• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle

Maciej Naskręt
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.



Czy stary most nad Martwą Wisłą ma dla ciebie wartość sentymentalną?

Pod koniec grudnia 2015 r. zakończono prace przy budowie nowego kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Gdy wjechały na niego pociągi kursujące trasą Pruszcz Gdański - Port Północny, dni starego mostu były już policzone. Stał się on bezużyteczny dla kolejarzy.

W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.

Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii

Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.

Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.

Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.

Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.

Kolejne rozbiórki na dniach

W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.

W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.

Podobny los czeka sąsiedni obiekt zobacz na mapie Gdańska, którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.

  • Jedyne zdjęcie ukazujące otwarty most kolejowy na Przeróbce. Widać tam także budki dla obsługi mostu, po których dziś już nie ma śladu. Zostały zdemontowane w latach 90.
  • Na zdjęciu zlikwidowane w środę przęsło. Zdjęcie z 2013 r.
  • To jest już historyczne zdjęcie mostu obrotowego nad Martwą Wisłą.
  • Ślad po pocisku, który trafił w element konstrukcyjny mostu. Obiekt nienaruszony przetrwał dwie wojny światowe.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • A mozna bylo mu zsnalesc inna lokalizacje, ale coz ... Rozwalmy wszystko co historyczne bo przeszkadza !!!

    Wielka szkoda ze nie szanuje sie w naszym kraju tak starych obiektow ...
    Jak by nie bylo jest to czesc historii naszego miasta i mozna bylo ten most wykorzystac w innym miejscu i nikt mi nie powie ze nie oplacalo by sie go wyremontowac ...
    Jak nie caly to choc jakas jego czesc wykorzystac jako przeprawe przy Bramie Nizinnej modernizujac tam przejazd, obiekt by zostal zachowany, w tamtym miejscu fajnie by on sie komponowal, czyli owca cala i wilk syty ...
    Mozna bylo ten mosty wykorzystac jako przeprawe w Sobieszewie, albo podarowac jakiejs ubogiej gminie ktorej nie stac na most a jest on potrzebny, czesto o tym slychac w mediach, byl by to piekny gest a i tez dalej by oko cieszyl... Jednak coz lepiej zachowac jakas tam mozaike jak naprawde historyczny obiekt ... Nie rozumiem takiego toku myslenia, ale bylo to do przewidzenia, bo juz i tak kolejarze skazali go na zaglade i nawet jak by sie protestowalo to oni sa tak zachlanni gorzej od psa ogrodnika, sam nie zje ale tez nikomu innemu nie da ...
    Wielka szkoda, oj wielka ...

    • 1 1

  • no fkoncu !

    • 0 2

  • Myślę,że jest w Polsce wiele miejsc gdzie takie przęsło zapewniło by brakujące połączenie przez rzekę.Oczywiście pociągi by tam nie jeździły, ale traktor z sianem czy samochody z dziećmi do szkoły albo babcie do kościoła miały by bliżej. Ludziska sami by go pomalowali i wyposażyli w nawierzchnię. No ale koszt transportu przekroczył by wartość tego zabytku. A ze złomu są konkretne pieniądze.

    • 3 0

  • Niemcy zbudowali, Polacy niszczą.

    • 4 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

    kawalek histori wlasnie padl;(

    • 5 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

    ... (1)

    Czekam, kiedy rozbiorą Starówkę, w Gdańsku to jakiś obłęd niszczenia...wiem, że brud, kupa dziur w drogach i dziurawe chodniki ale to nasze miasto to historia...

    • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

      Poczytaj trochę o swoim Danzigu zanim zaczniesz używać słow typu "starówka":, czy "stare miasto"

      To są tylko repliki. Sam nie wiem jak to nazwać, ale chyba Główne Miasto albo Śródmieście i jest 100 razy bardziej poprawne.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

    może...?

    ja bym go sprawdził podreperował wymalował i oddał jakieś wsi w prezencie jako nie wiem kładke dla pieszych moze maja co innego w planach

    • 0 0

  • Tragedia

    Tragedią jest to że zabytki zostają zniszczone bez pytania mieszkańców. To mieszkańcy powinni decydować. I tak znika powoli przy takiej gospodarce zabytki Gdańska. A można było by stworzyć miejsce specjalne dla takich zabytków ale po co, wszystkie tereny to kasa i nie Gdańsk ale kasa ważniejsza. To jest rozbiór Gdańska. A gdzie jest most zwodzony z Motławy stoi czy już opędzlowany..Co z terenem GEDANIA - kolebką Polskości w WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKA i wiele innych zabytków.

    • 0 0

  • ktoś tu Polskę na złom sprzedaje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane