Zobacz jak wyglądało nasuwanie ważącego 250 ton przęsła wiaduktu.
Pierwszy etap nasuwania przęsła wiaduktu nad torami kolejowymi we Wrzeszczu został zakończony. Dzięki zastosowaniu siłowników hydraulicznych płytę wiaduktu przesunięto o dwanaście metrów. Kolejna część operacji rozpocznie się w nocy ze środy na czwartek.
- Ciekawie jest zobaczyć co zmienia się w Gdańsku i jaką metodą - tłumaczył Stanisław Miłosz, który mimo zimna, padającego śniegu i późnej pory, jako jeden z dwóch widzów oglądał początek akcji nasuwania nowego wiaduktu nad torami we Wrzeszczu

Nasuwanie przęsła wiaduktu rozpoczęło się w nocy z wtorku na środę. Pora została wybrana nieprzypadkowo. Niezbędnym warunkiem przeprowadzenia akcji było bowiem wyłączenie sieci trakcyjnych, nad którymi nasuwana miała być płyta wiaduktu. Skomplikowana akcja przemieszczenia ważącej 250 ton stalowej konstrukcji wymaga także koordynacji działań kilkunastu pracowników i zastosowania odpowiedniej technologii.
- Ułożone zostały tory jezdne, na których umieszczono ebonitowe płyty. Do nich z kolei przylega łożysko ślizgowe z teflonu i tu niezawodny okazuje się płyn do zmywania naczyń Ludwik, którym polewane są obie te powierzchnie w związku z czym tarcie jest minimalne - wyjaśnia skrupulatnie Adam Łosińki, inspektor nadzoru robót mostowych Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Pierwszej nocy udało się przemieścić przęsło wiaduktu o 12 metrów. Odległość byłaby jeszcze większa, gdyby nie problemy z wyłączeniem napięcia w jednej z sieci trakcyjnych. Akcja zostanie wznowiona w nocy ze środy na czwartek.
- Do nasunięcia jest ponad 40 metrów. Taka operacja może potrwać nawet trzy doby - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Nasuwanie przęsła to kolejny etap budowy wiaduktu. Cała konstrukcja będzie mierzyć 97,5 metra i ważyć 600 ton. Na wiadukcie mają zostać wybudowane dwie jezdnie (dwa pasy ruchu w kierunku lotniska), ścieżka dla pieszych i ścieżka rowerowa. Nowa konstrukcja ma być wizualnie podobna do istniejącego już wiaduktu, który znajduje się w ciągu ul. Kościuszki

Wiadukt powstaje osi nowej Trasy Słowackiego i połączy się poprzez fragment drogi z estakadą powstającą nad aleją Grunwaldzką

Scalanie łuków nowego wiaduktu.
Montaż estakady nad al. Grunwaldzką.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy


Długośc: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle


Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera


Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej


Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.