• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • wywalić nieudolnego marszałka

    • 12 3

  • En57 są dobre (2)

    Nie ma potrzeby zmiany

    • 14 12

    • (1)

      Dokładnie. EN57/EN71 jest OK.

      Jedzie? Jedzie!
      Siedzę na wygodnym miejscu? Siedzę!

      Ważne żeby o czasie przyjeżdżał.

      Nowy pięknie wyglądający skład nie sprawi, że będzie przyjeżdżał z zegarkiem w ręku.

      Nie interesuje mnie jak to wygląda z zewnątrz, albo jak wygląda kabina w której siedzi maszynista.

      • 2 1

      • A mnie obchodzi

        Na jakim siedzeniu siedzę. Często brzydzę się oprzeć o oparcie.

        • 1 1

  • SKM 2050

    Cytując Hołownie "SKM jest do zamknięcia"

    • 6 2

  • W czym problem. Nasz ukochany przez blisko 30% obywateli przeputał już 300 milionów złotych nie wykonując orzeczeń TSUE, codziennie tracimy 1 milion euro, zdesperowani rodzice żebrają aby ratować swoje dzieci przed śmiercią, a narodowi to się podoba. Ocknijcie się tępaki bo niedługo będzie za późno!!!

    • 9 9

  • ktory to wagon w ktorym lider wolnego swiata, czciciel czerwonej konstytucji jezdzil do jedynej uczciwej roboty

    nazwijmy ta najstarsza jezdzaca drezyne jego imieniem - w koncu historia zobowiazuje.

    • 5 2

  • Do konca 2023 (4)

    Rok czasu z kawalkiem nie wystarczy do realizacji zamowienia??? To kto tam siedzi?? Znowu jakis nieudacznik ktory nie wie jak przeprowadzic i rozliczyc projekt unijny. Ktos kto zlosliwie wstrzymuje takie inwestycje powinien byc z miejsca zwolniony. Po co grzac stolek starymi jajami?

    • 25 9

    • poza tym

      to ogarniajacy ten przetarg ma jajniki nie jaja. Wystarczy wczytać się w SWZ

      • 3 0

    • ...nie znam się, ale wypowiem...

      ...pociąg to nie jest zestaw kredek, a fabryki, które produkują te skomplikowane maszyny nie stoja w każdej gminie... 2 - 3 lata to absolutne minimum potrzebne do realizacji zamówienia, a obawiam się, że przy obecnym zamieszaniu może być i więcej.

      • 3 0

    • przeczytaj jeszcze raz (i wszyscy którzy dali kciuk w górę również)

      do końca 2023 muszą zostać wyprodukowane i rozliczone wszystkie pociągi na które opiewa przetarg. 10 pociągów do zbudowania w ciągu roku - to jest nierealne w tym kraju (PESA i Newag już nie nadążają ze swoimi zamówieniami o ile dobrze kojarzę ostatnie wiadomości).

      • 7 1

    • realizacja zamówienia oznacza wyprodukowanie i dostawę pociągów :P

      • 6 0

  • (1)

    Mi odpowiada skm. Lubię te stare modele. Nic mi nie przeszkadza tylko czasami głośnik jest zepsuty i za głośny i kultura niektórych motorniczych jest żenująca. A tak to 99 % zadowolenia wręcz mam ..

    • 4 11

    • SKM

      robi Trójmiasto.
      Bez niej byłyby to trzy pałujące się wioski.

      • 0 0

  • czyli sztaby urzędników i specjalistów (3)

    od organizacji i rozstrzygania przetargów, zapewnienia finansowania i rozliczania takich projektów nie ogarnęła tematu - i teraz my, pasażerowie będziemy nadal jeździć starymi składami SKM - czy dobrze rozumiem ?? Gratulujemy Urzędowi Marszałkowskiemu i SKM. Premie się należą.

    • 77 5

    • tam premie

      dostają tylko z I. MS zawsze był pomijany, a szczególnie od kiedy jaśnie derektorem pionu jest... no właśnie

      • 6 1

    • ...a te premie

      to wypłacają sobie co kwartał i to sowite. A że niedługo tabor sie rozsypie,bo te pseudo zmodernizowane też ledwo sie trzymają kupy,to...no cóż,to nie ich sprawa,oni będą na emeryturze.Za czasów dawno minionych takie postępowanie,gdzie przepada 70% dotacja,nazwano by sabotażem i ukarano,tym (....) włos z glowy nie spadnie

      • 19 1

    • Premie ..

      To by się przydały podrzędnym pracownikom
      fizycznym, jak i podwyżki ,bo pracują za najniższą krajową,a wykonują ciężką i trudną pracę.

      • 23 0

  • Dopóki urzędnicy nie zaczną odpowiadać finansowo i karnie (1)

    Dopóki będą się zdarzać takie przypadki niegospodarności

    • 12 1

    • jak jest wpadka, to jest już za późno

      urzędnik przed ryzykiem będzie bronił się obstrukcją.

      Tu trzeba zarządców i fachowców a nie gryzipiórków prawniczych.

      • 1 1

  • Czy przypadkiem Pesa ... (2)

    nie ma gdzieś po krzakach pochowanych Elf-ów 2 z zerwanego kontraktu po SKM Wa-wa?

    • 12 0

    • dzięki podobnej wpadce z Intercity

      mamy te dwa nowe składy... ;)
      PKP przekazała je SKM, aby nie zgniły pod Krakowem na bocznicy.

      • 1 0

    • Już sprzedane.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane