korzystających z tego przystanku będzie rosła.
Szybka Kolej Miejska oczekuje obecnie od miasta przedstawienia docelowych rozwiązań przestrzennych dla tego rejonu miasta - w tym podjęcia decyzji o budowie nowego dojścia do przystanku lub remoncie kładki.
- Dopiero wówczas będziemy wiedzieli, w którym miejscu i w jaki sposób możemy powiązać nasz zmodernizowany przystanek z infrastrukturą miasta - kończy Złotoś.
Rozkład SKM sprawdzisz na skm.trojmiasto.pl
Opinie (344) 5 zablokowanych
-
2019-02-03 16:19
ta Dulkiewicz
za nic mi na prezydenta nie pasuje. Pisiory ją zahukają i dokonają rozbioru Gdańska. Zastanówcie się. No chyba, że teraz na każdą dziurę w drodze będzie organizować zrzutkę.
- 8 10
-
2019-02-03 16:21
Marnotrawienie kasy. Jeśli powstanie nowe miasto, jeśli ... (1)
to wtedy zrobicie remont peronu i wykonacie porządne wejście nań, a póki co to wszystkie zabiegi związane z tym peronem i kładką są marnotrawstwem pieniędzy. Peron należy wyłączyć z eksploatacji aż do czasu zaistnienia faktycznych okoliczności jego wykorzystania, a czas jazdy Wrzeszcz - Gdańsk skrócić
- 6 18
-
2019-02-03 18:47
Młode Miasto nie powstanie
Sprzeciw konserwatora
- 0 0
-
2019-02-03 16:22
Rozbiórki kładek, likwidacje przejść dla pieszych — nowoczesność pełnym ryjcem... (1)
- 31 3
-
2019-02-03 18:04
Na razie do kwietnia
Zapomniałeś dodać likwidację tunelu PKP- PKS - na razie do kwietnia.
- 2 0
-
2019-02-03 16:29
kładka do rozbiórki, bo szpeci miasto (4)
- 4 15
-
2019-02-03 17:03
(1)
Ty też jesteś brzydki i szpecisz to miasto.
- 2 2
-
2019-02-03 17:41
to jego tez rozbrać!
będzie goło i wesoło
- 0 0
-
2019-02-03 18:10
nie szpeci, (1)
a nawet daje świetny widok na stocznie, jako jedyna kładka jest drewniana , dla mnie ma swój urok, zawsze chętnie z niej korzystam.
super miejsce na piwko :)- 1 1
-
2019-02-04 09:49
Moze kiedys sie tam spotkamy na piwku ;)
- 0 0
-
2019-02-03 16:30
kładka
Zaniechać budowy wkładki budyniowej przy ul. Św. Ducha ponieważ tam jest bliżej do mostu i tam normalni ludzie nie będą chodzić tylko turyści i klienci deweloperów .Ponadto będzie zakłócony historyczny niepowtarzalny krajobraz Gdański Nad Jana z Kolna wybudować w to miejsce nowa kładkę z windami
- 21 3
-
2019-02-03 16:35
jaki problem zrobić normalne przejście przez tory kolejowe? (2)
Przynajmniej od strony Jana z Kolna można zrobić normalne przejście przez tory kolejowe na peron SKM.
- 3 8
-
2019-02-03 18:06
EW57 (1)
Normalnie w EU czy Mozambiku?
- 2 0
-
2019-02-04 17:20
tak jak na Zaspie gdzie nie trzeba się wspinać po schodach aby wejść na peron SKM. Jakoś nie ma wypadków
- 0 0
-
2019-02-03 16:36
Kładka do samego parku nie jest potrzebna , wystarczy odcinek zeby wydostać się z peronu na stronę stoczni i po krzyku a osoby (1)
- 5 12
-
2019-02-03 17:02
Aha, bo za parkiem już nikt nie mieszka? Jest czarna dziura?
- 1 1
-
2019-02-03 16:36
No bardzo k. Solidarnie że strony władz miasta Gdańska :D
- 18 2
-
2019-02-03 16:37
przejcie podziemne powinno zastąpić ruinę kładki (2)
o ile ten przystanek SKM jest potrzebny
- 6 12
-
2019-02-03 18:50
Dobre pytanie (1)
Czy ten przystanek SKM jest potrzebny?
- 1 3
-
2019-02-03 19:11
Każdy kto choć raz jechał SKM wie, że nie jest on potrzebny.
A po zmianach na terenie Młodego miasta to co tam powstanie nie będzie potrzebowało osobnego przystanku SKM.- 3 4
-
2019-02-03 16:39
Przystanek SKM bez dojścia dobre sobie
Naprawdę miasta nie stać na remont kładki?
- 19 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.