• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Mój dziadek jeździł do pracy EN57 (1)

    Jeżdżę i ja. Tradycja zobowiązuje

    • 27 0

    • I..

      I nasze dzieci też... już jeżdżą, na razie jeszcze pod opieką.

      • 5 0

  • Toalety w skm

    Ale luksus, może nawet jeszcze będą toalety otwarte ?

    • 14 3

  • Może ktoś pamięta (10)

    W latach 2007-2015 Platforma Obywatelska miała swojego premiera, ministra infrastruktury, wojewodę pomorskiego, marszałka województwa, prezydenta Gdańska i Sopotu. Może ktoś pamięta, co wtedy zrobiono, żeby nieco odmłodzić elektryczny tabor kolejowy wykorzystywany w regionie? Jakoś nie mogę sobie nic przypomnieć.

    • 26 11

    • W PKP od 2005 roku rządzi pisiowski beton i nic się w materii nie zmieniło (5)

      jak sobie przypominam

      • 9 8

      • patrz pytanie powyżej (4)

        A kto miał to zmienić?! To instytucja eksterytorialna?

        Cała spółdzielnia władzy wszystkich szczebli od premiera rządu po prezydenta miasta miała głęboko w pompie PKP i potrzeby komunikacji zbiorowej. Liczyły się drogi (astronomiczna kasa) i samochody (symbol sukcesu tego pokolenia komuny). No chyba że autobusy dla miejskich (!!!) spółek przewozowych. W tym czasie karnawału Euro było wiele "zabawek" ciekawszych niż użeranie się z PKP i robienie tam porządków.

        Pomorskie przodowało w rezygnacji z linii kolejowych, które podrzucono samorządowi do utrzymania. Kasy na to nie było, to PKP likwidowało. Tak jak miasto nie jest zainteresowane finansowaniem linii do Nowego Portu, bo będzie konkurencją dla miejskiej spółki transportowej.

        A tu patrz, Unia stawia na transport zbiorowy...

        • 10 1

        • Zobacz kto rządzi koleją na Pomorzu od bardzo, bardzo długiego czasu (1)

          Zobacz kto rządzi w przewozach regionalnych dzięki którym jesteśmy skansenem Polski jeżeli chodzi o EN57 czyli popularne "kibel". Turecki Kurier - mówi ci to coś?
          Smutna Kolej Miejska czyli SKM - kto tam rządzi od lat?
          pkp plk s.a. które na Pomorzu wycięły najwięcej linii i stacji - kto rządzi na Dyrekcyjnej 2-4 w Gdańsku i Morskiej 24 w Gdyni?
          I wreszcie kto zajmuje się koleją w UMWP?

          • 6 0

          • oczywiście...

            władze Regio spotykają się z !!samorządowymi!! władzami województwa na niedzielnym, rodzinnym obiedzie.
            W SKM rządzi ten, któremu na to pozwolono, patrz na pierwotną wypowiedź.
            Wojewoda ma nic to transportu zbiorowego na terenie wewnątrz województwa, bo jest on jedynie rządowym namiestnikiem, który może kontrolować samorząd od strony formalno-prawnej w zakresie powierzonych (odpłatnie) zadań administracji państwowej.
            Poza tym, nad marszałkiem jest tyko Bóg.
            PKP wycięło połączenia na Pomorzu, bo samorząd nie miał i nie dał kasy na ich utrzymanie. Podobnie nie interesowali się SKM. A teraz jest "dej"...
            W "marszałkowie" przez dziesiątki lat rządził komunikacją niejaki "Beckham" (skąd on?), który zwietrzył pismo nosem i przy sposobności bryknął w senatory (naśladując swego oberszefa) zostawiając niezbyt lotny "zespół" i rychtuje sobie ciepłą posadkę w "metropolii".

            Więc nie jest to takie proste i oczywiste, jak głosi przekaz dnia.

            • 4 1

        • mieszasz pojęcia, pomorskie nie rezygnowało wrzucając samorządowi, bo pomorskie jako takie nie ma linii kolejowych tylko (1)

          i w tym problem, że SKM nie należy do samorządu

          pomorskie to województwo, wojewoda to przedłużenie rządu w terenie - czyli PIS

          marszałek województwa to samorząd, który nie ma SKM, bo to spółka z większościowym udziałowcem PKP, czyli PIS

          co innego PKM - to jest kolej samorządowa i widać różnicę

          • 3 4

          • pomorskie oznacza samorząd

            wojewoda jest jedynie namiestnikiem rządu, kontrolującym stronę formalno-prawną relacji państwo - samorząd. I to głównie w zakresie powierzonych (odpłatnie) samorządowi zadań administracji państwowej.
            Do polityki wewnętrznej województwa ma żaden wgląd i wpływ.

            Stąd zwykle sa nimi raczej mało wyraziste osobowości... Po prostu administrator i szufladkowy.

            Samorządowe SKM? Widzimy jak funkcjonują samorządowe organizacje komunikacyjne. Nie, dziękuję.
            PKM to wydmuszka i przechowalnia, która do obsługi swojej jednej linii wynajmuje ludzi od Regio i SKM.

            Różnica jest żadna. PKM dla samorządu to "klęska urodzaju" i gdyby nie (przypadkowe i niespodziewane) wstrzelenie się w potrzebę społeczną, to zostałaby "wygaszona", jak wiele takich efemeryd.
            Obecnie jednak są zbyt duże obawy przed opinia publiczną i jej oczekiwaniami. Więc "szkli się" na potęgę na temat Południa i Północy, faktycznie nic nie robiąc w tym kierunku.
            Przecież emerytura tak blisko.
            A potem może być potop...

            • 3 1

    • A teraz od prawie 8 lat rządzi pis i ma swojego prezesa, prezydenta, trybunał itd (3)

      I nic z tego nie mamy, ani Śniadek, ani Horała ani nawet Kacperek nic nam nie załatwili

      • 4 5

      • Ale to marszałek podpisuje umowy, z jakiej partii jest on?

        • 5 0

      • ale nie na

        Pomorzu...

        A władze Pomorza mają wylane na komunikację zbiorową.

        • 3 0

      • było wybrać lepszych polityków

        co potrafią się dogadać i współpracować...

        A nie chciwych geszefciarzy, którzy z województwa zrobili sobie żerowisko i mają wylane na jego funkcjonowanie.
        Dla nich wystarczy.
        Po co zajmować się niewdzięczną gawiedzią i jej problemami, jak można na gruntach robić cuda jak w Kanie Galilejskiej.

        • 3 0

  • wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów.

    Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/SKM-chce-kupic-10-nowych-pociagow-Czy-zdazy-n170397.html?strona=0#opinie

    Ciekawe jaki niemiecki przewoźnik ma pociągi stare do opchnięcia.

    • 11 1

  • Wolska PIS - stan upadku państwa (1)

    czego się nie dotkną...

    • 13 12

    • może zamiast wagonów postawią ławeczki patridiotyczne na peronach

      • 3 2

  • Codziennie jeżdżę skmką (8)

    Kij z tymi starymi składami, ale ten wszechobecny brud, to jest to co mnie przeraża. Te obrzydliwe wręcz siedzenia, uwalona tapicerka. Zdarza mi się często jechać o tej samej porze tą samą kolejką, nawet siedzę w tym samym "boksiku" i dzień w dzień widzę np kłęby brudu w tym samym miejscu przez tydzień. To znak, że te skmki w ogóle nie są sprzątane. Mówiąc krótko: syf, kiła i mogiła.

    • 121 7

    • podziękuj narodowemu przewoźnikowi PKP i PISowskim dyrektorom (2)

      • 14 11

      • (1)

        Podziękuj pasażerom robiącym syf dookoła.

        • 18 1

        • Ludzie wszędzie śmiecą dlatego się sprząta.

          • 0 0

    • Skmki są sprzątane codzienne (1)

      To mieszkańcy tej aglomeracji robią taki syf i żule

      • 11 6

      • widocznie jest potrzeba aby sprzątali częściej

        przykładowo ubikacje w restauracjach są sprzątane co godzinę a nie jeden raz dziennie

        • 16 2

    • (1)

      Tapicerka?

      Powtarzam, że na trójmiejskich torach powinien jeździć Ortopeda - czyli EZT typu EN57 wyposażony w twarde czerwone siedzenia wykonane z włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Tak jak było dawniej.
      Tego nie szło pobrudzić.

      • 17 2

      • To było genialne rozwiązanie

        A teraz w ten materiał ktoś się zsika czy coś podobnego i potem to zostanie wchłonięte. A na końcu my na tym siedzimy :(

        • 14 0

    • Podziękuj Ukraińcom co tak sprzątają, biorąc za to niezłą kasę. Hwala łukrainie

      • 2 4

  • Zaspali? Czyli niegospodarnosc? Norma...

    • 8 0

  • i**otyczny wybór kupowanie krótkich składów by łączyć je w zestawy (3)

    To jest niegospodarność. Za te pieniądze można kupić dłuższe pociągi i piszcząc pojedyncze. Kabiny maszynistów kosztują i zajmują miejsce, do tego niepotrzebne stopnie w dodatkowych skrajnych przedziałach. Ktoś powinien za to odpowiedzieć. Chyba, że składy pojadą do Kartuz i Koscierzyny po zakończeniu elektryfikacji, ale należałoby o tym jasno powiedzieć.

    • 17 1

    • postawili ławeczki, to też jest niegospodarność... taka ekipa

      • 1 1

    • (1)

      Obecne newagi też jeżdżą osobno. Poza tym jak jeden się zepsuje to dalej można łączyć składy. No i odpowiedzią jest PKM

      • 0 1

      • PKM jest wydmuszką

        a nie odpowiedzią.

        • 1 0

  • Krótszy skład, dłuższy problem

    Dlaczego składy 4 wagonowe, a nie 5-cio i dlaczego Szybka Kolej Miejska ma jeździć niezgodnie ze swoją nazwą i przeznaczeniem aż do Lęborka? Lepiej żeby SKM zajęła się Trójmiastem, jak dawno temu i nie wchodziła w kompetencje kolei regionalnej.

    • 22 4

  • Czy przypadkiem Pesa ... (2)

    nie ma gdzieś po krzakach pochowanych Elf-ów 2 z zerwanego kontraktu po SKM Wa-wa?

    • 12 0

    • Już sprzedane.

      • 1 0

    • dzięki podobnej wpadce z Intercity

      mamy te dwa nowe składy... ;)
      PKP przekazała je SKM, aby nie zgniły pod Krakowem na bocznicy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane