• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa przejścia pod Okopową. Piesi w potrzasku

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przyczyną utrudnień w ruchu jest budowa przejścia podziemnego pod ul. Okopową, które powstanie w pobliżu zamkniętego naziemnego przejścia. Przyczyną utrudnień w ruchu jest budowa przejścia podziemnego pod ul. Okopową, które powstanie w pobliżu zamkniętego naziemnego przejścia.

W piątek rozpocznie się kolejny etap przebudowy układu drogowego wokół powstającego na Targu Siennym i Rakowym centrum handlowego. Tym razem drogowcy zajmą się rejonem skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. Dla kierowców przygotowano kilka objazdów, a pieszym proponuje się wspinaczkę po schodach lub ponad 1,5-kilometrowe spacery oraz dłuższe oczekiwanie na światło zielone.



Czy podczas wyznaczania zasad tymczasowej organizacji ruchu należy brać pod uwagę ruch pieszy?

Zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w najbliższy piątek, w późnych godzinach wieczornych.

Będą one polegały przede wszystkim na wyłączeniu z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Objazdy zostały poprowadzone przez ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska (przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim) - Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska - Rzeźnicką zobacz na mapie Gdańska. Alternatywnie będzie można korzystać z Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska oraz ulic Rzeźnickiej zobacz na mapie Gdańska lub Żabki Kruk zobacz na mapie Gdańska.

W obrębie skrzyżowania ul. Okopowej i Toruńskiej będzie istniało także zwężenie jezdni, ale zachowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Zmiany dotyczyć będą także ruchu autobusowego. Pojazdy linii 106, 111 i nocnych N9 raz N11 będą poruszały się ulicami Podwale Przedmiejskie i Żabi Kruk, a dalej po stałej trasie.

Przystanek Rzeźnicka zostanie przeniesiony na tymczasową lokalizację na ul. Żabi Kruk przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską zobacz na mapie Gdańska. Bez zmian pozostają trasy przejazdu w kierunku przeciwnym - do Bramy Wyżynnej i dworca głównego.

- Mamy świadomość, że te działania to jak operacja na otwartym sercu. Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Proponowane objazdy w związku z wyłączeniem z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Proponowane objazdy w związku z wyłączeniem z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską.
Utrudnienia w ruchu związane są z budową przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod ul. Okopową. Ma ono zastąpić zlokalizowany mniej więcej w tym samym miejscu istniejący naziemny odpowiednik zobacz na mapie Gdańska.

- Przejście podziemne połączy peron SKM Gdańsk Śródmieście ze wschodnią stroną ul. Okopowej oraz będzie stanowiło przekierowane ruchu rowerowego ze wschodniej strony ul. Okopowej na zachodnią [po stronie torów kolejowych - dop. red.] - objaśnia Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu Doraco, firmy odpowiedzialnej za realizację układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Gdańsk.
Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią. Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią.
Czy tunelu pod ul. Okopową nie spotka taki sam los, jak przejść podziemnych na Podwalu Przedmiejskim, obok których wkrótce będą wytyczane przejścia w poziomie jezdni?

- Rzeczywiście staramy się otwierać dla pieszych naziemne przejścia tam, gdzie jest to możliwe. I taką zmianę przygotowujemy na Podwalu Przedmiejskim. Staramy się dostosować rozwiązania dla mieszkańców, ale zabezpieczając ruch na głównej osi drogowej - przekonuje Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Nie będzie miasta podziemnego wokół Forum Gdańsk

Harmonogram prac w układzie transportowym wokół Forum Gdańsk. Harmonogram prac w układzie transportowym wokół Forum Gdańsk.
Zakończenie budowy przejścia podziemnego pod ul. Okopową planowane jest na maj-czerwiec przyszłego roku. Potem prace na tym skrzyżowaniu skupione będą wokół dostosowania go do włączenia jezdni tzw. Nowego Podwala Grodzkiego.

Bez zmian na razie pozostanie organizacja ruchu na al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska - do połowy roku w godzinach nocnych obowiązywać będzie zwężenie jezdni o jeden pas w każdą stronę. Do końca wakacji będzie także istniało zwężenie do jednego pasa ruchu na jezdni kierunku Oruni na najniższym poziomie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Utrudnienia na Hucisku potrwają natomiast do drugiej połowy kwietnia.

Przejście podziemne na Węźle Unii Europejskiej, stanowiące obecnie najkrótszą drogę między Urzędem Wojewódzkim a rejonem Bramy Wyżynnej i ul. Długiej. Przejście podziemne na Węźle Unii Europejskiej, stanowiące obecnie najkrótszą drogę między Urzędem Wojewódzkim a rejonem Bramy Wyżynnej i ul. Długiej.
Niestety o ile drogowcy dbają o ruch samochodów, to całkowicie pomijają ruch pieszych w centrum miasta. Jedyną opcją dojścia z Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska do Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego zobacz na mapie Gdańska pozostaje przedzieranie się przez przejście podziemne pod Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska, pozbawione wind i ramp.

Wciąż wyłączony z użytku pozostanie także chodnik po stronie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska, a przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej będzie zaślepione od strony zachodniej, zmuszając do okrężnego dotarcia na przystanki autobusowe zobacz na mapie Gdańska przez Hucisko.

  • Chodnik na ul. 3 Maja.
  • Nawierzchnia jezdni i chodnika na przejściu w obrębie Węzła Groddecka.
  • Przejście przez Węzeł Grodecka z sygnalizatorem w osi kładki.
  • Połączenie jezdni i parkingu, po którym muszą chodzić piesi w północnej części ul. Okopowej.
  • Połączenie jezdni i parkingu, po którym muszą chodzić piesi w północnej części ul. Okopowej.
  • Brak przejścia przez al. Armii Krajowej ze względu na zamknięty chodnik wzdłuż Targu Siennego i Rakowego.
W efekcie istniejąca organizacja ruchu pieszego sprawia, że Śródmieście zostaje rozcięte na pół dla osób, które mają trudności z pokonaniem schodów - rodziców z wózkami czy niepełnosprawnych na wózkach.

- Mamy świadomość, że problemem jest pobocze ul. Okopowej od strony torów kolejowych [zamknięty chodnik po tej stronie - dop. red], ale bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze i nie możemy wprowadzić ich na plac budowy. Nie jest to celowe tworzenie utrudnień - zapewnia Łukasz Podsiadłowski, kierownik Działu Ewidencji i Zajęć Pasa Drogowego w Zarządzie Dróg i Zieleni. - Jeżeli jest tego typu sytuacja [brak możliwości pokonania bariery schodów windą lub rampą - dop. red.], jest to do przemyślenia i alternatywna trasa zostanie wyznaczona.
Przy organizacji ruchu pieszego całkowicie pominięto potrzeby osób, które mają trudności w pokonywaniu barier architektonicznych. Grafika przedstawia trasę między Bramą Wyżynną a Urzędem Wojewódzkim. Przy organizacji ruchu pieszego całkowicie pominięto potrzeby osób, które mają trudności w pokonywaniu barier architektonicznych. Grafika przedstawia trasę między Bramą Wyżynną a Urzędem Wojewódzkim.
Na razie pieszym, chcącym ominąć schody, pozostaje trasa o długości ok. 1,6 km przez Hucisko, 3 Maja, Węzeł Groddecka, al. Armii Krajowej i Okopową.

Ale na tym nie kończą się utrudnienia w ruchu pieszych. Drogowcy zapowiadają, że w razie potrzeby będą zmuszali ich do dłuższego oczekiwania na światło zielone.

- Jesteśmy w stanie kierować ruchem w sposób dynamiczny i dołożyć nawet kilka sekund światła zielonego dla aut na skrzyżowaniu na Zaroślaku zobacz na mapie Gdańska [już teraz trzeba czekać tutaj na 15-sekundowe światło zielone dla pieszych prawie 1,5 minuty - dop. red.] i na Hucisku - zapewnia Podsiadłowski.

Tak będzie wyglądało Forum Gdańsk w 2017 r.



Budowa samego gmachu handlowego jest obecnie na etapie pierwszych prac fundamentowych - trwa zbrojenie i wylewanie tzw. płyty dennej oraz kontynuowane są prace związanie z badaniami archeologicznymi, które powinny być zakończone w ciągu 4-5 miesięcy.

Docelowy układ transportowy w rejonie Węzła Unii Europejskiej. W wykopie kolejowym widoczna jest ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ transportowy w rejonie Węzła Unii Europejskiej. W wykopie kolejowym widoczna jest ul. Nowe Podwale Grodzkie.
- Wiadukt nad torami w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska rozszerza się o tzw. uszy [nowe jezdnie po północnej i południowej stronie - dop. red.], na które zostanie przeniesiony ruch aut. Ponadto trwają zaawansowane prace nad wykonaniem płyty nad przestrzenią kolejową. W tym roku cały kompleks wyjdzie z podziemi i będzie widoczny z poziomu ulicy - informuje Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Poland i pełnomocnik spółki Forum Gdańsk.
Zakończenie budowy całego obiektu wraz z nowym układem transportowym planowane jest na IV kw. 2017 r. W centrum handlowym powstanie ok. 220 sklepów i punktów usługowych, największe w Trójmieście wielosalowe kino oraz parking na ok. 1,1 tys. pojazdów. Inwestycji towarzyszyć będzie też realizacja Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Budowa Forum Gdańsk na początku grudnia 2015 r.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Mieszkańcy pamiętają! (1)

    A dlaczego komplikuje się ruch samochodowy w kolejnym miejscu bez rozliczenia wykonawcy z prac zamykających ruch na Hucisku? Bo założenie było (chyba?) takie, że w chwili wprowadzenia utrudnień przy Okopowej - ruch po Hucisku będzie odbywał się normalnie? Za kilka miesięcy dowiemy się, że z powodu upałów prace przy tunelu wydłużyły się i w czasie szczytu wakacyjnego anu Hucisko, ani Okopowa nie będą normalnie przejezdne. Czy ktoś liczy dodatkowe tego koszty?!

    • 22 7

    • Generalnie jeśli wykonawca się spóźnił z oddaniem jakiegoś obiektu ze swojej winy

      to urząd ma obowiązek naliczyć mu karę.

      • 0 0

  • Ciekawe kto w ogole wymyslil taki absurd: plynnosc ruchu i przepustowosc:)
    Plynnosc ruchu to ma tylko pieszy.

    W samochodzie siedzisz, siedzisz, siedzisz, siedzisz, siedzisz. I poruszasz sie jak owca jedna za druga. I tylko po okreslonych drogach.
    Jak dla mnie - koszmarny koszmar.

    • 5 5

  • Ten tunel będzie też chyba na (2)

    peron SKM ?

    • 23 2

    • wydaje mi sie, ze byloby lepiej zrobic tu akurat zadaszona kladke

      ktora szlaby az do Biskupiej gorki...

      Mieszkancy biskupiej gorki beda musieli isc totalnie dookola. No, ale przeciez dla wladz miasta to plebs. Po co im cos budowac...

      • 4 2

    • no chyba tak, inacdzej nie miałoby to sensu

      • 8 0

  • (7)

    Gratulacje dla tut. Zarządu. Auto bogiem, a pieszy śmieciem.

    • 138 70

    • jak zawsze. (3)

      Tak właśnie działa mamona. Takie są wpływy, takie są interesy, takie tu panują reguły. Licza się bogaci. W Polsce nie ma problemu biedy, tutaj jest problem warcholstwa. Dla kasy wszystko. smutna prawda. Moim zdaniem przed wyborami powinny być przymusowe publiczne egzaminy. Inaczej wszystko przed ludźmi ukryją.
      a myślicie że przystanek "śródmieście" z jakich powodów powstal? Zapewnili sobie klientów.

      • 17 5

      • Akurat przystanek Srodmiescie jest bardzo dobra inwestycja (2)

        SKM powinna miec wlasne tory co najmniej do Gdansk Lipce, a tam powinien byc wielki P&R, zamiast poszerzenia - bron boze - traktu Sw. Wojciecha.

        Ogolnie SKM najlepiej jakby miala wlasne tory az do Pruszcza czy nawet Tczewa.

        Codzienny dojazd do pracy w centrum miasta powinien byc realizowany koleja. Njaefektywniejszy, najszybszy i najmniej zawodny sposob. Czy slonce czy snieg jedzie sie niemal w tym samym czasie, czego nie mozna powiedziec o przemieszczaniu sie samochodem indywidualnym.

        • 12 1

        • trochę dziwny zbieg okoliczności (1)

          budowa przystanku śródmieście i budowa giga-centrum handlowego. Same przypadki w ogóle.

          • 3 4

          • nie przypadki, a wreszcie ktos pomyslal, ze przy historycznym centrum miasta nalezy miec dobry dojazd

            Mieli zrobic przystanek w szczerym polu, abys nie biadolil, ze ktos moze potencjalnie na nim zarobic?

            Przeciez to wlasnie prawidlowe dzialanie - byla dziura w miescie i haszcze, bedzie ucywilizowany fragment z dobrym dojazdem.

            Problemem sa inne rozwiazania urbanistyczne i architektoniczne w tej czesci miasta. To jednak rozmowa na inny temat.

            • 5 4

    • zarząd...

      po prostu zarząd wie i przyznaje się jawnie do tego, że najlepszym sposobem przemieszczania w gdańsku jest własny samochód. Nie zapowiada się żeby mieli cokolwiek robić w sprawie poprawienia komunikacji miejskiej ani pieszo rowerowej, więc uznali że nie będą samochodom utrudniać.

      • 5 3

    • Nieodśnieżone chodniki. (1)

      Trafna uwaga. Podobnie jest gdy na chodnikach leży śnieg, lub błoto pośniegowe, podczas gdy jezdnie są czarne. Ulicami jeżdżą pługi, piaskarki, a pieszy (rodzic z wózkiem dziecięcym) musi gramolić się w błocie po kolana. Na szczęście śniegu w tym roku było mało i wiosna zbliża się wielkimi krokami.

      • 12 3

      • Ale wynika to jednak z roszczeniowej postawy kierowców.

        Ludzie przede wszystkim narzekali zawsze na "zły stan dróg" i to, że nie mają czarnej jezdni 24h na dobę, 365 w roku. O chodnikach, ścieżkach rowerowych itp. lewackich fanaberiach niewiele osób mówi. Efekt jest taki, że władza stara się wkurzyć mniejszą grupę ludzi. Vox populi.

        • 10 4

  • (6)

    Potrzebna jest debata na temat zrównoważonego rozwoju na której bedzie mógł zabrać głoś każdy, pod warunkiem, że popiera zrównoważony rozwój. Budowanie ulic, przecinających potwornymi sznytami tkankę miasta to nic innego jak kolejny przykład stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu. Niezależne badania wykonane przez zwolenników zrównoważonego transportu wykazały, że ponad 95 % ruchu samochodów odbywa się na odległość mniejszą niż 3 km. Albo zaczniemy się wreszcie stosować do zaleceń zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej rozdział kierunek szacunek albo czeka nas los umierającego Detroit.

    • 12 24

    • ctrl c ctrl v nudny trollu z Karczemek (3)

      • 7 4

      • (2)

        Albo z Tczewa. Wyczuwam falszywa nute Bielawskiego:)

        • 4 4

        • akurat Bielawski to ma inną wizję. (1)

          • 2 2

          • Jaka?

            • 1 0

    • (1)

      o ile popieram elementarz polityki komunikacyjnej o tyle debata, w której bedzie mógł zabrać głoś każdy, pod warunkiem, że popiera zrównoważony rozwój nie ma żadnego sensu. Co to za debata z samymi zwolennikami jednej opcji?

      • 5 5

      • Przecież to marna prowokacja

        Zadeklarowanego samochodziarza. Nie ma żadnych argumentów, więc próbuje wyśmiać racje zwolenników zrównoważonego transportu (którego pojęcia zresztą nie rozumie).

        • 7 2

  • Co za maruda

    Czy ten facet przestanie kiedys marudzic? Nic tylko caly czas zrzedzi.

    • 7 6

  • Samochodoza...

    "Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią."

    • 11 4

  • No tak likwidacja przejść dla pieszych w Gdańsku trwa na dobre. (2)

    Wuj z tym że trzeba będzie utrzymywać windy, monitoring i malować ściany. Ważne że szwagier zarobi, a samochody będą zapierdzielały, przecież to nie jest centrum miasta żeby jakieś zebry malować i światła stawiać.

    • 50 28

    • Też tego nie rozumiem. (1)

      Podwale niby ma mieć przywracane przejścia naziemne a tutaj powtarzamy te same błędy. Biskupią G. proponuję jeszcze otoczyć fosą i ostrokołem

      • 12 3

      • wladze miasta po prostu nie ogarniaja, ze w miescie mozna zyc

        a nie tylko przez miasto przejezdzac.

        "Golf prawem, nie towarem".

        • 8 2

  • kladke z windą zrobic, bedzie tebiej i szybciej (3)

    Niż grzebać się w ziemi jak kret

    • 18 36

    • windę tak - ale do tunelu (2)

      Już widzę stan kładek po opadach śniegu, albo po kilkunastu latach uzytkowania (jak na Zaspie. Oruni, przy Klinicznej itp.)

      • 6 5

      • Ciężko zadaszyć kładkę?

        W dodatku takie kładki mogą być bardzo ciekawym elementem urbanistycznym. "Wygooglaj" sobie footbridge albo "pedestrian bridge" i zobacz jaki jest wachlarz możliwości.

        • 3 4

      • winda do tunelu, hahaha, przecież wystarczą zjazdy/podjazdy

        A to właśnie w tunelach jest syf i brud i wszędzie szczochy. A kładki są czyste i praktyczne

        • 4 3

  • Najlepiej omijać tę część miasta. (1)

    Problem byłby mniejszy, gdyby miasto wreszcie przestało kierować prawie cały ruch autobusowy przez tę część miasta. Przecież ta okolica jest punktem docelowym dla garstki ludzi. Dla większości ludzi ta część miasta jest tylko węzłem przesiadkowym. Jak ZTM nieco skoryguje trasy autobusów, to problem zniknie. Proponuję tymczasowe przystanki na Nowych Ogrodach.

    • 46 24

    • Ta garstka ludzi to urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Mają na własnych nogach "pedałować" z Nowych Ogrodów? Nie rozśmieszaj mnie.

      • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane