• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Rozstrzygnięto konkurs na nowy przystanek SKM Żabianka AWFiS

Michał Sielski
16 grudnia 2010 (artykuł sprzed 11 lat) 
Opinie (209)
Zwycięski projekt przystanku na Żabiance autorstwa warszawskiego Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB. Zwycięski projekt przystanku na Żabiance autorstwa warszawskiego Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB.

Klinkier, stal i przeszklone powierzchnie - tak ma wyglądać przystanek SKM Żabianka AWFiS po modernizacji. Władze SKM po raz pierwszy zorganizowały konkurs architektoniczny, ale zapowiadają już kolejne.



Zwycięski projekt wykonało Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, które pokonało Biuro Projektów Kolejowych w Gdańsku.

Według jury warszawska firma wygrała głównie dzięki walorom architektonicznym.

- To pierwszy, ale na pewno nie ostatni taki konkurs architektoniczny. Żeby projekt spełniał oczekiwania jak największej grupy pasażerów, wolimy posłuchać głosu profesjonalistów - stąd idea tego współzawodnictwa. Wiekowe budynki kolejowe to często przepiękne obiekty. Poprzez ideę konkursu mamy nadzieję, że historia zatoczy koło i kolej - jak dawniej - nie będzie się musiała wstydzić swojej infrastruktury - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zwycięska firma nie projektowała jeszcze przystanków w Trójmieście, ale ma za sobą tworzenie infrastruktury w Warszawie: niektórych stacji metra czy węzła Młociny. Na Żabiance zaproponowała tunel obłożony klinkierem oraz przeszkloną wiatę.

BPK, które projektowało przystanki w Gdańsku Oliwie i Sopocie Wyścigach, proponowało podobną do nich koncepcję, wzbogaconą m.in. o sylwetki sportowców.

Teraz zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na sporządzenie dokumentacji projektowej.

Remont przystanku ma się rozpocząć w połowie 2011 roku, potrwać pół roku i kosztować 6 mln zł.

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

  • Biuro Projektów Kolejowych w Gdańsku (20)

    to tylko potrafi projektować przystanki z blachy trapezowej rodem z prl.

    • 207 20

    • nie zgadzam się (3)

      ten przegrany projekt jest dużo ładniejszy

      • 25 10

      • tak naprawdę nie o ładność chodzi (2)

        urzędasy ogłosiły przetarg zupełnie bez głowy, nie uwzględniając znacznie zmienionego otoczenia przystanku i jedyne czego chcą to upiększenie tego co jest. A tymczasem 700m dalej przybyła wielka hala sportowo-widowiskowa. No i co? No i nic. Żaden urzędas nie uznał za stosowne uwzględnić tego faktu w specyfikacji, a tanim kosztem można znacznie uatrakcyjnić przystanek SKM Żabianka dla widzów jadących do hali. Wystarczy przedłużyć istniejący peron o 50m w stronę Sopotu i na końcu przedłużenia zbudować zejście pod torami na deptak w stronę hali. Deptak też by się przydało wybudować, ale to już trzeba ogarniać temat całościowo, co jest ponad siły urzędasa...

        • 3 1

        • (1)

          zbyt logiczne na moje umiejętności - SKMka powinna budowac deptaki w mieście?? i co jeszcze może wjazd do garażu ci wybetonować?

          • 0 1

          • a gdzie to napisałem?

            chodzi mi o to, że miejskie urzędasy nie wykorzystują okazji do poprawienia rozwiązań w mieście. SKM modernizuje peron? Super - warto skorzystać i dopasować do obecnych potrzeb. Tylko trzeba pomyśleć i się dogadać na linii miasto-kolej.

            Takie samo zaniedbanie urzędasy popełniły przy okazji planowanej modernizacji linii PKP na odcinku Gdańsk-Gdynia. Inne samorządy się wręcz rzucają na okazję a nasi urzędnicy, gdy kolej zapytała czy miasto ma jakieś uwagi do projektu modernizacji, stwierdzili, że uwag nie ma. No i zamiast poszerzyć w ramach modernizacji wiadukt nad Miszewskiego będzie nadal wąskie gardło. Trójmiasto.pl pisało o tym jakiś czas temu.

            O taki brak myślenia całościowego i niewykorzystywanie okazji mi chodzi. Teraz jasne?

            • 1 0

    • Niestety projekt BPK był znacznie ciekawszy niż ten, który wygrał (3)

      Zdjęcia pod artykułem.
      Wygląda na to, że wygrał projekt znacznie tańszy w realizacji. Przeszklony dach po kilku miesiącach będzie brudny.
      Panie Głuszek, co w zwycięskim projekcie jest tak ciekawego pod względem architektonicznym?

      • 29 9

      • No tak, deski i papa to majątek...

        Jaki ciekawszy? Kopiuj wklej, z planowanego Wzgórza, czy Gdyni Głównej, włącznie z zegarkami z Ikei

        • 2 1

      • wiata droższa i zadaszenia szklane nad schodami droższe (1)

        Z porównania udostępnionych rysunków wynika, że wg projektu f-my A i B wiata i szklane zadaszenia nad schodami będą droższe od tych z projektu f-my BPK.

        • 1 0

        • To przeciez nie byl konkurs na najtansza wiate na Żabianke tylko na najciekawsze rozwiązanie.

          • 1 0

    • Jak cymbały wybiją te szyby nad schodami i pare osób spadnie na dół... (2)

      ... to zaczniesz doceniać blachę.

      • 11 5

      • dobrze , że kiedyś ludzie myśleli inaczej i architektura była inna , inaczej dzisiejsze zabytki to by były zardzewiałe kikuty stalowych pali i trochę potłuczonego szkła

        • 8 1

      • dobrze gadasz

        na przystanku politechnika wybudowali winde z duzymi szybami. No i dzis juz jedna jest rozpier...... pewnie komus to przeszkadzało no ale to wiadomo było chodzi wieczorami i zamiast walic swoimi łbami w ściany to rozwalają szyby

        • 4 0

    • to musi byc super klinkier z powierznia zmywalna grafitii, inaczej klinkieru nie będzie widać, szkła zresztą też:)

      • 9 0

    • Nieprawda!

      Budujemy przystanki z Rasiaka, tzn z drewna!

      • 4 1

    • wygląda jak przystanek PKSu (2)

      • 3 0

      • eh pan Głuszek... kto pana marketingu uczył.... klientom niekoniecznie może się to podobać (1)

        to jest ocena subiektywna, poza tym jakie macie zabezpieczenie przed sprejowcami?

        • 1 2

        • sorry,ale nawet odrestaurowany przystanek nie pomoże na zardzewiałą trakcję

          kto myśli racjonalnie w skm?

          • 6 0

    • a którędy się wchodzi na dworzec..?

      Jakaś instrukcja obsługi...

      • 2 0

    • (1)

      Nie masz pojęcia o czym piszesz. Sopot SKM to też BPK projekt. Wygrał projekt gorszy, nie ma co ukrywać. To władze SKM są rodem z PRL'u.

      • 3 0

      • BPK na Sopocie nie musiało wykazywać się wielką inwencją. Przystanek objęty był ściśłym nadzorem konserwatora zabytków.

        • 0 0

    • Strona Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku: www.bpk.gda.pl

      • 0 0

  • wreszcie przystanek, którego nazwa pojawia się w więcej niż jednym miejscu na peronie :) (4)

    pozostałe w 3mieście - pożal się Boże (współczuję turystom, którzy z reguły po fakcie dowiadują się gdzie wysiedli ;)

    • 157 1

    • Pomysł chybiony.

      O przeszklone powierzchnie trzeba dbać, a tam syf zeżre to w pół roku :/

      • 14 3

    • (1)

      Pomysł jest dobry, ale nie był to konkurs na oznakowanie peronów. SKM stosuje inny system oznakowania. W projekcie BPK przewiddziano trzy tablice na peronie i po jednej na dojściach.

      • 3 0

      • Co to znaczy SKM stosuje. Chyba powinno się zawsze proponować najlepsze rozwiązanie. Wg mnie to "stosowane dotychczas oznakowanie" jest totalna porażką. Jeśli okno w pociągu nie zatrzyma mi się dokładnie na wysokości tablicy to trzeba się nieźle nagimnastykować żeby zobaczyć na jakim jest się przystanku. Nie mówiąc już o tym że wieczorem większość tablic jest "niewidzialna:)"

        • 0 0

    • ...cztery na peronie

      • 0 0

  • Dach (8)

    Na oko trzeba będzie go odśnieżać - to ma być XXI wiek?

    • 72 9

    • Na oko to chłop w szpitalu umarł

      • 10 16

    • Nie trzeba będzie odśnieżać (2)

      Polecam zapoznanie się z normami śniegowymi i wiatrowymi dla tego typu układów dachów;]

      • 0 0

      • (1)

        A te dachy które się zawaliły nie były budowane wg norm? Chyba projektant nie zakładał, że trzeba je będzie odśnieżać.

        • 0 0

        • po tragiczenej w skutkach katastrofie budowlanej zaostrzono normy

          jeśli chodzi o hale i inne obiekty o konstrukcji stalowej z płaskim dachem to niestety trzeba odśnieża, w sumie nie tyle co odśnieżać co usuwąć lód jeśli chodzi o ten projekt przystanku to to jest inny kształt dachu.

          • 0 0

    • I kto będzie mył te szyby w dachu?

      • 3 0

    • (1)

      Ja mysle ze bedzie podgrzewany i problem śniegu odpada ;p

      • 0 0

      • Skoro na metro nie ma szans to przynajmniej tak jak Sylar napisał powinien być kryty i wtedy mógłby być i dach podgrzewany.

        • 0 0

    • może w przyszłym sytuleciu

      słuszna uwaga!! teraz już się buduje duże kryte dworce gdzie pociąg wjeżdża do środka a nie pod jakąś wiatę

      • 1 0

  • Gdańsk Żabianka Ergo Arena (6)

    • 47 7

    • Gdansk Zabianka Rumuny Przy Kasach (1)

      • 24 2

      • Gdańsk Żabianka Akademia Wychowania Fizycznego i Spotu oraz Ergo Arena

        zajefajna nazwa. Zapowiadanie przystanków leży, turyści pogubieni, mieszkańcy też....
        czy nei lepiej jedna nazwa tak jak było
        "Gdańsk Żabianka"
        lub chociaż
        "Gdańsk Ergo Arena" czy "Gdańsk AWFiS"

        • 13 0

    • chyba bardziej Sopot - Wyścigi ERGO ARENA.. (1)

      chyba bardziej Sopot - Wyścigi ERGO ARENA..

      Żabianka bardziej pasuje; bida, nyndza i brak pinyndza

      • 19 18

      • odezwał się

        prymityw z sopoćkowa...

        • 4 1

    • haha Gdańsk - Żal - Żabianka może?

      najsmutniejsi ludzie tam wsiadają i wysiadają, od razu widać że styrani przez życie, smutne miny, do tego urodą nie grzeszą w większości. Jak jest Żabianka to od razu wiadomo, jakoś tak szaro się robi w SKM.

      • 9 18

    • gdansk>lechia>arena>

      tak.niech,bedzie.kto.jest/za?

      • 0 9

  • Ciekawe... (1)

    ... czy realizacja będzie taka (czyt. żadna), jak malowanie tramwajów w Trójmieście projektowane w ramach konkursu.

    • 23 3

    • przecież to była lipa z tym konkursem

      Sam sprawdzałem, że można było nabijać głosy używając proxy serwerów. Trochę wiedzy informatycznej i można wygrać KAŻDE głosowanie "internautów".

      • 1 0

  • Lepiej żeby zajęli się trakcją! (3)

    do starego, brzydkiego dworca można przywyknąć, ale do codziennych opóźnień, odwołanych połączeń już nie bardzo!

    • 74 7

    • Żabianka AWFIS (1)

      Nazwa się nie zmieni gdyż AWFiS wykupiło ją i to za nie małą kase , chyba nie myśleliście że miasto by sprezentowało komuś taki prezent ..... -.-

      • 0 0

      • ...to może dlatego są teraz bankrutami.

        • 1 0

    • tez tak uwazam

      Mozna by spokojnie kupic projekt, ktory mozna wykorzystac na wiekszosci przystankow, a zaoszczedzona kase wydac na trakcje. Przystanek miesiac po remoncie i tak bedzie umazany farba.

      • 0 0

  • wygląda lepiej niż lotnisko w Gdyni :) (3)

    :)

    • 74 24

    • zapomniałem dodać (1)

      to żart!

      • 9 8

      • To w takim razie sorry za minusa:)

        • 7 9

    • od Gdyni to ty się odpie...l pupku z lechistanu

      • 4 13

  • Jedno dobre, że przynajmniej daleko od gustownej zabudowy

    Neogotyk, neorenesans, secesja. Tylko to się liczy. Inne style do rynsztoka wraz z innymi śmieciami.

    • 14 16

  • "Remont przystanku ma się rozpocząć w połowie 2011 roku, potrwać pół roku"

    taa, jasne
    szczególnie ta druga część brzmi nadzwyczaj optymistycznie

    • 47 3

  • Pomysł BPK z sylwetkami sportowców. (1)

    Według mnie świetny pomysł. Szkoda, że wybrali takiego kanciaka...
    Sopot Wyścigi w mojej ocenie bardzo trafiona inwestycja.

    • 49 10

    • Oczywiście że trafiona, ale ile trzeba było zmieniać w pierwotnym projekcie, żeby otrzymać taki efekt!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.