• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • (1)

    Paranoja, 3 lata podwyższanie peronu. Podglądnijcie Kraków jaki powinien być dworzec zintegrowany z wahadłowymi pociągami na lotnisko, dworcem autobusów dalekobieżnych (10 kroków od PKP) i tramwajem. W środku ciepło, kasy, sklepiki i miejsca do siedzenia, schody ruchome w górę, perony i tory zakryte dachem.

    • 11 0

    • Niestety we Wrzeszczu az sie o cos takiego prosilo

      • 1 1

  • schody

    a windy lub ruchome schody beda to przyjade do Gdanska.

    • 3 2

  • Informacja głosowa (1)

    Czy moglibyście w końcu zrobić taki system, który mozna zrozumieć jak ktoś coś mówi...?
    Dziesiątki lat a ciągle te same krzykaczki i nigdy nie wiadomo co ta kobieta gada przez ten mikrofon...

    • 10 2

    • Akurat w Gdańsku wszystko rozumiem jesli nie jedzie towarowy, ale za to we wrzeszczu zrozumieć cokolwiek to tragedia.

      • 3 0

  • Kiedy remont elewacji ?? (1)

    Fatalnie wygląda.

    • 5 0

    • A kiedy remont mózgów zleceniodawcy ? 3 lata ? Natychmiast do remontu.

      • 2 0

  • No, zobaczymy...

    Jeszcze nie widziałem dworca w Polsce który byłby w 100% bez barier architektonicznych. Windy to nie wszystko... ALE ZOBACZYMY.

    • 4 0

  • Wywalic wszystko do gołej ziemii i od nowa ładnie zrobić.

    Ale tak jak w Krakowie jest to pewnie nie pobiją tej funkcjonalności i estetyki.

    • 1 2

  • Czyli co będą budować kolejny tunel, a miało być przejście naziemne, zawężone ulice oraz bus pasy. I co znowu pchają nas w podziemie.

    • 3 3

  • Podoba misie (1)

    Wreszcie coś stoi na starym nieużywanym peronie skm. Estetycznie wypełniona plomba. Bo dotąd pkm odjeżdżał z peronu 3.

    • 2 3

    • PKM odjeżdżała przed ten z peronu 2 z peronu 3 odjeżdżają tylko SKM

      • 1 1

  • Ósmy cud świata Dworzec Gdańsk Główny

    Japończycy podobno wybudowali jakiś zamek wzorując się dworcu Gańsk Główny. Zachwyciła ich architektura.

    • 4 1

  • ludzie co sie dzieje

    60 mln za przebudowe peronu, 60 mln za budowe 1 km drogi? To skandal. Po takiej akcji to ze 10osob soble wille wybuduje za 2 banki.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane