• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

Maciej Naskręt
29 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz warianty rozbudowy Węzła Szadółki.


Gdański oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy Węzła Szadółki. zobacz na mapie Gdańska Natomiast władze Gdańska zabiegają o włączenie inwestycji do ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023, ale bez wsparcia projekt nie ma szans na realizację przed 2020 r.



Czy potrzebna jest rozbudowa Węzła Szadółki?

Kiedy w latach 70 powstawał Węzeł Szadółki miał on charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą obsługi powstającego tam zakładu utylizacji, który w tamtych czasach przeniósł się z ul. Kaczeńce na Stogach zobacz na mapie Gdańska właśnie w rejon ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony. Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego o. GDDKiA).

- Współpraca z miastem przebiega w sposób zadowalający. Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji tej inwestycji na podstawie właśnie dokumentacji przygotowanej przez biuro projektowe na zlecenie urzędników z Gdańska - wyjaśnia Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa. Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa.
Drogowcy z GDDKiA chcą wykonać inwestycję według wariantu pierwszego - droższego. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy). Mają one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej. Zapewnią one im ciszę.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.

Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 160 mln zł. Drugi wariant - tańszy o ok. 30 mln zł - zakłada poprawę przebiegu dotychczasowych zjazdów i dodatkowo przełożeniu pod obwodnicą drugiej jezdni ul. Jabłoniowej.

Skąd wziąć tak duże pieniądze na budowę Węzła Szadółki? Władze miasta złożyły wniosek do ministra ds. transportu o wpisanie wspomnianej inwestycji do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 podczas jego konsultacji. - Jeśli projekt rozbudowy Węzła Szadółki trafi na listę rezerwową przedsięwzięć to jest szansa, że zostanie zrealizowany z oszczędności jakie mogą powstać w czasie realizacji inwestycji z listy podstawowej - uważa Marszałek.

Na tej ostatniej liście znajduje się m.in. Trasa Kaszubska, czy droga ekspresowa S7 między Gdańskiem a Elblągiem. Sęk w tym, że razem z Gdańskiem złożono 37 podobnych wniosków. Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans na realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców projektu przed 2020 r.

Nadmieńmy, że Gdańsk w najbliższych pięciu latach planuje budowę o przekroju dwóch jezdni ul. Nowej Jabłoniowej, która zastąpi ul. Jabłoniową. Po ukończeniu nowej drogi Węzeł Szadółki stanie się wąskim gardłem.
Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki. Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Sobieszewo

    Może tak władze miasta wezmą pod uwagę budowę mostu przez Wisłę w Sobieszewie zanim dojdzie do tragedii.Tyle już było emocji w tym temacie.Znowu będzie przebudzenie z ręką w nocniku.

    • 2 0

  • Fajnie się patrzy jak szybko rozwija się Gdańsk (4)

    • 12 2

    • na kredyt, słońce ty moje, na kredyt ... (3)

      a to już nie jest takie piękne ...

      • 1 5

      • (2)

        Ty rozumiem kupujesz wszystko za gotówkę? Nie zapomnij skląć tow. Gierka przed snem.

        • 2 1

        • NIE ... kochany demagodu (1)

          ale po pierwsze zadłużam siebie, a nie kogoś innego i wszelkie konsekwencje ponoszę ja, a nie nikt lub ktoś inny.

          poza tym nigdy nie zadłużę się tak jak gmina (wraz z przyległymi spółkami) bo wiem, że to niebezpieczne i nie znajdę też banku, który ze mną zaryzykuje.

          nie mam też możliwości dowalenia podwyżki podatku* by załatać dziurę budżetową.

          *) u mnie musiałbym oznajmić zleceniodawcom, że podnoszę stawkę za usługi i ... od razu zostałbym pogoniony.

          PS. Tow. Gierek to obecnym rządzącym mógłby buty czyścić ... żyjesz sloganami, które nie do końca odzwierciedlają rzeczywistość.

          • 0 2

          • No to nie inwestujmy, i patrzmy, jak ludność się wynosi za pracą, wygodą i usługami publicznymi do Poznaniów, Wrocławiów, Warszaw i innych Londynów,zabierając też swoje podatki. No,ale przynajmniej nie będziemy zadłużeni. Słowem - będzie, jak w Gdyni! ;)

            • 0 0

  • a po kij to, ważniejsza jest Świętokrzyska

    j.w.

    a i z basenem się zgodzę.
    Czemu w super szkole na Ujeścisku nie ma basenu ?
    Ogólnie to niedługo nasze dzieciaki w szkołach w gdańsku południe będa chodziły na 3 zmiany do szkół.
    masakra
    p h... te wszystkie drogi ,
    żyć się nie da .
    na ulicy mam dzieciaka wykształcić ?
    Co w życiu jest ważniejsze - może żeby dobrze dojechać do lotniska i stąd spie..... za granicę.

    • 1 0

  • a kiedy basen powstanie dla rodzin betonow ? CO ?

    • 1 2

  • Beznadziejne

    Jedno i drugie ...

    Dlaczego?

    Kupa kolizyjnych skrzyżowań ... !!!

    • 4 2

  • Lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową jest niezbędny. (6)

    Co to znowu za bubel za 160 mln?!

    • 76 16

    • (3)

      Dokładnie, przecież tam dużo samochodów skręca. I jak bez tego lewoskrętu ma to funkcjonować, przez Kowale mają ludzie jeździć ? To nie jest żadne rozwiązanie tylko przenoszenie problemu w inne miejsce. Ale to przecież takie polskie.

      • 14 5

      • właśnie. (2)

        Absolutna racja. Wariant drugi ww. wizualizacji nie dość ze tańszy to jeszcze z zachowanym lewoskrętem. Powinien byc zrealizowany. Inne rozwiązanie = niegospodarność, ale to też takie polskie...

        • 3 2

        • (1)

          Przecież nawet jednooki zauważy, że dobudowany jest dodatkowy wjazd i na Obwodnicę w stronę Gdyni z Przywidzkiej pojedzie się prosto, do nowego ronda.

          • 4 1

          • taaa już 10 a ty dalej na rausza łuazisz i widzisz dodatkowe drogi

            • 0 0

    • Koniczynki tak jak na AK/Jabloniowa i 30km/h przy zjazdach :)

      Zjazd z Jabloniowej w strone Gdyni (pod gorke) i jeszcze koniczynki - ludzie sie nie rozpedza i bedzie kolejny klopot.

      • 1 1

    • To ciekawe, jak autobus będzie jechał, bo teraz 174 i 574 jedzie z Przywidzkiej właśnie lewoskrętem.....dalej do Otomina.

      • 2 1

  • Wizualnie dziwny węzeł - dlaczego nie koniczynka? (8)

    Plany na których to naszkicowane są na starych mapach gdzie nie ma np. centrum handlowego, ul. Guderskiego itd.

    • 66 5

    • co za partacz to rysował - rysunek pod względem technicznym jest tragiczny (1)

      • 1 1

      • w PO-lsce obecnie wszystko robią partacze

        • 2 4

    • bo koniczynka kosztowałaby np. 25 mln ...

      co z tego, że dobrze by działała, skoro nie można wypompować kasy na maksa.

      • 1 4

    • (3)

      jak to w pl
      wszystko zraz za grube miliony, a co nie stać podatników?
      w normalnych krajach to chyba umierają ze śmiechu patrząc na to
      no ale trzeba grubo posmarować, bo kto smaruje ten jedzie

      • 5 6

      • Zraz za grube miliony, mniam, mniam, pycha!

        Pozdrawiam,
        Głodomór

        • 0 3

      • (1)

        Emigruj do "normalnego kraju", tylko sie nie zdziw...

        • 9 8

        • juz tam jestem i się nie dziwię

          za to śmiać mi się chce jak widzę ojczyznę, która mentalnie tkwi w średniowieczu, gdzie nie wolno krytykować panów feudałów i należy się podporządkować...

          • 3 3

    • Znowu bubel projektowy.

      Tylko w pełni bezkolizyjny węzeł ma sens.

      • 24 5

  • Optuję za pierwszym wariantem. (3)

    Oczywiście jest droższy, ale niesie lepsze i co ważne perspektywiczne rozwiązania. Wariant drugi owszem jest tańszy, ale za jakiś czas węzeł będzie wymagał ponownej rozbudowy.

    • 23 14

    • a jakieś argumenty?

      poza pustymi hasłami ...

      • 0 0

    • Pierwszy wariant drogowo jest gorszy (1)

      Brak prawoskrętów przy wszystkich zjazdach i konieczność nadrabiania drogi przy połowie kierunków.

      Najlepsza byłaby klasyczna koniczynka - ale nie ma na nią kasy więc po co się silić na droższe rozwiązanie, które może i ładniejsze ale mniej odporne na korki.

      • 1 3

      • "NADKŁADANIA drogi", ośla łąko!

        • 0 0

  • Mafia działa. (1)

    Wszystkie mafie partyjno-rządowe posługiwały się inwestycjami finansowanymi z budżetu do wyprowadzania pieniędzy do kieszeni prywatnych poprzez inwestycje rzekomo niezbędne. Przy okazji osiągano cele polityczne. Tak robili Hitler (autostrady), Putin (olimpiada w Soczi). Tak zrobił Tusk (autostrady, stadiony). Nie dziwi więc rozmiar i ilość węzłów które powstają w Gdańsku. Powstają bo mogą - są rezerwy terenu. Tylko co z tego wynika jak węzły są połączone kiepskimi, zatłoczonymi drogami? Ale drogi nie powstają bo nie ma możliwości znaczącego zwiększenia siatki w mieście. A poza miastem to deweloperom się nie chce już budować bo trzeba inwestować w infrastrukturę.

    • 2 4

    • Buahahahha, dzięki, tym porównaniem ubawiłeś mnie na resztę dnia. Jutro wrzuć jeszcze kilka porównań do dyktatorów, np. Genralissumusa F. Delano R. i jego zbrodniczy system Interstate. Jedynym demokratą był Kaczy, bo nie tylko nie budował dróg,ale i torpedował już podpisane umowy (A1).

      • 2 1

  • 160 mln dla blachosmrodow. Zeby mogli sobie plynnie pojezdzic. A potem jeszcze ta infrastrukture trzeba utrzymac. Glupota.

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane