• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • Estakada (5)

    Na odcinku od Zieleniaka do Urzędu Wojewódzkiego powinna biec samochodowa estakada. Kilka kierunkowych zjazdów załatwiłoby sprawę. Wówczas wszyscy byliby zadowoleni. Myślę, że tego rozwiązania prędzej czy później nie unikiemy. Jeżeli byłaby ona np. ażurowa, nie wpłynęłaby zbytnio na estetykę miasta. I tak już mamy architektoniczny misz masz.

    • 10 8

    • I estakada nad Motławą ze zjazdem na Długi Targ

      ech ten modernizm straszne szkody poczynił

      • 0 0

    • raczej odtworzyć fosę miejską (1)

      a pieszych puscić góra...

      • 3 1

      • właśnie o to chodzi, by piesi szli górą.

        • 0 0

    • I pięknie wyglądałyby na jej tle schowane zabytki. Ty masz mózg w ogóle!? (1)

      • 3 4

      • Jak można zbudować kloce typu Forum, Teatr-więzienie itd. , to taka estakada wyśmienicie wpisze się w ten bajzel architektoniczny.

        • 2 2

  • (2)

    skoro w ankiecie większość jest przeciw przejściu naziemnego to czemu włodarze dalej chcą je budować

    • 3 5

    • A jakby była ankieta czy chcesz piwo za darmo?

      • 1 0

    • ankieta nie jest miarodajna

      w internecie siedzi wiele osób mających trudności z rozważaniem alternatyw i argumentów.

      • 2 0

  • Uważam, że ludzie i tak będą chodzili tunelem (1)

    zamiast dwuetapowym przejściem, bo będzie szybciej
    Zmarnowane pieniądze.

    • 9 2

    • "Firma projektująca" i "wykonawca" będą innego zdania

      • 0 1

  • Wtf, w Europie budują przejścia podziemne... (1)

    A u nas się zasypuje i maluje pasy na górze... Boże czy ty to widzisz?

    • 7 6

    • W Europie likwiduje się estakady i inne pseudobezkolizyjne skrzyżowania ulic miejskich

      • 1 0

  • Bez sensu (1)

    Po co wtedy został odnowiony tunel?

    • 12 4

    • po to, by była alternatywa

      o odpowiedniej estetyce

      • 0 0

  • hehe (1)

    Na tym skrzyżowaniu zawsze jaja są. Ciekawe jak to będzie po zwężeniu pasów hihihi

    • 16 3

    • ruch poza godzinami korków będzie bardziej spokojny a więc i płynny

      piesi będą mieli wygodniej. Może więcej ludzi zastanowi się, czy naprawdę warto mieć samochód w mieście, w którym wygodnie można poruszać się pieszo, rowerem, komunikacją miejską lub kombinacjami tych sposobów poruszania się.

      • 1 0

  • naziemne przejście dla pieszych funkcjonowało do lat 70. XX wieku. (6)

    Czy ktoś pomyślał , że w związku z tym centrum zakorkuje się jeszcze bardziej ?? To chyba nie jest argument , że już kiedyś w tym miejscu było przejście dla pieszych . W latach 70-tych było o wiele mniej samochodów. Skoro ciężko poruszać się po schodach pod tunelem to może warto pomyśleć jednak o ruchomych schodach i chodnikach dla niepełnosprawnych . Albo może warto pomyśleć o tym żeby puścić ruch kołowy i torowy pod tunelem . Wtedy wszyscy będą zadowoleni. W Sopocie ten problem rozwiązano przedłużając "monciak."

    • 34 13

    • W ogóle jaka to jest hipokryzja: (3)

      Antysamochodziarze w każdym temacie plują się, że kierowcy nie mogą przesiąść się na komunikację, rower albo przejść paręset metrów. Ale jak ich dotyczy przejście kilku schodków w tunelu to lament i podniesione larum, że jak to! Przecież staruszki z pietruszkami nie mogą tyle chodzić po schodach. Dziwne, że w drugą stronę ten argument nie trafia, że niektórzy nie mogą sobie pozwolić na komunikację czy piesze wycieczki ze względu na stan zdrowia.

      • 7 3

      • (2)

        czyli wszyscy kierowcy to kaleki? tez mialem takie podejrzenia

        • 1 6

        • Skoro tylko to wyciągnąłeś z tego komentarza to jesteś kaleką. (1)

          Umysłowym.

          • 4 1

          • kup sobie dobre lustro i spojrzyj w nie

            • 0 0

    • Na Chełmie zrobili windy na przystanki. Już ponad rok są nieczynne i pisze na nich -nieczynne do odwołania. Popieram tunel dla samochodów. Oczywiście nieoświetlony podobnie jak istniejące dla pieszych.

      • 3 0

    • ale to koszty, koszty, koszty

      a miasto chce pozbyć się kosztów utrzymania tuneli...
      Czyli cofamy się idąc "do przodu"
      A "pożyteczni idioci" zawsze sie znajdą, wystarczy zlecić im "projekt"...

      • 4 1

  • (21)

    Komuś się tam nudzi znowu? Bezmózgowie... zakorkujecie bardziej miasto i będzie zabawnie... masakra. Dla zwolenników, poruszam się komunikacją, więc czasem też trzeba pomyśleć o tym :]

    • 377 106

    • Ty buraku poruszasz sie co najwyzej 30 letnim blacho smrodem zatruwających nas spalinami (8)

      I jednocześnie jesteś az tak głupi ze ci sie wydaje ze ludzie traktują poważnie:)

      • 9 28

      • (4)

        Komentarz idealnie podzielający ten artykuł i osobę która to wymyśliła. Cebulo, jeżdżę komunikacją miejską i dzięki tunelom mogę szybciej się poruszać. Niepełnosprawni nie są biedni, bo wystarczy wybudować windę i po problemie. Szkoda mi Twojego upośledzenia, no ale Bóg nie wybiera.

        • 22 8

        • winda dla wózków inwalidzkich jest tam zamontowana (3)

          • 15 4

          • Ta winda jest śmiechu warta (2)

            To przejedź się tą windą i zademonstruj jak działa. Nigdy nikt się nie pokwapił, aby mi ją udostępnić.

            • 1 4

            • (1)

              A czyja jest to wina? Zarządu Gdańska. Typowy pretekst aby wybudować przejście bo "winda nie działa". Czy warto włączyć myślenie i "Hmm, może ją naprawmy?" czy lepiej udawać upośledzenie "Hmm, może wybudujmy przejście?". Niedasizm tego miasta. Masakra.

              • 1 1

              • policz koszty windy

                może coś zrozumiesz

                • 1 0

      • Tak tak, (1)

        to ile tych ludzi w Polsce ginie rocznie od spalin? 100tys, 200? Może milion? Weź przytocz te swoje statystyki bo nie pamiętam dokładnie, a wiem że z każdym twoim komentarzem rosło jakoś o 10000 xD

        • 9 6

        • spaliny so fajne, so blu kolorui fajnie pachno

          • 0 2

      • Inteligent w d*pę rąbany

        • 14 7

    • Egoizm (9)

      A na to, że osoby niepełnosprawne też się chcą poruszać po mieście wściekli przeciwnicy przejścia nie wpadli? Początek końca dyktatu samochodów.

      • 22 42

      • (1)

        gdansk lubi spaliny i chce samochody jak najdluzej zatrzymac u siebie

        • 16 4

        • nie wszyscy gdańszczanie tak mają

          dzięki temu można oczekiwać jakiejś poprawy sytuacji pieszych.

          • 0 1

      • (3)

        Pomyśl trochę cepie. Tramwaje i autobusy też będą stały. A samochody są prowadzone przez ludzi i niczego nie dyktują. Skoro Gdańsk jest miastem wolności to każdy ma prawo wyboru jak chce żyć

        • 27 14

        • warto przesuwać granice kompromisu. Samochody nadal będą mogły jeździć.

          pieszym będzie wygodniej. Ludziom z niepełnosprawnościami także. Mniej samochodów to także lepsze warunki poruszania się tym, którzy podobno nie mogą obejść się bez samochodu w mieście.

          • 0 0

        • Nieprawda

          To ludzie są prowadzeni przez samochody. Samochody mają Polaków.

          • 6 7

        • Róbta co chceta?

          • 1 6

      • nie gorączkuj się, dla osób niepełnosprawnych zamontowali windę na schodach (1)

        a na przystanek tramwajowy można dojechać wózkiem od strony Huciska

        • 27 8

        • A jak chcesz zadzwonić

          to możesz skorzystać z budki telefonicznej
          przy placówce pocztowej
          w Czechach.

          Ułatwienie

          • 2 4

      • Jeszcze się taki nie urodził, co by każdemu dogodził

        Tutaj punkt widzenia,zależy od punktu siedzenia itd

        • 2 2

    • Kolejny roszczeniowym wiesniak

      Przyspawany do szrota.

      • 9 8

    • to wyprowadz się na stare juchy jak nie lubisz korków

      • 12 5

  • Jako pieszy wolę przejścia podziemne. (1)

    • 37 11

    • a ja buraku naziemne

      • 0 0

  • ZAKAZ wjazdu dla smrodziarzy do centrum , albo 350 zl za dobe (13)

    I po sprawie.
    TYLKO elektryki i nie bedzie ani smrodu ani smogu.

    Tyle zeby cos zmieniac to trzeba chciec a nie tylko udawac.
    To jak to jest??? Chcecie zmieniac czy tylko udajecie i glupa kleicie by kase wydac??? Oczywiscie kase przytuli ten co ma przytulic

    • 34 99

    • Następny uposledzony

      Jeśli tylko elektryki do centrum to ty na rower lub pieszo będziesz sprawy załatwiać. Zobaczymy czy będziesz mieć czas na wszystko.

      • 0 1

    • Smog wytwarzany przez samochody to znikomy procent problemu (4)

      • 20 3

      • Wcale nie (1)

        Ostatnio namnożyło się starych diesli, które smrodzą spalinami jak szalone. Samochodów (a ściśle mowiąc starych, poniemieckich rzęchów) jest coraz więcej i problem narasta...

        • 4 12

        • Spaliny diesla mają charakterystyczny zapach.

          Tak samo, jak spaliny starych pieców, w których palone są śmieci.
          Dziwnym trafem, kiedy idę przez miasto to nie czuję diesla, a właśnie palone śmieci.

          • 4 1

      • (1)

        w miescie około 60%. to spory procent

        • 1 9

        • I jak zwyle. Prztoczone statystyki potwierdza

          Polski Instytut Danych z d*py

          • 8 1

    • Oszołom

      Kolejny oszołom.

      • 1 1

    • jesteś tak głupi, że szambo wylewa ci się uszami.

      • 0 1

    • i kto ma wozić ludzi do pracy

      Ta żałosna komunikacja miejska? Do centrum już od lat nie jeżdżę samochodem bo się nie da i za bardzo nie ma poco bo sklepów już nie ma a bank to mam internetowy.

      • 6 3

    • wracam autem z pracy przez podwale

      gdyby twoj pomysł wprowadzono, to obecna komunnikacja miejska byłaby sparaliżowana. Całe podwale zawalone samochodami a w czasie przejazdu przez podwale (ok. 6-8 minut), przejeżdża tylko jeden tramwaj i najczęściej 1 autobus. Nawet gdyby ten tramwaj jechał w pasującym wszystkim kierunku, to tych ludzi z samochodów w nim nie upchniesz.
      No i tutaj jest sedno - zacznijmy zmieniać komunikację miejską na sprawną i nowoczesną to ludzie sami się chętnie przesiądą. Pomijam że tramwaj i tak jest już wypchany ludźmi

      • 7 2

    • Wizja niemożliwa do realizacji na dzień dzisiejszy... Jesteśmy jeszcze za biednym społeczeństwem
      ...

      • 6 2

    • Te elemtryki jeżdżą przecież na węgiel

      • 19 2

    • Jak nie będzie jak wokół mnóstwo starych pieców węglowych?

      • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane