• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Projekt nowego mostu już dawno wykonała firma Europrojekt.


W czwartek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na budowę mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską. Wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja ma kosztować 85 mln zł i powstać w ciągu dwóch lat, nawet wtedy, gdy miasto nie dostanie rządowego wsparcia.



Czy nowy most zmieni Wyspę Sobieszewską?

Prezydent Gdańska, w środę na spotkaniu z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej, niczym św. Mikołaj, przyniósł dobre wieści i ogłosił rozpoczęcie budowy zwodzonego mostu. Jeszcze przed spotkaniem podpisał zarządzenie, zgodnie z którym Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska mogła rozpoczynać procedurę przetargową.

- Z dotacją czy nie, most będziemy budować. W Wieloletnim Planie Finansowym miasta na tę inwestycję zarezerwowano w 2016 roku kwotę 17 mln zł - powiedział Paweł Adamowicz. - W praktyce oznacza to, że dosłownie jutro dyrektor DRMG może ogłosić przetarg na wykonawcę, a około 15 czerwca poznamy nazwę firmy, która wybuduje most. Projekt obiektu jest gotowy, wstępny szacunkowy koszt budowy to 85 mln zł.
Czytaj też: Rząd dołoży do mostu w Sobieszewie?

Zgodnie z zapowiedzią, w czwartek na stronie DRMG pojawiło się ogłoszenie o zamówieniu publicznym. Most ma powstać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą i zastąpi wysłużony most pontonowy. W ramach zadania wybudowane zostaną również dojazdy, przebudowane zostaną dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym w rejonie projektowanego mostu.

Jakie będą parametry nowego mostu?

Most będzie miał długość 173 m, ze skrzydłami 181,5 m, łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego - 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m; szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego. Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego.
Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 m, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł - 2 minuty.

W ramach inwestycji powstanie też 900 m nowej drogi, budynek obsługi mostu, nastąpi przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i DW 501, przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej oraz odcinków ulic dojazdowych.

Nastąpi też budowa ciągów pieszych i rowerowych, przystanków komunikacji miejskiej i miejsc postojowych. Ponadto nastąpi budowa nowych umocnień brzegów Martwej Wisły. Oczywiście będą też prace rozbiórkowe, czyli likwidacja istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, odcinków istniejącej jezdni.

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale 2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.

Postępowanie na roboty budowlane będzie miało formę przetargu ograniczonego, co oznacza, że wykonawcy najpierw składają wnioski o dopuszczenie do dalszej procedury, a następnie po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostają zaproszone do składania ofert przetargowych.

Most dla mieszkańców, turystów i... skautów

Co istotne, most ma też stanowić główny ciąg komunikacyjny podczas zlotu skautów Jamboree 2023, o którego organizację w Gdańsku ubiega się Polska. Miasto spodziewa się, że na wyspę z tej okazji przyjedzie 40 tys. skautów z całego świata.

W tym okresie mieszkańcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w komunikacji samochodowej przez okres dwóch tygodni trwania imprezy. Urzędnicy na spotkaniu z mieszkańcami już zapowiedzieli, że na niektórych ulicach wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy, a mieszkańcy otrzymają specjalne "wjazdówki", by mogli dostać się samochodem do swoich domów.

Jeżeli jednak nie dojdzie do organizacji skautowego Jamboree, na Wyspie Sobieszewskiej - w 2018 roku, na przełomie lipca i sierpnia - i tak pojawi się ok. 10 tysięcy harcerzy. Za dwa lata ZHP będzie bowiem świętować 100-lecie działalności. Niewykluczone też, że w 2021 r. odbędzie się tu EuroJam - zlot skautów europejskich - w którym wziąć udział może kilkanaście tysięcy gości z całej Europy.

Obecny most pontonowy w Sobieszewie.

Opinie (122) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • niech robią ten most

    Stary most może spowodować wypadek

    • 0 0

  • i bardzo dobrze

    Bo ten stary most jest tak stary że może spowodować wypadek

    • 0 0

  • Lepiej drogi niż most (1)

    Lepiej przeznaczyli by te pieniądze na porządne drogi i ścieżki rowerowe na wyspie a dopiero potem niech się wezmą za most. Tyle juz lat wytrzymał to by i następne kilka lat posłużył

    • 0 2

    • A po co komuś ścieżki na wysspie i nakręcanie tłumów na odwiedziny? Wyspa to w dużej mierze Rezerwaty Przyrody i musi być chroniona. Ścieżki i szlaki są, jak ktoś potrzebuje wylewek betonowych niech jeździ po centrum.

      • 0 0

  • Most zwodony (1)

    Ludzie czy wy to zawsze musicie robić akurat w lato bodajże rok czy półtora roku temu było zamknięte bo robiliście renowacje a teraz bo nowy most po grzyba robić renowacje skoro nowy most będzie nie lepiej postawić od razu most jakiś nie myślący chyba to wymyślił powodzenia w odcięciu wyspy sobieszewskiej :d żal mi was

    • 1 0

    • Chwalisz prowizorkę?

      Most pontonowy był reperowany (nie sposób tego uznać za "renowację") ponieważ groziło mu natychmiastowe wyłączenie z użytkowania, ze względu na fatalny stan techniczny. Po ostatniej reperacji jest to nadal most, który ma ograniczoną nośność, trwałość liczoną na 5-6 lat, most musi być zamykany dla ruchu samochodowego w razie wezbrań sztormowych lub nadzwyczajnie niskich stanów wody a jego otwieranie dla ruchu wodnego powoduje długą przerwę w ruchu samochodowym i jest zależne od siły wiatru zafalowania. Sobieszewski "pontoniak" to także paskudna przeszkoda dla wszelkiego ruchu wodnego (no - może za wyjątkiem kajaków - prześwit ok. 1.5 metra).

      Most pontonowy do Sobieszewa (a w zasadzie kolejne mosty w tym miejscu) były odwieczną prowizorką i koszty jego corocznego łatania dawno już przerosły koszty budowy normalnej, zwodzonej przeprawy mostowej w tym miejscu.

      Projektowana przeprawa będzie miała większą nośność, zdecydowanie większą trwałość, jej użytkowanie będzie niezależne do poziomu wody i pogody. Ponadto nie będzie stanowiła przeszkody dla sporej liczby jednostek używających drogi wodnej - bo prześwit przęseł zwodzonych w stanie zamkniętym wynosić będzie 4 do 5 metrów i pod mostem bez trudu przejdzie większość rekreacyjnych motorówek i jachty żaglowe, które dostosowane są do kładzenia masztu. Samo otwieranie mostu dla ruchu wodnego trwać będzie krócej...

      A Tobie żal odwiecznej prowizorki?

      • 0 0

  • No nareszcie coś rusza w tej sprawie! (2)

    • 32 2

    • Dokładnie. Nie ma co czekać aż pisiory zmienią może zdanie. Sami sobie wybudujemy (1)

      a pisiorom podziękujemy przy wyborach

      • 12 5

      • w którym mówicie będzie most ? w 2029 ?

        buhhahahahah zbudują jak hotel na wyspie spichrzów, hiszpanie już buduja od 10 lat, narazie sprzedają co roku ziemię żeby mieć więcej. Prędzej skończy się sprawa amber gold niż zbudują most na wyspę sobieszewską

        • 0 1

  • a co z obecnym mostem? (9)

    przecież on jest już tak stary, że powinien wypowiedzieć się konserwator zabytków

    • 50 27

    • Most gdzie indziej (2)

      Tak jak mowi smsem, most został wyremontowany i nic mu nie dolega. Więc po co budować drugi most obok sprawnego? Nie lepiej byłoby wybudować go gdzie indziej np. między Górkami Zachodnimi, ul. Łowicka a Sobieszewem, ul. Nadwiślańska, obecna pętla autobusowa. O ile szybciej można by się dzięki temu dostać na wyspę z nadmorskich dzielnic Gdańska (Przymorze, Brzęźno, Nowy Port, itd). Bez objeżdżania całego środmieścia i stania w korkach.

      • 3 5

      • po otwarciu tunelu nie trzeba bedzie stac w centrum, ale zgadzam sie ze moznaby pomyslec o lepszym miejscu na przeprawe niz to ktorego najmocniejsza strona jest przyzwyczajenie mieszkancow....

        • 0 1

      • Teoretycznie - niezły pomysł. W praktyce - zaglądam na Google maps i robi się pod górkę.

        Widzę tam jacht kluby i stocznie, obecność mostu pod nosem nie zapętliłaby im działalności? Z drugiej strony przydałby się alternatywny dojazd na Sobieszewo...

        • 1 0

    • Z jednego pontonu zrobic pomnik :) (4)

      Pomnik najdluzej dzialajacej prowizorki w historii Polski :)

      • 26 5

      • najdluzej dzialajaca prowizorka to zdecydowanie most nad wisła w Tczewie.... wysadzony w 1939 został na szybko "tymczasowo" odbudowany z desek i tak stoi do dzisiaj, zamkneli go chyba dwa lata temu bo grozi zawaleniem ale widocznie takie zabytki nie sa na tyle ciekawe zeby je wyremontowac.

        • 0 0

      • Most trzeba wysłać PISuarą (1)

        z karteczka nie chcecie to zrobiliśmy sami. Pomoże ma was w d*p....

        • 4 2

        • ta pomoże

          • 0 0

      • Uśmaiałam się

        haha dobre :D

        • 8 3

    • most sprawny w zeszłym roku był remontowany

      • 16 2

  • Budować budowac (15)

    Jak miło patrzec jak rozwija sie region

    • 126 16

    • jak to ? przeciez wiekszosc marzy aby wrocil taki syf jak byl w PRLu (6)

      nagle sie wszystkim rozwoj podoba ? juz nie chcecie miec dziurawych drog i mostow jak dawniej ? juz nie chcecie miec tylko octu i jednej osiedlowej budy gdzie staliscie godzinami po kilo kartofli ubrani w dziurawe gacie i kufajki ruskie ? niesamowite ).

      • 19 10

      • PRL

        Pomysl troche zanim cos napiszesz.
        ja mialem w stanie wojennym 10 lat wiec nie posadzaj mnie o zwichrowany komunizmem umysl ALE
        przez 25 lat od 1945 do 1970, kraj przeorany wojnami (1914-1918, 1920 i 1939-1945), z polowa ludnosci (obecnie) oraz nie posiadajacy zasobow potrafil zbudowac huty, kopalnie, cementownie, drogi, stocznie i floty statkow, zaklady itp.
        Osiagniecia obecnego 25 -lecia (1990-2015) sa o wiele mniejsze przy 100 zwiekszonym zadluzeniu.

        • 0 0

      • (1)

        nie lepiej wszystkich eksmitowac i zaorac ta pato wyspe? taniej wyjdzie mieszkancow oddac do przytulka alberta

        • 4 21

        • prawda ludzi nie jest wielu - ale most im się należy jak psu buda po tylu latach - oby tylko mostu w miejscu obecnej przeprawy promowej nie wsadzili bo zrobi się przejazdowo - a jednak wyspa ma w sobie trochę dziki klimat, który fajnie byłoby utrzymać.

          • 0 0

      • dokładnie (2)

        czytając komentarze na trójmieście, można odnieść wrażenie że idealne miasto powinno składać się w 90% z parków i trawników. każda nowa inwestycja, to "betonowanie" miasta.

        • 4 6

        • (1)

          Tak a zimą najlepiej zamiast soli użyć fosfato fosforów a latem zakonserwować niemieckie srocze z 14 wieku.

          • 0 1

          • Postemp icie

            • 0 1

    • PRIMA APRILIS, a szkoda, bo na pewno bardziej potrzebny niz kladka przez motlawe czy kolejka gorska na forty

      • 0 2

    • Szczurek patrz i ucz się miernoto. Kiedy wyjdziesz ze strefy planowania??? Za 100 lat????

      • 9 2

    • "Co istotne dla zeglarzy swiatło od przęsła do lustra (1)

      wody 5 m". Jako żeglarz amator powiem wam , że byle omega ma wysokość 8.5 m .... Ahoj szczury lądowe...

      • 5 8

      • Chyba żeglarz amator majtku :) kladziesz maszt i przeplywasz. Ahon

        • 8 1

    • Cały region za wyjątkiem Gdyni, która nie wytrzymała tempa i obecnie przeżywa jeden z największych zastojów w swojej histori (3)

      • 20 3

      • Ale Dynia (2)

        Nie byla tak zapozniona w rozwoju wiec teraz moze miec chwile przerwy w tym wyscigu...:)
        Gdansk musi caly czas ciezko orac.
        Kiedys jak wjezdzalo sie do Gdyni (na zakupy na Swietojanskiej :)) to jak do innego swiata - w Redlowie domy prywatne wypasione, potem ulice miejskie z eleganckimi witrynami i towarem... Jaki kontrast stanowila prywatna Gdynia w stosunku do robotniczego, komunalnego Gdanska :) wspomnienia...

        • 3 23

        • Rozwoj Gdyni zatrzymał się z Cegielską. Gdańsk nie musi nic nadrabiać. Gdańsk jest jak Pendolino, a Gdynia jak drezyna.

          • 22 7

        • W Gdyni było w miarę dobrze za komuny i na początku lat 90tych

          Ale to i tak tylko w centrum bo inne dzielnice już wtedy wyglądały tragicznie. Później nastał Szczurek, który przez te wszystkie kadencje ładował kasę w PR zamiast w inwestycje (może i dobry pomysł na krótką metę ale nie na tyle kadencji). No i Gdynia została zdecydowanie w tyle za Gdańskiem. Z roku na rok ta różnica się pogłębia

          • 23 1

  • (3)

    Prowizorki są najtrwalsze, ale czas na nowe.

    • 57 5

    • Mam nadzieje że hasło że prowizorki są najtrwalsze nie ma zastosowania do rządu pisiorów (1)

      • 4 2

      • Chłopie daj se siana to może zmądrzejesz trochę...

        • 0 1

    • Gdyby nie było bliskiego dostępu do morza to samo Sobieszewo nie wygląda za ciekawie.

      • 13 5

  • Pan Prezydent ma tam działkę czy co? (6)

    Nie chce mi się sprawdzać, ale jakiś super aktywny się w tym temacie zrobił Adamowicz. Natomiast jako przyszły mieszkaniec Wyspy Sobieszewskiej cieszę się bardzo z tego newsu. Mam tylko nadzieję, że nie przegną w drugą stronę i nie zadepczą wyspy. W końcy są tam aż dwa rezerwaty przyrody i wypada to uszanować.

    • 12 10

    • (2)

      Są ale koleszko wiedz ze juz teraz sporo działek zostało zakupionych. Szykuje się ze za kilka lat na wyspie będzie 10x folwark hotele itd. jakie mamy obecnie . Dlatego sprzedaje swoje na wyspie i jadę na peryferia... budyń nieźle załatwił nasza piekna wysepke :(

      • 2 5

      • (1)

        Jeśli tak będzie tzn. że powinieneś sprzedać swoją działkę dopiero jak faktycznie zrobi się Wyspa bardzo popularna. Wtedy zarobisz krocie. A do tego czasu można się cieszyć spokojem.
        Nie do końca wierzę w szaloną przyszłość Sobieszewa, ale faktycznie wygląda na to, że będzie to bardzo droga i ekskluzywna część Gdańska.

        • 2 3

        • Ja nie muszę gościu czekać bo więcej dostane... wisi mi to ze stracę bańki czy dwie.. juz teraz szykuje się na wyjazd na peryferia. Stać mnie ;)

          • 0 0

    • co z wami? (1)

      Modernizują- Źle
      nic nie robią- też źle
      Ciężko polakowi dogodzić, jeszcze to doszukiwanie się drugiego dna...

      • 4 1

      • Dobrze, że modernizują

        to nie budzi kontrowersji. Natomiast ważne żeby przy okazji nie zniszczyć unikalności Wyspy i o tym warto rozmawiać. Dużo jest w Gdańsku inwestycji, które bez pardonu dewastują otoczenie. Coś mi mówi, że jednak w tym przypadku chodzi o wykorzystanie specyfiki Wyspy i zrobienie z niej ekskluzywnego zakątka Gdańska, bazującego na swym naturalnym położeniu. To jedyne miejsce, które może pełnić rolę dzielnicy willowej osadzonej w sąsiedztwie morza i lasu. Lobbing na pewno będzie w tym kierunku, bo gdzieś Ci bogaci ludzie muszą budować swoje posiadłości. Warszawa ma Konstancin i Magdalenkę a my będziemy mieć Wyspę (zresztą bijącą na głowę obie podwarszawskie lokalizacje).

        Ps. Co do drugiego dna to ono najczęściej po prostu jest i tyle. Od lat mówi się o moście a teraz widać, że zaczęło się energiczne działanie i to nie tylko w temacie mostu, bo są inne plany poprawiania infrastruktury na Wyspie. Jeśli miałbym strzelać to Prezydent szukuje sobie teren pod swoją posiadłość, ale to tylko taki wkręt i nie ma to dla mnie znaczenia. Ważne żeby Sobieszewo było zadbane i rozsądnie zagospodarowane.

        • 1 1

    • Opinia wyróżniona

      Górski

      Górski kupił tam sporo ziemi..Resztę dopowiedz sobie sam(a)...

      • 2 3

  • Z pomocą PiSiorów czy bez i tak zbudujemy. I takie podejście mi sie podoba (1)

    Szczurek niech się patrzy i uczy.

    • 26 6

    • Nie doczekali się POmocy od partii miłości przez 8 lat -raczyleś to zauważyć?

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane