• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM bierze się za remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni

Michał Brancewicz
20 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budynek Dworca Podmiejskiego czeka na gruntowny remont od dekad.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni powstał w 1959 roku.

Zabytkowemu budynkowi ma zostać przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli sprzed blisko 60 lat. Przy okazji powstanie w nim centrum monitorujące bezpieczeństwo na wszystkich przystankach SKM, a dodatkowo remont przejdzie też peron w Gdyni Głównej. Prace ruszą za ponad półtora roku i potrwają do lata 2022.



Czy Dworzec Podmiejski wymaga remontu?

Budynek Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna został wybudowany w roku 1959, cztery lata po powstaniu gmachu dworca PKP. Przez wszystkie dekady funkcjonowania obiekt przechodził jedynie doraźne remonty. O tym, że wpisany do rejestru zabytków dworzec przejdzie gruntowną modernizację, pisaliśmy już w 2015 roku.

Jednak dopiero teraz Szybka Kolej Miejska rozpoczęła poszukiwania wykonawcy, który zaprojektuje i wykona modernizację budynku Dworca Podmiejskiego, remont peronu SKM oraz system monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250.

- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, więc pierwsze prace rozpoczną się dopiero za ponad półtora roku - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto.
Wśród wytycznych dotyczących remontu budynku dworca można znaleźć szereg zaleceń, które świadczą o tym, że prace muszą zostać wykonane z dbałością i starannością, jak przystało na obiekt znajdujący się pod ochroną konserwatorską.

  • Wnętrze budynku dworca ma zostać gruntownie zmodernizowane z zachowaniem historycznych elementów.
  • Wnętrze budynku dworca ma zostać gruntownie zmodernizowane z zachowaniem historycznych elementów.
  • Wnętrze budynku dworca ma zostać gruntownie zmodernizowane z zachowaniem historycznych elementów.
  • Peron SKM Gdynia Główna
  • Wnętrze budynku dworca ma zostać gruntownie zmodernizowane z zachowaniem historycznych elementów.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego
  • zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe "Skup i lombard" i "Loveat" oraz wolnostojący, tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
  • odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego
  • pozostawić napis "DWORZEC PODMIEJSKI", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter
  • zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć
  • zmodernizować pomieszczenia kas
  • wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • usunąć wszystkie nośniki reklamowe przesłaniające elementy wystroju historycznego
  • zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM
  • wymienić nawierzchnię na placu przed Dworcem na nową
  • zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

  • W ramach inwestycji remont przedzie także peron SKM w Gdyni Głównej.
  • W ramach inwestycji remont przedzie także peron SKM w Gdyni Głównej.
Z kolei na przystanku SKM wymienione zostaną płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, a wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach zostaną zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Firmy mogą składać swoje oferty do 29 maja. O wyborze zadecyduje w 90 proc. cena, a pozostałe dwa kryteria to długość całodobowych zamknięć torowych (5 proc.) oraz gwarancja na system bezpieczeństwa (5 proc.).

Wartość prac została oszacowana na 27,84 mln zł netto.

Niedawno SKM musiała unieważnić przetarg na remont peronu w Orłowie, bowiem oferta ponad trzykrotnie przekraczała budżet inwestycji. Czy nie ma obawy, że w tym przypadku sytuacja się powtórzy?

- Szacunki były robione na przełomie 2015 i 2016 roku, dzisiaj rynek jest już inny, ale też zakres prac różni się w obu przypadkach. Poczekajmy więc na oferty od wykonawców - mówi Lignowski.
Zwycięzca przetargu będzie miał 18 miesięcy na opracowanie projektów i zdobycie pozwoleń. Sama realizacja potrwa do 31 sierpnia 2022 roku.

Opinie (174) 5 zablokowanych

  • Nareście!! (3)

    • 32 5

    • Prawidlowo piszemy " Narezcie"

      A nie tak jak ty.A tak po prawdzie to Amerykany som gupie

      • 2 0

    • 'ś' na 'sz' i będzie spoko

      • 7 0

    • To jeszcze moźe się zmienić

      • 4 0

  • Loveeat

    A gdzie podzieje się super sklep Love Eat ? Mają bardzo dobre jedzenie...dużo ludzi codziennie tam przychodzi :(

    • 9 3

  • Kolejna głupota kolejarzy...

    Zlecanie prac renowacyjno-remontowych ZABYTKOWEGO obiektu w wariancie "zaprojektuj i wybuduj" jest głupotą bezprzykładną! Jaką kontrolę będzie miała SKM nad zaproponowanymi rozwiązaniami projektowymi? Minimalną, ponieważ projekt będzie musiał spełniać jedynie bardzo mgliste kryteria, zacytowane w tekście a pochodzące z programu funkcjonalno-użytkowego, ktore mają charakter mierzalny. Zatem o estetyce przyjętych rozwiązań ani słowa. "Szklane, automatyczne drzwi" mogą mieć trwałość 3 lat, albo 10.... No i na koniec- dolary przeciw orzechom, że cena będzie znacznie wyższa, ponieważ w tej formule zazwyczaj całość kosztuje więcej (większe ryzyka czasowe) niż rozbite na osobne zlecenia projektowe i budowlane. Ale dla zamawiającego jest oczywiście wygodniejsze. Półtora roku na projekt renowacji to też sporo; w osobnym zleceniu można byłoby ten okres skrócić.
    No, ale to kolej...

    • 8 0

  • Ustawcie jeszcze dwie maszyny do kupna biletow po tej stronie wejscia na peron i robta co chceta

    • 4 3

  • Najciemniej pod latarnią

    Remonty przystanków SKM ,gdze ta zasłużona firma ma siedzibę,są wykonywane najpóźniej w Trójmieście.
    Czy podczas tego remontu zostanie naprawiony ewidentny błąd,który pasażerom zafundowali projektanci tego obiektu.Chodzi o umieszczenie schodów pomiędzy pasażem łącznikowym z dworcem głównym.Przecież obok można zrobić przejście na stałym poziomie,nie zmuszając przechodniów do wchodzenia i schodzenia ze schodów,które prowadzą na piętro dworca podmiejskiego.

    • 11 0

  • A co z kiebabem przy wejściu?

    • 7 1

  • Remonty przystanków SKM ,gdze ta zasłużona firma ma siedzibę,są wykonywane najpóźniej w Trójmieście.

    • 5 3

  • (1)

    Czyli 4 lata gehenny... Trochę długo...

    • 12 0

    • refleksja

      "I co się wtedy zrobi?
      Protokół zniszczenia"

      • 3 0

  • ale kurczaki to zostawić. już kudłaty w sopocie walczy w kurakami z różna. to jeszcze gdynia się do tego dłącza?

    bóg humus włoszczyzna!

    • 6 7

  • A kiedy plac na nasze manifestacje kodu?

    • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane