• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Maciej Naskręt
22 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo, gdy jeszcze nazywana była przystankiem PKM Banino.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Usytuowanie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.

Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo jako pierwszy zyskał ozdobne ściany charakterystyczne dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zdobienie pojawi się na wszystkich budowanych stacjach linii PKM.



Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
We wtorek rozpoczął się na przystanku Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska montaż ozdobnych ścian bocznych czerwonych wiat z charakterystycznymi perforowanymi grafikami.

- Docelowo montowane zdobione boczne ściany mają się pojawić na wszystkich przystankach. Jeszcze w listopadzie będzie można podziwiać ozdobny element na stacji PKM Niedźwiednik - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Zobacz trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z lotu ptaka.

Kształt i wygląd ścian peronów został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".

Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Z kolei pod koniec kwietnia zatwierdzono nazwy przystanków, co wiązało się bezpośrednio z wkroczeniem budowy w kolejny etap - zamawianie wspomnianych elementów architektury według projektu Anny Waligórskiej. Przy tej okazji zmieniona została wspomniana nazwa stacji PKM Banino na Gdańsk Rębiechowo.

Obecnie budowa 18-kilometrowej linii gotowa jest w 77 proc. przy 70-procentowym upływie czasu do zakończenia przedsięwzięcia. Inwestycja ma być gotowa w maju 2015 r. Niektóre jej elementy będą wykańczane jeszcze do przyszłorocznego października, jak np. wiadukt na Zaspie. Inwestor jednak zapewnia, że nie zakłóci to ruchu pociągów.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (184) ponad 10 zablokowanych

  • PKM

    Pytanie do p. Stępy kiedy władze Gdyni zaczną budowę swoich przystanków ?

    • 15 1

  • Kto odpowie za zniszczone drogi podczas budowy PKM? (9)

    Witam Państwa.
    Zapewne nie tylko mnie cieszą postępy z budowy PKM.
    Jednak mam do Redakcji pytanie: Czy interesują się Państwo kosztami budowy PKM dla mieszkańców?
    Spieszę wyjaśnić:
    Od czasu budowy PKM drogi rozjeżdżane są przez ciężki sprzęt budowlany.
    Jest to zrozumiałe że w jakiś sposób materiały budowlane muszą dotrzeć.
    Ale ul. Barniewicka do Barniewic (od "bazy" w Rębiechowie - na podwórku jednych z posesji) do ul. Planetarnej ulega dewastacji w zastraszającym tempie.
    Ul. Planetarna w Gdańsku wygląda jak droga przez poligon wojskowy: pokryta na całej długości błotem, coraz głębszymi dziurami.
    W związku z tym ponawiam zapytanie: Kto odpowiada za oczyszczenie ul. Planetarnej?
    Kto będzie remontować powyższe ulice?
    Szanowna Redakcjo, może odwiedzicie okolice budowy PKM?

    • 17 9

    • i od rana w komentarzach same zrzędy

      fachowcy po architekturze, mają tez ukonczona medycynę, prawo i kurs latania samolotem...

      • 9 7

    • Tak dokladnie jest. Nikt nawet nie probuje sprzatac. (7)

      A ulice zbudowane w dawnych czasach i w zlym stanie technicznym sa doprowadzane do calkowicie katastrofalnego stanu.
      Zapraszamy na sesje zdjeciową w okolice Osowy.

      • 4 4

      • ... (6)

        A co wspólnego z budowa PKM ma stacja Osowa?
        To nie leży w zakresie tej inwestycji.

        • 2 4

        • 1. Lezy 2. Nie przypominam sobie z "folderow reklamoych" dewastacji drog w Osowej. (5)

          j/w

          • 3 0

          • ... (4)

            nie, nie leży.
            inwestycja PKM kończy się na włączeniu w linię nr 201.
            Z tego miejsca do stacji Osowa jest jeszcze ponad kilometr.

            • 2 4

            • To co roba rozebrane tory od Banina do Osowy? Same sie rozebraly? (3)

              Co robia ciezarowki niszczace i brudzace osowskie drogi? Nudza sie? Zanieczyszczaja powietrze? Jezdza na obiad?

              • 5 4

              • ... (2)

                To są roboty wykonywane przez firmę Rubau, na zlecenie PKP PLK S.A.

                • 3 1

              • Zbieznosc prac oczywiscie przypadkowa. (1)

                Ech

                • 1 2

              • Nie nie przypadkowa. Ale za to już nie odpowiada PKM.

                PKM stoją część kończy na wybudowaniu nasypu przy samej linii (nie wiem czy też kładzie tam jakieś tory) ale potem samą linie 201 (osowa- kościerzyna) remontuje PLK i jej podwykonawca. Jeśli altualnie jeżdzą tam cieżarówki i dowożą materiały na linie 201.. to nie ten adres do narzekania..

                • 1 0

  • Brak architektury! (7)

    Te przystanki to architektoniczne zero!!! Dopóki nie da się w tym kraju artystom zarabiać, dopóty będą powstawały takie gnioty - przecież te przystanki wyglądają jak jakieś pojemniki na śmieci! A co to za ozdoby?! Ludzie! za 50-100 lat nic po nas nie zostanie!

    • 14 10

    • Głupoty gadasz (1)

      Akurat te przystanki formą i kolorem coś reprezentują. A że niefunkcjonalne - wygrała właśnie "wizja artystów".

      • 6 4

      • Niektórzy artyści architekci posiadają również wybitną wiedzę z zakresu inżynierii, tak że niejeden inżynier mógłby się od nich jeszcze sporo dowiedzieć.

        • 0 0

    • ...

      Mam nadzieję, że Twoje żałosne posty tez nie przetrwają tak długo.

      • 2 3

    • (3)

      Przecież nawet garstce biznesmenów, którzy co drugi dzień latają do W-wy trzepać grubą kasę - nawet tej garstce bardziej będzie się opłacało jeździć na lotnisko taksówką, bo przecież szybciej a może i taniej (!), niż kolejką metropolitalną. Wiele miliardów poszło w poronioną inwestycję. Te kolejki po jakimś czasie będą jeździły prawie puste. Może trochę więcej ludzi będzie w sezonie letnim, czyli ok.2 miesiące. A kto będzie głównie utrzymywał te ustrojstwo? Oczywiście najbardziej ci, których najwięcej, czyli ci którzy zarabiają od 1300 do 1800 zł/m-c.

      • 1 3

      • Sybilla czy jak? (2)

        To Ty już WIESZ, że w przyszłości kolejka będzie jeździła "prawie pusta"?

        Normalnie lepsza niż jasnowidz z Człuchowa...

        I na podstawie tej swojej tajemnej wiedzy wydajesz mocne opinie. I nawet wnioskujesz, że bogaci nie będą nią jeździli... Do telewizji z takimi umiejętnościami się zgłoś.

        • 3 2

        • Brak wychowania!!! (1)

          Zwracanie się na "Ty" do nieznajomej osoby świadczy albo o braku wychowania albo o braku szacunku do ludzi i chamstwie!

          ps. Na szczęście trojmiasto.pl jest jeszcze demokratyczne dzięki czemu można tutaj wyrażać nawet bardzo znienawidzone opinie. Dziękuję

          • 1 3

          • Brak znajomości netykiety

            Bierzesz się za używanie medium o którym nie masz podstawowej wiedzy. Oczywiście masz takie prawo, ale nie ośmieszaj się dodatkowo (oprócz wygłaszania naiwnych opinii) nieznajomością zasad panujących w Internecie.

            • 4 0

  • Trochę entuzjazmu

    Ludzie - kolor jest ok. Niech będzie trochę "weselej" a nie ciągle szary, srebrny, czarny, Przystanki ma być widać. Sami malkontenci w tym mieście !!!!

    • 16 8

  • A ja uważam żeby PKM miała sukces powinna kończyć bieg w Gdańsku Śródmieśćie.
    Przesiadka na SKM zniechęca zwłaszcza tych co chcieliby skorzystać z systemu Park & Ride (o ile taki powstanie).

    • 12 0

  • ABSURDALNE UTRUDNIENIA (1)

    Mieszkańcy Osiedla VII Dwór są od dłuższego czasu pozbawieni możliwości korzystania z przejścia pod torami na końcu ul. Michałowskiego! Jest ono szczelnie zamknięte, choć nie trwają tam żadne prace. Stoją tam za to 2 samochody!

    • 4 2

    • Za Niemca tego przejscia nie było.

      To znaczy, ze nie jest potrzebne (It isn't need).

      • 3 0

  • Wiedziałem że to będzie nie czytelne.

    Brak doświadczenia przy projektowaniu takich rzeczy, to musiała być młoda osoba.

    • 8 1

  • (7)

    1. Jaki to przystanek to ciężko zobaczyć
    2. Jak napisał mu poprzednik... wiatr będzie wiał i zadaszenie do du*y...
    3. Ogółem ten przystanek wygląda jak jakaś konstrukcja metalowa,która została opuszczona.
    Paskudny ten przystanek jak ECS (Europejskie Centrum Solidarności).

    • 15 5

    • ... (5)

      jak zwykle w PL co drugi Polak to architekt.

      • 2 6

      • Opinie o architekturze powwinny pochodzić od jej użytkowników, a nie od architektów (4)

        Po tym co nam specjaliści zaserwowali w brutaliźmie warto powiedzieć nie ich wybrykom.

        • 4 1

        • ... (1)

          Niestety gawiedź bardzo często lubi kicz.
          Nie wiem czy pozwoliłbyś zaprojektować swój dom ludziom z ulicy.

          • 1 1

          • Jesteś architektem?

            Tak to brzmi, bo używasz pejoratywnych określeń "gawiedź" czy "ludzie z ulicy"... Twoją wypowiedź można interpretować jako poniżanie innych/wywyższanie się. A to już robi się niebezpieczne.

            Odbiorcy architektury zasługują na dobrą bryłę.

            Nie znaczy to, że należy im się podlizywać. I jednocześnie nie znaczy to, że gust architekta jest zawsze dobry - co niektórym może się wydawać.

            • 1 0

        • (1)

          "W brutalizmie", jeśli już. Akurat część budowli brutalistycznych była zamawiana przez ich użytkowników, a zarazem inwestorów, właśnie. Skoro ktoś zapragnął brutalistycznego domu albo biurowca, to z jakiej racji masz mu mówić "nie"?

          • 0 0

          • A co z pozostałą częścią?

            O tym jakie są realne skutki brutalizmu najlepiej można się przekonać w północnym Londynie. Ta architektura stworzyła wspaniałe getto brzydoty. Poprzez swoje surowe kształty i planowane niedokończenie nie była atrakcyjna dla ludzi mających choćby odrobinę gustu i wyczucia artystycznego. Z tego względu była tania. Tym samym stała się architekturą dla biedoty. Stała się otoczeniem, które stygmatyzuje ludzi, a przez specyficzne rozumienie brzydoty jako piękna wypacza rozumienie tego pojęcia u nieukształtowanych odbiorców. Ta architektura znakomicie nadająca się do portfolio twórców zniszczyła tradycyjne relacje międzyludzkie.

            • 2 0

    • Jeszcze bym se trochę ponażekał ale mam zaras gimbusa do szkly

      • 1 2

  • Mnie sie bardzo podoba. (2)

    Czerwony będzie się dobrze komponował z otoczeniem zwłaszcza jesienią. Trasa wszak będzie mocno lesna:-) Dodam, ze poza tymi ozdobnymi zadaszeniami będą też praktyczne wiaty wiec nie marudzic;-)

    • 9 6

    • Nie marudzić bo Ci się podoba? (1)

      Zbawca Świata czy co?

      • 4 3

      • poniewaz marudzenia sa w wiekszosci bezprzedmiotowe

        a dlaczego to napisałem wyżej.

        • 4 2

  • Projekt jak projekt

    Dla mnie najważniejsze, żeb chroniły od wiatru, deszczu itp.
    A te numery to chyba nie najlepszy pomysł.
    Może powstać PKM Zaspa lub PKM Firoga i co wtedy?
    Przystanki maja swoje nazwy i wystarczy.
    Nie kombinumy za bardzo. Kiedyś SKM miała proste logo, które z daleka było rozpoznawalne, potem zmienili na jakieś trzy kropki i mały napis SKM.Zobaczcie sobie logo metra w Londynie, Warszawie, Berlinie czy SKM w Austrii i Niemczech - rozpoznawalne z "kilometra"

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane