• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbiórka zamiast remontu kładki nad Jana z Kolna? Urzędnicy rozważają taki wariant

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa kładka nad SKM Stocznia
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.

Urzędnicy rozważają rozbiórkę kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska. Jak tłumaczą, tory kolejowe można pokonać również Żółtym Wiaduktem, a z będącej w złym stanie technicznym konstrukcji korzysta niewielu pieszych. SKM planuje natomiast dokonać gruntownego remontu przystanku, do którego jedyna droga wiedzie właśnie przez kładkę.



Czy należy dokonać rozbiórki kładki na wysokości SKM Gdańsk Stocznia?

Zapewne nie takiej odpowiedzi oczekiwała radna Anna Golędzinowska (KO), a wcześniej przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Aniołki, gdy kilka tygodni temu składała interpelację w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie miasta na remont nadgryzionej zębem czasu kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia.

W odpowiedzi udzielonej przez Aleksandrę Dulkiewicz, obecnie pełniącą obowiązki prezydenta, a w momencie udzielania odpowiedzi jeszcze funkcję zastępcy prezydenta, nie tylko zabrakło deklaracji o sfinansowaniu remontu, ale nawet padła propozycja jej rozbiórki.

Problemem - w ocenie miasta - jest bowiem spór kompetencyjny o utrzymanie i remont jej poszczególnych elementów.

- Sytuacja ta powoduje, że do chwili rozstrzygnięcia sporu i jednoznacznego wskazania zarządcy kładki lub jej poszczególnych elementów (np. tylko schodów) Gmina nie ma możliwości ponoszenia nakładów na remont infrastruktury, który nie jest jej własnością - czytamy w piśmie podpisanym przez Aleksandrę Dulkiewicz.
Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki. Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki.

Kładka do remontu albo likwidacji



Obecna prezydent wylicza, że całkowity koszt konstrukcji według szacunków z 2017 r. to 8 mln zł, a kwota ta "kontrastuje z niewielkim, zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykorzystaniem kładki jako sposobu przemieszczania się pieszych w tej części miasta".

Zdaniem urzędników w odległości 150 metrów znajduje się Żółty Wiadukt, który również pozwala na pokonanie torów kolejowych (z wyjątkiem osób z niepełnosprawnością ruchową - budowa pochylni lub windy jest na etapie "przygotowania do nowych koncepcji wielobranżowych" bez żadnego terminu realizacji).

Dlatego też proponują, aby dokonać badań natężenia ruchu pieszego i wraz z SKM podjąć decyzję o remoncie kładki lub jej likwidacji.


Brak kładki znacznie utrudni ruch pieszy



- Absolutnie nie dopuszczam pomysłu rozebrania kładki! - mówi stanowczo Anna Golędzinowska - Zapewnia ona dostępność do przystanku SKM, a ponadto połączenie między mającym się rozwijać Młodym Miastemparkiem Steffensów zobacz na mapie Gdańska i dalej przystankiem tramwajowym Chodowieckiego.
Radna PO zwraca ponadto uwagę, że wbrew słowom Dulkiewicz, Żółty Wiadukt oddalony jest nie o 150, lecz ponad 350 metrów, a pokonanie torów oznaczałoby dodatkowo czterokrotne przekroczenie jezdni z sygnalizacją świetlną (ulice: Narzędziowców zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, dwie jezdnie Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska przy Bramie Oliwskiej).

- Takie rozwiązanie byłoby całkowicie sprzeczne z przyjętym w ubiegłym roku Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który kładzie duży nacisk na likwidację barier dostępu do komunikacji zbiorowej oraz komfort przemieszczania się pieszych - dodaje Golędzinowska.
Czytaj też: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie dot. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

  • Konstrukcja kładki z poziomu przystanku SKM.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Zejście na wyłączony z eksploatacji peron SKM do Nowego Portu.

Urzędnicy wyjaśniają: jeżeli rozbiórka, to tylko częściowa



Urzędnicy obecnie przekonują, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji konstrukcji.

- Nie jest brany pod uwagę wariant całkowitego demontażu kładki. Na bieżąco wykonywane są prace utrzymaniowe, polegające na cząstkowych naprawach drewnianej nawierzchni - zapewnia Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Co warto dodać, urzędnicy nie określili, jaki fragment kładki mógłby ocaleć i czy nadal możliwe byłoby pokonanie wszystkich torów kolejowych czy tylko dojście z ul. Jana z Kolna do przystanku SKM.

Remont przystanku SKM za dwa-trzy lata



Jak informuje Szybka Kolej Miejska, wspomniany spór kompetencyjny z miastem dotyczy tylko niewielkiego fragmentu kładki - schodów prowadzących na peron kolejowy.

Kolejarze jednak nie wyobrażają sobie, by z tego powodu demontować kładkę i zarazem likwidować przystanek SKM, do którego dostać można się tylko kładką.

Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta. Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta.
- Nie zamierzamy likwidować przystanku SKM Gdańsk Stocznia, a wręcz przeciwnie - planujemy jego modernizację w latach 2021-2022. W ramach tej inwestycji przewidujemy m.in. dostosowanie przystanku do potrzeb osób niepełnosprawnych i budowę windy łączącej kładkę z peronem - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Biorąc pod uwagę planowaną budowę na pobliskich terenach postoczniowych tzw. Młodego Miasta, uważamy, że liczba pasażerów korzystających z tego przystanku będzie rosła.
Szybka Kolej Miejska oczekuje obecnie od miasta przedstawienia docelowych rozwiązań przestrzennych dla tego rejonu miasta - w tym podjęcia decyzji o budowie nowego dojścia do przystanku lub remoncie kładki.

- Dopiero wówczas będziemy wiedzieli, w którym miejscu i w jaki sposób możemy powiązać nasz zmodernizowany przystanek z infrastrukturą miasta - kończy Złotoś.

Rozkład SKM sprawdzisz na skm.trojmiasto.pl

Opinie (344) 5 zablokowanych

  • Na ECS (1)

    16 milionów a kładkę rozebrać.
    Proponuje jeszcze na terenach postoczniowych zbudować kolejne muzeum upamiętniające walkę o 16 mln dla ECS, zatrudnić tam samorządowców i urzędników z pensjami po 8-12tyś i będziemy patrzeć jak Gdańsk się będzie rozwijać.

    • 5 0

    • Postawmy drugi pomnik Walentynowicz.

      • 0 0

  • (1)

    Kiedy zniknie BOLEK z lotniska. Wstyd jak kij na cały świat. Znajomi ryją japę, że SBecki kapulec został patronem.

    • 7 0

    • Zastrajkuj bolszewiku.

      • 0 0

  • w sumie to (6)

    pamiątka po stoczni. tysiace stoczniowcow z niej korzystało. Może na razie odmalowc i zostawic. Zeby później nie żałować, jak powstanie Nowe Miasto bedzie sie komponowal z dzwigami, ktore tez zostają.

    • 149 15

    • (1)

      Mój tata, który był inżynierem mostowcem, przedłużał tę kładkę nad jezdnią Jana z Kolna. Jako dziewczynka pomagałam mu zrobić inwentaryzację, więc mam do tej kładki stosunek emocjonalny.

      • 3 0

      • zarąbiście. I co z tego?

        • 1 0

    • (1)

      To może zostawmy na zawsze też te przedziały w skm gdzie stoczniowcy pili czarna kobre i palili pety

      • 20 10

      • oczywiście że zostawmy

        przecież ich nie odetniemy

        • 8 0

    • No i człowiek z żelaza był na kładce kręcony

      • 7 1

    • korzystli ,pijacy ktorzy mieli knajpe w parku. Rozwa;ic ten zlom

      • 7 21

  • Wywalić kładkę

    i zrobić zwykłe przejście przez tory, tam góra jedna osoba dziennie wysiada

    • 0 8

  • Wyjście ze stacji Gdański Stocznia trzeba zorganizować w postaci kładki od strony północnej

    w stronę Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i zmienić nazwę stacji SKM z Gdańsk Stocznia na Gdańsk Stocznia Uniwersytet Medyczny (analogicznie do Gdańsk Przymorze - Uniwersytet).

    Zamiast schodów powinna być rampa o niewielkim nachyleniu umożliwiająca wjazd osobom niepełnosprawnym. z obu stron - od strony miasta i od strony peronu SKM.

    Takt SKM powinien zostać zwiększony tak by kolejki jeździły nie rzadziej niż co 6 minut.

    • 2 1

  • jaki problem zrobić normalne przejście przez tory kolejowe? (2)

    Przynajmniej od strony Jana z Kolna można zrobić normalne przejście przez tory kolejowe na peron SKM.

    • 3 8

    • EW57 (1)

      Normalnie w EU czy Mozambiku?

      • 2 0

      • tak jak na Zaspie gdzie nie trzeba się wspinać po schodach aby wejść na peron SKM. Jakoś nie ma wypadków

        • 0 0

  • (4)

    Pani Dulkiewicz. Z całym szacunkiem po rozmowie z glinskim była pani mu wdzięczna za rozmowę ze taka konstruktywna. Na co pani liczy? Że PiS ustąpi choćby na milimetr w walce o Gdańsk. Musi pani pokazać że ma własne zdanie i twarde stanowisko. Przed nimi nie można klękać bo to i tak nic nie da. Odwagi kobieto ma pani cały Gdańsk za sobą niech nad pani nie zawiedzie.

    • 2 29

    • Mieszkańców interesują chodniki, tunele i kładki. Oczywiście muzea też są potrzebne w dużym mieście, ale dopiero po zapewnieniu działania podstawowych funkcji miejskich na przyzwoitym poziomie.

      • 2 0

    • Ach Pani (1)

      Pani się nie boi
      3/4 Gdańska za Panią stoi

      • 3 4

      • tak nawet 4/3 Gdańska za Panią stoi

        • 1 0

    • A co ma pis do kładki? Typowy trolling.

      • 1 1

  • ja mam inna propozycje

    zlikwidujcie sobie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic 3 Maja/ Nowe Ogrody
    Urzędnicy pójdą sobie do roboty przez Grodzisko :D

    i co, fajnie ?

    • 4 0

  • Remont przystanku i brak kładki to rewelacyjny pomysł

    • 3 0

  • Wyburzyć

    Wysadzić w powietrze, to przeżytek

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane