- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (401 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (51 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny
Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny . To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.
Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.
- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.
Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych
Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.
Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.
Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.
Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.
Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi
Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.
PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.
Opinie (178) 6 zablokowanych
-
2017-09-13 13:40
(1)
Paranoja, 3 lata podwyższanie peronu. Podglądnijcie Kraków jaki powinien być dworzec zintegrowany z wahadłowymi pociągami na lotnisko, dworcem autobusów dalekobieżnych (10 kroków od PKP) i tramwajem. W środku ciepło, kasy, sklepiki i miejsca do siedzenia, schody ruchome w górę, perony i tory zakryte dachem.
- 11 0
-
2017-09-13 21:38
Niestety we Wrzeszczu az sie o cos takiego prosilo
- 1 1
-
2017-09-13 13:54
schody
a windy lub ruchome schody beda to przyjade do Gdanska.
- 3 2
-
2017-09-13 14:45
Informacja głosowa (1)
Czy moglibyście w końcu zrobić taki system, który mozna zrozumieć jak ktoś coś mówi...?
Dziesiątki lat a ciągle te same krzykaczki i nigdy nie wiadomo co ta kobieta gada przez ten mikrofon...- 10 2
-
2017-09-13 22:18
Akurat w Gdańsku wszystko rozumiem jesli nie jedzie towarowy, ale za to we wrzeszczu zrozumieć cokolwiek to tragedia.
- 3 0
-
2017-09-13 16:22
Kiedy remont elewacji ?? (1)
Fatalnie wygląda.
- 5 0
-
2017-09-13 21:34
A kiedy remont mózgów zleceniodawcy ? 3 lata ? Natychmiast do remontu.
- 2 0
-
2017-09-13 16:23
No, zobaczymy...
Jeszcze nie widziałem dworca w Polsce który byłby w 100% bez barier architektonicznych. Windy to nie wszystko... ALE ZOBACZYMY.
- 4 0
-
2017-09-13 16:45
Wywalic wszystko do gołej ziemii i od nowa ładnie zrobić.
Ale tak jak w Krakowie jest to pewnie nie pobiją tej funkcjonalności i estetyki.- 1 2
-
2017-09-13 17:26
Czyli co będą budować kolejny tunel, a miało być przejście naziemne, zawężone ulice oraz bus pasy. I co znowu pchają nas w podziemie.
- 3 3
-
2017-09-13 17:52
Podoba misie (1)
Wreszcie coś stoi na starym nieużywanym peronie skm. Estetycznie wypełniona plomba. Bo dotąd pkm odjeżdżał z peronu 3.
- 2 3
-
2017-09-13 18:32
PKM odjeżdżała przed ten z peronu 2 z peronu 3 odjeżdżają tylko SKM
- 1 1
-
2017-09-13 17:54
Ósmy cud świata Dworzec Gdańsk Główny
Japończycy podobno wybudowali jakiś zamek wzorując się dworcu Gańsk Główny. Zachwyciła ich architektura.
- 4 1
-
2017-09-13 18:36
ludzie co sie dzieje
60 mln za przebudowe peronu, 60 mln za budowe 1 km drogi? To skandal. Po takiej akcji to ze 10osob soble wille wybuduje za 2 banki.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.