• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe miliardy na tory w trójmiejskich portach

ms
15 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.


Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.

Dodatkowe 1,8 mld z budżetu i 2,5 mld z kredytu ma dołożyć rząd kolejarzom z PKP PLK, m.in. na realizację kluczowych inwestycji w portach Gdyni i Gdańska. Tydzień temu pisaliśmy, że wykonawcy chcą za prace w obu portach 1,5 mld więcej, niż wynikało to z kosztorysów.



Przypomnijmy:

  1. 1. Torowiska w trójmiejskich portach są w złym stanie i wymagają pilnego remontu oraz rozbudowy, by pociągi sprawniej i szybciej obsługiwały rosnące przeładunki w Gdańsku i Gdyni.
  2. 2. Kolejarze z PKP PLK rozpisali trzy przetargi na prace przy torowiskach w Gdyni oraz po dwóch stronach Martwej Wisły w Gdańsku. Ich wartość oszacowali na ok. 1,8 mld zł./li>
  3. 3. Gdy otworzono koperty z ofertami okazało się, że najniższe z nich opiewają łącznie na 3,4 mld zł.


  • Plan przebudowy linii kolejowych w Porcie Gdynia
  • Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku
Na początku grudnia napisaliśmy, że to oznacza, iż kolejarze prawdopodobnie anulują przetargi i ogłoszą nowe. Pytanie tylko, skąd wezmą pieniądze, by sprostać oczekiwaniom finansowym firm, które je wygrają.

Odpowiedź przyszła szybciej, niż można się było spodziewać. Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl, rząd dołoży 1,8 mld zł do Krajowego Programu Kolejowego. Środki te pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP PLK w drodze wykupu akcji spółki od PKP przez Ministra Infrastruktury.

Czy publiczne inwestycje w infrastrukturę są dobrze planowane?

Wartość programu zwiększona zostanie również o 2,5 mld zł, które pochodzić będą z dodatkowego kredytu EBI.

- Spółka PKP PLK SA uzyskała wstępną zgodę w postaci listu intencyjnego na dodatkowe zaangażowanie środków pochodzących z kredytu EBI - napisano w projekcie.
Ponadto wartość KPK zostanie również zwiększona o drobną - w porównaniu - kwotę około 50 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Oczywiście te środki nie zostaną wydane wyłącznie w portach Trójmiasta. Tym bardziej, że - jak powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel - do wykonania inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego brakuje od 10 do 12 mld zł.

Podbramkowa sytuacja w portach Trójmiasta



Kolejarze mają jednak świadomość, że opóźnienie portowych przetargów jest niepokojące, bowiem inwestycje te powinny się zakończyć już w 2020 roku - tak zakłada mechanizm CEF (II nabór), z którego mają być dotowane. Jak jednak informował portal rynekinfrastruktury.pl, PKP PLK wciąż ma szansę uratować środki, ponieważ jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie realizacji projektów portowych z końca 2020 do końca 2022 roku.

Port w Gdańsku modernizuje infrastrukturę także na własną rękę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
ms

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Od tej kasy tylko trzymajcie daleko tow. Świlskiego i pseudo dra tow. Wołka z Gdyni. Są mega skuteczni w rozwalaniu dobrych pomysłów

    • 7 0

  • Nie rządowe miliardy tylko nasze.

    • 12 3

  • Nie ma czegoś takiego jak rządowe miliardy (3)

    PiS wydaje bez sensu nasze pieniadze. Wszyscy za to zapalcimy

    • 11 15

    • oczywiście, że nie (2)

      Tak jak budżet organizacji gospodarczej nie jest ze ściepy zarządu i rady nadzorczej. Budżet jest ze ściepy akcjonariuszy i interesariuszy. I do nich powinny wracać zyski.
      A jak zysku nie ma, to zarząd idzie na zieloną trawkę a nie załoga. Tak jest w normalnych krajach.
      A u nas? "Nic się nie stało, Polacy nic się nie stalo!!!" - po każdym pawiu.

      Więc nie siej demagogii.

      • 3 4

      • Czyli nikt nie wowi nam, ze biale jest biale, a czarne jest czarne. (1)

        Poszulaj sobie jak roznie dlug publiczny za rzadow zmiany miernej. Wszystko na temat.

        • 1 4

        • Poszukaj sobie, jak zadłuzone są inne kraje i organizacje gospodarcze

          Dług nie jest niczym złym, tak usiłują przekonać nas banki...
          Grunt aby pracował i się spłacał. Trudno o lepiej ulokowane pieniądze niż w systemie transportowym.
          Pokazał to "australijski emeryt" (bo przecież nie port...), który niepomny na pomorskie "nie da się", "nie opłaca się", wybudował terminal w Gdańsku. Po 15 latach terminal zaczął zarabiać i został wystawiony na sprzedaż z 100% przebitką.
          Tylko komu w tym kraju chce się 15 lat czekać?!

          • 2 0

  • Dobry

    Abra kadabra hokus pokus jestem czarodziejem.

    • 1 1

  • Tiry na tory . Wszycho . Mniej smrodu .

    • 9 0

  • Tak tragicznie przygotowanych inwestycji jeszcze nie widzialem.

    Stad tak wysokie ceny, wszystkie firmy wliczaja w oferty potencjalne kary umowne za niedotrzymanie terminu. Bedzie gorzej niz na odcinku Malbork - Gardeja. Tam 20 grudnia wykorzystane zostana wszystkie zamkniecia, a nie ma nawet ukonczonego I etapu. Jedynie Gdansk Zaspa ma szanse na wykonanie w terminie, chociaz niewiele wiadomo o chinskim wykonawcy. Jednak w tym przypadku mozliwe jest jednoczesne zamkniecie nawet wiecej niz polowy stacji. Port Gdansk na starcie jest w plecy, bo planowane fazowanie (36 faz projektu) jest niewykonalne w czasie krotszym niz 36 miesiecy (otymistyczny wariant). Cala stacja Port Gdansk gotowa w 2025 najszybciej.

    • 1 3

  • Czyżby PIS polubił Trójmiasto , Brawo (1)

    • 0 7

    • Jeżeli tak to bez wzajemności, niestety.

      • 2 0

  • Stawka

    Wzrosła... ta którą trzeba pod stołem dac

    • 5 1

  • Co za glaby robily ten przetarg, ze zabrakło 4,3 mld złotych

    • 5 0

  • Konstytucja! Konstytucja!

    Nieważne o co chodzi: zgwałcono konstytucje! Konstytucja to kobieta, a szowiniści z Katotalibanu tylko o tym marzą! Przywrócić celibat! Zabić patriarchat! Ukamienować mężczyzn! Dziewuchy dziewuchom wam w pupe!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane