• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma chętnych na dostawę nowych pociągów dla SKM

Michał Brancewicz
3 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (353)
Brak nowoczesnego taboru jest jedną z największych bolączek SKM. Przewoźnik posiada tylko 2 nowe pojazdy, które mają już 6 lat. Brak nowoczesnego taboru jest jedną z największych bolączek SKM. Przewoźnik posiada tylko 2 nowe pojazdy, które mają już 6 lat.

Nie było firm zainteresowanych dostawą 10 nowych pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Oferentów mógł wystraszyć wyśrubowany termin realizacji zadania - koniec 2023 roku. To oznacza niemal na pewno utratę dofinansowania na ten projekt, chociaż SKM zamierza jeszcze negocjować w tej sprawie.



Największy problem SKM to:

Przetarg na dostawę 10 wieloczłonowych (wcześniej był zapis o 4-członowych) fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych został ogłoszony przez SKM Trójmiasto 2 września.

Termin otwarcia ofert przekładano sześciokrotnie, co spowodowało ponad miesięczne przesunięcie w czasie. A czas miał tu kluczowe znaczenie, bowiem wszystkie pojazdy muszą być dostarczone do końca 2023 roku, inaczej przepadnie dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

I wiele wskazuje na to, że tak się właśnie stanie. 3 listopada minął termin składania ofert w tym postępowaniu. Żadna firma nie podjęła ryzyka budowy 10 pojazdów w nieco ponad rok.

- Jesteśmy w kontakcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Od wyniku tych konsultacji uzależnione będą dalsze nasze działania spółki dotyczące pozyskania nowych pojazdów - komentuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Tabor SKM stanowią też odnowione pociągi. Tabor SKM stanowią też odnowione pociągi.
Jakie miały być nowe pociągi SKM:

  • długość całkowita pojazdu -75 m +/- 3 proc.
  • liczba miejsc siedzących - min. 170, dopuszcza się maksymalnie 10 proc. siedzeń uchylnych (minimum 3 propozycje układu miejsc), fotele ergonomiczne
  • liczba miejsc stojących - min. 287 (przy założeniu 4 osoby na m kw.)
  • w każdym z członów co najmniej dwoje drzwi na stronę - drzwi 2-płatowe, metalowe o prześwicie nie mniejszym niż 1,3 m
  • 1 kabina WC - w pierwszym lub drugim członie
  • od 3 do 6 uchwytów do przewozu rowerów w nie więcej niż dwóch członach pociągu
  • system informacji pasażerskiej, ekrany LCD, monitoring, system zliczania pasażerów
  • prędkość eksploatacyjna większa lub równa 140 km/h
  • największe wzniesienie, przy którym pociąg winien ruszyć z pełnym obciążeniem - 35 promili (3,5 proc.)
  • okres życia pociągu - minimum 30 lat

O wyborze w 95 proc. miała zadecydować cena. Dwa pozostałe kryteria to:
- Współczynnik liczby osi napędnych do liczby wszystkich osi w każdym pojeździe - 2,5 proc.
- Suma prześwitu pasażerskich drzwi zewnętrznych w każdym pojeździe - 2,5 proc.

Na trasie SKM można jeszcze spotkać stare składy, które liczą sobie kilkadziesiąt lat. Na trasie SKM można jeszcze spotkać stare składy, które liczą sobie kilkadziesiąt lat.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (353)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane