• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbiórka zamiast remontu kładki nad Jana z Kolna? Urzędnicy rozważają taki wariant

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa kładka nad SKM Stocznia
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.

Urzędnicy rozważają rozbiórkę kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska. Jak tłumaczą, tory kolejowe można pokonać również Żółtym Wiaduktem, a z będącej w złym stanie technicznym konstrukcji korzysta niewielu pieszych. SKM planuje natomiast dokonać gruntownego remontu przystanku, do którego jedyna droga wiedzie właśnie przez kładkę.



Czy należy dokonać rozbiórki kładki na wysokości SKM Gdańsk Stocznia?

Zapewne nie takiej odpowiedzi oczekiwała radna Anna Golędzinowska (KO), a wcześniej przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Aniołki, gdy kilka tygodni temu składała interpelację w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie miasta na remont nadgryzionej zębem czasu kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia.

W odpowiedzi udzielonej przez Aleksandrę Dulkiewicz, obecnie pełniącą obowiązki prezydenta, a w momencie udzielania odpowiedzi jeszcze funkcję zastępcy prezydenta, nie tylko zabrakło deklaracji o sfinansowaniu remontu, ale nawet padła propozycja jej rozbiórki.

Problemem - w ocenie miasta - jest bowiem spór kompetencyjny o utrzymanie i remont jej poszczególnych elementów.

- Sytuacja ta powoduje, że do chwili rozstrzygnięcia sporu i jednoznacznego wskazania zarządcy kładki lub jej poszczególnych elementów (np. tylko schodów) Gmina nie ma możliwości ponoszenia nakładów na remont infrastruktury, który nie jest jej własnością - czytamy w piśmie podpisanym przez Aleksandrę Dulkiewicz.
Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki. Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki.

Kładka do remontu albo likwidacji



Obecna prezydent wylicza, że całkowity koszt konstrukcji według szacunków z 2017 r. to 8 mln zł, a kwota ta "kontrastuje z niewielkim, zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykorzystaniem kładki jako sposobu przemieszczania się pieszych w tej części miasta".

Zdaniem urzędników w odległości 150 metrów znajduje się Żółty Wiadukt, który również pozwala na pokonanie torów kolejowych (z wyjątkiem osób z niepełnosprawnością ruchową - budowa pochylni lub windy jest na etapie "przygotowania do nowych koncepcji wielobranżowych" bez żadnego terminu realizacji).

Dlatego też proponują, aby dokonać badań natężenia ruchu pieszego i wraz z SKM podjąć decyzję o remoncie kładki lub jej likwidacji.


Brak kładki znacznie utrudni ruch pieszy



- Absolutnie nie dopuszczam pomysłu rozebrania kładki! - mówi stanowczo Anna Golędzinowska - Zapewnia ona dostępność do przystanku SKM, a ponadto połączenie między mającym się rozwijać Młodym Miastemparkiem Steffensów zobacz na mapie Gdańska i dalej przystankiem tramwajowym Chodowieckiego.
Radna PO zwraca ponadto uwagę, że wbrew słowom Dulkiewicz, Żółty Wiadukt oddalony jest nie o 150, lecz ponad 350 metrów, a pokonanie torów oznaczałoby dodatkowo czterokrotne przekroczenie jezdni z sygnalizacją świetlną (ulice: Narzędziowców zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, dwie jezdnie Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska przy Bramie Oliwskiej).

- Takie rozwiązanie byłoby całkowicie sprzeczne z przyjętym w ubiegłym roku Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który kładzie duży nacisk na likwidację barier dostępu do komunikacji zbiorowej oraz komfort przemieszczania się pieszych - dodaje Golędzinowska.
Czytaj też: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie dot. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

  • Konstrukcja kładki z poziomu przystanku SKM.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Zejście na wyłączony z eksploatacji peron SKM do Nowego Portu.

Urzędnicy wyjaśniają: jeżeli rozbiórka, to tylko częściowa



Urzędnicy obecnie przekonują, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji konstrukcji.

- Nie jest brany pod uwagę wariant całkowitego demontażu kładki. Na bieżąco wykonywane są prace utrzymaniowe, polegające na cząstkowych naprawach drewnianej nawierzchni - zapewnia Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Co warto dodać, urzędnicy nie określili, jaki fragment kładki mógłby ocaleć i czy nadal możliwe byłoby pokonanie wszystkich torów kolejowych czy tylko dojście z ul. Jana z Kolna do przystanku SKM.

Remont przystanku SKM za dwa-trzy lata



Jak informuje Szybka Kolej Miejska, wspomniany spór kompetencyjny z miastem dotyczy tylko niewielkiego fragmentu kładki - schodów prowadzących na peron kolejowy.

Kolejarze jednak nie wyobrażają sobie, by z tego powodu demontować kładkę i zarazem likwidować przystanek SKM, do którego dostać można się tylko kładką.

Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta. Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta.
- Nie zamierzamy likwidować przystanku SKM Gdańsk Stocznia, a wręcz przeciwnie - planujemy jego modernizację w latach 2021-2022. W ramach tej inwestycji przewidujemy m.in. dostosowanie przystanku do potrzeb osób niepełnosprawnych i budowę windy łączącej kładkę z peronem - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Biorąc pod uwagę planowaną budowę na pobliskich terenach postoczniowych tzw. Młodego Miasta, uważamy, że liczba pasażerów korzystających z tego przystanku będzie rosła.
Szybka Kolej Miejska oczekuje obecnie od miasta przedstawienia docelowych rozwiązań przestrzennych dla tego rejonu miasta - w tym podjęcia decyzji o budowie nowego dojścia do przystanku lub remoncie kładki.

- Dopiero wówczas będziemy wiedzieli, w którym miejscu i w jaki sposób możemy powiązać nasz zmodernizowany przystanek z infrastrukturą miasta - kończy Złotoś.

Rozkład SKM sprawdzisz na skm.trojmiasto.pl

Opinie (344) 5 zablokowanych

  • Jeden z najładniejszych widoków w mieście. (1)

    Szkoda, że tutaj go nie pokazali. Bardzo klimatyczny, historyczny, solidarnościowy... hmm

    • 4 0

    • Poprzedni artykuł ładniej kadrował zdjęcia.

      Trochę lepiej pokazywał stocznie, dźwigi i konstrukcje w budowie.

      • 1 0

  • tak? czy ich poje...... (2)

    teraz jak stoczniowcy beda szli z skm do pracy i z powrotem i mieszkancy? pozatym chca zikwidowac kladke i to ta czesc po remoncie za milion ? a ta czesc na skm od Placu zebran ludowych zostanie ,bo ijakos na przystanek SKM trzeba bedzie dojsc ...tylko ze stoczniowcy beda marnowali swoj czas na dojscie do pracy w okolicach 30 minut !

    • 4 0

    • (1)

      Kij ze stoczniowcami, niech chodza, buraki..

      • 0 1

      • opinie takich brunatnych hejterów ąę powinny lądować na komisariacie...

        • 1 0

  • Jak niewielu korzysta, jak wszyscy, którzy tam wsiadają i wysiadają..

    Przy jakimkolwiek wydarzeniu kulturalnym bądź kulinarnym na Stoczni, wszyscy dojeżdżający kolejką idą właśnie tędy. I nie jest to wcale mało ludzi..

    • 5 1

  • Nareszcie ten złom zniknie z panoramy Gdańska.

    • 1 6

  • W Gdansku potrzeba remontu wielu drog

    glowna Aleja Niepodleglosci biegnaca kolo GUM i PG jest do calkowitego remontu, na Siedlach wielu drog po prostu nie ma (polne drogi w praktycznie centrum miasta) czy ta kladka na stoczni, a ustalono plan na remont rynku na Orunii.
    Chyba sa powazniejsze inwestycje w tym miescie.
    Tak to jest jak sie nie konsultuje potrzeb miasta z mieszkancami, wystarczyla by elektorniczna platforma do konsultacji.

    • 6 0

  • przydu*aska adamowicza nieźle zaczyna.
    likwidować

    • 5 1

  • (1)

    Przecież tu za chwilę będzie miasto kluby kawiarnie domy. Jeżeli przystanek ma istnieć to kładka musi być. Nawet komunikacja z placem zebrań ludowych chyba odbywa się z tego przystanku a nie z Gdańska głównego. Może kolejna zrzutem ogłosić ludzie dadzą a miasto zaoszczędzi.

    • 11 2

    • MAREK

      Nalezy narazie dogadac sie z S K M i ja wyremontowac a pozniej wybudowac wspulnie miasto sk m i deweloperzy cos madrego a stara kladka jako zabytek duzo ludzi dawalo noge ta kladka przed Zomowcami

      • 2 0

  • Coś Nowego

    Dulkiewicz wszystko rozbierze .

    • 6 0

  • SKM Gdańsk - Nowy Port

    • 5 0

  • Most zamiast kładki

    Aby rozładować częściowo korki samochodów na Jana z Kolna i ułatwić ruch pieszy oraz rowerowy Władze miasta Gdańska w ramach planu dzielnicy na terenach postoczniowych powinny rozważyć budowę nowego mostu tam gdzie jest obecna kładka. to byłóby rozwiązanie właściwe a nie sprzeczanie się latami jaki kawałek kładki jest czyj? Przecież nikt inny tylko władze wymyśliły i wdrożyły taki bałaganiarski podział własności tej historycznej kładki. Czas na porzadek i zdecydowane "po Gdańsku" działanie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane