Fakty i opinie

Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz

Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.


Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



- To na razie jeszcze tylko roboty przygotowawcze, ale faktycznie inwestycję na stacji Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska można uznać za rozpoczętą. Zaczynamy od zdjęcia sieci trakcyjnej na torze czwartym - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.

Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 zobacz na mapie Gdańska, tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.

Jak oceniasz rozbudowę stacji Wrzeszcz?

pozytywnie, umożliwi przesiadkę między składami PKM, SKM i dalekobieżnymi 55%
przeciętne, bo cały ten dworzec jest do modernizacji 39%
to niepotrzebne, powinniśmy rozbudować stację Gdańsk Główny 6%
zakończona Łącznie głosów: 750
Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.

Materiał archiwalny

Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Kraj idzie do przodu az milo popatrzec! (25)

    • 174 45

    • Kraj upada.. (8)

      młodzi ludzie i nieco starsi uciekają na Zachód, a Ty się ekscytujesz jakimś dworcem? Otwórz oczy człowieku, Polska niebawem stanie się krajem emerytów i urzędników. A teraz uciekam na samolot.. żegnajcie!

      • 48 48

      • tak, baj baj maszkaro

        • 36 26

      • tak tak - dalej sluchaj Rydzyka i Kartofla i ogladaj tv trwam! (4)

        • 34 23

        • A ja lubię słuchac Kartofla

          Regularnie mu odwala.
          Zapomina co mówił.
          Zbawca, zbawiciel ryczą mu tłumy.
          Co różańcowe mają rozumy

          • 20 11

        • antek gdybys niebył głupi to bys niedzielił ludzi na 2 sektyPOPiS!Ale najwyrazniej jestes (2)

          bo kto niesłucha Donadlinia to musi słuchac rydzyka własnie udowodniłes swoje ograniczenia umysłowe

          • 11 9

          • To ty jestes lemingiem pisowskim....i naucz sie ortografii !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

            • 3 9

            • Typowy pisi leming

              • 4 7

      • 100% racji

        Kradzież emerytur, finanse w rozsypce...Zal d..e sciska

        • 10 2

      • Ktoś może orientuje się czy dworzec tez zostanie wyremontowany? Perony, przesuniecie budek z gazetami to wiem, ale 140 mln to mozna wybudować mały ladny dworzec, remont skm zabianka kosztowal 12 mln.

        • 3 0

    • powstaje to co miało powstać po wojnie. (5)

      Gdy zachód nam uciekał my budowaliśmy system,który i tak upadł,więc gonimy i drogami i dworcami..a wyzysk? niestety zgodziliśmy się na takie niewolnictwo..ktos podniesie głowę? mijaja kolejne rządy i rynek pracy jest tragiczny,natomiast na rozbudowe nie ma co narzekać,lepiej nie było..

      • 13 6

      • od tej biedy pewnie tyle korkow w miescie (4)

        i nowe restauracje i 3 mln pasazerow (to nie tylko ludzie jadacy za chlebem) na lotnisku.

        Ale oczywiscie - szklanka jest w polowie pusta.

        Was problem polega na tym, ze nie potraficie byc szczesliwi. Gdziekolwiek bedziesz, zawsze wszyscy za wszsytko beda winni. Tylko Ty jeden biedny, wykorzystywany. Moze warto zaczac robic cos ze swoim zyciem, zamiast tylko narzekac?

        • 25 8

        • Nie misiu, (2)

          Jest tłok ponieważ zjechały do trójmiasta słoiki z ościennych województw.
          Za pracą i lepszym życiem.

          • 13 10

          • A wiec mozna w Polsce zyc lepiej

            Trzeba tylko przyjechac do Gdanska

            • 3 3

          • W większych miastach jest więcej miejsc pracy...odkrycie roku...

            • 2 1

        • KOLO

          100/100

          • 0 0

    • truchta, niczym kulawy slepiec

      • 3 2

    • wazeliniarz wstydu oszczedz

      • 5 4

    • Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe czyli my wszyscy zaplacimy!! (5)

      Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. ale to napisali juz na samym dole niewytłuszczonym drukiem!!

      • 14 10

      • Pokaż biedaku umysłowy prywatnego inwestora w obiektach kolejowych (4)

        Znajdź takiego inwestora na DB, SNCF czy innej kolei.
        Rusz miejscem na mózg zamiast wyPiSywać durnoty.

        • 15 7

        • leming własnie potwierdziłes ze jestes tym kim innych wyzywasz

          • 3 8

        • np w Poznaniu (2)

          dworzec glowny

          • 2 4

          • Biedaku umysłowy (1)

            Potrafisz odróżnić dworzec kolejowy od stacji kolejowej?
            Jak nie - to poczytaj w elementarzu.

            • 7 4

            • wlasnie w Poznaniu robia plyte dla samochodow nad stacja kolejowa

              tzn nad torowiskiem

              • 1 0

    • Czy to prawda, że Antektowariat i Zenon Kocurman to, dwa Homiki ? (1)

      • 3 0

      • odpowiadam

        Czy Antektowariat, to nie wiem, ale Zenon Kocurman pod dyskusją pod jakimś artykułem przyznał, że jest Homikiem. A że obaj spijają sobie z dzióbków jest wysoce prawdopodobne, że stanowią parę.

        • 0 0

  • aż ciary mnie przeszły po tym filmiku (5)

    !!!

    • 57 12

    • Widać w nim rękę Mistrza Wajdy.

      • 17 2

    • a dlaczego?

      ciary, to by Cię przeszły, jakbyś wszedł na maszt w Chwaszczynie, byłem, przeżyłem, widziałem.

      • 8 1

    • Proponuje nazwe dla tego dworca!

      Dworzec im. zolnierzy wykletych. Moga byc tez jacys inni zolnierze aktualnie modni.

      • 8 7

    • Ciebie przeszły po filmiku

      mi przeszły po plecach.

      • 1 0

    • I kto za to płaci?...

      A u nas proszę pana wychodzi aktor, zapala papierosa... patrzy w lewo... patrzy w prawo... i nic, nic się nie dzieje, nuda proszę pana. I aż mi się chce wyjść z kina... i wychodzę

      • 0 0

  • Mam nadzieję, że dworzec i perony nareszcie jakoś będą wyglądać... (4)

    bo póki co, budynek dworca we Wrzeszczu to największy koszmarek z wszystkich budynków kolejowych w Trójmieście.

    • 124 3

    • 0:13 na filmie

      Świetna maszyna, ten skład techniczny. Nawet ma specjalny haczyk na reklamówkę z piwem lub wódeczką dla robotników pracujących przy demontażu trakcji.

      :)

      • 18 5

    • Daniel to kupi

      i będzie pupa blada

      • 0 0

    • nie widzę nic w artykule...

      ...o nowym dworcu, hmmm

      • 6 0

    • hmm

      Może ktoś napisze co dokladnie zrobią za 140 mln, bo nie chodzi chyba tylko o dobudowanie jednego peronu i remont starego, plus tory. 140 mln to sporo kasy, remont SKM zabianka to 12 mln czyli prawie 12 razy taniej .z

      • 1 0

  • Teraz (3)

    kiedy każdy ma auto.. po co takie przebudowy rozbudowy, kto teraz jeździ koleją???

    • 18 156

    • Ala ma auto. To korek Ali,w którym wszyscy stali.

      • 32 1

    • Wielu ludzi którzy nie mają samochodów a także ci którzy mają samochody jednak podróż pociągiem jest dla nich wygodniejsza. Bo nie dla każdego samochód to maszyna stymulująca punkt G

      • 37 4

    • słyszy się te sumy to nie dowierza się że to w pl

      • 1 2

  • entuzjazm jak za Gierka (2)

    ... to jak pomożecie? - pomożemy!

    • 43 48

    • a Ty co pamietasz? (1)

      • 4 3

      • no cóż, nie każdy ma amnezję, wszak nie było to tak dawno

        ..... a jeśli by udało się zapomnieć to jest jeszcze coś takiego jak książki lub nawet ewentualnie media.

        • 7 4

  • Stoi na stacji lokomotywa...
    Gd Wrzeszcz to wazny punkt komunikacyjny w Trójmiescie a wygląda to wszystko strasznie. Ciekawe czy gdyby nie budowa nowego CH to jakikolwiek remont by ruszył?

    • 45 14

  • byle jeszcze pociągi jeździły z porządną częstotliwością (2)

    zwłaszcza PKM. Bo wtedy ludzie będą korzystać i będzie widać sens takich inwestycji. Jeśli będzie jak z SKM z Pruszcza, która nie będzie jeździć w godzinach szczytu, to będzie lipa za 140 mln zł...

    • 56 2

    • dokładnie tak będzie

      już sobie wyobraźam te osoby, które po przylocie czekają 2 godziny na kolejkę zamiast zapłacić 50 zł za taksi lub po prostu pojechać autobusem.

      • 4 6

    • co sie martwisz

      kolesie Adamowicza wszystko załatwią:))

      • 2 8

  • Z której strony peronu się się nie wyjdzie będzie centrum handlowe

    a tak na poważnie nie odwalcie fuszerki jak na skm żabianka

    • 49 5

  • Coś dla ludzi. (6)

    Nareszcie nowoczesny dworzec we Wrzeszczu .

    • 52 14

    • Jaki dworzec? (3)

      w artykule mowa o peronach. dworzec zostanie ten sam.

      • 31 4

      • niestety

        • 11 1

      • Perony za 140 mln! (1)

        Perony za 140 mln ?!, remont skm zabianka kosztowal 12 mln, 12 razy taniej. Co to bedzie za peron ze schodami ruchomymi, czy pozlacane lawki ? :/, albo redaktor niedoinformowany, albo ...

        • 1 1

        • bez schodow ruchomych

          za drogie ?

          • 0 0

    • nowy dworzec to dopiero po 2020roku

      • 0 1

    • Ocknij się.

      I nie pij tyle.

      • 1 2

  • po co tyle peronów? czyzby kolej metropolitalna, intercity oraz pr mialy co 5 minut kursować? (2)

    • 7 27

    • Oby!

      • 6 0

    • pewnie, ja bym dał jeden tor

      wtedy będą na pewno co 5 minut

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.