• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • Można się kłócić co do tego SIP-u...

    Ale mamy za to wieczorową dodatkowe połączenie spod Dworca PKP w kier. Wrzeszcza. Każdy zjazdowy autobus do zajezdni jest wpisany w ekran (138 Baza Hallera), czyli można jechać na Hallera:) Dziwne tylko że w autobusie gasną świtała i jedzie pusty:/

    Ogólnie to się ruszy za dwa lata - czyli bedzie wszystko grało. I dziwi mnie to że np. pod LOT-em piszę tylko o dwóch autobusach na cały dzień, 151 i 189. Oczywiście żadnych innych nie widzi przez cały dzień. I ostatnio na nocnym pod PKP-em, N9 odjazd o 3:00 a wiadomo że jedzie 2:40. Także dwa lata i będzie wszystko grało, narazie trzeba olać ten SIP. Jedyne co dobre to godzina i nie muszę patrzeć na zegarek swój i wyciągać ręke z kieszenie na mrozie.

    • 1 1

  • ja wczoraj przy dworcu czytam. 19:35 . 112 . Chełm (1)

    a jak wiadomo 112 jeździ na Przegalinę

    • 2 0

    • Normalka przeciez cały ten SIP to jedna wielka parodia i wyrzucone pieniądze w błoto

      • 1 0

  • A co na to EMTAL?

    • 1 0

  • W Wawie to działa (1)

    Nie na wszystkich liniach ale jak mówią nie od razu Rzym zbudowano. Jak nie wiedzą jak to zrobić to niech sobie urządzą szkolenie w stolicy. Te tablice ... no cóż, albo źle pojęta oszczędność albo głupota i niewiedza. Na koniec jeszcze sprawa połączenia info na przystankach z pojazdami na trasie bo jakoś nie mogę się doczytać. Działa to czy nie? O bilety nie pytam bo w 3 City to już legenda. W Wawie sprawdził się system kart miejskich więc dlaczego nie można by tak nad morzem? I jeszcze coś na koniec: w ZTM Wawa nie ma "renomy". Mają własnych kanarów których obstawia agencja ochrony. I jak widać to działa i można :)

    • 1 0

    • pewnie, że mozna

      tylko chęcie trzeba mieć!

      • 1 0

  • tablice na stacji SKM w Oliwie są czytelne jedynie z odbległości 5 metrów

    jeśli się stoi w pewnym oddaleniu, nie sposob przeczytac. co wiecej bardzo czetso wskazuja niezgodne informacje. szczerze mowiac lepsze byly te stare , widoczne z konca peronu tablice. jak sie juz na stacji stoi, to interesuje czlowieka przede wszystkim, ile musi na skmkę czekać, a nie o której przyejdzie piąta z kolei.
    tak uważam.

    • 4 0

  • nie takie zle

    To ze dziala jak dziala, to prawda, ale z ta wyjatkowa szpetnoscia to nie przesadzajmy.

    • 3 1

  • Gdzie wy spotkaliście te wszytkie w pełni działające tablice?

    Do tej pory wszystkie tablice na jakie się natykłam na różnych przystankach oprócz numerów pojazdów i godzin wyświetlały napis w stylu "Test tablic, wyświetlane dane mogą nie pokrywać się z rzeczywistością".

    Tablice są wciąż w fazie testów więc to normalne, że jeszcze nie działają jak powinny i nie pokazują rzeczywistgo czasy przyjazdu i odjazdu autobusów/tramwajów.

    Co i nnego kewsta tego, że te tesy robią już kilka miesięcy jak dla mnie trochę za długo.

    • 7 1

  • pytanko

    czy nikogo z władz Gdańska nie zastanawia fakt, że jakiejkolwiek inwestycji by się nie przyjrzeć to ZAWSZE jest coś nie tak? Rozwiązania drogowe to już legenda, hala na granicy Sopotu - proszę bardzo, jarmark świąteczny - byle jaki jak zawsze, miejsca parkingowe - brak, komunikacja miejska - no tak..., przedszkola i szkoły - brak pieniędzy, wyspa spichrzów - nie chce mi się gadać, atrakcje turystyczne - coraz więcej banków w najlepszych lokalizacjach ale jedno udaje się budyniowi perfect - to polityka sukcesu i ten dziwny uśmieszek na fotkach w stylu F..U...BRAWO!

    • 4 0

  • Świetny system (1)

    podawane tam czasy do przyjazdu tramwaju nie mają żadnego pokrycia w rzeczywistości, jeśli tramwaj ma opóźnienie, co więcej nie zgadza się nawet kolejnośc tramwajów, chociaż na trasie nie mogły się wyprzedzić...

    Po kiego grzyba takie coś?

    • 10 0

    • no jak to? ja tam codziennie widzę jak jakiś tramwaj siedzi drugiemu na zderzaku mrugając długimi a potem wyprzedza na podwójnej ciągłej.

      • 4 0

  • Zawracanie d..y

    jakimiś systemami a prostej sprawy jak wyświetlanie w pojeździe nazwy przystanku nie można zrobić bo cały ZTM zajmuje się ekranami.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane