- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (402 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (274 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (52 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
SKM bierze się za remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni
Zabytkowemu budynkowi ma zostać przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli sprzed blisko 60 lat. Przy okazji powstanie w nim centrum monitorujące bezpieczeństwo na wszystkich przystankach SKM, a dodatkowo remont przejdzie też peron w Gdyni Głównej. Prace ruszą za ponad półtora roku i potrwają do lata 2022.
Jednak dopiero teraz Szybka Kolej Miejska rozpoczęła poszukiwania wykonawcy, który zaprojektuje i wykona modernizację budynku Dworca Podmiejskiego, remont peronu SKM oraz system monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250.
- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, więc pierwsze prace rozpoczną się dopiero za ponad półtora roku - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto.
Wśród wytycznych dotyczących remontu budynku dworca można znaleźć szereg zaleceń, które świadczą o tym, że prace muszą zostać wykonane z dbałością i starannością, jak przystało na obiekt znajdujący się pod ochroną konserwatorską.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
- zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego
- zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
- zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe "Skup i lombard" i "Loveat" oraz wolnostojący, tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
- odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego
- pozostawić napis "DWORZEC PODMIEJSKI", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter
- zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć
- zmodernizować pomieszczenia kas
- wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
- usunąć wszystkie nośniki reklamowe przesłaniające elementy wystroju historycznego
- zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM
- wymienić nawierzchnię na placu przed Dworcem na nową
- zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu
Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.
Z kolei na przystanku SKM wymienione zostaną płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, a wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.
W budynku dworca powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach zostaną zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.
Firmy mogą składać swoje oferty do 29 maja. O wyborze zadecyduje w 90 proc. cena, a pozostałe dwa kryteria to długość całodobowych zamknięć torowych (5 proc.) oraz gwarancja na system bezpieczeństwa (5 proc.).
Wartość prac została oszacowana na 27,84 mln zł netto.
Niedawno SKM musiała unieważnić przetarg na remont peronu w Orłowie, bowiem oferta ponad trzykrotnie przekraczała budżet inwestycji. Czy nie ma obawy, że w tym przypadku sytuacja się powtórzy?
- Szacunki były robione na przełomie 2015 i 2016 roku, dzisiaj rynek jest już inny, ale też zakres prac różni się w obu przypadkach. Poczekajmy więc na oferty od wykonawców - mówi Lignowski.
Zwycięzca przetargu będzie miał 18 miesięcy na opracowanie projektów i zdobycie pozwoleń. Sama realizacja potrwa do 31 sierpnia 2022 roku.
Opinie (174) 5 zablokowanych
-
2018-04-21 07:19
Zlodziejskie kurky nonstop remonty i wyłudzenia kasy
- 3 3
-
2018-04-21 07:17
Złodzieje z SKM
- 7 0
-
2018-04-20 21:59
Gdańska Głównego nie potrafią skończyć - zostawili w stanie surowym
a się za Gdynię Główną zabierają. Megalomańska partanina i tyle.
- 8 1
-
2018-04-20 08:01
a ja powiem , oj ! -napiszę tak .... (2)
w Gdyni buduje się tyle wszystkiego Nowego !- czy nie lepiej zamiast trwonić pieniądze na remont tego starocia --Szkrady , zburzeć to i pobudować cóś nowego pięknego na miare Gdyni ?! ...W ogóle uważam ! ... gdzie My mamy wizjonerów , planistów, projektantów ,urbanistów i projektantów ? ,Wszystkie te "ruchy" typu remonty, naprawy , poprawki to tak na dobrą sprawę psu o dudupe rozbić ! Ja rozumię Kasa! , ale czy budowniczowie Gdyni p. Wenda, Kwiatkowski spali na kasie? , a proszę -co zostawili po sobie?.... Wydaje mi się ,że Gdyni pretendująca i uważające się za Miasto nowoczesne powinna posiadać takowy Dworzec ! Marzy Mi się cały Dworzec pod jedną szklano-metalową kopóła , nowoczesne perony z ruchomymi taśmociągami dla bagaży itd.!
- 12 6
-
2018-04-20 08:26
(1)
Ten budynek świetnie pasuje swoją architekturą do Gdyni, bo mimo, że pochodzi z lat 50-tych, nawiązuje do międzywojennego modernizmu. Ponadto stanowi spójną całość z dworcem Gdynia Główna. Az strach pomyśleć, jakiego koszmarka zaprojektowaliby współcześni "architekci".
- 6 1
-
2018-04-20 21:42
Widzimy w Sopocie.
- 3 0
-
2018-04-20 21:24
ależ paskudny
- 7 2
-
2018-04-20 08:51
Okolice Stacji Gdynia Główna to wstyd! (1)
1/ Ulica Janka Wiśniewskiego - jedyny w Polsce tor off road w centrum miasta.
2/ Ulica Jana z Kolna - może ktoś z urzędników UM, przejdzie się w trakcie deeszczu prawą stroną ulicy (idąc od Pl. Kaszubskiego w stronę hali targowej i dworca) - szkoła przetrwania, to przy tym "spacerze" pikuś.- 19 0
-
2018-04-20 21:23
ad 1/ to nie jest droga do pracy prezydenta
ad 2/ prezydent nie chodzi piechotą- 3 0
-
2018-04-20 10:49
Po co byś pasy? (1)
I po kij budować bus pasy po co robić jeszcze większe korki czy to tylko aby było? Jak coś robić to z sensem !
- 7 0
-
2018-04-20 21:21
nie ma to jak 6 przegubowców jedzie równocześnie Radtkego...
- 2 0
-
2018-04-20 19:24
DLACZEGO ???
Dlaczego remontowac stare stolec na ktore od 20 lat patrzec nie moge i wielu gdynian rowniez??? Zabytek ?? Smiech na sali....Zrownac to z ziemia i zrobic cos nowego zarąbiscie nowoczesnego fajnie jak przystalo na gdynie zaprojektowanego
- 7 6
-
2018-04-20 18:59
Remont peron?
Przecież peron SKM był całkowicie zmodernizowany w 2009 roku. Nie widzę najmniejszego sensu aby go ruszać. Są gorsze perony, np Orłowo
- 11 3
-
2018-04-20 11:48
Peron SKM nie był przypadkiem parę lat temu remontowany? (2)
- 14 0
-
2018-04-20 18:38
......
Był sporo przecież 2010 robiony od września
Przecież to widać Ewidentnie
i W tym samym czasie robili na wzgórzu- 5 0
-
2018-04-20 12:16
Był. Może 10% wartości przetargu już się rozeszło?
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.