• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • PKP - ech!... (1)

    Gdybym przeczytał informację o tych ruchomych schodach i nie wiedział kogo dotyczy - zgadłbym od razu!! Przecież PKP PLK nie może zrobić wszystkiego do końca dobrze, w sposób przemyślany. Tam panuje jeszcze stan umysłów z lat 70-tych - i dlatego tak dobrze się teraz czują...
    Przez ostatnie lata nie byli w stanie wydać ogromnych pieniędzy unijnych i dlatego o ile pociągi mamy już w sporej części z XXI wieku, to kolejową infrastrukturę raczej z XIX. Przebudowa dworca byłą przygotowywana coś około 4 (!) lat i potrwa 3. A przecież to tylko drobne prace budowlane - żaden tunel pod Martwą Wisłą czy kilkudziesięciokilometrowy odcinek autostrady!

    • 11 0

    • To zobacz na wejscia z tego sanego tunelu na przystanki przy podwalu grodzkim na przeciw dworca i zastanow sie do kogo one naleza. Nie do PKP a do budyniowego miasta. To dopiero lata 70te.

      • 1 1

  • wreszcie a nie tylko ciągle remonty w Gdyni

    • 4 0

  • Nareszcie będzie można nie szarpać się z walizą na schodach (1)

    Bo ona ma kółka i to od wielu lat. W końcu PKP zauważyło ludzi na wózkach, ludzi z wózkami dziecięcymi i z walizkami na kółkach

    • 9 0

    • Tak, w przeciwienstwie do skm, pkm i urzedu miadta gdanska

      • 6 0

  • Połączą te dwa tunele?

    Czy ja śnię? Mam szansę tego dożyć?
    Będę miał o dwa skrzydła schodów mniej idąc do dworca po wyjściu z walizką z tramwaju.
    Przekopią te 20 metrów tunelu?

    • 9 1

  • Propozycja !!! dla PKP PLK, (2)

    jeśli robicie Państwo remont peronów Dworca Głównego, największego miasta na północy ,
    to przydałoby się, np. wzorem miasta Bydgoszcz, zainstalowanie CZYTELNYCH!!! wyświetlaczy,
    zarówno w holu / poczekalni, jak i na peronach dalekobieżnych. Bo teraz informacja jest podawana przez głośniki. Nie ma nic przeciwko, ale! przy przejeździe pociągu towarowego
    np. z 20 cysternami jest prawie niesłyszalna, jeśli w ogóle.. a taki wyświetlacz podaje czytelne informacje, co więcej, z opcją minut spóźnienia, na dolnym pasku, jeśli opóźnienie jest faktem.

    • 17 2

    • Akurat Bydgoszcz to zły przykład. (1)

      Tam jest tyle tych tablic, że daliby radę obdarować kilka stacji nimi. Zresztą gdybyś sobie zajrzał w SIWZ to być wiedział, że będzie instalowana pełna informacja wizualna.

      • 1 2

      • Lepiej nadmiar niż niedomiar. A mieście Bydgoszcz, w cale nie uważam, że jest ich dużo.
        Te które widziałem: ilość 6szt ale zlokalizowane w dobrych miejscach.
        A tablica - tablicy nierówna.
        Przykład może skrajny:
        Tablice informacyjne, na przystankach ZTM Gdańsk - w słońcu, dane niewidoczne..

        • 1 1

  • a dworzec PKS bedzie jako muzeum komuny i syfu? Bo widze,że cos sie nikt nie kwapi do jego remontu? (6)

    • 21 0

    • (1)

      Jak to? Developer ma juz obiecane i bedzie osiedle jak wszedzie

      • 7 3

      • osiedle w centrum Gdanska? Mieszkancy Gdanska,nie dopuscmy do tego!

        • 2 1

    • (1)

      ten dworzec to WSTYD dla miasta i bardzo brzydka wizytówka. Nie wierze, żen ie można nic zrobić z tym budynkiem - jaki jest taki jest ale ma potencjał jakby komuś się CHCIAŁO cokolwiek zrobić. Chyba że łątwiej poczekać aż popdanie w ruine i wówczas snuć plany o biurowcu czy cyms takim... Nie rozumiem czaqsami włądz tego miasta.

      • 2 1

      • Ten dworzec jest od lat własnością Pb Górski, i bynajmniej nie był kupiony od Miasta tylko od Orbisu

        • 0 1

    • Nie nikt, tylko konkretny ktoś.

      • 1 1

    • Nie nikt, tylko konkretny ktoś.

      • 1 1

  • (1)

    Co mi po peronie jak przyjezdza pociag i nie ma mojego wagonu albo na moje miejsce ktos tez ma bilet?

    • 3 0

    • Och. Idziesz do kierownika pociągu i dostajesz bez łaski miejsce.

      • 2 0

  • to nie jest przypadek że akurat pendolino stoi:)

    • 0 1

  • 60 mln? Będą złote poręcze? (1)

    Co to za horrendalna suma?!

    • 9 8

    • Zrób taniej.

      • 2 3

  • Ile ? (1)

    60mil. ? w Nowym Sączu ,chcą wybudować stadion za 50mil.

    • 7 4

    • A w Lublinie żużlowy na 13 tys. za około 10...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane