• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Jak (3)

    się można ścigać z czasem?

    • 22 4

    • PiS to potrafi (2)

      SKM = PKP = PiS

      • 6 8

      • Na anty pisich trolli zawsze można liczyć, nieprawdaż, trollu?

        • 4 2

      • PKP jest przewoźnikiem

        Za komunikację zbiorową !!!odpowiada!!! samorząd.

        Samorząd organizuje komunikację w oparciu o usługi przewoźników.
        Usługi się kupuje a za to co się kupuje, się płaci.
        Jak samorząd płaci, tak przewoźnik jeździ.
        Jak samorząd nie płaci, to przewoźnik nie jeździ (tak jak do Nowego Portu, czy do Bytowa)

        To się nazywa ciąg przyczynowo-skutkowy. Wiem, trudne ale ogólnie życie to trudna rzecz...

        • 6 1

  • Czas

    W unii europejskiej powinni wiedzieć że takie gamonie potrzebują czasu.

    • 55 1

  • (2)

    Na zdjęciu każdy skład z innej parafii, chwasty i zardzewiałe słupy.

    • 66 5

    • Plus jedna atrapa

      EW58.

      • 12 1

    • Sam żeś pan chwas i zardzewiały trup!

      • 2 15

  • Nie zdąży, ja kupiłem ostatnie...

    • 21 1

  • czyli sztaby urzędników i specjalistów (3)

    od organizacji i rozstrzygania przetargów, zapewnienia finansowania i rozliczania takich projektów nie ogarnęła tematu - i teraz my, pasażerowie będziemy nadal jeździć starymi składami SKM - czy dobrze rozumiem ?? Gratulujemy Urzędowi Marszałkowskiemu i SKM. Premie się należą.

    • 77 5

    • Premie ..

      To by się przydały podrzędnym pracownikom
      fizycznym, jak i podwyżki ,bo pracują za najniższą krajową,a wykonują ciężką i trudną pracę.

      • 23 0

    • ...a te premie

      to wypłacają sobie co kwartał i to sowite. A że niedługo tabor sie rozsypie,bo te pseudo zmodernizowane też ledwo sie trzymają kupy,to...no cóż,to nie ich sprawa,oni będą na emeryturze.Za czasów dawno minionych takie postępowanie,gdzie przepada 70% dotacja,nazwano by sabotażem i ukarano,tym (....) włos z glowy nie spadnie

      • 19 1

    • tam premie

      dostają tylko z I. MS zawsze był pomijany, a szczególnie od kiedy jaśnie derektorem pionu jest... no właśnie

      • 6 1

  • (11)

    nie zabieracie nam starych skmek, są wspaniałe i przypominają mi lat 70 , a wtedy byłem dziekiem taki sentyment.

    • 38 18

    • To przynajmmiej było miejsce do siedzenia

      • 11 0

    • (3)

      Piękne klasyczne kolejki. Wnętrze mogliby zmodernizować do standardów obowiązujących w XXI wieku i niech jeżdzą dalej.

      Jak czekam na peronie i widzę, że jedzie ten brzydki, nowoczesny, plastikowy Newag Impuls, a mi się nie śpieszy to czekam na następny skład - EN57/EN71.

      • 16 3

      • Klimatyzacja w impuls (1)

        To jakaś porażka, albo zimno jak w zamrażarce, a dzisiaj już grzali !!!!

        • 12 3

        • Klimatyzacja to nie jest porażka

          natomiast jest nią obsługa pociągu, która uznaje tylko jedna opcję...na maxa, po co myśleć. A co do grzania, to rano juz za ciepło nie było i wagon był po nocy wychłodzony....

          • 8 2

      • Tylko, że w tym g*wnie mocno trzęsie. Poza tym podłoga jest wyżej, niż np. w Impulsie i ciężej się wsiada/wysiada.

        • 3 2

    • załóż sobie gdzieś, "miłośniku" (4)

      razem z innymi, skansen i jeździjcie sobie" od święta" do woli. natomiast ludzie korzystający z SKM na co dzień chcieli by podróżować w europejskich warunkach, albo choć w takich jak na Mazowszu, Dolnym i Górnym Śląsku czy Krakowie....

      • 10 11

      • "chcieli by podróżować w europejskich warunkach" (2)

        A my jesteśmy europejskim krajem?!

        To kosztuje.

        • 7 4

        • Młodyś toś głupi (1)

          głupiś boś młody....

          • 3 5

          • mylisz

            przyczyny ze skutkami.
            chęci z możliwościami.

            Czyli demencja.

            • 3 0

      • Uuu... Europejczyk się zalazł.

        • 5 2

    • A jeździsz nimi?

      Bo ja tak. I nie jest fajnie.

      • 3 2

  • Działalność SKM to jeden wielki skandal i wstyd dla Trójmiasta.

    • 81 5

  • Dwa główne problemy SKM to ceny biletów i zachowanie współpasażerów. (3)

    Składy mogą być stare, byle były czyste.

    Kiedy zakaz odtwarzania muzyki w SKM? Kiedy efektywne wyprowadzanie meneli i chuliganów. Przejazd z Gdyni do Gdańska kosztuje już całkiem sporo, dlaczego Ci co płacą mają jechać w smrodzie i poczuciu zagrożenia?

    Może wprowadźmy czytniki kart przy wejściu na dworce? Bez biletu się nie wejdzie.

    • 67 15

    • (2)

      Bramki menelni nie powstrzymaja.

      • 3 6

      • Zależy jak solidne się je zrobi.

        Zresztą, zakwalifikować peron SKM jako przestrzeń zarezerowaną dla posiadaczy biletów. Kto nie ma biletu popełnia włamanie.

        Obejście bramki = kradzież z włamaniem,

        • 10 0

      • Niestety kanary też nie, a podobno to oni "nadstawiają karku za nas, pasażerów, i powinni mieć ochronę prawną jak policjanci".

        • 5 1

  • "Fachowcy".

    Samo zdjęcie "zajezdni" pokazuje z jakimi tęgimi głowami mamy do czynienia. Rekiny finansjery, zarządzania i inwestycji...

    • 47 5

  • Będą skoki ? (1)

    Czy tą lukę między peronem a wagonem w końcu zlikwidowali? Ocenię jak sprawdzę

    • 39 3

    • Nowe

      Tylko te pojedyncze nowe troche zliwkwidowaly luke, reszta - znane lata 70 te i "schodki" do drzwi. Kuriozum.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane