• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Poki co jedynym pmusem jest to ze pociagi PKM odjezdzaja z nieuzywanych peronow SKM

    • 3 0

  • PKM z peronu 4 - jednak można!!!

    Jednak można PKM odprawiać z nieużywanego czołowego peronu 4. Może tak spróbować we Wrzeszczu ???

    • 5 0

  • Remont ok, ale perony dać pod ziemie, jak przy locie (1)

    Lub pod budynkami, szkoda terenu, u góry można zrobić park, plac zabaw, lub cokolwiek innego. Oby nie galerię.

    • 1 3

    • W sumie można zbudować nad torami galerię handlową...

      • 0 1

  • (1)

    A co z dworcem PKS? tam to jest dramat... czy ktoś bedzie rozmawiał z właścicielem terenu czy ma tak być przez następne 20 lat? Tam jest taki fajny potencjał na ładny dworzec ( nawet z tym budynkiem, który jest) tylko wystarczy CHCIEĆ!

    • 8 0

    • Tu nie "chcieć" chodzi. Niestety.

      • 2 1

  • a czemu teraz? (1)

    przecież najlepszy czas na renowirungi to wakacje

    • 0 1

    • Błagam, powiedz że to żarcik...

      • 0 1

  • A co z parkingiem chlubą Gdańska?

    • 2 2

  • czym się różni osoba niepełnosprawna od osoby mniej sprawnej???!!! niepełnosprawność = mniejsza sprawność właśnie!!! (1)

    "dla osób mniej, lub niepełnosprawnych."

    • 4 0

    • Osobą mniej sprawną stajesz się dźwigając wielką walizkę.

      • 4 0

  • Kto to pisał??

    Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

    Czyli duża awaryjność w czasie zimy przez zarządców przystanków??

    • 2 0

  • Całe perony powinny być schowane w jakimś budynku żeby nie wiało i lało, a zimą było ciepło.

    • 7 1

  • pięknie. (2)

    mnie tam w ogóle ten dworzec się nie podoba. On może by i do Tczewa pasował. ale do Gdańska to zbyt zapyziały obszczymórek.

    • 5 8

    • (1)

      Mnie tam nie podoba się twoja alternatywna ortografia. Może pasowałaby do obcokrajowca ale Polak powinien wiedzieć, że mUrek / mur piszemy przez U a nie Ó. Obszczymurek.

      • 2 2

      • Ortografia to fakt, ale dworzec w porównaniu z Krakowem, Poznaniem czy Wrocławiem to maleństwo.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane