• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd na razie nie da pieniędzy na tunel pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej. Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej.

Nie udało się, w ramach poprawek do budżetu przyjętego przez Sejm, pozyskać pieniędzy na dokumentację tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i ul. Nowej Kielnieńskiej w Gdańsku. Posłowie odrzucili także wnioski o dofinansowanie budowy obwodnicy metropolitalnej, mostu na Wyspę Sobieszewską i dodatkowych środków na realizację ekspresówki z Gdańska do Elbląga.



Która inwestycja ściśle związana z Trójmiastem powinna zyskać poparcie Sejmu?

Poprawkę do budżetu na 2016 r. w zakresie sfinansowania dokumentacji dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem i ul. Nowej Kielnieńskiej zgłosiła Małgorzata Chmiel, zasiadająca w latach 1994-2015 w gdańskiej Radzie Miasta, a po ostatnich wyborach parlamentarnych w Sejmie z listy Platformy Obywatelskiej.

150 mln zł na ten cel planowano pozyskać z przeniesienia środków zarezerwowanych na "obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwach na rynkach zagranicznych".

- Jak nie teraz, to nigdy, ponieważ mamy ostatnią transzę tak dużych środków unijnych i to się nie powtórzy. Chodzi o drogę, którą pan poseł Jaworski świetnie zna [Andrzej Jaworski jest przewodniczącym sejmowej Komisji Finansów Publicznych - dop. red.], o Drogę Zieloną z tunelem pod Pachołkiem. Droga, która jest potrzeba dla całej aglomeracji gdańskiej - nie tylko dla Gdańska, ale i Sopotu, jako dojazd do obwodnicy - przekonywała Chmiel tuż przed głosowaniem poprawki i apelowała z mównicy bezpośrednio do posłów ze swojego okręgu: Andrzeja Jaworskiego oraz Tadeusza Cymańskiego o zmianę swojego dotychczasowego negatywnego stanowiska wobec tej inwestycji.
  • Małgorzata Chmiel z Platformy Obywatelskiej.
  • Ewa Lieder z Nowoczesnej.
  • Andrzej Jaworski z Prawa i Sprawiedliwości.
Zaraz po wypowiedzi Małgorzaty Chmiel, na mównicę Sejmu weszła posłanka Ewa Lieder z Nowoczesnej, a wcześniej związana z ruchem Gdańsk Obywatelski i kandydatka na prezydenta Gdańska w ostatnich wyborach.

- Ja się z panią poseł [Chmiel - dop. red.] nie zgadzam. Jestem posłanką również z Pomorza i mogłoby się wydawać, że powinnam się cieszyć ze 150 mln zł na dokumentację Drogi Zielonej. Ale to by były nierozsądnie wydane pieniądze i nierozsądna inwestycja. Trzeba by do niej dołożyć jeszcze 2 mld zł. Budowa tej drogi budzi wielkie kontrowersje wśród mieszkańców Gdańska, dlatego że pas nadmorski byłby wraz z plażą odcięty od reszty miasta, na co nie zwraca wcale uwagi PO. Ta wielopasmowa droga nie powinna przebiegać przez środek miasta. Tak się dzisiaj miast nie buduje - argumentowała Lieder.
Ewa Lieder zaproponowała, by pieniądze z tego projektu przeznaczyć na inny cel, np. na program Rodzina 500 Plus z nadzieją, że posłowie PiS-u "odwdzięczą się" i poprą sfinansowanie budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

- Jako poseł z Gdańska, ja także nie zgadzam się na budowę tej drogi. Wielokrotnie to mówiłem. Nie możemy wchodzić w bizantyjskie inwestycje, które niszczą Gdańsk, które niszczą przyrodę, które nic nie powodują. A jeżeli chodzi o most na Wyspę Sobieszewską, to przecież marszałek Województwa Pomorskiego z PO i prezydent Adamowicz z PO, wielokrotnie zapewniali, że ten most powstanie ze środków unijnych marszałka Województwa Pomorskiego - odpowiedział chwilę po wystąpieniu Lieder, Andrzej Jaworski z PiS, startujący także bezskutecznie trzykrotnie na urząd prezydenta Gdańska.
Czytaj więcej: Rząd PO obiecuje 17 mln zł na most w Sobieszewie

Głosowanie w Sejmie RP nad dokumentacją dla Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem i Nową Kielnieńską
Create bar charts


W głosowaniu sejmowym poprawka, zakładająca przeznaczenie 150 mln zł na dokumentację całej trasy, przepadła z kretesem. Na 447 głosujących, przeciw było 283 posłów, w tym zdecydowana większość członków PiS-u oraz Nowoczesnej.

"Za" głosowali głównie członkowie PO oraz PSL-u, przy czym w tej drugiej formacji politycznej przy ośmiu głosach "za" i dwóch "przeciw", było osiem "wstrzymujących". 14 głosów "za", 18 "przeciw" i trzy "wstrzymujące" oddali posłowie ugrupowania Kukiz 15.

Z okręgu gdańskiego "za" głosowali: Adam Korol (PO), Sławomir Neumann (PO), Jerzy Borowczak (PO), Małgorzata Chmiel (PO) oraz Magdalena Błeńska (Kukiz 15).

"Przeciw" głosowali: Jarosław Sellin (PiS), Andrzej Jaworski (PiS), Tadeusz Cymański (PiS), Kazmierz Smoliński (PiS), Jan Kilian (PiS) oraz Ewa Lieder (Nowoczesna).

W głosowaniu udziału nie wzięła posłanka Agnieszka Pomaska z PO, choć aktywnie brała udział w głosowaniach wcześniejszych oraz następnych po Drodze Zielonej. Poprosiliśmy ją o komentarz, ale do momentu publikacji artykułu, nie otrzymaliśmy odpowiedzi z jej biura poselskiego.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
W toku pozostałych głosowań w Sejmie nie udało się także zdobyć pieniędzy (każda poprawka głosowana osobno) na: Obwodnicę Metropolitalną (wniosek o 100 mln zł złożony przez Małgorzatę Chmiel), Obwodnicę Metropolitalną z Trasą Kaszubską - projekt łączony (3 mld zł, Ewa Lieder), rozbudowę drogi S7 Koszwały - Elbląg (1 mld zł, Lieder), wspomniany już most na Wyspę Sobieszewską (złożono dwa wnioski: Lieder zaproponowała 85 mln zł z podatków i innych wpłat, Chmiel - 84 mln zł z rezerwy celowej na współfinansowane inwestycji z UE), a także dalszy remont mostu w Tczewie (110 mln zł, Chmiel).

Wizualizacja mostu na Wyspę Sobieszewską.



Poprawki do budżetu z Pomorza nie są jedynymi regionalnymi projektami, które zostały odrzucone w głosowaniu: m.in. Kraków nie uzyskał pieniędzy na budowę północnej obwodnicy (250 mln zł), przebudowę ul. Igołomskiej (200 mln zł), Łódź nie może liczyć na dodatkowe środki na rewitalizację (350 mln zł), Ruda Sląska na trasę N-S (56 mln zł). Rząd nie dołożył też pieniędzy na fragment trasy S19 Białystok - Lublin (10 mln zł) oraz przygotowanie dokumentacji dla zachodniej obwodnicy Szczecina (8 mln zł).

Opinie (362)

  • spokojnie ludziska, pislamiści mają jeszcze niecałe 4 lata, a później śmietnik historii (4)

    mało kto po tych idiotach zapłacze, przekonacie się niebawem

    • 27 18

    • (2)

      Nie ma takiej opcji - wolę PISlam niż ISLAM :). Średnio inteligentna małpka to zrozumie - nie wymagam tego od POkemona :)

      • 7 15

      • (1)

        pisowskie małpki, to nawet połowy rozumu tych zwierzątek nie posiadają, bo inaczej by tych idiotów do koryta nie wybierali

        • 13 6

        • najwyrażniej Twoja definicja nie-małpki

          sprowadza się do podzielania Twoich poglądów politycznych. Ciekawa logika, myślę że na wiecu Komitetu Obrony Dotacji znalazłbyś posłuch i poważanie.

          • 4 9

    • też tak uważam

      • 1 0

  • Zaden tunel pod pacholkiem. Prawdziwa ulga i rewolucja bylby tramwaj do Osowej.

    • 23 9

  • Przeżyliśmy komunę, przeżyjemy "rządy" baranów pisowskich

    to już nie długo potrwa

    • 31 16

  • zostawcie ludzie z boku wasze fobie PIS/PO/Nowoczesny Rysiek itp. (6)

    tylko popatrzcie chłodnym okiem na sprawę wymienionych inwestycji. Mi wychodzi mniej więcej tak:

    Droga Zielona za 2 miliardy (przy czym po wyłożeniu ok. 300 mln mamy brak pewności, że wogóle powstanie, bo to zależy od Brukseli, która miałaby przyznać brakującą resztę) to jakieś nieporozumienie. Dwie przynajmniej dyskusyjne sprawy to odcięcie pasa nadmorskiego, co wywoływało b. duże kontrowersje w samej radzie Gdańska oraz nieszczęsny tunel pod Pachołkiem, którego utrzymanie będzie generowało rokrocznie ogromne koszta. Za tę kasę można poprawić przepustowość i stan przynajmniej kilkunstu głównych dróg na płn-zach Gdańska i zainwestować w rozwój transportu komunalnego, rozbudować sieć tramwajową itp.

    Żeby uciąć głupawe komentarze, nadmienie że sam jestem mieszkańcem Kukawki na Osowej i częśc Nowej Kieleńskiej do węzła Wysoka powitałbym z radością. Ale nie za tę cenę, bo wywalenie takiej kasy zablokuje jakiekolwiek inne inwestycje drogowe w Gdańsku na kilka lat a dla mnie żadna różnica, czy stoję w korku na Spacerowej czy we Wrzeszczu w drodze do pracy.

    Druga sprawa, skoro już mamy nowiutką Kolej Metropolitarną, która poza odcinkiem do Lotniska w stronę Gdyni wozi głównie powietrze to do jasnej cholery pomyślmy raczej, jak spowodować, aby mieszkańcy Osowej zaczęli z niej korzystać bo ta zabawka kosztowała również grubo ponad miliard. Położenie geograficzne Gdańska detrerminuje rozwój miasta w konkretnym kierunku i jest rzeczą oczywistą, że wszyscy się w centrum samochodami nie zmieszczą. Prędzej czy później rozsądna alternatywą będzie transport zbiorowy więc lepiej zadbać już teraz, aby działał sprawnie. Przykład pierwszy z brzegu - obecny przystanek PKM na Osowej może obsługować w najlepszym wypadku jakieś 5% mieszkańców, których domy stoją w rozsądnej odległości. Jeśli dołożyć drugi w miejscu, gdzie Kieleńska przecina wiaduktem tory, niezły dostęp do PKM uzyska kilka razy więcej mieszkańców niż obecnie. Koszt max. 20 mln łącznie z wykupem gruntów, co uważam za rozsądna alternatywę wobec megalomańskiego planu budowy tunelu, który przekieruje cały ruch samochodowy na wąskie gardło kilka kilometrów niżej. Dodatkowy bonus to wzrost rentowności PKM. Osobiście wolę dojechać do pracy do Wrzeszcza w pół godziny siedząc wygodnie w fotelu i czytając gazetę tudzież sprawdzając pocztę w smartfonie niż w tyle samo czasu jadąc zderzak w zderzak z oczami dookoła głowy. Myślę, że wielu ludzi również wybierze tę opcję.

    Kolejna sprawa - ulica Reja, która i tak przecina asfaltem teren TPK. Jeśli dojazd Osowa-Sopot jest aktualnie problemem i PKM nie jest tutaj dobrą alternatywą, czemu nie puścić na tę trasę wyłącznie tramwaju lub podobnego, niskoemisyjnego środka lokomocji? Czy naprawdę potrzebujemy dziesiątki kilometrów nowych dróg, które przeniosa korki na dolny taras?

    • 45 11

    • przystanek PKM na Kieleńskiej (2)

      powinien być priorytetem, niestety został odłożony na bliżej nieokreśloną przyszłość. Pomiędzy stacją Gdańsk Osowa a planowanym miejscem jest prawie 2 km, których z pewnością mieszkańcy pólnocnej części Osowy (o wiele gęściej zaludnionej niż kawałka przylegającego do stacji) nie będą dymać z buta tylko zwyczajnie pielęgnując swoje przyzwyczajenia wsiądą do samochodów i będą próbować przedzierać się w dół Spacerową lub Słowackiego. Reszta, która nie ma własnego auta wybiera linię 210 do centrum (podróż jak dobrze pójdzie trwa 40 minut). Można spokojnie szacować na > 500 osób dziennie + reszta, która wybiera samochód (zakładam, że znacznie więcej). Mieć a nie mieć 1000 pasażerów dziennie powinno być dla PKM kwestią nie schodzącą z tapety.

      • 3 0

      • (1)

        Gdyby mieć gest jak GronkiewiczWalz, można by kolo wsiowych prystanków PKM pobudowac duze pietrowe parkingi, drogie dla wszystkich, ale darmo dla tych co maja bilet PKM, Tak jak P&R działają w Wawie. Nie będzie tanio, ale tam to działa aż milo. I przynosi zysk brutto.

        • 0 1

        • duży parking przy PKM niczego nie załatwi

          mały owszem, przyda się razem z dobrym dojazdem. Mieszkańcy Chwaszczyna, Miszewa czy innych wiosek w promieniu 5 czy 10 km od stacji Osowa, jeśli już wsiądą w samochód to pojadą Obwodnicą Metropolitarną, która ma ponoć hulać już w 2020 a może wcześniej. Nie spodziewałbym się więc jakiś tłumów, które uruchomią samochód żeby podjechać 10 km a następne 10 pojadą pociągiem. Po prostu zrobią całą trasę autem. Problem tkwi w tym, że mieszkańcy z promienia 1-2 km od stacji PKM również wybierają auto.

          • 0 0

    • korek w tunelu

      jak ktoś już słusznie zauważył wcześniej, brak pojemnego ujścia Nowej Spacerowej spowodować może np. powstanie korka już w tunelu. A to nie jest naprawdę ani przyjemne ani bezpieczne.

      • 1 1

    • (1)

      Ludzie którzy mają samochody mają gdzieś transport zbiorowy i skorzystają z niego jeśli 1. zepsuje się im samochód ,2: do przystanku i do pracy mają 5 minut drogi.

      • 1 0

      • a także wtedy

        kiedy samochodem pojadą dłużej i w stresie niż transportem zbiorowym + dojściem do przystanku.

        • 2 0

  • O ile droga zielona i tunel pod pachołkiem to bzdura, to most w Sobieszewie i remont historycznego mostu w Tczewie są rozsądne i powinny zostać sfinansowane.

    • 28 9

  • i bardzo dobrze.

    Mam gdzieś podziały partyjne, ale nie zgadzam się na dewastację środowiska naturalnego (tunel pod pachołkiem), ani na dwupasmówki dzielące miast, zwłaszcza przy pasie nadmorskim. Mamy Podwale Przedmiejskie, które podzieliło Gdańsk. Z jednej strony próbuje się to naprawić, a z drugiej strony powiela błędy.
    Most w Sobieszewie to inna sprawa i powinien powstać.

    • 24 9

  • czy to ta sama Chmiel której zabrano prawko ?

    Jeśli tak tzn. że jeszcze jest "pod wpływem" po imprezie u budynia

    • 9 11

  • Ale że co nie bedzie trasy kaszubskiej?

    nie wierze własnym oczom co to ma być do ch*** podróż drogą numer 6 to juz teraz często jest koszmar (poza sezonem) a latem to nie mam pytan!!! to ekstremalnie ważna droga

    • 16 6

  • Między zemstą a fałszem

    Podobno Morawiecki chce rozwoju gospodarki morskiej jako branzy napędzającej resztę gospodarki, tylko to się ma nijak do tego co uchwalono w budżecie. nawet nie chcą budować OPAT-u. Ciekawe czy to ceną jaką płacimy za 500+ czy zemsta krasnali . Polska rzeczywiście rozpada się na części- na tych co słuzyli w wermachcie i na dziadów . Wszystko to tylko zwiastuje nadchodzące tsunami, które zmiecie PIS ale niestety POlska będzie znowu nowym pobojowiskiem. Czy ktoś w PIS-ie panuje nad całością kraju , tam widac ugrywanie swoich interesików i zemstę nietoperza, przecież oni pracują w nocy , dzień ich oslepi , bo praca w dzień jest dla uczciwych. Nietoperze są nad Polską i boją się dnia , musza wszystko załatwić zanim wschód słońca przyniesie nową nadzieję. Zło będzie panować aż ta mroczna kotara będzie przesłaniać nam prawdę.

    • 14 10

  • i całe szczęście ta "investycja" tylko dewastowała środowisko niczego nie dając w zamian

    • 16 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane