- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (82 opinie)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (128 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (56 opinii)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (671 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny
Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny . To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.
Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.
- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.
Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych
Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.
Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.
Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.
Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.
Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi
Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.
PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.
Opinie (178) 6 zablokowanych
-
2017-09-13 07:50
PKP - ech!... (1)
Gdybym przeczytał informację o tych ruchomych schodach i nie wiedział kogo dotyczy - zgadłbym od razu!! Przecież PKP PLK nie może zrobić wszystkiego do końca dobrze, w sposób przemyślany. Tam panuje jeszcze stan umysłów z lat 70-tych - i dlatego tak dobrze się teraz czują...
Przez ostatnie lata nie byli w stanie wydać ogromnych pieniędzy unijnych i dlatego o ile pociągi mamy już w sporej części z XXI wieku, to kolejową infrastrukturę raczej z XIX. Przebudowa dworca byłą przygotowywana coś około 4 (!) lat i potrwa 3. A przecież to tylko drobne prace budowlane - żaden tunel pod Martwą Wisłą czy kilkudziesięciokilometrowy odcinek autostrady!- 11 0
-
2017-09-13 08:04
To zobacz na wejscia z tego sanego tunelu na przystanki przy podwalu grodzkim na przeciw dworca i zastanow sie do kogo one naleza. Nie do PKP a do budyniowego miasta. To dopiero lata 70te.
- 1 1
-
2017-09-13 07:55
wreszcie a nie tylko ciągle remonty w Gdyni
- 4 0
-
2017-09-13 08:24
Nareszcie będzie można nie szarpać się z walizą na schodach (1)
Bo ona ma kółka i to od wielu lat. W końcu PKP zauważyło ludzi na wózkach, ludzi z wózkami dziecięcymi i z walizkami na kółkach
- 9 0
-
2017-09-13 08:28
Tak, w przeciwienstwie do skm, pkm i urzedu miadta gdanska
- 6 0
-
2017-09-13 08:28
Połączą te dwa tunele?
Czy ja śnię? Mam szansę tego dożyć?
Będę miał o dwa skrzydła schodów mniej idąc do dworca po wyjściu z walizką z tramwaju.
Przekopią te 20 metrów tunelu?- 9 1
-
2017-09-13 08:33
Propozycja !!! dla PKP PLK, (2)
jeśli robicie Państwo remont peronów Dworca Głównego, największego miasta na północy ,
to przydałoby się, np. wzorem miasta Bydgoszcz, zainstalowanie CZYTELNYCH!!! wyświetlaczy,
zarówno w holu / poczekalni, jak i na peronach dalekobieżnych. Bo teraz informacja jest podawana przez głośniki. Nie ma nic przeciwko, ale! przy przejeździe pociągu towarowego
np. z 20 cysternami jest prawie niesłyszalna, jeśli w ogóle.. a taki wyświetlacz podaje czytelne informacje, co więcej, z opcją minut spóźnienia, na dolnym pasku, jeśli opóźnienie jest faktem.- 17 2
-
2017-09-13 08:59
Akurat Bydgoszcz to zły przykład. (1)
Tam jest tyle tych tablic, że daliby radę obdarować kilka stacji nimi. Zresztą gdybyś sobie zajrzał w SIWZ to być wiedział, że będzie instalowana pełna informacja wizualna.
- 1 2
-
2017-09-13 15:42
Lepiej nadmiar niż niedomiar. A mieście Bydgoszcz, w cale nie uważam, że jest ich dużo.
Te które widziałem: ilość 6szt ale zlokalizowane w dobrych miejscach.
A tablica - tablicy nierówna.
Przykład może skrajny:
Tablice informacyjne, na przystankach ZTM Gdańsk - w słońcu, dane niewidoczne..- 1 1
-
2017-09-13 08:35
a dworzec PKS bedzie jako muzeum komuny i syfu? Bo widze,że cos sie nikt nie kwapi do jego remontu? (6)
- 21 0
-
2017-09-13 08:36
(1)
Jak to? Developer ma juz obiecane i bedzie osiedle jak wszedzie
- 7 3
-
2017-09-13 09:43
osiedle w centrum Gdanska? Mieszkancy Gdanska,nie dopuscmy do tego!
- 2 1
-
2017-09-13 12:03
(1)
ten dworzec to WSTYD dla miasta i bardzo brzydka wizytówka. Nie wierze, żen ie można nic zrobić z tym budynkiem - jaki jest taki jest ale ma potencjał jakby komuś się CHCIAŁO cokolwiek zrobić. Chyba że łątwiej poczekać aż popdanie w ruine i wówczas snuć plany o biurowcu czy cyms takim... Nie rozumiem czaqsami włądz tego miasta.
- 2 1
-
2017-09-14 05:49
Ten dworzec jest od lat własnością Pb Górski, i bynajmniej nie był kupiony od Miasta tylko od Orbisu
- 0 1
-
2017-09-13 17:40
Nie nikt, tylko konkretny ktoś.
- 1 1
-
2017-09-13 17:42
Nie nikt, tylko konkretny ktoś.
- 1 1
-
2017-09-13 08:36
(1)
Co mi po peronie jak przyjezdza pociag i nie ma mojego wagonu albo na moje miejsce ktos tez ma bilet?
- 3 0
-
2017-09-13 09:00
Och. Idziesz do kierownika pociągu i dostajesz bez łaski miejsce.
- 2 0
-
2017-09-13 08:42
to nie jest przypadek że akurat pendolino stoi:)
- 0 1
-
2017-09-13 08:43
60 mln? Będą złote poręcze? (1)
Co to za horrendalna suma?!
- 9 8
-
2017-09-13 09:00
Zrób taniej.
- 2 3
-
2017-09-13 08:46
Ile ? (1)
60mil. ? w Nowym Sączu ,chcą wybudować stadion za 50mil.
- 7 4
-
2017-09-13 09:09
A w Lublinie żużlowy na 13 tys. za około 10...
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.