• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Maciej Naskręt
22 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo, gdy jeszcze nazywana była przystankiem PKM Banino.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Usytuowanie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.

Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo jako pierwszy zyskał ozdobne ściany charakterystyczne dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zdobienie pojawi się na wszystkich budowanych stacjach linii PKM.



Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
We wtorek rozpoczął się na przystanku Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska montaż ozdobnych ścian bocznych czerwonych wiat z charakterystycznymi perforowanymi grafikami.

- Docelowo montowane zdobione boczne ściany mają się pojawić na wszystkich przystankach. Jeszcze w listopadzie będzie można podziwiać ozdobny element na stacji PKM Niedźwiednik - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Zobacz trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z lotu ptaka.

Kształt i wygląd ścian peronów został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".

Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Z kolei pod koniec kwietnia zatwierdzono nazwy przystanków, co wiązało się bezpośrednio z wkroczeniem budowy w kolejny etap - zamawianie wspomnianych elementów architektury według projektu Anny Waligórskiej. Przy tej okazji zmieniona została wspomniana nazwa stacji PKM Banino na Gdańsk Rębiechowo.

Obecnie budowa 18-kilometrowej linii gotowa jest w 77 proc. przy 70-procentowym upływie czasu do zakończenia przedsięwzięcia. Inwestycja ma być gotowa w maju 2015 r. Niektóre jej elementy będą wykańczane jeszcze do przyszłorocznego października, jak np. wiadukt na Zaspie. Inwestor jednak zapewnia, że nie zakłóci to ruchu pociągów.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (184) ponad 10 zablokowanych

  • wiata???

    Takie wiaty projektują ludzie kompletnie oderwani od rzeczywistości. Konstrukcja wiaty powinna chronić przed deszczem i śniegiem. A w obecnym kształcie jest za krótka i zdecydowanie za wysoka. Deszcz nigdy nie pada "z góry na dół". Wystarczy trochę wiatru i wszyscy na przystanku będą mokrzy. Jakby nie można zaprojektować czegoś funkcjonalnego i służącego ludziom. Wiadomo jednak że pomysłodawcy jeżdżą samochodami i nigdy nie wypróbują swojego projektu. Tylko obejrzą przy okazji otwarcia. Czy nie można było zaprojektować czegoś co zasłania cały peron łącznie z torami????

    • 12 0

  • Dlaczego??? (2)

    dlaczego w projektowaniu nie brali udzial praktycy,ludzie z wyobraznia praktyczna, tylko kolejny raz pozwolono na "radosna" tworczosc architektom. Zadaszenie jest za krotkie i nie praktyczne. Bedzie jedynie elementem ozdobnym i o to chodzilo chyba domoroslym projektantom. Znowu kolejny szajs, kolejna "dziura", podobna do tej z SKM, gdzie zobiono wszystko ladnie i pieknie, zmodernizowano perony ale "dziure" miedzy wagonem a peronem zostawiono.Diabel ukrywa sie w szczegolach i widac, jak narzie jeden szczegol i zobaczymy ile jeszcze wyjdzie takich "szczegolikow" w przyszlosci.

    • 6 2

    • Bo PKM to sitwa. Sami swoi. Jasne?

      • 1 3

    • To jest tylko ozdoba przecież. Wiaty przystankowe będą "w środku"

      • 2 1

  • Wiata z dziurami, po srodku pola, gdzie wiatr sie rozpedza i hula az milo. Jak pada snieg i wieje wiatr to bedzie tam wesolo. Taki survival

    • 6 0

  • takie sobie

    z daleka wygląda jak by odchodziła farba

    • 2 0

  • Wolność słowa

    Inwestycje są finansowane z moich podatów dlatego jak coś mi się nie podoba to mogę to skrytykować. Demokracja.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane